Pony komt boven de hindernis terug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shayen08

Pony komt boven de hindernis terug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 18:25

Hallo,
Ik ben nu L springen maar heb nog steeds een probleempje: Mijn pony komt erg terug boven de hindernis, daardoor hebben we vaak zodra we landen een tempo verlies. Vaak gebeurt dat alleen als ze niet uit komt, maar ze komt een beetje te vaak niet uit. Dus blijft het een probleem.
Wie heeft een tip???

996981

Re: Pony komt boven de hindernis terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:29

een parcour uitleggen met alleen balkjes, en daar de juiste afstand proberen te rijden. wat ook goed is is 2 balkjes op 16 meter leggen en daartussen schakelen. eerste tel je hoeveel galop sprongen je pony in zijn basis tempo heeft. daarna kun je er proberen meer of minder te rijden. dus als je normaal 6 galop sprongen hebt, er dan 7 rijden (=terug rijden) of juist 5 (=voorwaarts rijden) zo leert je pony terug te komen of juist wat groter te komen waardoor je vaker een goede afstand zal kunnen rijden :)

succes!

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 18:37

De afstanden enzo lukken me wel maar bóven de hindernis komt ze terug.
wel bedankt!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:38

shayen08 schreef:
Hallo,
Vaak gebeurt dat alleen als ze niet uit komt, maar ze komt een beetje te vaak niet uit. Dus blijft het een probleem.
Wie heeft een tip???

hier zeg je dat de afstanden niet goed lukken. en dat is de basis. tempo controle.
waarschijnlijk moet je meer toe rijden.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 08:11

Oh, sorry, dat is ook zo.
Dus je denkt dat het met een goed tempo kan worden verholpen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:38

Zij komt niet niet goed uit, maar jij. Jij moet haar helpen richting de hindernis om haar goed uit te laten komen. Dat is jouw taak! Vaak met een goed tempo en een mooi ritme, verbeterd het al. Soms moet je wat vooruit rijden, soms terug, als je ziet dat ze dan wel mooi uitkomt. Je moet je oog daarop gaan trainen, en je zal zien dat je paard het dan ook meer leert zien.

Ik snap alleen niet hoe je bedoeld dat ze bóven de hindernis terug komt? Dat is toch een vliegmoment dus dan kan ze toch niet opeens langzamer gaan? Bedoel je dat ze met onvoldoende kracht afzet? Of teveel terugkomt het moment dat ze wilt springen? Of dat ze te verticaal springt, dus meer de lucht in in plaats van naar voren? Dan is het natuurlijk logisch dat je tempo verlies hebt. Maar als je je eigen oog erop traint, komt dat ook vanzelf goed.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:59

Geryon schreef:
Zij komt niet niet goed uit, maar jij. Jij moet haar helpen richting de hindernis om haar goed uit te laten komen. Dat is jouw taak! Vaak met een goed tempo en een mooi ritme, verbeterd het al. Soms moet je wat vooruit rijden, soms terug, als je ziet dat ze dan wel mooi uitkomt. Je moet je oog daarop gaan trainen, en je zal zien dat je paard het dan ook meer leert zien.

Ik snap alleen niet hoe je bedoeld dat ze bóven de hindernis terug komt? Dat is toch een vliegmoment dus dan kan ze toch niet opeens langzamer gaan? Bedoel je dat ze met onvoldoende kracht afzet? Of teveel terugkomt het moment dat ze wilt springen? Of dat ze te verticaal springt, dus meer de lucht in in plaats van naar voren? Dan is het natuurlijk logisch dat je tempo verlies hebt. Maar als je je eigen oog erop traint, komt dat ook vanzelf goed.

Volgens mij kan dat wel, denk dat het dan idd te maken heeft met de afzet.
Maar ik had het in het begin veel met oxers, ik keek perongeluk 'in' de hindernis op het moment dat we erboven waren en dan kakte me paard in ;) Denk dat ze mij aanvoelde, overigens ben ik er daarna op gaan letten en doe ik het niet meer, want MAN het is eng om in een oxer te kijken :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:02

Stomme vraag van mij misschien, maar hoe kan een paard, eenmaal in de sprong met zijn benen in de lucht, tempo terug nemen??????
In mijn ogen kan dat alleen voor de sprong!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:05

Paard neemt waarschijnlijk net voor de sprong minder tempo (dus bij de afzet) waardoor het lijkt alsof hij langzamer gaat in de sprong.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:29

snelheid verliezen kan idd alleen in de afzet gebeuren en niet in een zweefmoment. Vergelijk het met een bal, als je hem hard gooit valt ie ook niet halverwege uit de lucht. Haalt die bal de geplande afstand toch niet, dan is er de worp iets fout gegaan.

Het kan drie redenen hebben: je paard verminders snelheid voor de sprong, z'n afzet is niet krachtig genoeg, of je paard springt te veel omhoog en te weinig naar voren. Dat laatste kan ook weer 2 oorzaken hebben: je plaatst je paard te dicht voor de sprong, waardoor hij hoog omhoog moet springen, of hij vind het erg spannend waardoor hij te hoog springt en daarbij naar de hindernis blijft kijken.

De eerste 2 oorzaken en het spannend vinden kun je oplossen door in de afzet een aantal keer extra been te geven, waardoor hij een sterkere afzet krijgt, tempo bewaard en meer naar voren gaat springen.
Gaat het bij het plaatsen voor de sprong mis, dan zul je eerst je oog beter moeten trainen met balkjes, zoals in een van de eerste posts is uitgelegd.

Bij al deze dingen is het het beste als een instructeur je daar bij helpt, want het is moeilijk via een pc te beoordelen waar de oorzaak ligt.

