mijn paard arm bespierd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

mijn paard arm bespierd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:34

Hallo iedereen!

Hopelijk staat dit hier goed, maar ik probeer het gewoon..

Mijn paardje is nu bijna anderhalf jaar in mijn bezit, maar van bespiering is nog weinig te bespeuren! Mijn paard is vroeger niet bereden geweest (wel ingereden) en pas vanaf haar 11de weer onder het zadel. Sinds ik haar heb rij of longeer ik haar elke dag. Ze heeft ondertussen een flinke conditie opgebouwd, maar de bespiering blijft uit! Ook wil ze niet echt dikker worden. Ze krijgt wel een 'buik' maar alleen van onder. Het gaat niet op haar ribben zitten. Ze krijgt echt voldoende en goede voeding.
Een paar dagen geleden is de zadelmaker langs geweest en hij dacht aan spieratrofie bij de schoft/rug. Maar goed, ze is ook op de billen/flanken erg onbespierd. Het is belangrijk om erbij te zeggen dat ze echt een goede conditie heeft, ik kan uren met haar naar buiten. Buitenrijden doen we ook regelmatig en we galopperen veel heuvel op heuvel af, afgewisseld met voldoende stap en draf. Daarnaast maken we af en toe een sprongetje en balken lopen en natuurlijk de dressuur training, wat we het meeste doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ze snel protesteert in de vorm van een onrustige aanleuning of 'wegrennen' tijdens de dressuur training, wat kan duiden op verzuring. Ik probeer haar zo veel mogelijk laag en rond te rijden op een laag tempo, want Rhodesia is een heet looplustig typje die onder het werk uitprobeerd te komen door over het tempo heen te gaan.

Maar goed, misschien hoort haar ranke figuurtje (zoals ik het maar noem :)) wel gewoon bij haar type (springgefokt met veel XX(volbloed)). Ze is een zeer wakker paard, wat absoluut niet vermoeid of iets dergelijks is..

Wat vinden jullie ervan? Vinden jullie het bij het type paard horen, of niet en hebben jullie nog originele tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:38

tja...typisch een volbloed :D
Ze ziet er goed uit hoor,goed bespierd....er kan wat meer vlees op.
Maar dat valt vaak niet mee met dit type paard.

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:40

Tandarts er wel eens naar gekeken?, inderdaad wat schraal maar wel met glans, zo ken ik er één die haken had

nachtmar

Re: mijn paard arm bespierd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:43

Ja hij is toevallig vorige week geweest! hij heeft wat bij gevijlt, maar er zaten geen schokkende haken op..dus dat is het ook niet.. Ze heeft een super eetlust en morst ook geen korreltje..

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:44

@ geerke: nee valt idd niet mee, niet dik te krijgen! haha

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:47

Hoi, ik heb hetzelfde met mijn friese merrie,conditie zat maar niet dik te krijgen! Ze is nog jong dus spieren komen nog wel. Maar ze lijkt het paard van don quichotte wel met uitstekende heupbeenderen. Ik voert sinds een week lucernemix dat schijnt goed aan te zetten, maar we wachten nog af. misschien ook iets voor jou?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:48

geplette mais werkt ook erg goed om ze dikker te krijgen :j
(tenminste volgens mij was het mais :P )

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:49

Misschien een tijdje aan de Myoplast?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:50

Klopt, mais kan ook.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:51

Ik heb wel al maismeel gebruikt..werkte niet want ze vond het niet zo lekker..
Lucerne is het enige wat ik nog niet heb gebruikt, dus dat kan ik nog wel proberen!
het probleem is dat ze van veel dingen nog heter wordt, en dat is nou net niet de bedoeling..:)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:52

Ja myoplast wilde ik ook proberen, maar ik schrok van de prijs. En dan zt je er sowieso 3 maanden aan vast om verschil te zien, en ik hoor van veel mensen dat het effect weer afzakt zodra je stopt...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:53

Lucerne vind ik wel goed werken, gaf de volbloed die ik had ook 2 scheppen per dag en die werd er mooi rond van en niet heter :) verder ziet je paard er goed uit!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:55

