Nageven galop lange zijde.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Futurefox

Nageven galop lange zijde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:36

Beste bokkers,

Het rijden gaat echt zo fijn de laatse tijd. Lekker aan de hulpen. Fijn nageven in stap en draf. Fijn nageefelijk op de volte...Maar als ik vanuit de volte de lange zijde oprij is het hangen, teugels uit mn handen trekken en zowat met dr kop vast in het zand. Kortom ik bereid dan een soort struisvogel.
Op de volte gaat het dus prima. Zowel wat hoger als wat lager ingesteld.

Graag jullie advies.....ps ik heb elke week les en we gaan prima vooruit maar die gallop op de lange zijde is om te ;(

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:37

Futurefox schreef:
Kortom ik bereid dan een soort struisvogel.

Ik neem aan dat je berijd bedoelt? :P
Ik denk niet dat het zo handig is om een struisvogel te bereiden als je op het paard zit. :Y)

Futurefox

Re: Nageven galop lange zijde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:40

hahaha jaja tis al laat he hahahaha wat ik al niet kan op een paard he hahaha

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:41

Je paard mist duidelijk de kracht om zichzwelf in balans te houden zodra er een lang eind voor hem ligt en hij geen hulp meer krijgt van een extra dragend achterbeen(wat op de volte meer steun vindt). Probeer om hem fijn op je buitenteugel te houden aanvullend met binnenbeen en hem zo te helpen zijn balans te vinden. Ik zou nog geen hele hoefslag rechtuit rijden, maar gewoon langzamerhand je voltes meer ovaal maken en steeds een klein stukje rechtuit te doen, zodra je merkt dat hij de balans verliest, meteen de volte weer op en het achterbeen weer stimuleren. Als je wel op de hoeslag door zou rijden train je iets wat je niet wilt er verder in, namelijk op de hand vallen en uit elkaar vallen. Gewoon langzaam kracht erin trainen dus, zorgen dat hij fijn nageeflijk blijft zodat hij ook echt zichzelf draagt(dat doet hij niet meer als hij op je hand valt).

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:46

oke mindfields...idd kleine stukjes vooruit na de volte gaan wel goed en dan verlies ik haar weer.....bedankt voor je advies kan ik wat mee!
Laatst bijgewerkt door Futurefox op 13-07-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:47

Ken je probleem, had ik vroeger ook met mijn vorige paardje. Eerst goed gaan controleren dat je paard echt nageeft op 2 teugels. Kijk dan of je een soort van hoekige voltes kan gaan rijden, zie dat een beetje voor je als een 8 hoek. Lukt dat dan probeer je er een 6 hoek van te maken en uiteindelijk een 4 kant. Alles nog steeds op een stuk van 20 x 20 in je baan.
Terwijl je deze figuren rijdt neen je per rondje andere stelling aan; gewoon stelling, geen stelling (dus kaars recht), contra stelling.
Door dit te gaan doen krijg je meer controle over de plaatsing van de schouders en losser in het lijf. Daarmee krijg je (als het goed is) de juiste voorwaarden om je paard op eigen benen rechtuit te laten lopen.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:49

oke japeloup...ik zal het morgen eens proberen....bedankt!

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:53

In de volte geeat rijd echt zo fijn ontspannen...ze geeft echt fijn na...ze laat lekker los en ik heb bijna niks aan gewicht in handen maar op de lange zijde gaat het heel even goed en dan ist over. Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij het opgaan van de lange zijde na voren ga zitten en mezelf te laat corrigeer. Paard zich langer maakt en dan ben ik het kwijt. Ik weet het en toch gebeurt het me steeds....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:56

Fijn dat je door hebt dat jij anders gaat zitten.
Ff een hele andere vraag, rijdt er wel eens iemand anders op je paard en heeft is gene dan het zelfde probleem?

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:00

nee ik heb al een vriendin bereid gevonden die komt zaterdag dus ik ben heel benieuwd. Ik denk zelf dat het een combi is van iets verkeerds doen in mijn zit idd en haar achterhand die sterker moet worden. Dus we moeten nu een middenweg zien te vinden denk ik. Ik moet aan mn houding werken en zij moet langzaam aan sterker worden.

Maar ik denk dan als ze het op de volte wel kan, waarom dan niet op de lange zijde? Iemand hier een andwoord op? zie het antwoord al van mindfields
Laatst bijgewerkt door Futurefox op 13-07-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:06

Zonder het gezien te hebben hou ik het op: niet gelijk op 2 teugels, niet recht, niet sterk genoeg. Wat je zelf aangeeft onbalans van jou als ruiter, gebrek aan handigheid om je paard voldoende te kunnen ondersteunen om sterker etc te worden. Dat laatste bedoel ik niet als kritiek, je bent immers opzoek naar de oorzaak en een oplossing.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:12

Ow nee ik zie het als positieve kritiek! Ik wil het juist graag Leren. Zo leren we van elkaar he! Ik krijg nu ook fijn les thuis en dat komt overeen met wat jullie zeggen. Op 2 teugels rijden is ook een punt waar we hard aan werken ja. Ik zal er is een goed nachtje over slapen.....bedankt he!