Succes!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:30

aerdenhout1 schreef:
Stomme vraag van mij misschien, maar hoe kan een paard, eenmaal in de sprong met zijn benen in de lucht, tempo terug nemen??????
In mijn ogen kan dat alleen voor de sprong!

Sommige paarden blijven ''hangen'' boven de hindernis.
Komt vaak zat voor, ook bij toppers. Het is er niet altijd uit te rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:38

@MiniBoots, dat gaat dan toch echt in of voor de afzet al fout. Een paard heeft geen vleugels en kan dus niet remmen als het los is van de grond. Net zo min als dat het zou kunnen versnellen in de lucht.
Misschien als ie een flinke scheet laat? ;) andere manieren zijn er simpelweg niet.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 12-07-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:39

schoentje schreef:
@MiniBoots, dat gaat dan toch echt in of voor de afzet al fout. Een paard heeft vleugels en kan dus niet remmen als het los is van de grond. Net zo min als dat het zou kunnen versnellen in de lucht.
Misschien als ie een flinke scheet laat? ;) andere manieren zijn er simpelweg niet.

_O-

Enne.. Nooit gedacht dat een paard vleugels had, haha!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:41

ehm, geen dus....
Ff editten, rot telefoon met z'n kleine toetsenbord en scherm!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:47

Het stilvallen boven de hindernis heeft, zo uit je verhaal op te maken, te maken met dat je pony heel erg onder de hindernissen loopt. Doordat jij niet de juiste afstanden rijdt, kan het regelmatig voorkomen dat je pony niet fijn bij de hindernissen loopt, en dus onder gaat lopen. Om zo te voorkomen dat jullie in de hindernissen liggen te spartelen. Het terug komen in tempo gebeurt dus in de afzet.

Je zult zelf meer moeten trainen op het pas rijden naar een hindernis. Met balken op de grond is dat een heel goed idee. Ook kleine kruisjes of stijltjes zijn een mogelijkheid. De ene keer op 5 dan een keer op 4 galopsprongen rijden bijvoorbeeld. Bij dit werk heeft de hoogte er helemaal niets mee te maken. Je moet weten wat het ritme in je galop is tijdens je parcours, je moet gevoel krijgen hoe groot jouw pony zijn galopsprongen zijn. Dan moet je oog gaan ontwikkelen.

Zorg dat je een goed basistempo hebt, vanuit dat tempo moet je zowel naar voren als terug kunnen schakelen. Controle is dus erg belangrijk. Ik vind het fijn als ik druk naar voren heb, want dan weet ik dat wanneer mijn paard een keer groot moet, of een keertje kort eronder, dat ik niet in de hindernis lig maar door de druk die ik heb mijn paard naar de overkant help. Ik bouw dus met mijn onderbeen druk naar mijn hand op, en laat hem tegen de hindernis lopen. Wanneer je de wending door komt, moet je al kunnen zien of het past. Dan kun je schakelen, een pasje naar voren of juist terug.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:17

nee dat zeg ik ook niet :D
Maar er zijn zat paarden die en hoog en breed springen.
Paarden ''lijken'' dan even stil te hangen boven de hindernis. :j
Dit is er niet altijd uit te rijden.
Tempo is uiteraard wel een vereiste bij deze paarden, net als de afstanden.
Ik zou zeggen neem goed les bij een goede springinstructeur en laat je verassen :)

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:35

Bedankt voor de tips!
Ze zet indd vaak bijna onder de sprong af en komt dan (voor gevoel terug) boven de hindernis.
@miniboots: mijn pony is indd 1 van die paarden die hoog en breed springen, vooral over oxers :D

Meestal weet ik wel wanneer ze niet goed uit komt, dat kan ik wel zien.

Gisteren had ik springles van een 'goede' instructeur, daar sprongen we veel lijntjes, balkjes enz. mee en we gingen een beetje testen wanneer ze goed sprong en wanneer niet. Uiteindelijk bleek dat wanneer ik 'bijna' in verlichte zit bleeft springen ook tussen de hindernissen en haar liet kijken waar/wanneer ze moet afzetten, ze altijd goed uit kwam. (de instructeur zegt wel dat ik netjes afstanden enz. rijd)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:48

Geen enkele amateur (en ook de pro's niet) kan iedere hindernis uit een parcours helemaal pas rijden. Daar hebben we het hart van de paarden ook gewoon nodig! Je pony kan waarschijnlijk zelf beter uit de voeten wanneer hij kort eronder loopt, dat doet mijn paard ook liever als groot afgaan. Gewoon goed oefenen, en lijntjes rijden, controle houden en goed kunnen schakelen. Dan komt alles goed!

Teveel rommelen aan de voorkant heeft ook geen zin, wanneer je pony graag naar de hindernissen wil en jij je hand er goed aanhoudt dan zit je er meestal wel pas bij. Dan lopen ze zelf de afstand vaak wel dicht. Gedurende het hele parcours niet met je billen in het zadel zitten, vind ik geen optie. Maar als het voor nu werkt is het prima. Je hoeft ook niet zo zwaar te zitten als een dressuurruiter, maar tegen verlichte zit aan vind ik iets te licht.
Maar ik heb je nog nooit zien springen natuurlijk dus dat kan een heel ander beeld geven!

Succes in ieder geval!

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:56

@uletje: helemaal mee eens! Ik ben ook niet van plan om de hele tijd uit het zadel te zitten. En dat je paard niet te veel moet hinderen in de mond.
Ik weet zeker dat het wel goed komt. (we zijn pas 12)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:24

Hartstikke goed! Komt vast goed met jullie! Goed les nemen, kilometers maken en vooral niet vergeten: Heel veel plezier maken!!