Steigeren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessybelle

Steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 23:43

Hey iedereen!

Ik heb Waida (Kwpn, 8 jaar, dressuurmatig gereden) ondertusse bijna 3 maanden, en de eerste keren ging het super goed om met haar te rijden. Wel moest ik hard mijn best doen, maar dat is dan weer juist wat ik zo leuk vond aan haar. Na een week of 2, heeft ze ineens beslist om te steigeren (ik wist wel toen ik haar kocht dat ze dit deed maar ben er toch even van geschrokken). Ondertussen zijn we alweer een tijdje verder en zo nu en dan doet ze het nog. Heeft iemand tips om dit af te leren, of trucjes om beter te blijven zitten? Want elke keer dat ze het doet lig ik wel mooi op de grond.. Stilletjes aan begin ik ook meer en meer bang te krijgen om haar te rijden, want elke keer als ik vind dat het goed gaat, beslist mevrouw van weer is pats omhoog te gaan..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:44

Hoe zit het zadel? Hoe staat hhet met de tanden en rug?
Enfin, alle bekende vragen..

Daarna: misschien is ze er nog niet klaar voor en kun je beter weer vanaf de grond beginnen..
Edit: met nog niet klaar bedoel ik: vreemde omgeving, vreemde eigenaar etc.

Mallodie

Re: Steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:46

Zelfde als nine1987
Kijk eerst of ze geen pijn hebt, misschien wilt ze je iets vertellen.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:58

Ik heb het ook een tijdje gehad met mijn pony, als ze dr zin niet kreeg ging ze stijgeren.
Maar ik heb haar heel erg voorwaarts gehouden en als ze toch nog steigerde omdat ze dr zin niet kreeg moest ik haar een tikje met de zweep geven, en dat heeft heel erg geholpen!
Is ie trouwens niet aan het uitproberen?

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:59

Je voelt best wanneer ze omhoog wilt komen. Wees dat voor door haar aandacht op jou te laten richten. Dus veel oefeningen rijden, en hou haar aandacht erbij.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:13

steigeren kan onder de man alleen maar als ze druk op twee teugels krijgen, dus mijn tip (naast de tips die bovenstaan om uit te zoeken of er iets lichamelijks niet klopt! heel belangrijk!) is om zodra je die spanning voelt voordat ze gaat steigeren, op 1 teugel druk te zetten ipv 2 en dan korte volte te draaien.

Vaak komt het doordat je iets vraagt wat een pijnscheut veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld een rugspier die wat vastzit of gevoelig is. Een goede sportmasseur voor paarden kan je ook verder helpen met het lichamelijke gedeelte, maar ook met trainingstips! :)

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:26

als je nog maar merkt dat hij of zij het idee heeft te gaan stijgeren extra been een een tikje met de zweep! goed voorwaarts blijven houden geen kans geven om te steigeren. of idd een tandarts naar dr tanden of dierenarts naar haar rug laten kijken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:30

in aanvulling van wat boven al is gezegd, een truukje die ik van iemand heb geleerd is; je hand met de teugel in je knieholte leggen, niet trekken, gewoon rustig erin leggen. vervolgens als je weer op de grond staat direkt voorwaarts rijden om herhaling te voorkomen.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:03

Medisch kan het niets zijn, ze is gekeurd en haar tandjes zijn perfect in orde (tandarts is een maandje geleden nog geweest) Qua gewend worden aan de nieuwe situatie denk ik ook niet dat het probleem daar ligt, want ze heeft het ten eerste gans haar leven gedaan en verder kan ze best 2-3 dagen werken zonder te steigeren om dan ineens weer te beslissen het toch te doen.. Haar voorwaarts rijden helpt met momenten, maar als ze het dan echt beu is stopt ze op een moment dat ze echt goed aan het werken is en steigert ze toch.. Ook het zadel is perfect in orde, is allemaal gecontroleerd geweest toen ik haar heb gekocht... Op extra been reageert ze meestal door juist te gaan steigeren, dus daar kan ik ook ni verder op werken.. Zweepje heb ik nog niet geprobeerd.. In elk geval komt morgen de osteopaat toch nog maar is langs, in de hoop dat hij alsnog iets kan vinden..

