Kinderen en sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:13

Ik weet dat er al veel topics over sporen zijn, maar dit heb ik nog niet echt kunnen vinden. En als het verkeerd staat, sorry!

Ik had deze week een gesprekje met iemand en ik vroeg me af hoe jullie hierover denken.
Het ging over een meisje bij haar manege, die eigenlijk altijd met sporen rijdt. Het meisje is waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 12, en ze reed op een manegepony. Ze heeft haar er niet echt mee zien rijden, dus over hoe goed ze het doen kon ze niet veel zeggen.

Maar wat ik me nu afvraag: vinden jullie dit normaal? Ik heb namelijk zelf het idee dat het met mensen een beetje is als met paarden: als je die van jongs af aan alleen maar met sporen (laat) rijd(en), kunnen ze na verloop van tijd niet meer zonder.
Als het mijn kind zou zijn, zou ik zoiets hebben van, ga eerst maar eens op een volwassen paard leren rijden voor je jezelf sporen aanwent (ipv braaf pony'tje waar ze daar op zat).

Ik weet ook wel dat sporen niet bedoeld zijn om je paard vooruit te poken, maar ik vraag me af wat een 12 jarige nu precies moet verfijnen op een mak manegepony'tje..

Groetjes! :)

Anoniem

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:14

Ik zie niveau volkomen los van leeftijd, dus ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:16

Ik ken dametjes van een jaar of 10 die dure pony's hebben, veel les krijgen en in de top van hun klasse meedoen. Ze rijden erg netjes dus dan vind ik het niet storend ofzo. Op een manege, als je net leert paardrijden en je draagt sporen omdat je denkt dat die er nou een maal bij horen, dat vind ik apart. Ik zou eens vragen aan zo'n meisje waarom ze sporen draagt...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:18

Ik vind dat die leeftijdsgrens echt is een keer moet ophouden :+
Ik zie zoveel volwassenen met sporen die er niet mee kunnen omgaan net als sommige kinderen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:20

Magrathea schreef:
Ik weet dat er al veel topics over sporen zijn, maar dit heb ik nog niet echt kunnen vinden. En als het verkeerd staat, sorry!

Ik had deze week een gesprekje met iemand en ik vroeg me af hoe jullie hierover denken.
Het ging over een meisje bij haar manege, die eigenlijk altijd met sporen rijdt. Het meisje is waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 12, en ze reed op een manegepony. Ze heeft haar er niet echt mee zien rijden, dus over hoe goed ze het doen kon ze niet veel zeggen.

Maar wat ik me nu afvraag: vinden jullie dit normaal? Ik heb namelijk zelf het idee dat het met mensen een beetje is als met paarden: als je die van jongs af aan alleen maar met sporen (laat) rijd(en), kunnen ze na verloop van tijd niet meer zonder.
Als het mijn kind zou zijn, zou ik zoiets hebben van, ga eerst maar eens op een volwassen paard leren rijden voor je jezelf sporen aanwent (ipv braaf pony'tje waar ze daar op zat).

Ik weet ook wel dat sporen niet bedoeld zijn om je paard vooruit te poken, maar ik vraag me af wat een 12 jarige nu precies moet verfijnen op een mak manegepony'tje..

Groetjes! :)

De hulpen lijkt mij ;) . Waarom mag dit meisje per definitie niet rijden met sporen om hulpen kleiner en lichter te kunnen geven wat weer prettiger is voor de pony. Een kleine aanwijzing met een spoortje is velemale prettiger voor een paard/pony dan een (enorme) por tussen zijn ribben. En waarom is het van belag dat ze 12 is, als ze 14 is is het dan wel opeens ok voor jou? Ervaring en leeftijd staat los van elkaar.

En wat is een volwassen paard, ik ken die term niet. Is dat een groot paard, een paard van 15, een paard op GP-niveau?

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:22

ik vind het echt slecht als je met sporen rijd als of je pony anders niet onder controle hebt. ik vind het echt kinderachtig om er mee te gaan rijden! ten zei je heel goed rijd en het alleen bij nood echt gebruikt en een heel goed mee om weet te gaan. maar als je zo jong het al gebruikt dat je later bijna niet meer zonder kunt.

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:23

Bij ons op de manege is het op manege paarden en pony's met sporen rijden naar overleg.
Je MOET zowiezo uit de beginners lessen zijn.
En je been stil kunnen houden.

