Paard pakt het bit vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Paard pakt het bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 09:35

En tegen dat probleem loop ik nou al een half jaar tegen aan.

Elke keer als ik de rechterkant op wil rijden, is ze zo ontzettend vast in alles. Ze pakt het bit vast, en dan kan ik niks beginnen.
Ik heb geen flauw idee hoe ik dit zou moeten oplossen, en of er misschien een ander bitje in moet? Ik heb nu een dubbel gebroken bitje.
Ik zit nog niet op les, want mijn instructrice was een tijd geleden zwanger. Dus dat moet ik allemaal even regelen, en dan zal het vast ook wel beter gaan.
Maar heeft misschien op bokt iemand een oplossing hoe ik dit een beetje kan oplossen? Aangezien ze op rechts ook moeilijk buigt is t heel lastig om rechtsom te rijden.

Alvast bedankt! ;)

SuzanH

Re: Paard pakt het bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:38

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 09:47

Hartelijk dank!

Nog even een toevoeging:

Toen ik haar een jaar geleden kocht, werd ze altijd op een rolletjes bit gereden. Misschien is dit ook een probleem ?

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:56

Valt ze op de rechterhand ook door je binnenbeen heen? Dus dat ze zeg maar stijf/plat de bocht door gaat, en ze geen stelling aan wilt nemen en haar kont ook naar binnen gooit? Gaat ze dan ook harder in tempo? Dus vluchten?
Is ze goed aan jou been verder? Zitten er aan de rechterkant geen haken op haar kiezen? Is haar rug in orde? (controleer dit even door tijdens het poetsen met een ros borstel over de rug te rossen, niet abnormaal hard, maar even kijken of ze dan haar rug wegdrukt, je kan het ook controleren door met je vingers vanaf de schoft helemaal tot achter naar de staart inzet te gaan, met druk op je vingers, zodra ze haar rug wegdrukt zou je er denk ik een osteopaat/ dry needling bij moeten halen en je paard laten behandelen.

Als haar gebit en rug in orde zijn, longeer haar dan eens 4 dagen achter elkaar met een bijzetje eraan, begin op de makkelijke hand (linksom dus in dit geval), zorg dat ze de stelling naar binnen neemt en nageeflijk blijft, dan ga je de rechterhand op, zorg wel dat de touwtjes/bijzet gelijk zitten als je net begint, zodra ze iets is opgewarmd kan je de binnen bijzet wel 1 of 2 gaatjes strakker doen (iig op rechts!) zodat ze dan toch iets moet gaan inbuigen. Het nadeel is alleen dat je aan de longe geen beenhulp kan geven, maar zo kan ze wel haar hals nageven, opletten dat ze niet naar binnenvalt, dit los je op door de longeezweep erbij te houden en heel even aan te tikken op het punt waar ze naar binnen valt (met een hele lichte hulp dus!)
Eindig wel weer op de linkerhand, altijd op de makkelijke hand eindigen!
Doe dit enkele dagen en stap er dan weer eens op, als je dan nog geen verschil voelt dan zou ik toch dringend achter instructie aan gaan (dat zou ik sowieso, maar ik las dat je daar al mee bezig was :) )
Succes! Laat me even weten hoe het gaat!

Edit, even een toevoeging, zodra zij haar bit vastpakt wat doe jij dan? Houd je de teugels er strak aan met druk dat ze toch moet inbuigen op rechts? Je kan dan namelijk beter het proberen te onderbreken met goed been eraan, en een los vast momentje met je teugel, dus even vastpakken, en na een halve seconde direct loslaten, neem je binnenhand mee tot achter je knie (dit kan natuurlijk niet met teugels heel strak, laat ze iets vieren zodat ze ook de ontspanning vanuit jou hand voelt), rijd haar continu op de volte en zorg dat ze goed haar achterhand meeneemt, de motor zit immers achterin.
Laatst bijgewerkt door mariellexxx op 11-07-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:59

mariellexxx schreef:
Valt ze op de rechterhand ook door je binnenbeen heen? Dus dat ze zeg maar stijf/plat de bocht door gaat, en ze geen stelling aan wilt nemen en haar kont ook naar binnen gooit? Gaat ze dan ook harder in tempo? Dus vluchten?
Is ze goed aan jou been verder? Zitten er aan de rechterkant geen haken op haar kiezen? Is haar rug in orde? (controleer dit even door tijdens het poetsen met een ros borstel over de rug te rossen, niet abnormaal hard, maar even kijken of ze dan haar rug wegdrukt, je kan het ook controleren door met je vingers vanaf de schoft helemaal tot achter naar de staart inzet te gaan, met druk op je vingers, zodra ze haar rug wegdrukt zou je er denk ik een osteopaat/ dry needling bij moeten halen en je paard laten behandelen.

