Pony remt af voor hindernis, maar springt wel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaBloem

Pony remt af voor hindernis, maar springt wel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:46

Hoi bokkers.

Ik heb een Fjordenruin van 16 jaar en rijd er fanatiek mee, elke week 2 keer dressuurles en 1 keer springles. Buiten de lessen rijd ik elke dag.
In de springles springen we veel verschillende hoogtes, van 20 cm tot 90 cm :Y)
Maar mijn probleem is: Als we op het land springen heeft Sander altijd lekker veel vaart en impuls, maar 2 meter voor de hindernis neemt hij gas terug en springt dus met te weinig ritme en impuls. Wat resulteerd in maffe sprongen en ook balken. In de bak heeft hij dit nooit!
Als ik voel dat hij afremt geef ik altijd sporen, en een kriebeltje met me zweep, daar reageerd hij de eerste paar keer nog wel goed op maar uiteindelijk ook niet meer.

Iemand tips?

Edit: Was iets vergeten :+

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:49

op wat voor ondergrond spring je in het land? Is dat voornamelijk grond, of een volle grasmat? En heeft je fjord ijzers? Misschien heeft hij minder grip in het land en wil hij wat voorzichtiger zijn. Of wellicht is de bodem erg hard in het land en krijgt hij met springen een grotere klap op zijn gewrichten.

Ik zou het probleem zoeken in het bodemverschil, aangezien hij met springen in de bak geen problemen schijnt te hebben.

Tips heb ik niet echt. Pas als je de oorzaak weet kun je er iets aan doen denk ik. Ik zou niet te hoog springen in het land en het lekker rustig aan doen.

LisaaBloem

Re: Pony remt af voor hindernis, maar springt wel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:39

O dat is inderdaad wel een goeie... hij heeft geen ijzers, en het is kortgegraasd gras, van ongeveer 1 cm lang, op sommige plekken wat langer. de grond is vaak aan de harde kant. Dankje voor het meedenken :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:34

in het land is het waarschijnlijk harder en gladder waardoor je pony zich onzeker voelt.
Je kunt het beste niet meer springen in het land, want als je pony zich een keer te hard stoot aan de hindernis, kan het hem ook op goede ondergrond onzeker maken.

Succes!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:21

Ik blijf wel gewoon op het land springen, we springen er alleen met de les als het land er goed genoeg voor is, vandaag hebben we dus gewoon in de binnenbak gesprongen want het was veel te glad met al die regen. vorige week dat ik het echt merkte met dat afremmen was het gras absoluut niet glad. Maar bedankt voor je tip :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:57

waar tik je hem het kan namelijk ook zijn dat hij niet meer reageerdals je op zijn kont kriebelt (als je dat doet)
misschien moet je het na die paar keer achter je kuit tikken achter je voet dat wekt soms meer reactie op dan zijn kont

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 08:24

ik tik niet echt maar ik veeg er zegmaar even mee over zijn kont :+ hij reageert heel gevoelig op de zweep vandaar. maar daar zat ik dus ook aan te denken om nu eens in zijn hals te doen ofzo want op een gegeven moment went ie er natuurlijk aan, aan dat kriebeltje. Dankje voor je tip :D

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:29

Toch proberen impuls te houden. Eventueel iets bijtikken.
Als de ondergrond droog is en niet glad dan moet dat eigenlijk geen problemen opleveren.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:54

Mijn pony heeft hier ook last van, alleen dan ook in de bak. :Y)
Ik lees even mee..

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:01

Mijn paard doet dat ook ( 22jaar ). Ik zelf vindt dat het probleem bij mij ligt omdat ik hem te veel in houdt en nog een galop sprong tussen wil proppen. Na mijn mening probeer je paard eens te volgen ( als je een lage hindernis hebt ) hoe hij zelf wilt springen. Natuurlijk moet je de teugels niet los gooien o.i.d.
Ik plaats hier even een filmpje hoe ik spring met mijn paard. De 1e hindernis liet ik hem zelf bepalen de 2de merk je duidelijk het verschil als ik de touwtjes in handen heb. Hopelijk heb je hier iets aan
http://www.youtube.com/watch?v=d2GRVhl4 ... er&list=UL

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 07:02

Dankje voor het filmpje, ik zie inderdaad wat je bedoeld. Deze week hebben we weer gesprongen in de binnenbak vanwege het nederlandse weer, en toen was ie ook rustiger dan eerst, terwijl ik hem sinds een week ook haver geef :? Ik snap dat paard echt niet hoor :+

Ojaa en in de binnenbak deze week had hij wel meer impuls dan op het land.