Ik had deze week een gesprekje met iemand en ik vroeg me af hoe jullie hierover denken.
Het ging over een meisje bij haar manege, die eigenlijk altijd met sporen rijdt. Het meisje is waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 12, en ze reed op een manegepony. Ze heeft haar er niet echt mee zien rijden, dus over hoe goed ze het doen kon ze niet veel zeggen.
Maar wat ik me nu afvraag: vinden jullie dit normaal? Ik heb namelijk zelf het idee dat het met mensen een beetje is als met paarden: als je die van jongs af aan alleen maar met sporen (laat) rijd(en), kunnen ze na verloop van tijd niet meer zonder.
Als het mijn kind zou zijn, zou ik zoiets hebben van, ga eerst maar eens op een volwassen paard leren rijden voor je jezelf sporen aanwent (ipv braaf pony'tje waar ze daar op zat).
Ik weet ook wel dat sporen niet bedoeld zijn om je paard vooruit te poken, maar ik vraag me af wat een 12 jarige nu precies moet verfijnen op een mak manegepony'tje..
Groetjes!

. Waarom mag dit meisje per definitie niet rijden met sporen om hulpen kleiner en lichter te kunnen geven wat weer prettiger is voor de pony. Een kleine aanwijzing met een spoortje is velemale prettiger voor een paard/pony dan een (enorme) por tussen zijn ribben. En waarom is het van belag dat ze 12 is, als ze 14 is is het dan wel opeens ok voor jou? Ervaring en leeftijd staat los van elkaar.