Als haar gebit en rug in orde zijn, longeer haar dan eens 4 dagen achter elkaar met een bijzetje eraan, begin op de makkelijke hand (linksom dus in dit geval), zorg dat ze de stelling naar binnen neemt en nageeflijk blijft, dan ga je de rechterhand op, zorg wel dat de touwtjes/bijzet gelijk zitten als je net begint, zodra ze iets is opgewarmd kan je de binnen bijzet wel 1 of 2 gaatjes strakker doen (iig op rechts!) zodat ze dan toch iets moet gaan inbuigen. Het nadeel is alleen dat je aan de longe geen beenhulp kan geven, maar zo kan ze wel haar hals nageven, opletten dat ze niet naar binnenvalt, dit los je op door de longeezweep erbij te houden en heel even aan te tikken op het punt waar ze naar binnen valt (met een hele lichte hulp dus!)
Eindig wel weer op de linkerhand, altijd op de makkelijke hand eindigen!
Doe dit enkele dagen en stap er dan weer eens op, als je dan nog geen verschil voelt dan zou ik toch dringend achter instructie aan gaan (dat zou ik sowieso, maar ik las dat je daar al mee bezig was :) )
Succes! Laat me even weten hoe het gaat!

Ze valt niet heel erg door me binnenbeen heen. Ze is opzich best goed aan het been verder. De stelling wilt ze inderdaad niet aannemen, en dan gooit ze een beetje d´r kont naar binnen.
In galop vlucht ze inderdaad.
We hebben haar na laten kijken qua rug, en daar zaten toen 2 ruggenwerfels scheef. Die zijn weer recht gezet. Dit is zo´n maand geleden.
Als ik hard ros, dan drukt ze d´r rug een beetje weg. Maar we hebben haar pas na laten kijken, dus aan dr rug zou niks meer mis mee moeten zijn neem ik aan?
Haar tanden zijn nagekeken, en die zijn helemaal in orde.

Longeren vind ze heel moeilijk. Aangezien ze nogal snel stresst vind ze de bijzet maar niks, en raakt ze een beetje in paniek als ik de longeerzweep haar iets aanraak.

Heel erg bedankt voor je informatie!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:05

Oke, na jou stukje gelezen te hebben, lees even de toevoeging die ik erboven heb bijgezet.
1 van de merries die ik rijd doet precies hetzelfde! Dan wil ze niet nageven, of uberhaupt stelling aannemen, en wat dan ook nog weleens wil helpen, steeds op de grote volte houden, volte steeds verkleinen, en dan af en toe een pasje opzij (wijken) naar een iets grotere volte toe werken, dan moet ze dus opzij, en onderbreek je het vastpakken van het bit met nog een ander onderdeel (je onderbreekt het immers ook met het rijden van een volte, zij wil waarschijnlijk lekker rechtuit rennen, omdat ze dan geen stelling hoeft aan te nemen)
Probeer ook op de linkerhand op de hoefslag op de lange zijdes contra stelling mee te nemen! Dit is nog een trucje om te zorgen dat zij moet buigen, waarschijnlijk zal ze dit op de linkerhand makkelijker doen, omdat ze dan haar lichaam niet helemaal mee hoeft te buigen, natuurlijk heb je haar dan wel lichterlijk om je buitenbeen heen gesteld, en je vraagt haar immers met de buitenteugel naar buiten. In de hoeken pak je dan enkele passen de normale linkerstelling mee, en dan op de rechte zijde weer contrastelling.
Als ze te veel aan het hek kleeft, doe je dit 1 meter van de hoefslag af.