Ik reed ook al vrij jong met sporen , lees ook een jaar of 12.
Had dan ook een pony die dat af en toe nodig heeft.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:24

Ik snap je stelling wel.. Als je bijv. in een beginnersles rijd op de manege, wat zou je dan aan je hulpen moeten verfijnen? Leer eerst je benen goed stil houden en wen jezelf een goede houding aan. in beginnerlessen is in mijn ogen weinig te verfijnen. Je gaat niet wijken, schouderbinnenwaarts etc. Ze doen daar vaak alleen stap draf en soms galop. Vaak gaan echte manegepaarden ook al op stemgeluid van de instructrice in draf/galop dus dan hoef je soms alleen nog maar wat kuitdruk te geven.
Lessen op hoger niveau is een ander verhaal. Ben wel echt tegen mensen, ongeacht welke leeftijd, die met sporen rijden en het paard prikken bij elke pas, krijg daar altijd kippenvel van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:24

Ik ken het meisje verder zelf niet ;)

Maar ik kan me dus niet voorstellen dat een tenger meisje (want dat is ze) van max 12 al de benen goed stil kan houden. Of je moet echt extreem getalenteerd zijn, of naast paardrijden nog veel sporten ofzo :)

Ik ben op zich niet tegen sporen. Je kan beter één keer duidelijk zijn tegen een paard dan eindeloos gaan zitten stompen, daar wordt niemand vrolijk van. Ik vind alleen wel dat ze te vaak en te gemakzuchtig worden ingezet..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:24

Iets wat in mijn manege jaren naar boven kwam is dat sporen vaak gebruikt worden om een bepaalde "status" te hebben. Of dit nu nog zo is weet ik niet gezien ik al jaren niet meer op een manege rijdt. Ik kan me er niet meer druk om maken. Leeftijd doet er voor mij zoiezo niet toe. Al ben ik wel van mening dat je tot M niveau je wel zou moeten kunnen redden zonder sporen. Maar goed dat is voor iedereen verschillend.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:25

M'n zusje rijd ook wel eens met sporen, 2 keer in de week welliswaar alleen als ze les heeft van onze instructrice. Wil wel dat ze goed word begeleid als ze met sporen rijd.
Pony heeft wel eens zijn momenten dat hij liever lui dan moe is. Ze kan hem dan blijven aansporen maar pony reageerd niet vlot genoeg. Als ze met sporen rijd hoeft ze maar een kleine lichte hulp te geven en de pony reageerd al op haar been. Doordat ze 2 keer per week met sporen rijd is de pony wel beter geworden aan de hulpen en reageerd hij beter op haar been. Zie liever een ruitertje met sporen die ze goed gebruikt en waarop de pony ook goed reageerd dan een ruitertje die continue moet zitten schoppen in de ribben van de pony of die continu met een zweepje loopt te meppen.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn als een jonge ruiter met sporen rijd mits de begeleiding goed is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:25

mickey2 schreef:
ik vind het echt slecht als je met sporen rijd als of je pony anders niet onder controle hebt. ik vind het echt kinderachtig om er mee te gaan rijden! ten zei je heel goed rijd en het alleen bij nood echt gebruikt en een heel goed mee om weet te gaan. maar als je zo jong het al gebruikt dat je later bijna niet meer zonder kunt.

Wat een fijn onderbouwde en vooral deskundige mening, het is slecht en kinderachtig. Sinds wanneer worden sporen in noodsituaties gebruikt, het zijn geen reddingsboeien, zwemvesten of brandblussers.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:28

Ik heb zelf ook sporen.. In de kast haha. Maar ik vind dat leeftijd maakt niet zoveel uit, maar als het een meisje is dat één keer in de week op een lieve manege pony rijd. Zou ik zeggen laat de sporen maar thuis. Maar goed ik ken de situatie niet. Zoals ik het nu zie heeft dit meisje gewoon sporen omdat ze inderdaad denkt dat het erbij hoord. Maar goed nogmaals ik ken de situatie niet. Ik ben sowiezo van mening dat kinderen die één keer in de week een uurtje rijden geen sporen moeten hebben. Maar ik ben ook iets strenger dan een manege. Ik ben van mening gooi 4 /5 kinderen in één les inplv. 8 tot 10. Want er word wel les gegeven maar niet naar elk kind gekeken, ja er word even een blik gewerpt en wat verkeerd is word iets van gezet. Maar als je toch ziet hoe die manege pony's soms af geracht worden nou dat gaat me echt aan me hart! En dan is het niet alleen het sporen verhaal, maar teugels trekken enzv. En als je 8 kinderen te gelijk les geeft is het ook lastig iedereen persoonlijk goed te begeleiden. Dus waarom niet een kleiner groepje? Dan kun je elke beweging goed volgen.

