Nieuwe aanwinst Unique!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Nieuwe aanwinst Unique!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:21

Afbeelding

Unique is een lieve merrie van Farrington x Junior :) Ik heb haar nu bijna twee maanden. Unique is sinds ongeveer een half jaar onder het zadel. Voorheen heb ik verschillende bijrijdpaarden gehad, waarmee ik voornamelijke recreatief reed. Een niveau hebben wij samen niet, eerst de basis maar eens voor elkaar krijgen ;)

Unique is in vrij korte tijd twee keer verhuisd, dus we hebben haar eerst lekker even aan haar nieuwe thuis laten wennen. Echt veel gereden en gelest hebben wij dus nog niet, we zijn wel veel stukjes met haar naar buiten gegaan. Dit was nieuw voor haar, maar ze doet het ontzettend braaf :) Ze is wel alert, maar schrikt verder bijna nergens van en ze gedraagt zich heel netjes.

Tijdens het rijden is Unique behoorlijk voorwaarts. In de aanleuning is zij nog onrustig, ze loopt snel te diep. Ik moet het gevoel op haar ook nog een beetje krijgen, dus er is zeker nog genoeg op de foto's aan te merken. Unique loopt vaak te diep, terwijl ik liever zou zien dat ze wat langer en lager zou lopen en wat makkelijker mijn hand zou volgen. Ik zit vaak nog niet zo netjes, waar ik vooral moeite mee heb is de knik in mijn ellebogen, gestrekte armen voelen voor mij veel natuurlijker :+

Nou, genoeg gepraat, de foto's :D De foto's zijn van twee dagen. Dit zijn alle foto's die zijn gemaakt, verder stond meneer druk te praten en met zijn telefoon te spelen :+ Ze staan niet op volgorde!

Instappen:
Afbeelding

Eerste drafje:
Afbeelding

Afbeelding

Miscommunicatie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overgang naar stap:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En lekker buiten uitstappen:
Afbeelding

Ik realiseer me dat het er nog lang niet uitziet hoe het hoort, maar we hebben wel veel plezier samen. Commentaar is van harte welkom, maar breng het wel een beetje vriendelijk :D

Groetjes,

Afbeelding

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:21

Ik zag hier net een reactie staan boven, maar die is nu weer weg :o? Of ik zie spoken :+ Maargoed, maakt niet uit :P

Ik moet haar echt nog even toiletteren trouwens, ik krijg op stal al telkens commentaar op die lange manen :P Denk dat ze er wat chiquer uitziet met korte manen en zonder minisokjes :P
Laatst bijgewerkt door Yelly op 12-07-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:22

Gaaf paard joh!
Let wel op je handen, je hebt af en toe pianohandjes.
Voor de rest ziet het er heel vriendelijk uit :)

Yelly

Re: Nieuwe aanwinst Unique!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:23

Bedankt!

Ja klopt, pianohandjes en gestrekte armen zijn maar moeilijk af te leren :P Soms wordt het vanaf de kant wel tien keer geroepen en dan doe ik het vijf minuten later weer :o

bbbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:13

wat een leuke nieuwe aanwinst
En je houding vind ik niet slecht, maar probeer te denken aan de houding van je handen
verder heel erg veel succes met je nieuwe aanwinst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:17

Inderdaad denken aan je handen, voortdurend, want je kunt er een hoop mee verpesten. En gewoon lekker doortrainen met haar, dan leer je haar vanzelf aanvoelen (ook wat betreft te diep), dat gaat niet vanzelf. Vind dat je goed bezig bent en er ook goed over nadenkt.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:20

Leuk paardje. Op foto 2 heb je je handen nogal breed. Ze duikt soms ook achter de loodlijn maar zie in je OP dat je al druk bezig bent met de juiste aanleuning. Gewoon lekker elkaar leren kennen en kilometers maken, komt allemaal goed :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:06

Bedankt voor de reacties, een leuk paard is het zeker :D

Eigenlijk zijn we allebei nogal zoekend, wat niet altijd de meest ideale combinatie is :D Maargoed, ik ben erg blij met haar en hopelijk gaan we samen nog veel leren! Laatst heeft een ander (veel handiger) meisje haar gereden en je ziet dan wel meteen dat dat een hoop scheelt :j Ik hoop dat wij samen over een aantal maanden ook zo ver zijn! Het is absoluut niet zo dat ik haar naar beneden trek, maar ze loopt gewoon vrij snel wat opgekropt en ik heb nog niet de handigheid om haar daar net dat stuk uit te rijden en haar mijn hand te laten volgen. Nu loopt ze vaak nog te hoog en te diep, terwijl langer en lager een veel fijner beeld zou geven :)

Iemand nog goede tips en opmerkingen :D?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:48

Lioony schreef:
Leuk paardje hoor Yelly! Gaat vast ook allemaal wel goedkomen :)
Wat ik mis op de foto's is activiteit. Sommige foto's zijn gewoon op het verkeerde moment genomen, maar sommige zijn wel op het juiste moment genomen en daarop is nog steeds geen activiteit van achter te zien. Paard is niet actief van achter, valt op de voorhand en komt achter de teugel. Het lijkt mij dat ze een fijn mondje heeft en wel gewoon met een beetje druk naar beneden gaat? Je bent verder niet streng in je handen. :) Je zou haar flink naar voren moeten rijden, liefst met het neusje niet eens op de loodlijn, maar er voor. Waar het hoofd dan is maakt eigenlijk niet uit, als het maar op de loodlijn is of er voor. Als ze goed actief van achter zijn komen ze vanzelf wel naar beneden. En als ze er dan is, dan is het belangrijk om die activiteit goed te behouden en meteen in te grijpen doormiddel van been geven als ze te diep komt.