Dat was mijn probleem ook, ik durfde ook niet veel omdat ze al turbo is. Lucerne geeft geen energie aan de spieren, of zoiets! Het zet aan maar maakt niet heet. Heb het nu na een week ook nog niet aan wop gemerk! Ze krijgen natuurlijk wel meer kracht omdat ze weer wat te verbranden hebben als ze op ideaal gewicht zitten.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:57

Oke, ga ik zeker proberen!
Ja het is lastig, want de andere paarden op stal zijn veel ronder/gespierder, terwijl ik echt hard met haar werk! maar gelukkig vinden jullie het meevallen :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:57

Waarom zou je het paard dikmakers gaan voeren? Denk niet dat ze daar gespierder van wordt. Ruime hoeveelheid ruwvoer, en verder brok/muesli.
Ik vind het wel een erg mooi paard om te zien :D Ik ben bang dat het toch bij het type hoort, zo te lezen doe je er echt wel voldoende training mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:59

Pas zei iemand van stal je paard lijkt iets in te vallen, tja had dr net gekocht en zal ook de nodige energie hebben gekost even een week of 2 lucerne bij en niks meer te zien :) Vind het fijn spul

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:00

Ik vind het paard er goed uitzien hoor!! Mooi sportfiguurtje!
Er kan (voor het nederlandse oog) wat meer vet op maar, ze is zeker niet dun!!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:01

Ze ziet er super uit! Niks mis mee hoor! Helaas kern ik je andere probleem ook, ik krijg al maanden commentaar dat ze mager is! We hebben al 3x haar voer verhoogd en anders gaan trainen voor spieren, maar elke keer commentaar. Ze zien de veearts en tandarts dus weten dat we er alles aan doen, maar elke keer: ze wordt wel mager hè? Ggggrrrr

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:03

als je lucerne gebruikt, zal ik er ook biks of muesli bij gebruiken :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:04

ik denk dat t wel een beetje t type is, als je dr voller wil krijgen zou ik naar ruwvoer kijken, ik heb er een die heel moeilijk op gewicht te houden is en die heeft sinds afgelopen winter een grasbox en halleluja! hij krijgt vetjes :D zo te zien zit er best al wat bespiering op maar mist ie vulling [en in nederland zijn er een hoop te dik he?]

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:05

De bovenlijn is inderdaad mager gespierd, dat hoort niet zo te zijn bij de juiste training.
Op de foto's zie ik geen correct ruggebruik maar een paard wat door het te diepe op de voorhand valt. Ook zie je duidelijk dr scheefheid.
Ook het schrale kontje komt daardoor.

Andere training is de oplossing. Lang en laag? Ja! Maar niet rond.
Bezig met rechtrichten waardoor ze dr rug los kan laten en je daar meer bespiering krijgt.

Heb je nu een ander zadel of...?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:06

Ze heeft een hele stijle kroep, (kont) dat is haar bouw, en dat kan je nooit "rond" krijgen.
Misschien kan je haar wat Vit. E geven voor haar spieren, om te zien of het beter wordt, maar zoals ik het zo zie, is het haar bouw,
Een stijle kroep, is goed bij springpaarden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:09

Ik vind haar niet echt arm gespierd hoor.
Vind haar mooi.

Misschien wat schraal als in de vorm van te weinig vetjes.

Maar niet arm gespierd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:15

Ook ik vind ze erg mager in de spieren zitten.
En de spieren die ze wel heeft vind ik erg strak.

Idd op een andere manier gaan trainen, en zorgen voor de juiste ingrediënten voor spieropbouw..
Wat is daarvoor nodig?
-testosteron
-voldoende eiwitten (zowel voor 'transport' in het bloed als opbouw spierweefsel)
-beweging/training

Testosteron heb je dus gewoonweg niet als merrie of ruin, maar aan die andere 2 zaken kan je wel wat doen ;)

Een steile croupe heeft niets te maken met spieropbouw, en is al helemaal niet gewenst bij een springpaard.. :n
Een paard met een steile croupe kan nooit goed openen van achteren, op de sprong..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:18

Vraag een goudspuit aan de dierenarts.