Wat ik nog even wil toevoegen voor er misverstanden ontstaan! Niet elke manege handeld zo als ik beschrijf hoor. Dus niet iedereen moet zich aangesproken voelen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:28

Magrathea schreef:

Maar ik kan me dus niet voorstellen dat een tenger meisje (want dat is ze) van max 12 al de benen goed stil kan houden. Of je moet echt extreem getalenteerd zijn, of naast paardrijden nog veel sporten ofzo :)

Ik ben op zich niet tegen sporen. Je kan beter één keer duidelijk zijn tegen een paard dan eindeloos gaan zitten stompen, daar wordt niemand vrolijk van. Ik vind alleen wel dat ze te vaak en te gemakzuchtig worden ingezet..

Je kent het meisje niet maar je oordeelt wel over haar rijden. En waarom zou een tenger meisje van 12 niet haar benen goed stil kunnen houden? Ik heb de afgelopen weken zitcompetitie gejureerd en het was echt geen uitzondering hoor, meisjes van 12 jaar met stille benen die gewoon op de maneges overal in het land rijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:32

daniella74 schreef:
Magrathea schreef:

Je kent het meisje niet maar je oordeelt wel over haar rijden. En waarom zou een tenger meisje van 12 niet haar benen goed stil kunnen houden? Ik heb de afgelopen weken zitcompetitie gejureerd en het was echt geen uitzondering hoor, meisjes van 12 jaar met stille benen die gewoon op de maneges overal in het land rijden.

Ik oordeel niet, ik vraag me af of jullie dit normaal vinden, want zelf zou ik het niet zo snel toestaan.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:36

Ik vind dat het kinderen gewoon zonder sporen moeten kunnen rijden en dan vooral op de manege. En ik denk eerlijk gezegd niet dat een kind van 12 jaar zo goed kan rijden dat ze goed met sporen om kan gaan. Ik vind het geen probleem als kinderen goed kunnen rijden en ook goed met sporen om kunnen gaan. :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:36

Anouk_17 schreef:
M'n zusje rijd ook wel eens met sporen, 2 keer in de week welliswaar alleen als ze les heeft van onze instructrice. Wil wel dat ze goed word begeleid als ze met sporen rijd.
Pony heeft wel eens zijn momenten dat hij liever lui dan moe is. Ze kan hem dan blijven aansporen maar pony reageerd niet vlot genoeg. Als ze met sporen rijd hoeft ze maar een kleine lichte hulp te geven en de pony reageerd al op haar been. Doordat ze 2 keer per week met sporen rijd is de pony wel beter geworden aan de hulpen en reageerd hij beter op haar been. Zie liever een ruitertje met sporen die ze goed gebruikt en waarop de pony ook goed reageerd dan een ruitertje die continue moet zitten schoppen in de ribben van de pony of die continu met een zweepje loopt te meppen.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn als een jonge ruiter met sporen rijd mits de begeleiding goed is.

Ik wil toch nog even hier op reageren. Want blijft toch door me hoofd spoken. Snappen mensen niet waarom de pony dan wel ineens door loopt en goed luisterd? Als iemand jou achterna komt met een mestvork dan ga je toch ook hard lopen? En waarom? Omdat je weet dat het pijn doet, dus zorg je gewoon dat je doet wat je gevraagt word. Dit is niet om jou of je zusje aan te vallen hoor, absoluut niet. Maar zijn zoveel mensen die praten maar geen idee hebben wat voor gevoel erbij komt kijken.

Spearriempje is ook zo iets. Mijn paard doet zijn mond open dus ik doe het riempje maar een gaatje strakker! Waarom doet hij zijn mond open? Omdat het bit in zijn gehemeltje prikt. En omdat zijn kiezen door zijn tandvlees snijden door de zeikanten van het bit, en daarom.... doet hij zijn mond open.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:40

Gerda20 schreef:
Anouk_17 schreef:

Ik wil toch nog even hier op reageren. Want blijft toch door me hoofd spoken. Snappen mensen niet waarom de pony dan wel ineens door loopt en goed luisterd? Als iemand jou achterna komt met een mestvork dan ga je toch ook hard lopen? En waarom? Omdat je weet dat het pijn doet, dus zorg je gewoon dat je doet wat je gevraagt word. Dit is niet om jou of je zusje aan te vallen hoor, absoluut niet. Maar zijn zoveel mensen die praten maar geen idee hebben wat voor gevoel erbij komt kijken.

