Fjord moeite met de rechtergalop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SUNSHiiNE

Fjord moeite met de rechtergalop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:56

Hallo ,

Ik heb nu mijn fjord 3 maanden.
Maar al vanaf het begin springt ze altijd verkeerd in de rechtergalop aan.
Of ze wilt helemaal niet en maakt een boksprongetje.
Maar de linker galop doet ze echt heel makkelijk.
Maar bij de rechter galop moet ik der echt 5 tikken ofzo geven.
Wat ik natuurlijk liever niet doe?!

Nu had ik der vandaag gelongeerd en zag ik dus echt dat ze het niet doet.

Ik wil later best graag wedstrijden rijden maar als ze nu niet goed aanspringt krijg ik fouten?
Ik heb wel les en mijn instructrice heeft ook al geprobeerd.
Maar het lukt ons echt niet

Tips?

(geen naren dingen)

Anonimo12

Re: Fjord moeite met de rechtergalop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:00

Hoi, heeft je Fjord geen lichamelijke problemen? ik heb een tijd een Fjord gereden op een manege die ook abnormaal veel moeite had met de rechterkant, later bleek ze een rugprobleem te hebben. Nu hoeft het natuurlijk niet zo ernstig te zijn hoor, maar ze zou ergens last van kunnen hebben. Of misschien is hij slecht bespierd waardoor het moeite kost. Zoek dit eens goed uit ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:03

Dit is niets raars, je paard is niet recht. Waarschijnlijk is je paard linksgebogen. Als je instructrice er geen raad mee weet, zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructrice. Waar woon je in de buurt? Ik weet nog we een hele fijne instructrice, die erg veel verstand heeft van het correct rijden van een paard, en dan is je probleem zo opgelost. :j

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:09

Inderdaad ze kan ook gewoon erg scheef zijn :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:13

Zoals er voor mij algenoemd denk ik ook aan een lichamelijk probleem. Het extreem scheef zijn van een paard valt bij mij daar ook onder, omdat ik van mening ben dat geen lijf zo extreem scheef is omdat hij niets mankeert.
Voorbeeldje: een dat ik ken paard had wisselend moeite met aanspringen in de rechter galop. Blijkt nu dat ze een pees blessure aan de tussen pees linksachter te zijn. Een probleem dat veelal pas te laat aan het licht komt.
Zeg niet dat dat bij jou paard zo is, maar zou wel al het medische uitsluiten.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:16

Ik vind het vreemd dat je instructrice je er niet bij kan helpen?
Hier staat ergens nog een topic over galop, daar heb ik gereageerd en gezegd dat je het eens kunt oefenen met een balk in de bak en dan daarover in galop aanspringen.

Maar goed dan moet het natuurlijk nix lichamelijks zijn

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:21

Ik heb het zelfde gehad met mijn verzorgfjord, ik kreeg haar eerst maar niet in de rechter galop, ze sprong steeds aan in linke galop. Mijn instructrice zei dat ik bij de rechte galop moest denken alsof ik op een jonge paard zat en haar aan het beleren was....dus op de volte rechts en in draf been geven (hoef nieteens door te zitten) en steeds harder gaan draven tot ze zelf in galop sprong, verder niks doen alleen been geven! Ondertussen rij ik haar al 3maanden en nu krijg ik haar in een rustige ontspannen rechter galop! Ik zeg proberen! Mijn verzorgfjord was ook scheef, nu ze rechter is gaat het veel makkelijker, dus ook in stap en draf er hard aan werken om je paard recht te krijgen, kan ook als je aan de hand werkt bijvoorbeeld!
Ik vind het wel apart dat het jou instructrice niet lukt en dat zij er geen raad mee weet...misschien opzoek gaan naar een nieuwe?

