paard ingereden met harde hand ... hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elynkwpn

paard ingereden met harde hand ... hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:46

Beste bokkers ,
het paardje dat ik nu rij , is 4 jaar oud en is echt met een harde hand ingereden ...
nu is mijn vraag hoe krijg je dit weer zacht?

je moet zoveel moeite doen voor nagevelijk lopen bijv.
met een zachte hans geeft ze geen reactie... maar met een harde hand wel maar dit lijkt me niet de bedoeling...

verder is het sturen wel met de benen goed geleerd maar echt het nagevelijke is te hard ...

wie o wie weet hoe je dit naar een zachte hand kan krijgen?

liberty22

Re: paard ingereden met harde hand ... hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:48

wil niet perse zeggen dat ie zo ingereden is , je zal hem correct moeten trainen en dan gaat ie vanzelf nageven

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:06

Niet meer met harde hand proberen haar nageeflijk te krijgen, ook al doet ze 't met zachte hand niet..
Als je 't met harde hand doet loopt ze gewoon in de krul en dat is helemaal niet goed. Je zult haar moeten leren te ontspannen en daardoor nageeflijk te lopen, bijvoorbeel met veel overgangen enz..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:07

Toscan dat heb je niet een twee drie opgelost. Ik ken het verhaal. Ik ben begonnen met een super zacht bit in de mond te leggen en om met mijn hand heel zacht te zijn. Als beeld had ik in mijn hoofd dat mijn paard een porselein mondje had dat ieder moment kon breken. Je paard geeft je de eerste week echt geen gevoel in de handen hoor en dat geeft een raar gevoel zo van dat je er niets over te zeggen hebt. Maar na een week begon mijn paard de hand en het contact op te zoeken. Ik heb zeker in het begin geen enkele poging gedaan om paard nagevelijk te laten gaan.
Ik heb er toen voor gekozen om met een wat dikker dubbel gebroken bit van Sprenger te rijden (rib uit je lijf) en daar rijd ik dat paard nog steeds mee want hij is nu heel fijn en zacht in de aanleuning geworden.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:24

pien_2010 schreef:
Toscan dat heb je niet een twee drie opgelost. Ik ken het verhaal. Ik ben begonnen met een super zacht bit in de mond te leggen en om met mijn hand heel zacht te zijn. Als beeld had ik in mijn hoofd dat mijn paard een porselein mondje had dat ieder moment kon breken. Je paard geeft je de eerste week echt geen gevoel in de handen hoor en dat geeft een raar gevoel zo van dat je er niets over te zeggen hebt. Maar na een week begon mijn paard de hand en het contact op te zoeken. Ik heb zeker in het begin geen enkele poging gedaan om paard nagevelijk te laten gaan.
Ik heb er toen voor gekozen om met een wat dikker dubbel gebroken bit van Sprenger te rijden (rib uit je lijf) en daar rijd ik dat paard nog steeds mee want hij is nu heel fijn en zacht in de aanleuning geworden.

als ik het goed heb , gewoon rijden niet gaan vragen? Veel overgangen en figuren via mijn benen en zo min mogelijk met het bit ? Hoever zal ik de teugels pakken ?
En als dan alles ontspannen is wat meer gaan vragen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:29

Ik heb de teugels vast gepakt en gezorgd dat ik aanleuning had. Dus wel teugels kort maar zonder druk. Belangrijk is dat paard eerst gaat kauwen op bit zodat je dan kunt nageven en kunt beginnen met ophoudingen geven. Wat ook fijn werkt is wendingen om de voorhand rijden (maakt kaak los) en überschenkeln en 45 graden wijken op de hoefslag. Zijn allemaal losmakende oefeningen en als paard dan gaat kauwen kun je nageven en beginnen met ophoudinkjes te geven. Dus laat hem ook maar gerust de weide wereld in kijken (dus werk hem juist niet omlaag) en geef na als hij gaat kauwen. Dan ben je wel waarschijnlijk paar weken verder hoor. Want de kans is groot dat je paard vast zit in kaak en nek (en lijf).
Succes ermee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:31

Dat heb je goed. Paard heeft geleerd dat ruiters hem pijn doen met het bit, door gewoon de dingen die je met je teugels wil vragen heel zachtjes te doen zal het paard leren dat hij jouw handen kan vertrouwen en dan ook het contact durven opzoeken. Nageeflijkheid van het paard is een gevolg van nageeflijkheid van de ruiter, en dat kun jij alleen als je met een zacht en eerlijk contact rijdt.

Nageeflijkheid is ook geen doel op zich, het is het resultaat van netjes rijden. Maar daarvoor zal het paard eerst door moeten hebben dat jij daartoe bereid bent.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:32

pien_2010 schreef:
Ik heb de teugels vast gepakt en gezorgd dat ik aanleuning had. Dus wel teugels kort maar zonder druk. Belangrijk is dat paard eerst gaat kauwen op bit zodat je dan kunt nageven en kunt beginnen met ophoudingen geven. Wat ook fijn werkt is wendingen om de voorhand rijden (maakt kaak los) en überschenkeln en 45 graden wijken op de hoefslag. Zijn allemaal losmakende oefeningen en als paard dan gaat kauwen kun je nageven en beginnen met ophoudinkjes te geven. Dus laat hem ook maar gerust de weide wereld in kijken (dus werk hem juist niet omlaag) en geef na als hij gaat kauwen. Dan ben je wel waarschijnlijk paar weken verder hoor. Want de kans is groot dat je paard vast zit in kaak en nek (en lijf).
Succes ermee.

Oke bedankt :D ik wilde er inderdaad ook wel de tijd voor nemen :)
ik ben gelukkig erg geduldig:)

Ik probeer dit eens :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:35

Je hebt dat niet 1,2,3 "opgelost" voor tips kijk even op de topic "opnieuw leren rijden" staan veel tips

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:40

Japeloup schreef:
Je hebt dat niet 1,2,3 "opgelost" voor tips kijk even op de topic "opnieuw leren rijden" staan veel tips

Daar was ik al vanuit gegaan dat het niet 1 , 2 , 3 opgelost gaat worden.

ik zal even kijken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:42

ik heb mijn paard ook als 4 jarige zo gekregen.Heb zelfs een jaar bitloos gereden en de mondhoeken met vaseline ingesmeerd.
Hij is nu 25 en heeft nog steeds een harde mond.Bij hem is het nooit goed gekomen.

melliedusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:52

hele lichte druk op de teugels, let op dat je wel meer je buitenteugel eraan hebt dan binnen. goed met je been naar de mond toe rijden. paard zal eerst waarschijnlijk gaan hupsen of hoofd in de lucht steken, maar hij komt er vanzelf... zeer veel geduld. bij mij in de praktijk geleerd dat je een paard een paar tellen kan na laten geven binnen een uur... zorg dat je instructie krijg die hier ervaring in heeft... zeer belangrijk!

succes!

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:33

werk m eerst lekker los door voltes en achtjes te rijden worden ze soepeler van. niet trekken of een harde hand hebben gewoon loslaten en aan je been rijden, ze worden alleen harder. misschien los je dit niet binnen 1week op.