Spearriempje is ook zo iets. Mijn paard doet zijn mond open dus ik doe het riempje maar een gaatje strakker! Waarom doet hij zijn mond open? Omdat het bit in zijn gehemeltje prikt. En omdat zijn kiezen door zijn tandvlees snijden door de zeikanten van het bit, en daarom.... doet hij zijn mond open.

Ik snap wat je bedoeld te zeggen. Maar dat mijn zusje tijdens haar prive lessen sporen gebruikt wil niet zeggen dat ze m'n pony pijn doet hoor ;) M'n instructrice weet echt wel wat ze doet. Ben dan ook al jaren tevreden over haar en ze krijgt goede begeleiding als ze met sporen rijd. De overige 5 dagen in de week rijd ze zonder sporen en moet ze duidelijk harder werken om de pony aan de gang te houden. Maar ik merk wel dat er verbetering is en dat de pony beter op het been reageerd. Vind je opmerking dus ook niet helemaal terrecht. Dat ik mijn pony pijn doe doordat ik m'n zusje met sporen laat rijden ?
Zie liever spoortjes en een pony die met een lichte hulp meteen reageerd dan een ruiter die de heletijd zit te schoppen of slaan met een zweep ;)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:56

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Er zijn kinderen die bij mij in de buurt wonen, ik schat ook een jaar of 12, 13, die ook met sporen rijden, maar heb ze er nog nooit op betrapt dat ze er niet goed meer omgaan (ik ga wel een bij ze kijken als ik ze zie rijden).
Eerlijk gezegd rijd ik liever zonder sporen, zweep en die andere toestanden. Ik houd er niet zo van. Maar ben er ook niet op tegen of zo.
Ik denk niet dat leeftijd daarbij echt moet uitmaken, maar ik vind wel dat een 12 jarige moet weten hoe je met sporen moet omgaan. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:07

Ik denk dat er bij veel ruiters wat bewuster over nagedacht mag worden. Veel volwassenen kunnen al niet met sporen rijden, kinderen hebben daarnaast nog een motoriek die nog niet volledig is ontwikkeld. Ik zou deze beslissing nemen in samenspraak met de instructeur.

Ik heb vorig weekend nog verbaasd staan kijken naar een oefencross, daar reden kinderen rond die al schoppend hun paard een hulp gaven, dan is een spoortje geen goed plan... Daarnaast heb ik ook volwassen dressurende stalgenoten die het verschil tussen kuitdruk en spoorgebruik niet kennen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:11

Toen ik mijn pony inreed was ik een jaar of 12 en had ik ook spoortjes om, nee je moet je niet uit jezelf omdoen ben ik van mening. daar hb je instructie voor :)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:44

Citaat:
Maar ik kan me dus niet voorstellen dat een tenger meisje (want dat is ze) van max 12 al de benen goed stil kan houden
.

Waarom zou een tenger meisje van 12 haar benen niet stil kunnen houden? Ik ken er genoeg die dit wel kunnen.

Ik vind niet dat je moet kijken naar de leeftijd maar naar de hoeveelheid ervaring die zo een meisje heeft. Een onervaren volwassen persoon kan een paard met sporen net zo hinderen als een onervaren kind van 12.

Al ben ik niet voor het gebruik van sporen, als je er goed mee om kunt gaan, is dit geen probleem of verhindering voor het paard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 16:48

Jaaa ik snap ook wel dat een onervaren volwassene net zoveel hinder kan geven dan een meisje van 12 (overigens maximaal 12 dus, kan ook jonger zijn) maar als je dus op je 8e mag beginnen met rijden heeft ze dus max 4 jaar ervaring in de les. Vind ik een beetje kort toch. Daarbij is 4 jaar ervaring voor een kind meestal minder dan voor een ouder persoon.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:30

ik ben sowieso tegen het gebruik van sporen, maar dat komt misschien omdat ik "maar" en recreatief ruiter ben. Ik vind het argument "verfijnen van hulpen" zo'n flauwekul (krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen...)!
Ik vind dat mensen met sporen echt hun benen niet stil genoeg houden, OOK NIET op topniveau. Het paard wordt toch (onnodig) geprikt hierdoor.

Dus of het nu om een 12-jarig meisje gaat of om een gp-ruiter, ik ben tegen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 08:26

Nou het is overdreven om te zeggen dat niemand het doet. Da's niet helemaal waar :)
Ik vind dat een ervaren ruiter die controle heeft over zijn lichaam, van wie het het rijden ten goede komt zonder dat het nadelig is voor het paard, prima sporen kan gebruiken (en om de goede beweegredenen uiteraard).

Maar deze discussie is al in vele topics gevoerd geloof ik, dus laten we er niet al te diep op ingaan =)