polsen op slot tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irina_umbria

polsen op slot tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 21:44

Hey,,

Laatst had ik les op mijn verzorgpaard Umbria, en eerst reed mijn instructrice er op omdat ik wilde zien hoe Umbria het doet met springen (niet met mij er op). Wat ik merkte is dat Umbria bij haar veel minder schudt dan bij mij.

Toen ging ik er op rijden, en Umbria begon weer als een gek te schudden. Mijn instructrice heeft gezegd dat ik mijn polsen op slot doe als ik rijd, dat er een rare knik in komt. Toen moest ik meer met mijn ellebogen rijden (dus ellebogen meer naar achteren en er op letten dat mijn polsen gelijk blijven aan mijn armen). Sommige stukken lukte het wel, maar meestal bleef ze haar hoofd de lucht in gooien.

Nu mijn vraag: hoe let ik het beste op dat mijn polsen goed blijven? Hoe kan ik de houding van mijn polsen verbeteren? De tips heb ik echt heel hard nodig, want misschien is dit wel de oorzaak waarom zij schudt. namelijk dat ik de polsen op slot draai en dat Umbria geen kans krijgt om te ontspannen (?)

groetjes Irina

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 21:34

heeft echt niemand tips voor mij...? |(

melliedusJarig

Re: polsen op slot tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:49

zorg dat je duimen als een 'dakje' boven op je teugels liggen. je duimen moeten het hoogste punt zijn. daarbij moeten je polsen heel licht naar binnen gebogen zijn.
bovenarmen ontspannen langs je lichaam houden.
ellebogen in een hoek van ongeveer 100 graden buigen zodat je onderarmen recht lopen met je teugel.
als je snel spant kan je wat ontspanningsoefeningen doen. vooral op de volte 2 handen naar binnen plaatsen. dit is tevens een goede voor mensen die de binnenkant vastpakken en/of te weinig op de buitenteugel rijden.

succes1!

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:35

ga eens met een zweepje tussen je armen rijden op je rug tussen je ellebogen dan moet je je armen recht houden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:29

Volgens mij deed ik onbewust hetzelfde als jij. Ik heb daarna een keer met polsbeschermers gereden waardoor ik die knik niet kon maken. Zit er nu over te denken om zelf polsbeschermers aan te schaffen, want ik had ze van iemand geleend (op vakantie).

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:27

maar nu is mijn vraag ook: kan het zijn dat mijn paard daarom met haar hoofd schudt omdat ik mijn polsen op slot draai?

Tina1965: dat zal ik eens gaan proberen als ik weer les heb!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:35

Dat zou ik niet weten, heb ik zelf nooit meegemaakt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:21

irina_umbria schreef:
maar nu is mijn vraag ook: kan het zijn dat mijn paard daarom met haar hoofd schudt omdat ik mijn polsen op slot draai?

Als jij niet mee veert in de beweging die je paard maakt met zijn mond voelt je paard elke pas druk op zijn mond. Leuk om een keer samen met iemand dit te gaan voelen: neem een bit met teugels er aan. 1 persoon houdt het bit in 2 handen vast, zo dat je hele hand om het bit aansluit, je speelt als het ware voor paarden mond. De ander speelt voor ruiter. Als een paard loopt beweegt zijn hoofd, dus degene die het bit vast heeft bootst die beweging na. Dan moet de ruiter ook mee zijn in die beweging, ga maar eens heel bewust je armen stijf zetten, ik kan je nu al vertellen das niet fijn voor de paarden mond.
Een (paarden) mond is zeer gevoelig en reageert op de kleinste dingen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:23

melliedus schreef:
zorg dat je duimen als een 'dakje' boven op je teugels liggen. je duimen moeten het hoogste punt zijn.
succes1!

Inderdaad, dit helpt mij ook errg. Als je je duimen uitstrekt over je vuist, zonder knikje erin, span je een bepaalde spier aan in je arm die soepel meeveeren niet meer mogelijk maakt. Deze ontspan je als je je duim een beetje buigt.(Topje van je duim bovenop de teugel.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:26

Dat ga ik ook uitproberen.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:58

Bedankt voor de reacties!
@Japeloup: dat met het bit wil ik wel eens uitproberen ja!