Help!!!!! mijn pony is te snel!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

Help!!!!! mijn pony is te snel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 08:17

hallo bokkers,

ik zit met een probleeem.
ik rij op een welsh pony die veel te snel is.
mijn instructrice zegt dat ik moet blijven trekken maar ik wil het op een wat vriendelijkere manier oplossen
wie kan mij helpen?

MarjoleinS

Re: Help!!!!! mijn pony is te snel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:27

vooral niet blijven trekken.
Je moet los vast ophoudingen maken.
Even inhouden weer loslaten inhouden loslaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:31

Probeer je pony terug te rijden op je zit :)
Als ze heel hard gaat draven probeer je om zelf langzamer te gaan lichtrijden, en je zwaar te maken. Van trekken wordt het waarschijnlijk alleen maar erger, je pony blijft dan wegrennen van de pijn in zijn mond.

Het mooist is natuurlijk om te voorkomen dat je hard gaat. Probeer je pony goed bezig te houden, bijvoorbeeld door veel figuren te rijden, en niet op de hoefslag te blijven. Als je voelt dat ze versneld rijd je een kleine volte, of een slangenvolte met 6 of 8 bogen. Door de korte wendingen moet je pony wel langzamer gaan, en door steeds andere figuren te rijden moet hij zijn aandacht bij jou houden.
Succes!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:36

YRT -> RT-P

Menna11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:29

Zeker niet gaan trekken! Hierdoor gaat de pony alleen maar terug trekken en harder gaan om eronderuit te komen.
Je moet je vooral zwaar maken met je zit, en eventjes wat trekken en dan weer ontspannen. Ook veel voltes rijden werkt goed.
Succes!

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:30

inderdaad zoals hier eerder al is gezegd. Los vast met je handen. Dus je maakt kneepjes met je handen. En ook langzamer lichtrijden. Mijn instructrice zegt ook altijd dat je moet dénken dat hij langzamer gaat. Terwijl je die hulpen geeft natuurlijk. Als hij alsnog doordramt, kan je hem misschien een kleine volte op sturen, zodat je hem iets meer bij je kunt houden.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:31

bedankt voor jullie reacties. ik ga het proberen

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:33

ophoudingen maken met je handen, diep uitademen ( en soms ook weer inademen ) en diep zitten.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:36

Ik zou ook naast de gegeven tips, een andere instructrice gaan zoeken..die wel bij jou past :)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:50

Een ophouding maken met je handen, niet blijven trekken dat is zinloos.
Goed diep gaan zitten, voltes rijden.

Als je pony ook snel is in draf aan draven en na een paar passen weer gaan stappen, een paar passen stappen en weer aandraven, terug naar stap, weer naar draf. Heel veel overgangen maken, dan moet hij op jou letten heeft hij geen tijd om er vandoor te gaan. Goed bezig houden!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:08

Probeer veel te stappen en elke keer als ze in draf of galop te hard gaat, ga je weer stappen. Verder kun je veel wendingen maken, dat helpt bij mijn pony als hij weer eens enthousiast wordt in draf. Veel gebroken lijnen, van hand veranderen en volte's.
Vooral je pony bezig houden, zodat hij te veel na moet denken om nog zo hard te gaan en vooral niet trekken maar telkens inhouden en loslaten. Misschien er iets van hooo.. Of ruuuustig aan toe voegen.
Succes!

Saarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:15

Ik heb ook nog wel een tip voor je:
Misschien wordt je door dat je pony te snel gaat heel erg onrustig daardoor kan je pony ook wel wat sneller gaan. Dus blijf lekker releext zitten.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:31

bedanke allemaal voor jullie tips.
ik heb vanmiddag gereden en het ging een stuk beter bedankt <3

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:18

kijk of je eens les van een andere juf kan krijgen centred riding:D

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:30

nou je moet niet gaan trekken wat dat heeft niet zo veel zin en ik had oook een snelle pony en toe heb ik geleerd dat je steed als je in draf stap maakt niet uit bijna bij elke letter van de pak stil moet staan en dat heeft heel erg geholpen dus je kan het proberen

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:55

Ophoudingen maken en daartussendoor luchten, en overgangen draf stap doen, en als ie dan nog steeds te snel is moet je mischien voor de les een halfuurtje longeren?

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:17

ga overgangen rijden, zodat jij de controle hebt! en stop is stop niet gaan trekken want dat win je toch niet maar een flinke ophouding als hij doordramt wel.