Daar heb je gelijk in. Het is alleen lastig dat ze van zichzelf graag behoorlijk vlug draaft (dan maakt ze haar passen niet mooi af, geen takt), dus ik probeer het tempo meer van mij te maken. Dan krijg je echter weer vaak het effect dat ze op de voorhand valt en te diep loopt.. Veel schakelen denk ik :)? Ik denk dat het ook nog een stukje onbalans van haar is, we zijn allebei eigenlijk nog behoorlijk zoekende :D

Ze heeft inderdaad best een fijn mondje, ik trek er ook totaal niet aan (wel zet ik mijn handen soms te breed of heb ik niet de juiste handhouding, maar dat zijn aangeleerde fouten) ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:43

Mijn vriend zei, volgens mij is ze er erg gelukkig mee, of niet?
Het doet ons erg goed te zien dat jullie zo happy met elkaar zijn!

Ik zie sloffies. Hoe vlot of traag ze ook is, sloffen is niet de bedoeling.
Zitten alsof je de koningin bent. Rechtop, kin omhoog, voor je kijken, benen lang, tenen naar binnen, hakken omlaag, van elleboog totaan bit een rechte lijn, handen een handbreedte uitelkaar/voorhet zadel/boven de schoft, op je pinken rijden.

Alsof de teugels een zaag zijn waarbij zij met bit aan de ene kant en jij met hand aan de andere kant, samen vloeiend een boom omzagen. Dus meegaan met de bewegingen en daarbij nooit boogjes laten vallen.
Vragen en toestaan. Door het vragen en toestaan wijs je haar ook de weg in de halshouding.
Alles wat je van achter kuit geeft(de motor zit niet in de mond maar in de kont), vang je ook op die manier van voren weer op. Je bent dus eigenlijk elke pas met elkaar in overleg.
Onthoud altijd, als zij niet doet wat jij vraagt, dan heeft ze jouw vraag niet begrepen!

Het is belangrijk dat ze lekker los in het lijf blijft, anders worden de passen kleiner.
Af en toe een paar balkjes mee nemen, longeren is niet rondslingeren maar een training, ook tijdens het poetsen links rechts omhoog omlaag buigen, etc.

Ik zie een happy paard en een enthousiast meisje. Ziet er goed uit hoor!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:54

Bedankt :)!

Qua commentaar heb je groot gelijk hoor, we zijn beiden nog behoorlijk zoekende :) Het stomme is dat ik in theorie redelijk kan benoemen wat ik fout doe (een groot deel van de punten die jij ook noemt), maar dat ik in praktijk toch vaak weer in herhaling val :D Slechte gewoontes afleren is helaas best moeilijk!

We wisselen het nu gewoon lekker af: wandelen, longeren, spelen in de bak, rijden in de bak, een buitenritje :) Dit zodat ze er zelf ook plezier in blijft houden :) Verder ben ik zeker van plan om flink te lessen om zo in ieder geval de basis helemaal goed voor elkaar te krijgen :) Unique vindt het nu zelf ook nog erg moeilijk om de hand helemaal te volgen en meer uit te schuiven. Zoals ik al zei zie ik haar ook veel liever langer en laag, maar dit vindt ze nog best lastig, alhoewel er aan de longe wel al wat goede stukjes te zien zijn :)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:00

Hoi Yelly, zoals al eerder opgemerkt en nu helemaal: jullie zijn een leuke combinatie! Volgens mij is dit een goede keuze geweest :j
De momentopnames zien er niet verkeerd uit, een goede volgende oefening is proberen haar op verschillende hoogtes in te kunnen stellen; dat is een test of ze achter jouw handen aankomt of dat ze bovenin blijft "hangen". Succes met je nieuwe paardje :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:43

Bedankt!

Dat is nu inderdaad nog een beetje het 'probleem', ze blijft teveel bovenin hangen en gaat daarbij te diep, terwijl ik haar veel liever wat langer en lager ingesteld zie :) Ze vindt dit nog best moeilijk! Vandaag ging het rijden best wel lekker en leek ze ook meer mijn hand te volgen wanneer ik mijn teugels langer liet worden :j Ik heb vandaag ook geprobeerd om meer overgangen, tempowisselingen en figuren te rijden (meer afwisseling, vaker van kant wisselen). Ging wel weer beter dan de voorgaande keren! Het is gewoon een paard wat lekker bezig gehouden moet worden :D Ik hoop dat het weer een beetje meezit, kan ik mezelf snel weer op het bord zetten voor een lesje :D

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:59

top +:)+ dat is alleen maar de juiste instelling! Fijn hoor :j

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:32

Leuk paardje heb je daar, mooie combinatie ;)

Ze loopt inderdaad soms wat te diep, maar zo te horen ben je daar al druk mee bezig (langer en lager instellen) :) Niet altijd even makkelijk :D Tempowisselingen maken en voor veel afwisseling tijdens het rijden zorgen is in ieder geval goed :) Als ze te diep komt: naar je hand toe rijden, voorwaarts oplossen :)