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:46

heel goed dat je de osteopaat morgen laat komen, het kan prima dat ze bij de keuring iets over het hoofd hebben gezien, zo grondig is zo'n keuring meestal nou ook weer niet. Sluit eerst inderdaad alle medische oorzaken uit, stel je voor hoe rottig je je zou voelen als je je zweep zou gebruiken en later bleek dat ze gewoon pijn had.

Verder: tja, les nemen van een instructeur die heel vriendelijk met paarden om gaat maar wel consequent is. Het lijkt er op, dat als het niet medisch is, je paard je gewoon graag op de kast wil hebben en als je dan boos, gefrustreerd of bang wordt, heeft je paard haar doel bereikt. Vechten win je sowieso niet, want blijkbaar heeft ze door dat ze kan vechten en winnen, dus dan moet je wel heeel stevig in je schoenen staan.

Misschien kan je van een goede instructeur in een paar keer lessen, leren wat je hier het beste aan kan doen. Misschien kan hij of zij ook zien waardoor het nou komt dat je paard steigert, terwijl je er zelf vanuit het zadel overheen kijkt.

Toen ik klein was (13 ofzo) reed ik eens op de haflinger van een vriendin. Bij haar was hij poeslief en mij bokte hij er af zodra ik er op zat. Letterlijk. Ik hield het geen 10 seconden vol. Hij keek er niet kwaad bij, hij liep niet weg, hij had gewoon lak aan mij. Na een keer of vijf achter elkaar ben ik niet meer opgestapt. Dat maakte niet echt uit, want het was niet mijn pony, maar als het je eigen paard is, zal je hier toch doorheen moeten. Is je paard boos als ze dit doet? Rent ze bijvoorbeeld weg als je er naast ligt, of probeert ze op je te steigeren? Krijg je nog een trap na? Of kijkt ze er gemoedelijk bij en heeft ze gewoon geleerd dat dit een handig kunstje is om van je ruiter af te komen, zodat ze het even rustig aan kan doen?

Ik zou het zelf vanaf de grond proberen op te lossen, dat scheelt sowieso weer een paar blauwe plekken en het lijkt me veiliger. En ik zou meteen een betrouwbare instructeur zoeken voor mijn grondwerk of iig voor als ik er weer op ging zitten. En absoluut niet trekken of slaan, maar het probleem bij de basis oplossen!

Heel veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:52

Goed opletten en haar te slim af zijn, neem een springzweepje met een slagje eraan en geef d'r een tik op het moment dat ze aanstalten maakt om omhoog te komen. Hou haar bezig, zet haar aan het werk en geef haar geen tijd om ondeugend te worden.
Niet afwachten tot ze al op 2 benen staat maar echt snel reageren en niet te soft, flinke tik op de billen.
Meestal geeft dat genoeg schrikreactie om ze op andere gedachten te brengen.
Niet te lang mee doorklooien want je paard merkt ook dat jij bang wordt, als ze er misbruik van gaat maken wordt het alleen maar erger en hoe langer hoe moeilijker af te leren.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 01:34

Hm als ze t doet op momenten dat t voor jouw gevoel goed gaat en ze ook echt stopt om te gaan steigeren is t misschien toch een spier in de rug bijvoorbeeld? Doordat ze die spieren dan anders moet gebruiken kan t zijn dat t zadel toch ergens knelt. Of dat ze een soort verzuring voelt of spierspanning die ze niet gewend is.
Maar dat ze zo heftig steigert dat je er ook elke keer afligt doet me denken dat ze t ook daarom doet. Als jij er af ligt dan heeft ze even rust.
Om er niet gelijk af te glijden kan je een riempje aan je zadel doen of een riem/touw om haar hals waar je je aan vast kan grijpen. Stelling vragen tijdens t steigeren brengt haar uit balans zodat ze wel weer moet 'landen'. En zodra je t voelt aankomen, even de spanning van de teugels halen door bijv. je binnenhand laag en naar voren te doen (dan is de bedoeling dat ze dus mee zakt en even wat 'lucht' heeft. Dit kreeg ik als tip op een jonge lippizanerhengst om te voorkomen dat ie te veel spanning opbouwde)

*wat zei de vorige eigenaar trouwens wat de oorzaak was?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 01:40

