Azar (Z1) Kür op muziek @ provinciaal kampioenschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Azar (Z1) Kür op muziek @ provinciaal kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:58

Hoi :)

Ieder jaar sluiten we in België het zomerseizoen af met het provinciaal kampioenschap waarop alle ruiters een kür moeten rijden.
Ook dit jaar hoop ik natuurlijk weer te mogen meedoen. :)
Het filmpje hieronder is van onze deelname in 2009. (in 2010 heb ik er een jaar tussenuitgelegen) We hadden toen 1.1% te weinig om provinciaal kampioen te worden.
Dit jaar wil ik graag meedoen met (grotendeels) dezelfde kür

Graag had ik geweten wat jullie van de kür vinden.
Niet enkel rijtechnisch, maar ook van het artistieke

Paspoortje van het paard:
Naam: Azar
Geboortejaar: 2000
Niveau: ons trainingsniveau is vergelijkbaar met jullie Z1. Deze kür is op 'niveau 2'

Verschiet niet: we zijn volledig Harry Potter Stijl =:)

Sok

Re: Azar (Z1) Kür op muziek @ provinciaal kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:12

Wauw! Wat een prachtig paardje heb jij onder je kont zeg! Mooie gangen heeft ie ook! :j
Ik vind je wel onrustig met je handen en benen. Je ziet je paardje de hele tijd met z'n hoofd heen en weer gaan..
Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Je handen zouden met z'n mond mee moeten gaan, niet ertegenin. :=
Ik hoop dat dit jezelf ook opgevallen was en dat het inmiddels een stuk minder is, lijkt me niet erg prettig..
Ook je overgangen mogen wat soepeler en minder hard in z'n mond doorkomen, je ziet hem bij vrijwel elke overgang ook protesteren door z'n hoofd wat omhoog te gooien. Let daar een beetje op!

De muziek vind ik erg cool gedaan! Het sluit mooi aan bij je kur!
Wel vreemde figuren voor een kur :P Maar dat zal het verschil tussen NL en België wel zijn.

Ben benieuwd naar het filmpje van dit jaar! :j Succes alvast!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:25

Je zet jezelf enoooooorm vast in je bekken, je beweegt daar echt minimaal. Daardoor beweegt je bovenlijf, benen en handen zoveel. Vind het verre van Z waardig. HP heb ik zelf niks mee maar de muziek sluit netjes aan op de proef verder :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:28

bedankt voor de reacties :)

ik vind het raar dat jullie het zo vreemd vinden, ik zal eens wat Nederlandse küren opzoeken
we krijgen een aantal verplichte oefeningen (40m contragalop, voltes in galop en draf,...) en we maken er dan zelf een choreografie mee
is dat in Nederland niet zo? :P

Sok: idd, mijn benen en armen zijn slecht
gelukkig is er in 2 jaar heel wat veranderd :)

ZusJacobs: deze proef is was ook zeker geen Z niveau.
Ik heb de voorbije 2 jaar zitlessen gevolgd om dat probleem te verbeteren

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:30

Vind de HP muziek geweldig(heb er zelf op gereden) Zelf zou ik de iets pittigere stukken muziek kiezen.(luister eens naar Hedwigstime) Het hele rijden mag iets vlotter en maak eens een "spannend"figuur.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:32

Leuke muziek en mooi paard heb je! :) Als tip; houd je benen stiller! Ik zie werkelijk geen moment in het filmpje dat je niét aan het drijven bent.

Trouwens, Z niveau in België is toch vergelijkbaar met M niveau in nederland? Of was het andersom? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:37

L is geen Z maar M ;)

België werkt eerst met verzameling en verruimingen en daarna pas zijgangen. Nederland neemt dan weer eerst zijgangen en komt een stuk later met verzameling. Belgische en Nederlandse proeven zijn heel moeilijk te vergelijken kwa niveau. Wij hebben bv in het L contragalop (en geen gebroken lijntje maar echt contra op een volte bv) en eenvoudige wissels maar geen zijgangen. :) Die komen zelfs pas bij het M geloof ik -al weet ik niet hoe de L proeven nu uit zien. M in België en Z in Nederland zijn wel vergelijkbaar.