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:53

Vestlandhest schreef:

dat is heel vriendelijk al je het leest
hahahha

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:55

nadiabritta schreef:
Vestlandhest schreef:

dat is heel vriendelijk al je het leest
hahahha

Ach ik ben ook heel vriendelijk :')

Maar wel kijken of er niets medisch is hoor! ;)

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:57

Milligan schreef:
Ik heb het zelfde gehad met mijn verzorgfjord, ik kreeg haar eerst maar niet in de rechter galop, ze sprong steeds aan in linke galop. Mijn instructrice zei dat ik bij de rechte galop moest denken alsof ik op een jonge paard zat en haar aan het beleren was....dus op de volte rechts en in draf been geven (hoef nieteens door te zitten) en steeds harder gaan draven tot ze zelf in galop sprong, verder niks doen alleen been geven! Ondertussen rij ik haar al 3maanden en nu krijg ik haar in een rustige ontspannen rechter galop! Ik zeg proberen! Mijn verzorgfjord was ook scheef, nu ze rechter is gaat het veel makkelijker, dus ook in stap en draf er hard aan werken om je paard recht te krijgen, kan ook als je aan de hand werkt bijvoorbeeld!
Ik vind het wel apart dat het jou instructrice niet lukt en dat zij er geen raad mee weet...misschien opzoek gaan naar een nieuwe?

Ik ga het morgen al uitproberen
Dus gewoon hard gaan draven op de volte tot ze zelf gaat en dan moet ze gaan
Zal ik morgen anders het opnemen dat je het kan zien ?

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:18

Ja en filmpje is wel handig! Ik ging op de volte eerst natuurlijk een volte in draf, en dan steeds been geven, ze gaat dan vanzelf in galop want harder kan de niet draven, soms moest ik het ook een paar keer overdoen maar meestal sprong ze vanzelf gewoon aan en dan been blijven geven (ze viel namelijk dan snel weer terug) en dan steeds meer vragen in de galop. Ik was toen gewoon blij dat we in de galop zaten!
Je draaft natuurlijk ook met stelling, dus als goed is springt ze dan goed aan, kan een paar keer duren maar niet opgeven!!! en goed belonen als ze het doet!! ik ben benieuwed!

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:19

Milligan schreef:
Ja en filmpje is wel handig! Ik ging op de volte eerst natuurlijk een volte in draf, en dan steeds been geven, ze gaat dan vanzelf in galop want harder kan de niet draven, soms moest ik het ook een paar keer overdoen maar meestal sprong ze vanzelf gewoon aan en dan been blijven geven (ze viel namelijk dan snel weer terug) en dan steeds meer vragen in de galop. Ik was toen gewoon blij dat we in de galop zaten!
Je draaft natuurlijk ook met stelling, dus als goed is springt ze dan goed aan, kan een paar keer duren maar niet opgeven!!! en goed belonen als ze het doet!! ik ben benieuwed!

okee , ik ook!:D

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:25

Nou die van mij heeft dit dus juist in de linker galop. Dan weer een tijd wel en dan weer niet. Maar als ik met de juiste stelling rijd dan springt hij alsnog verkeerd aan. Dat met hard draven kan goed helpen en recht richten is misschien de basis wat jullie een stuk kan helpen en rijden op twee teugels. (dat is voor mij heel lastig)

Ik spring nu ook meestal aan in de volte of een hoek. Gaat het verkeer dan blijf ik daarin en maak ik het hem steeds moeilijker door kleinere voltes te rijden. Springt hij over of valt terug naar draf dan springen we weer aan, meestal komen we dan wel goed. Dit doen we omdat die van mij het gewoon heel makkelijk vind om in de rechtergalop te zitten en links is altijd een beetje slecht geweest en nu hij echt aan het werk moet probeert hij er weleens tussenuit te komen met zulke grapjes en dat kost heel veel energie dus ben ik meestal na de galop zo uitgeput dat ik daarna gewoon stop haha.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:36

MaNdiii schreef:
Nou die van mij heeft dit dus juist in de linker galop. Dan weer een tijd wel en dan weer niet. Maar als ik met de juiste stelling rijd dan springt hij alsnog verkeerd aan. Dat met hard draven kan goed helpen en recht richten is misschien de basis wat jullie een stuk kan helpen en rijden op twee teugels. (dat is voor mij heel lastig)

