Haflinger Annabel @ Concours Meppel L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanna1990

Haflinger Annabel @ Concours Meppel L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:54

Hallo allemaal,

dit is onze eerste HAW. Voor het eerst heb ik iemand kunnen vinden die duidelijke foto's maakt :)
Ik zal even wat meer over ons toelichten.

Naam pony: Annabel van de Musscheshoeve
Vader: Aschau
Moeder: Anne M van de Elzahoeve
Leeftijd: 6 jaar
Niveau: L2 startgerechtigd

Annabel is door onszelf gefokt en op drie jarige leeftijd heb ik haar zelf beleerd. Vrij snel waren we begonnen met wedstrijden en we begonnen goed. Na een tijdje ging alles tegen zitten en hebben we een wedstrijdstop gemaakt. Op 4 jarige leeftijd zijn we weer begonnen en we waren vrij snel de B dressuur door. Toen we L1 starten was het weer hetzelfde verhaal, we begonnen goed en tijdens de indoor wedstrijd ging het weer mis. Toen van de winter hebben we flink getraind en nu kunnen we eindelijk L2 starten. Dit gaan we ook doen, maar er zijn een paar punten waar we tegenaan lopen.

- Middendraf
- Middengalop
- Overgang galop - draf

Hebben jullie hier tips voor?
De foto's zijn van concours Meppel op 3 juli. Deze foto's zijn van de 1e proef. Hier hadden we 184 punten en een 3e prijs. 2e proef had ik had ik 177, dit kwam doordat ik erg veel impuls verlies had.

Mijn eigen verbeterpunten:
- tenen naar binnen
- handen omhoog
- achterover zitten in de galop

Hier de foto's

Afbeelding
Even naar de anderen kijken
Afbeelding
Snel proef doornemen
Afbeelding
binnekomen
Afbeelding
middendraf
Afbeelding
wijken (goed voor een 7)
Afbeelding
halsstrekken (ik moet achterover zitten en die tenen naar binnen)
Afbeelding
middengalop
Afbeelding
galopje (moet mijn binnenhand minder vast zetten)
Afbeelding
tevreden na de proef

Ik heb erg veel moeite met mijn benen, dit komt mede door mijn lengte en haar grootte. Met les zijn we hard bezig met mij houding en haar impuls.

Ben benieuwd naar jullie tips :)

bbbold

Re: Haflinger Annabel @ Concours Meppel L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:07

wat een mooie haflinger heb je!
zoals je zelf al aangeeft en ook kan zien op de foto's moet je toch wat werken aan je houding en been werk.
Maar daarnaast ziet het er leuk uit

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:14

Knappe haf heb je zeker! :) Naamgenoot :P
Je houding ziet er keurig uit, de punten geef jezelf al aan, :)!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:15

bbbold schreef:
wat een mooie haflinger heb je!
zoals je zelf al aangeeft en ook kan zien op de foto's moet je toch wat werken aan je houding en been werk.
Maar daarnaast ziet het er leuk uit

Ik ben zelf ook helemaal niet tevreden over mijn houding hoor, toch geeft de jury me vaak een 7.
Maar voor de hogere niveaus kan dit niet (vind ik zelf)

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:20

hallo. leuke pony heb je!!
je vraagt om tips, maar kun je uitleggen wat er verkeerd gaat met galop-draf? om middendraf en -galop te verbeteren doe ik het volgende: als ik in draf/galop zit vraag ik of ze wat meer terug wil komen ik maak me zwaar en sluit mijn handen (dus iets dichter bij elkaar dan normaal -niet tegen elkaar-) maar het moet wel een actieve draf blijven, dus wel been blijven geven maar niet harder.dan vanuit daar ga ik verruimen, langzaam (mag best een halve ronde duren) doe je je handen wat verder uit elkaar (iets verder als normaal dus weer niet helemaal naar je knieen ofzo) en dan zul je zien dat (wel gewoon been blijven geven, maar niet zodat ze veel harder gaat) ze gaat verruimen al zijn het in het begin maar een paar passen. veel oefenen en dan gaat het vanzelf beter. zo ook in galop. laat haar niet harder gaan, want dat is niet wat ze vragen in middendraf/galop. mag wel een beetje voorwaartser in tempo maar niet teveel.