Op welke momenten is het dat ze omhoog komt? In welke situaties? Hou even een dagboekje bij van op welke momenten ze getriggerd werd en omhoog kwam.
Vaak is het zo dat wanneer jij zelf even twijfelt dat het paard daar gebruik van maakt om in verzet te komen. Dat moet je dus proberen voor te zijn. Ben je niet zelfzeker op je paard en weet je van jezelf dat je op het moment supreme haar niet vooruit kunt rijden/flinke getimede tik kunt geven dan zul je hulp in moeten schakelen van iemand die erbij is en jou even door dat moment heen kan helpen. Vaak voel je je al zelfverzekerder wanneer er iemand bij is die je evt op kan vangen wanneer je mocht vallen en daardoor kun je ook want stranter optreden tegen ongewenst gedrag.

Wanneer verder alles in orde is dan heb je gewoon een slimme merrie die misbruik maakt van de situatie doordat ze er al enkele keren goed mee weg is gekomen. ;) In dat geval moet je dus, met behulp van de juiste begeleiding, zorgen dat jij het weer voor het zeggen hebt ipv je merrie.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:09

Ik denk dat het de lengte buiging is waar hij moeite mee heeft, als je wendingen rijd daar dan ook voorwaarts rijd, kan hij op dat moment problemen krijgen als je binnen teugel te sterk inwerkt.
vorm van rug problemen met aanspannen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:28

die van mij stijgert ook een hoop,
tenminste dat deed hij.

blizzard deed het om gewoon onder het rijden af te komen, ik gaf hem eerst alleen maar een schopje omdat ik er zelf ook van schrok.
tot ik mijn instructeur erbij haalde, hij zei, gewoon een tik tussen zijn oren geven. en voordat heel bokt over me heen valt, blizzard werd hier totaal niet kopschuw van ofzo en ik heb 't beste met m voor maar 't was gewoon echt nodig. nou het duurde niet lang voordat hij het afleerde..

http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 5y0go.jpg/

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:38

Goed dat je nu eerst de osteopaat erbij haalt. Misschien zit er toch iets niet helemaal goed en dan weet je in ieder geval waar het steigeren vandaan komt.
Ik heb ook zo'n geval gehad wat bij het minst geringste ging steigeren en dit was gewoon onder het werk uit willen komen. (Alles was verder uitgesloten, pijn, verkeerd zadel enz)
We hebben ook echt serieus alles geprobeerd, ook een tik tussen de oren, dit hielp eventjes maar na een aantal dagen begon het toch weer.
Wat voor mij toch het beste werkte, was heel voorwaarts blijven rijden en de hele tijd bezig zijn. Niet saai gaan rijden als het ware, hem constant bezig houden. Leg balken op de grond dat je die mee pakt in je training. Veel tempo wisselingen rijden, schijnovergangen, voltes, noem maar op. En daarnaast voorwaarts houden en vooral op het moment dat je voelt dat hij omhoog wil komen, fikse tik op z'n kont geven en trap hem dan maar even goed vooruit. Zo is het er bij die van mij heel langzaam uitgegaan, wel bleef het een draakje en op vreemd terrein kwam dat steigeren altijd weer even naar boven, hij kreeg dan goed op z'n flikker en dan was het ook weer klaar.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:42

Op het moment dat ze "staakt" en gaat steigeren, met de zweep een mep geven tussen de oren. En daarna voorwaarts verder oplossen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:43

Els_175 schreef:
Op het moment dat ze "staakt" en gaat steigeren, met de zweep een mep geven tussen de oren. En daarna voorwaarts verder oplossen.

Dat zou bij mijn merrie juist helemaal verkeerd aflopen.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:45

inderdaad eerst alles uit sluiten.
goede begeleiding is erg belangrijk. ik vind steigeren echt heel link. vroeger had ik ook een paard die dat deed. als ik een kwartier les had gehad stopte hij ermee door te staken en te steigeren.
ik moest hem toen op de kleine volte zetten. zo klein mogelijk, en zo is het er langzamerhand uit gegaan.
en ook het werk leuk houden, veel afwisseling.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:42