Voor de nederlanders: M bij ons is niveau 3. :)

Zandhoven toch? :)
Fijne manege om te rijden.... Ik vind de muziek eigenlijk vrij saai en eentonig :o

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:47

Tof zeg!

Ik zou ook voor een andere muziek kiezen, Requiem for a Dream vind ik wel chique voor een kür. Natuurlijk moet jij daar goed bij voelen hé! Ben benieuwd wat het zal worden dit jaar! Succes!

Je hebt wel een paardje met een mooie uitstraling & gangen hoor! Je mag er fier op zijn!

bbbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:12

Wat een geweldig paard, erg mooi.
ook erg apart om muziek uit harry potter te kiezen, toch denk ik dat die wat intensiever in de uitgetrekte draf kon zijn.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:41

Bedankt voor de tips! :)

Ja mijn titel klopt idd niet, deze proef is meer jullie M, maar ondertussen zijn we wel al verder dan toen ik die kür reed
maar ons niveau 3 is dan weer met vliegende wissels dus volgens mij zit het ergens tussen de 2

Ayasha: nee, niet Zandhoven, Wuustwezel (APG Stables)

in die twee jaar heb ik vooral aan mezelf gewerkt (zitlessen nemen, andere paarden gereden om meer ervaring op te doen,...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:38

Oh die bak lijkt enorm op de plek waar de MSP finale gehouden is een paar jaar terug _O-
Wij hebben gewoon heel veel verschil in moeilijkheid tussen onze proeven vergeleken met Nederland, daarom dat het zo moeilijk te vergelijken is. :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:58

Leuk paard, helemaal mijn type! :D

Vind het plaatje opzich gewoon netjes, heb het idee dat hij voor wel wat nijgt naar iets opdrukken,maar niet echt heel erg ofzo. Wel vind ik je zit vrij onrustig en zie ik je een paar keer wat gaan stuwen. Probeer daar echt op te letten :)

Wat me eigenlijk meteen opviel bij je stapstuk, het lijkt meer alsof je uitgestrekte stap aan het inzetten bent,en poef ineens komt er een keertwending. Dat was geen verzamelde stap iig wat daarvoor was, en de voorbereiding ervan was ook vrij slordig. Let daar wel op ;) In stap komt die er ook niet mooi door, blijft die daar van voor een beetje in de hoogte hangen,houd iets vast in zn rug en dan zie je dat hij ook gaat kantelen bij elke buiging, want in die houding kan hij niet fijn door zn lijf buigen.

Ook bij je overgang galop-stap,hou hem daar mooi over de rug, bereid hem daar mooi op voor,nu breekt hij af in zn rug. In galop vind ik hem ook weer wat teveel daaropdrukken, en het stanggebruik is daar ook best streng naar mijn mening.

En ook weer bij het afgroeten, hou hem daar over de rug en bereid die overgang van galop-stilstaan gewoon goed voor, nu lijkt het meer een sliding stop van de western ;)

Maar erg leuk paard, opzich nette kur!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:46

Ik ben het eens met voorgaande adviezen. Echter valt het mij op dat je paard (bijna)sleept met zijn achterbenen. Nou zal dit vast en zeker een paard zijn wat in zijn natuurlijke houding ook zo loopt, maar voor de Z vind ik het te zwak... Meer actie van uit de achterhand :)

Ik doe het je niet na hoor! Ik vind het verder erg goed! Veel succes met je paard!

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:59

licht het aan mij of reed je op het einde eigenlijk niet zo de hoeken in? mooi paardje hoor! daar kan je trots op zijn!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:32

Wauw wat een knap paard heb jij zeg! :9
Je hebt je paard mooi aan de hulpen , maar toch vind ik je wel wat 'onrustig' met je handen en benen.
Verder, ik ben niet zo'n fan van dit soort muziek, haha :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:35

linda_paard schreef:
licht het aan mij of reed je op het einde eigenlijk niet zo de hoeken in? mooi paardje hoor! daar kan je trots op zijn!
ik liep achter op mijn muziek waardoor ik op het einde niet meer tot aan de A ben gereden, maar altijd wat vroeger heb afgedraaid en idd mijn hoeken niet meer zo verzorgd heb
maar dat is niet zo'n ramp want daar krijg je toch geen directe punten op
Ook de reden waardoor de laatste overgang naar halt te brusk is

vilouma: stap is idd ons zwaktepunt :j

Ayasha: jij zal waarschijnlijk de kraal in zandhoven bedoelen, lijkt er idd wel op

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:13

Ik vind dat je echt een heel leuk paard hebt om mee te rijden :j

Probeer je alleen beter voor te bereiden op de over gangen die je rijd. Soms sta je in een keer op de nood rem.
Probeer je schouders wat meer te ontspannen, dat is voor jezelf ook wel fijn en je paard merkt dat ook.