voor de rest zeg je het zelf eigenlijk al, tenen naar binnen, niet piano spelen met je handen (dit doe ik ook hoor is moeilijk af te leren!) en probeer je schouders goed naar achter te doen. ben trots op de pony waar je opzit. je mag ook wel wat minder streng met je binnenteugel zijn, als ze dan niet luistert kun je nog beter je hand opzij plaatsen dan omhoog.

succes in het l2 verder en hopelijk heb je wat aan de tips.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:20

Wat er eigenlijk mis gaat is dat ze een beetje uit elkaar valt tijdens middendraf/ galop en de overgang galop-draf.
In de L1 maak je die overgang in een bocht, maar in de L2 niet meer, dus wil ik haar meer bij elkaar rijden.
Gister ging het al beter en de laatste maand gaat ze sowieso hard vooruit, maar ben altijd benieuwd naar de tips van anderen.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:27

dat is vooral een kwestie van veel oefenen, maar van de overgang naar galop-draf goed onthouden dat je je zwaar maakt. op de fotos heb je de neiging al naar voren te hangen, als je dit ook in de overgang doet vallen de meeste paarden meteen op de voorhand en vallen ze uit elkaar... veel oefenen en er goed aan denken dat je rechtop/naar achter misschien wel in jou geval gaat zitten en je zwaar maken. voor de overgang zorgen dat je haar in galop al goed verzameld hebt.

Fabby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:53

Leuke pony! Ziet er goed uit! Zou alleen proberen om er nog iets lager/ronder proberen te krijgen!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:30

Fabby_ schreef:
Leuke pony! Ziet er goed uit! Zou alleen proberen om er nog iets lager/ronder proberen te krijgen!

Voor de M dressuur moeten we meer bergop, vandaar dat we wat hoger rijden.
Thuis trainen we wel wat lager, maar met de aanleuning is eigenlijk alles wel goed.
Met les krijg ik dat ook te horen en bij mijn laatste wedstrijd stond ook weer op mijn briefje dat ze zo fijn in de aanleuning loopt, dus daar trainen we niet echt meer op.
We trainen echt op overgangen en verruimingen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:29

wow! wat een mooie pony, en wat zijn jullie een leuke combinatie!

Denk wel om je tenen naar binnen idd, want anders kun je je pony per ongeluk met je hak prikken, dat gebeurt dan vaak zonder dat je het door hebt. Dus je voeten recht. Kan er trouwens ook mee te maken hebben hoe je loopt he! als je je voeten niet recht naar voren zet bij het lopen, maar wat scheef, doe je dat met rijden ook vaak. Dus let ook op hoe je loopt, dan oefen je het extra en zal het met rijden vast ook makkelijker gaan.
En natuurlijk gewoon er heel vaak aan denken terwijl je aan het rijden bent.
Heel veel succes verder!

Chantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:34

Ik vind dat je op sommige foto´s een beetje een strenge hand hebt! Let daar een beetje op!

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:44

Let op je handen, op zich draag je ze hoog genoeg en ver genoeg voor je. Je draait je handen wel. De duim hoort het hoogste punt van je hand te zijn. Door het draaien van je handen komen je handen op een aantal foto's erg streng over.

Let ook op je onderbenen, deze steek je erg ver naar achteren.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:06

Dankjewel voor je reactie Mogley.
Wat je over mijn onderbenen zegt klopt wel een beetje. Met les zijn we daar ook mee aan het oefenen. En soms ben ik wel een beetje streng met mijn hand. Ik kan nu gelukkig wel sneller ontspannen dan eerder.
Ik zal nog harder oefenen op mijn houding:P