Te diep en daardoor impulsverlies.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melenie

Te diep en daardoor impulsverlies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 09:05

Hallo,

Na les te hebben gehad van een andere instructeur zijn mijn paardje en ik er op een punt niet 'beter' van geworden.
Hij loopt namelijk (soms) iets te diep tot te diep en krijgt hierdoor impulsverlies. Hij loopt sommige dagen dus teveel op de voorhand.
Nu heb ik momenteel les van iemand anders, en die heeft mij dit duidelijk gemaakt. Ik moet hem van achteren naar voren rijden of de tip die ik van iemand anders kreeg breng het schoft omhoog. Vervolgens snap ik wel wat er wordt bedoeld, maar krijg ik het zelf nog niet goed voor elkaar. Ik snap niet goed hoe je dat dan precies doet qua hulpen en zou het erg fijn vinden als jullie hier een andere benadering voor weten en ook uit kunnen leggen hoe je die dan rijd. Overigens ga ik volgende week naar Ermelo toe (instructieweken) en hoop ik daar ook nog een paar fijne tips mee te pakken. Maar voor die tijd en natuurlijk ook erna zou ik het erg fijn vinden om te kijken wat jullie benadering is.

Alvast bedankt! :j

MickeyenVici

Re: Te diep en daardoor impulsverlies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:06

Ik lees hier even stil in mee.......

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:09

Eerlijk gezegd denk ik dat t andersom is; er is te weinig impuls en daardoor loopt je paard te diep. Maargoed, er zijn geen speciale hulpen voor oid. Je doet er goed aan om veel overgangen en tempowisselingen te rijden en daarbij te eisen dat je paard goed op je been reageert, je moet m scherp maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:55

eerste dat er bij me opkomt:
los laten vanvoor en vooruit rijden ;)

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:17

Alvast bedankt voor jullie tips!! Ik ga er mee aan het werk.

Menna11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:33

Vooruit rijden.
Het is zo dat als je impuls verliest je paard achter loodlijn kan gaan lopen. Eerst moet je dus weer die impuls opwekken voordat je paard weer wat opgerichter kan gaan lopen.

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:55

vooruit rijden inderdaad zoals iedereen hier zegt. mocht je paard gaan 'hangen'in je handen, been geven en tegelijk een tikje met je hand omhoog geven op je buitenteugel. dit moet je zo licht doen dat iemand langs de bak het eigenlijk niet kan zien. je paard wordt hierdoor als het ware van je hand afgestoten. let wel.. vergeet niet je been erbij te gebruiken.
zonder voorwaartse drang kan je niets oplossen.

succes!

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:15

inderdaad het tikje met je handen omhoog en ga in het begin met trainen je handen hoger zetten ziet er misschien niet uit maar voor de training is het niet erg. bij mij heeft het ook geholpen door halt te houden achterwaarts en daarna weg te rijden dat hij dus meer op de achterhand komt. veel overgangen rijden

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:48

van achter naar voren rijden dus vannuit de achterhand. dus eigenlijk voorwaarts neerwaarts.
op het moment dat die weer te diep weg valt misschien een tikje bij geven zodat die weet dat dat niet de bedoeling is . of een keer echt naar voor ''schoppen''

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 21:43

Bedankt voor de tips. Jessica vandaag en gisteren goed opgelet (ook door mensen aan de kant + jury) het probleem is echt te diep en daardoor impulsverlies. Ben er al wel mee bezig geweest en het gaat al iets beter!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:27

OK, als jij denkt dat het impulsverlies veroorzaakt wordt door het te diepe, waar komt het te diep lopen dan vandaan?

Het meest logische lijkt me dat je paard onvoldoende aan je been is. Je kan je paard dus niet goed genoeg van je been naar je hand rijden. Zorg dus dat je paard meer / beter gaat reageren op je been. bv door het rijden van veel (schijn)overgangen. Daardoor zal je impuls verbeteren, en je paard minder diep gaan lopen.

Het kan ook zijn dat je teveel inwerkt aan de voorkant. Door steeds teveel druk te geven in de mond van het paard, gaat 'ie steeds dieper lopen, maar door het tegenhouden gaat 'ie ook steeds trager lopen en verlies je impuls.

Enige oplossing is je paard meer van achter naar voren rijden. Je paard moet reactie geven op je been, en daarmee van je hand af te rijden zijn.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:28

Anoeska: bedankt voor je bericht! Ik heb in de les veel moeten werken aan het inwerken op de voorhand met daarbij genoeg impuls en reactie op het been. Het laatste is erg verbeterd maar het inwerken op de voorhand is helaas acheraf gezien voor ons niet zo lekker uitgepakt, want nu loopt hij graag iets te diep tot soms te diep. Wanneer hij nu te diep gaat lopen verliest hij zijn impuls en rijd ik hem weer vooruit. Echter zou ik natuurlijk dat liever niet doen. Ben al wel met jullie tips aan de gang gegaan: schijnovergangen en weinig druk op de teugels. Ook heb ik hem vooruit gereden als hij te diep ging en volgens mij wordt het al wel beter.