Ik vind steigeren ook altijd erg link, Maar mijn paard doet het ook sporadisch als ze een dwarse bui heeft. Bij mij begint het met slecht voor de beenhulpen staken soms achterwaarts en dan omhoog. Op de beenhulpen reageert ze met steigeren. Ik los het op door ontspanning. vooral ruimte op de teugels, Ik vind het spannend maar ga bewust zo ontspannen mogelijk zitten en ruimte op de teugels zodat ze ook daarin mijn spanning niet kan voelen. stappen stappen stappen voorwaarts denken en dan langzaam het werk weer oppakken door de draf de spanning af laten vloeien, maar dit zijn niet mijn beste rijdagen ik ga dan ook niet te lang door. De volgende dag kan ze dan gewoon weer heel tolerant zijn aan de beenhulpen. en reageert ze weer gewoon.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:17

Hey iedereen, nuja de meeste tips had ik al geprobeerd.. Heel voorwaarts houden, afleiden, voltes rijden, tik tussen de oren, heb er zelfs eventjes over nagedacht om iemand met ervaring haar te laten vallen wanneer ze steigerde. (heb het uiteindelijk niet gedaan omdatik het echt niet zag zitten) De osteopaat is dus langsgekomen, en blijkbaar heeft Waida een heeeel gevoelige schoft. Waardoor ze soms een paar dagen flink kon zijn, maar dan toch ineens pijn kreeg en begon te steigeren. Als we dit eerder hadden geweten had het natuurlijk veel gemakkelijiker geweest, maar ik dacht dat de medische keuring toch wel wat vollediger zou geweest zijn. Het gaat nu al een 2 weken super goed met haar, ze heeft geen enkele keer meer gesteigerd! Ik moet haar elke dag voor en na het rijden masseren aan haar schoft, haar benen goed uitstrekken, plooi oefeningen doen met worteltjes, en haar neus toeknijpen tot ik haar niet meer kan houden! Ook leg ik nu buiten een wolletje, een extra gel over haar schoft onder het zadel, en 1 van al de veranderingetjes moet er wel voor zorgen dat ze zich een stuk beter voelt! (ik ga toch niet uitzoeken welke het is, nu het goed gaat houden we het erbij :p) Ook haar eten is aangepast, want ze had een heel opgeblazen buik en dit kwam volgens de osteopaat door de brokken in haar eten. 2 Weken na het bezoek van de osteopaat heb ik zelfs al een klein sprongetjes met haar gemaakt, en zijn we ook eindelijk in de buitenbak kunnen gaan rijden zonder gestress, gesteiger en gecross van haar!

Ik was bijna vergeten wat een leuke merrie ik had gekocht! Ze is nu ook een stuk aanhankelijker geworden, omdat ze eindelijk werken leuk begint te vinden! Sommige dagen kan ik haar echt niet houden en moet ik haar laten galoperen omdat ze er zo'n zin in heef!t HEERLIJK!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:20

Ik hoop dat alle mensen die in dit topic gezegd hebben gewoon een ram tussen de oren geven of je hand in je knieholte leggen of al dat soort andere slaatumermaardoortips, je laatste post even goed doorlezen. Een paard doet dit niet uit etterigheid.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:24

Wat een super nieuws Jessybelle! Echt goed om te horen hoe jullie dit hebben aangepakt en opgelost! +:)+
heel veel plezier verder samen!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:25

ha fijn dat het iets medisch bleek, weet je bevestigd mijn menig dat een paard altijd grappen als steigeren laat zien om je heel erg duidelijk te maken dat er iets niet klopt in zijn lichaam! Fijn dat je de osteo hebt laten komen! ga je nu een nieuw zadel kopen? pijn in de schift is meestal teken van een te smalle voorboom!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:14

Mindfields schreef:
Ik hoop dat alle mensen die in dit topic gezegd hebben gewoon een ram tussen de oren geven of je hand in je knieholte leggen of al dat soort andere slaatumermaardoortips, je laatste post even goed doorlezen. Een paard doet dit niet uit etterigheid.

Nou voel ik me redelijk aangesproken (ben degene die hand in de knieholte voorstelde, is trouwens helemaal niet wreed ofzo, haalt het paard alleen uit balans zodat hij niet achterover kan vallen). Als je mijn opmerking goed had gelezen, heb ik aangegeven 'in aanvulling op wat al is gezegd'. dus buiten medische klachten, slecht passend zadel enz... dus eerst even lezen voordat je me beschuldigd ;) :)