Ontspanning tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Ontspanning tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:08

Er is laatst tegen mij gezegd dat je de rug van een paard naar de klote rijd als je niet nageeflijk rijdt, dit werd tegen mij gezegd:

door het niet nageeflijk rijden zit haar rug vast, omdat ze niet nageeflk rijd gebruikt ze haar rugspieren niet en wordt ze erg stijf in haar rug en is lengtebuiging vragen bijna onmogelijk. Op dit moment kan ze haar nog los krijgen maar al zou het langere tijd zo doorgaan (dat ik erop rijd) zou ze haar eerst moeten laten behandelen voordat ze haar kan loswerken anders kan het namelijk gebeuren dat de spieren verzuren en dan zijn we verder van huis af

Ik rij al langer paard dan vandaag en ben geen idioot :?

Is dit niet wat overdreven en wat denken jullie??

lx3

Re: Ontspanning tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:42

Je moet het opbouwen, anders gaan de spieren verzuren.
Juist als je in eens in een keer te lang teveel van bepaalde spieren vraagt, als je dat anders nooit deed, gaan de spieren verzuren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:12

Als jij veel rijdt kan ik goed begrijpen dat dit heel vervelend is voor het paard. Als het paard de rugspieren nooit gebruikt en jij gaat ineens heel veel vragen, kunnen spieren inderdaad verzuren (dat is bij jezelf ook).

Dus nee, vindt het niet overdreven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:05

Als jou paard altijd met zijn hoofd omhoog loopt gaat dit inderdaad ten kosten van de rug want dit betekent dat er geen ontspanning is . Het is ook niet de bedoeling dat je je paard gaat dwingen nageeflijk of eigenlijk in de krul trekken want dan ontspant hij zich ook niet . rijd lekker veel overgangen en figuren . rijd hem van achter naar voren om hem lekker te ontspannen. dan gaat hij zijn rug steeds beter gebruiken .

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:13

dus endurance is heeeeeeeeeeeul erg slecht voor je paard ?
Kijk maar eens op foto's , geen enkel paard loopt nagevelijk maar met zijn hoofd in de lucht.

Je moet ook eerst lang en laag beginnen , denk maar aan halsstrekken. Overgangen en verruimingen voor aan het been te krijgen en figuren om hem los te maken :j

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:42

Wanneer je dressuur matig wil rijden is het toch echt wel van belang dat je naar de nagefelijkheid toe werkt. Dat lukt heus niet in een keer en dat moet je ook niet meteen van een paard dat steeds in zijn eigen houding loopt vragen.
Echter, wanneer je tussen door wat rijd en vooral veel lange ritten maakt, maak je je paard heus niet kapot als die niet nagefelijk is.
Dit komt, omdat je paard bij de dressuur zijn spieren anders gebruikt. Zo kan een paard wel uren door het bos lopen, maar is het tijdens de dressuur training na een half uur al moe. Een paard loopt goed nagefelijk als hij ook van achter onder begint de treden. Pas op dat hij niet op gaat krullen, dan beginnen ze juist te veel te stuwen (lopen ze van de achter hand af).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 00:02

MaritAriel schreef:
Als jou paard altijd met zijn hoofd omhoog loopt gaat dit inderdaad ten kosten van de rug want dit betekent dat er geen ontspanning is . Het is ook niet de bedoeling dat je je paard gaat dwingen nageeflijk of eigenlijk in de krul trekken want dan ontspant hij zich ook niet . rijd lekker veel overgangen en figuren . rijd hem van achter naar voren om hem lekker te ontspannen. dan gaat hij zijn rug steeds beter gebruiken .

