linkse en rechtse paarden ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dandir

linkse en rechtse paarden ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:31

Mijn paardje loopt raar op rechts ; niks aan de hand wanneer je doorzit, maar als ik ga lichtrijden, en ze is nog niet helemaal warmgelopen, dan is het zo moeilijk lichtrijden ; je moet echt moeite doen om uit je zadel te raken ; ze houdt er ook niet van als je zo snel al lichtrijd : of ze huppelt je zo weer op het linkse been, of ze springt aan in galop.
Heb haar nu 4 jaar, en toen ze pas bij me was, (ze kende uberhaupt niks) leek het alsof ze nooit rechtsom moest lopen voordien (heb ik trouwens gemerkt toen de vorige eigenaar nog eens een ritje kwam maken naderhand...) Ze viel helemaal naar binnen als je een volte op rechts maakte, en nam de bochten kompleet met het hoofd naar buiten gedraaid...Die toestanden zijn helemaal voorbij, maar rechts lichtrijden blijft, vooral in het begin van de rit, een probleem...
Heeft er nog iemand zulke ervaringen ?

Anoniem

Re: linkse en rechtse paarden ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:09

Ben je al eens bij een fysio of ostheopaat geweest? Lijkt me alles behalve normaal.. :n Een voorkeurskant heeft ieder paard (net als ieder mens) maar zo erg dat ie aanspringt is niet goed :n Dan zit er ergens in het lichaam iets niet helemaal ok..

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:56

klinkt niet echt goed....
kan het zijn dat je zelf scheef gaat zitten en ze daar last van heeft?
of misschien is het een combinatie? is het zadel goed?
het kan goed zijn dat je zelf wat scheeft gaat zitten als je lichtrijdt en dat in combinatie met een zadel wat niet helemaal lekker ligt bij haar kan wel zo een reactie geven...

Fientjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:06

Ieder paard heeft 'n 'eigen kant' & die moet je er proberen uit te rijden door rechtrichten. Je paard kan er ook van gaan manken dus je moet er proberen iets aan te doen. Het gaat hem om het feit dat je eerst aan de longe werkt & daarna onder het zadel, en eerst en vooral je paard 'recht' krijgen, das moeilijker dan je denkt ;) Hier een website van mijn lesgeefster & je vind er veel meer informatie over, je mag me ook altijd mailen! http://www.carolinedelannoy.be/

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:43

Wat gebeurt er als je op het "verkeerde" been gaat lichtrijden. het lijkt erop dat je paard zijn binnenachterbeen niet goed onderplaatst. Dit kan een lichamelijk probleem zijn (moet je ook echt uitsluiten, voor het zelfde geld heeft het paard ergens last van) maar het kan idd ook door jou zit, je zadel of iets dergelijks komen.
Het allerbelangrijkste is dat je probeert om je paard recht te houden op de volte. desnoods door wat stelling naar buiten te rijden op de andere hand. Zeg maar zijn goeie hand.