Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pien_2010 schreef:Toscan dat heb je niet een twee drie opgelost. Ik ken het verhaal. Ik ben begonnen met een super zacht bit in de mond te leggen en om met mijn hand heel zacht te zijn. Als beeld had ik in mijn hoofd dat mijn paard een porselein mondje had dat ieder moment kon breken. Je paard geeft je de eerste week echt geen gevoel in de handen hoor en dat geeft een raar gevoel zo van dat je er niets over te zeggen hebt. Maar na een week begon mijn paard de hand en het contact op te zoeken. Ik heb zeker in het begin geen enkele poging gedaan om paard nagevelijk te laten gaan.
Ik heb er toen voor gekozen om met een wat dikker dubbel gebroken bit van Sprenger te rijden (rib uit je lijf) en daar rijd ik dat paard nog steeds mee want hij is nu heel fijn en zacht in de aanleuning geworden.
pien_2010 schreef:Ik heb de teugels vast gepakt en gezorgd dat ik aanleuning had. Dus wel teugels kort maar zonder druk. Belangrijk is dat paard eerst gaat kauwen op bit zodat je dan kunt nageven en kunt beginnen met ophoudingen geven. Wat ook fijn werkt is wendingen om de voorhand rijden (maakt kaak los) en überschenkeln en 45 graden wijken op de hoefslag. Zijn allemaal losmakende oefeningen en als paard dan gaat kauwen kun je nageven en beginnen met ophoudinkjes te geven. Dus laat hem ook maar gerust de weide wereld in kijken (dus werk hem juist niet omlaag) en geef na als hij gaat kauwen. Dan ben je wel waarschijnlijk paar weken verder hoor. Want de kans is groot dat je paard vast zit in kaak en nek (en lijf).
Succes ermee.
ik wilde er inderdaad ook wel de tijd voor nemen