Ik rij altijd ontspannen, maar er is een verschil tussen nageeflijk rijden en ontspannen rijden, ze houdt der hoofd nooit tussen de wolken! Toen ik dit zei, werd gezegd: ontspannen rijden is nageeflijk rijden maar daar zit toch een verschil in?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 00:05

Ik rij sowieso geen dressuur, ik rij recreatief maar verder ontspannen. Trek nooit aan de teugels. Maak alleen ophouding als het paard te snel gaat, maar daarna meteen teugels weer ontspannen maar nog wel in contact met de mond maar ik rij verder vooral met mijn zit en stem

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:10

Belangrijkste is dat we ons als ruiter moeten blijven beseffen dat een paard niet gebouwd is om ons te dragen. Om een paard in staat te stellen dat toch te kunnen doen rijden we dressuur matig. Door de buikspieren samen met de broekspier sterker te maken, wordt de rug sterker. Wij willen als ruiter genieten van de ritjes op de paarden rug, maar dan moeten we wel de verantwoordelijkheid nemen deze correct te trainen.
Dus ja ik vind het belangrijk dat een paard nagevelijk en over de rug heen loopt. En nee niet elk paard dat met zijn kop in de krul loopt is correct nagevelijk en over de rug gereden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:30

xxMaxx schreef:
MaritAriel schreef:

Ik rij altijd ontspannen, maar er is een verschil tussen nageeflijk rijden en ontspannen rijden, ze houdt der hoofd nooit tussen de wolken! Toen ik dit zei, werd gezegd: ontspannen rijden is nageeflijk rijden maar daar zit toch een verschil in?

hmmm daar heb ik me nooit zo inverdiept eigenlijk :P . Als mijn paard lekker ontspannen loopt komt ze automatisch al lekker naar beneden toe :)

Menna11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:34

Ik vind dit niet overdreven. Het is waar.
Al hoef je nog niet te gaan behandelen als je nog langer doorgaat. Het kan wel zo zijn doordat de rug onder spanning staat er iets fout schiet, dan moet hij wel behandelt worden.
Zijn het alleen de spieren die verzuren, dan moet je die gewoon weer soepel maken. Dit doe je door nagefelijk te rijden en veel overgangen en buigingen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:07

Menna11 schreef:
Al hoef je nog niet te gaan behandelen als je nog langer doorgaat. Het kan wel zo zijn doordat de rug onder spanning staat er iets fout schiet, dan moet hij wel behandelt worden.
Zijn het alleen de spieren die verzuren, dan moet je die gewoon weer soepel maken. Dit doe je door nagefelijk te rijden en veel overgangen en buigingen.

Ik bedoel qua overdrevenheid tegenover mij, ik bedoel ik rij langer dan vandaag heb 5 jaar een paard gehad. En ik heb die altijd goed gereden en nooit problemen met zijn rug gehad. En ik vond het erg jammer dat iemand zo tegen mij praatte omdat zij nooit zie hoe ik rij dus niet echt recht van spreken had zo te praten.

Een verschil tussen nageeflijk rijden en alleen ontspannen rijden, bij nageeflijk loopt het hoofd toch iets rond? Dus gewoon aan de teugel toch? En alleen ontspannen het hoofd laag (in ieder geval niet tussen de wolken) of wordt dit ook al nageeflijk genoemd? Nu begrijp ik er niks meer van......

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:39

Ik heb altijd geleerd dat je moet proberen je paard zo veel mogelijk nageeflijk te laten lopen en het liefst ook lekker ontspannen want dat is beter voor de rug en de spieren. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:08

Ja dat snap ik :p

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:48

xxMaxx schreef:
Menna11 schreef:

Ik bedoel qua overdrevenheid tegenover mij, ik bedoel ik rij langer dan vandaag heb 5 jaar een paard gehad. En ik heb die altijd goed gereden en nooit problemen met zijn rug gehad. En ik vond het erg jammer dat iemand zo tegen mij praatte omdat zij nooit zie hoe ik rij dus niet echt recht van spreken had zo te praten.

Een verschil tussen nageeflijk rijden en alleen ontspannen rijden, bij nageeflijk loopt het hoofd toch iets rond? Dus gewoon aan de teugel toch? En alleen ontspannen het hoofd laag (in ieder geval niet tussen de wolken) of wordt dit ook al nageeflijk genoemd? Nu begrijp ik er niks meer van......

volgens mij licht nagevelijk en ontspannen vrij dicht bij elkaar . Bij mijn paard in iedergeval wel , mijn paard loopt als ie ontspannen is wat naar beneden en automatisch dus ook nagefelijk .