Ik spring nu ook meestal aan in de volte of een hoek. Gaat het verkeer dan blijf ik daarin en maak ik het hem steeds moeilijker door kleinere voltes te rijden. Springt hij over of valt terug naar draf dan springen we weer aan, meestal komen we dan wel goed. Dit doen we omdat die van mij het gewoon heel makkelijk vind om in de rechtergalop te zitten en links is altijd een beetje slecht geweest en nu hij echt aan het werk moet probeert hij er weleens tussenuit te komen met zulke grapjes en dat kost heel veel energie dus ben ik meestal na de galop zo uitgeput dat ik daarna gewoon stop haha.

Ik ken het! Heel vaak was ik ook na de galop kapot, ik bleef wel echt op de volte, als ik rechtuit ging was ik haar zowieso kwijt (ik rij nu nog mijn galop op de volte omdat ik nogsteeds het gevoel heb dat als ik dit niet doe dat ik haar dan weer kwijt ben!) Ik vond het best logisch wat mijn instructrice zei, een jong paard moet het ook leren, en al is je paard wat ouder, de basis moet je altijd goed hebben wil je er op bouwen! Soms moet je 10 stappen terug..... Bij mij haalde die pony ook grapjes uit, dat als ik een volte in de rechte galop bij C maakte, dat ze dan bij de X besloot om links af te gaan omdat dat voor haar veel makkelijker was, het is heel moelijk, en met recht richten kom je ook een stuk verder!! Mijn verzorgpaard vond rechts moelijk, dus ook stelling, dus als ik links om reed nam ik aan de lange zijde soms stelling naar buiten, ik reed links om alsof ik rechtsom reed bijv. en veel slangevoltes met voltes 10m, als ik rechtsom reed ook voltes 10m in stap en draf! Heb er hard aan gewerkt dat ik soms dacht dit gaat nooit lukken, en vandaag kon ik met galop beginnen!! Ben trots haha *\o/*

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:24

Milligan schreef:
MaNdiii schreef:

Ik ken het! Heel vaak was ik ook na de galop kapot, ik bleef wel echt op de volte, als ik rechtuit ging was ik haar zowieso kwijt (ik rij nu nog mijn galop op de volte omdat ik nogsteeds het gevoel heb dat als ik dit niet doe dat ik haar dan weer kwijt ben!) Ik vond het best logisch wat mijn instructrice zei, een jong paard moet het ook leren, en al is je paard wat ouder, de basis moet je altijd goed hebben wil je er op bouwen! Soms moet je 10 stappen terug..... Bij mij haalde die pony ook grapjes uit, dat als ik een volte in de rechte galop bij C maakte, dat ze dan bij de X besloot om links af te gaan omdat dat voor haar veel makkelijker was, het is heel moelijk, en met recht richten kom je ook een stuk verder!! Mijn verzorgpaard vond rechts moelijk, dus ook stelling, dus als ik links om reed nam ik aan de lange zijde soms stelling naar buiten, ik reed links om alsof ik rechtsom reed bijv. en veel slangevoltes met voltes 10m, als ik rechtsom reed ook voltes 10m in stap en draf! Heb er hard aan gewerkt dat ik soms dacht dit gaat nooit lukken, en vandaag kon ik met galop beginnen!! Ben trots haha *\o/*

onze bak is ook heeel zwaar dus misschien dat het daardoor nog moeilijker is , maar als ik der dan van galop telkens terug moet nemen en dan weer galop is ze helemaal bezweet!

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:25

nadiabritta schreef:
Milligan schreef:

Nou de bak was zeiknat van het weer en werd dus gesloten , want we hebben alleen een buitenbak.
Morgen komt iemand kijken voor bijrijden.
Maar ik ga dan longeren dus zal ik het toch wel filmen haha.

Gr.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:03

haha ja ik kan me voorstellen dat de bak vandaag een zwembad was!! Oke! Ik zie wel wanneer je het hebt kunnen filmen! Ben heel benieuwed!
Groetjes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:05