Dat stukje dat je je teugels op maat had gemaakt, probeer te ver naar voren te buigen.
Probeer rustiger te zitten op je paard, soms in de galop kijkt het alsof je hem op wilt tillen.

De kür ziet er leuk bedacht uit. die slangenvolte met galopswissels vond ik erg leuk dat die er in zat:
).

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:58

Ik vind 'm heel gaaf zo op harry potter.
Er zou in het draf gedeelte iets meer afwisseling aan figuren en wat minder hoefslag gereden mogen worden voor mijn smaak.
Grappig dat er toch zoveel verschil zit in de opbouw van proeven e.d. tussen belgie en Nederland

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:13

Ik vind het een prachtig paard om te zien. Jij zou iets meer mogen zitten. Je zit een beetje in elkaar gedoken met je schouders naar voren. Meer achterover zitten en schouders naar achteren en tieten naar voren. Je zult vast trots zijn op je mooie paard, laat dat dan ook maar zien :D

Wat betreft de kur: ik weet niet of je al echt zijgangen mee mag pakken maar die zou ik er wat meer in willen zien. Bijvoorbeeld een gebroken lijn of zig-zaglijn in traversachtige oefening gereden op de heenweg en op de terugweg in wijken voor de kuit oid. Achterwaarts mis ik ook, of is dat geen verplicht onderdeel? Welke oefeningen zijn verplicht om erin te verwerken? En mag je daarnaast zelf nog oefeningen toevoegen?

De muziek is niet helemaal mijn ding, ik zou wat duidelijkere "tempoverschillen" willen horen in de muziek. Maar goed, dat is natuurlijk ontzettend moeilijk afstemmen, dat snap ik ook.

En als je nu denkt: ze zit alleen maar kritiek te leveren. Dat is absoluut niet zo want ik doe het je niet na hoor. Ik probeer gewoon mee te denken hoe de kur nog mooier wordt om naar te kijken :D Heel veel succes!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:49

ik ben blij met commentaar, kunnen we enkel maar van leren :)

De muziek zou idd moeten veranderen bij de tempowisselingen, die commentaar kreeg ik ook van de jury's op mijn blad

de voltes in galop en draf worden sowiesi allemaal 8m
en die stukken hoesfslag in draf gana schouderbinnenwaarts worden
appuyeren mogen we niet, dan zijn we uitgesloten
wijken weet ik niet zeker, dat wordt op geen enkel niveau bij ons gevraagd

voor de nieuwsgierigen op rijtechisch gebied, een paar recentere foto's van dit jaar
hij mist nog veel massa en spieren, maar hij heeft dan ook maanden niet onder het zadel geweest
Afbeelding
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:23

Leuk paard! Probeer wat meer rust in het geheel te brengen, mn door zelf rustiger te zijn, minder flapperende benen en bewegende handen. Ik denk dat het geheel daar veel fraaier door wordt.

Milou_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:31

Mooi paard!!! Vind alleen de kur in het algemeen te gehaast gereden, alsof je er gauw vanaf wilde zijn ofzo :P En verder wat hierboven ook genoemd is, goed op je billen gaan zitten, bekken kantelen, je moet maar doen alsof je navel naar de maan moet wijzen! Heel veel succes iig!! /3

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 16:36

Milou_M schreef:
je moet maar doen alsof je navel naar de maan moet wijzen! Heel veel succes iig!! /3
haha, die had ik nog niet gehoord, bedankt! :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:45

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Bovendien is het filmpje die je hebt geplaatst zijn te oud, waardoor de rijtechnische commentaar die gegeven wordt niet meer van toepassing is.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Wanneer je geen 5 recente foto's hebt waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden, mag je dit ook melden via het TeM systeem, dan verplaatsen wij je topic naar **-ITP. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.