Nóg een toevoeging :o , als je haar op de rechterhand op een volte hebt die je steeds iets kleiner maakt, en daarna weer ruimer maakt door met passen opzij weer op de grote volte terug te komen, zorg dan dat jij in ieder geval de druk op je binnenbeugel houdt, je heup naar voren, en je kuit eraan!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 11:06

mariellexxx schreef:
Oke, na jou stukje gelezen te hebben, lees even de toevoeging die ik erboven heb bijgezet.
1 van de merries die ik rijd doet precies hetzelfde! Dan wil ze niet nageven, of uberhaupt stelling aannemen, en wat dan ook nog weleens wil helpen, steeds op de grote volte houden, volte steeds verkleinen, en dan af en toe een pasje opzij (wijken) naar een iets grotere volte toe werken, dan moet ze dus opzij, en onderbreek je het vastpakken van het bit met nog een ander onderdeel (je onderbreekt het immers ook met het rijden van een volte, zij wil waarschijnlijk lekker rechtuit rennen, omdat ze dan geen stelling hoeft aan te nemen)
Probeer ook op de linkerhand op de hoefslag op de lange zijdes contra stelling mee te nemen! Dit is nog een trucje om te zorgen dat zij moet buigen, waarschijnlijk zal ze dit op de linkerhand makkelijker doen, omdat ze dan haar lichaam niet helemaal mee hoeft te buigen, natuurlijk heb je haar dan wel lichterlijk om je buitenbeen heen gesteld, en je vraagt haar immers met de buitenteugel naar buiten. In de hoeken pak je dan enkele passen de normale linkerstelling mee, en dan op de rechte zijde weer contrastelling.
Als ze te veel aan het hek kleeft, doe je dit 1 meter van de hoefslag af.

Nageven is opzich geen probleem. Ze is alleen soms wat hard in de mond, en wilt proberen weg te rennen.
Bedankt voor je tips! Ik zal ze proberen vanmiddag uit te voeren.

Edit; Als zij het bit vast pakt heb ik soms de neiging om even strak te houden. Natuurlijk is dit niet de goede oplossing, want dan gaat ze ingevecht.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:11

Dit is niet cynisch bedoelt, maar vaak zit het probleem bij de ruiter en niet bij het paard. Je zou na kunnen gaan of je zelf misschien lichamelijke klachten hebt (schouder vast, geen goede ademhaling... weet ik wat??), of misschien andere klachten (niet lekker in je vel). Als je die dingen op kunt lossen dan is het goed mogelijk dat het met jou en je paardje beter zal gaan.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:12

@Lexie, daar heb jij een heel goed punt!!! Ik zat een tijdje terug ook niet zo lekker in mijn vel voor enkele weken achterelkaar, nou, net of die paarden dat kunnen voelen!!! Ze liepen voor geen meter haha!

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:15

Het zijn spiegeltjes! :j

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 11:44

lexie2010 schreef:
Dit is niet cynisch bedoelt, maar vaak zit het probleem bij de ruiter en niet bij het paard. Je zou na kunnen gaan of je zelf misschien lichamelijke klachten hebt (schouder vast, geen goede ademhaling... weet ik wat??), of misschien andere klachten (niet lekker in je vel). Als je die dingen op kunt lossen dan is het goed mogelijk dat het met jou en je paardje beter zal gaan.

Ik heb zelf postraumatische distrofie, dus alles doet soms nog wel eens zeer als ik aan het rijden ben. Maar ik wil wel blijven paardrijden..
Ook heb ik me handen ongelijk staan. En hier door heb ik dus ook meer kracht op de rechterteugel.
Daar zou het ook zeker aan kunnen liggen!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:15

Ik heb een aantal tips opgevolgt vanmiddag, van mariellexxx. En dit heeft zeker al een stukje geholpen!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:57

Echt waar? Hihi, leuk dat dat werkt! Het zijn soms kleine dingetjes die jij als ruiter net iets anders kan doen zodat het voor je paard makkelijker wordt/ of anders aanvoelt dan voorheen.
Wat hielp het best? En kon je alles gewoon uitoefenen?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:08

Het hielp gewoon heel erg als ik zelf als zei het bit vast pakte, een beetje los liet en vooral met me rechterbeen werkte.
Ze is nog wel wat vliegerig dan, maar komt vast goed!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:10

En heel veel overgangen maken. Wil ze bij het stilstaan na proberen nog niet loslaten dan weer aandraven en een halve bak verder weer proberen. Constant bezig blijven. Goed aan je been houden en als het te lang duurt je geduld bewaren en even weer aandraven. Succes!! Ik ken het probleem. Bij mij komt het ook doordat ik aan de ene kant sterker ben en daar schijnbaar meer vasthoud dan aan de andere kant.

Rommmyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:40

ik had het ook met een fjord maar na een tijdje ging het vanzelf over!

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:10

_Sannee schreef:
lexie2010 schreef:

Ik heb zelf postraumatische distrofie, dus alles doet soms nog wel eens zeer als ik aan het rijden ben. Maar ik wil wel blijven paardrijden..
Ook heb ik me handen ongelijk staan. En hier door heb ik dus ook meer kracht op de rechterteugel.
Daar zou het ook zeker aan kunnen liggen!

Pffff... ook klote zeg! Tja, daar doe je niet zoveel aan. Kan me voorstellen dat je gewoon wilt blijven rijden. Misschien toch proberen meer met je zit te rijden. Dus vanuit het centrum van je lichaam.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:43

musinge schreef:
En heel veel overgangen maken. Wil ze bij het stilstaan na proberen nog niet loslaten dan weer aandraven en een halve bak verder weer proberen. Constant bezig blijven. Goed aan je been houden en als het te lang duurt je geduld bewaren en even weer aandraven. Succes!! Ik ken het probleem. Bij mij komt het ook doordat ik aan de ene kant sterker ben en daar schijnbaar meer vasthoud dan aan de andere kant.

Ja dat heb ik dus ook. Ik ben meer met de ene hand bezig dan met de andere, en dat moet ik afleren.
Veel overgangen rijden is inderdaad een goede tip!

Morgen gaan we lekker een dagje bos, dus ben benieuwd hoe dat gaat. :Y)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:38

Even een puntje: een paard wat rechts vastzit heeft moeite met de linker-lengtebuiging. Oefeningen als schoudervoor en wijken (gewoon in stap, niet gelijk teveel willen) kunnen hier positief aan bijdragen.

En vooral: veel geduld hebben. Dit is iets wat weken, maanden kan duren voordat er echte verbetering is. Het is voor je paard een leerproces om haar linkerkant langer te maken, want dat vind ze moeilijk.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:23

Amaryllis schreef:
Even een puntje: een paard wat rechts vastzit heeft moeite met de linker-lengtebuiging. Oefeningen als schoudervoor en wijken (gewoon in stap, niet gelijk teveel willen) kunnen hier positief aan bijdragen.

En vooral: veel geduld hebben. Dit is iets wat weken, maanden kan duren voordat er echte verbetering is. Het is voor je paard een leerproces om haar linkerkant langer te maken, want dat vind ze moeilijk.

Dus aan welke kant zou ik dan de schoudervoor en wijken moeten doen ? Links, of rechts.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:54

Ze zit rechts vast, dus als jij haar dan met stelling links in wilt buigen, moet ze de rechterkant 'oprekken', vergelijk het maar met als jij bv. erge rugpijn in het midden van je rug hebt, dan is rechtop lopen vaak geen probleem, maar bukken of je rug holler houden dan normaal is pijnlijker omdat je dan de spieren die strak staan door de pijn/ of spierpijn moet 'oprekken'
De rechterkant kan je alleen 'oprekken', dus losser maken door middel van wijken of schoudervoor op de linkerhand te rijden.
En houd die contrastelling er af en toe bij, dus op de rechterhand naar buiten laten stellen (dus naar linksom stellen op de rechterhand, zo moet ze ook haar hals, kaak en nek spieren 'oprekken' / gebruiken).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:34

Ik zou op allebei de kanten deze oefeningen rijden, en je niet alleen maar op de probleemkant focussen. Het paard moet een 'happy athlete' worden wat fijn in zijn lichaam zit. Je moet niet teveel in 1x willen, en daarom is het goed om echt het lichaam als geheel te nemen en niet alleen maar de probleemkant te pakken. Dit kan ook averechts werken: spierpijn, staken, overbelasting, enzovoort. Je zult soms een keer extra de moeilijke kant kunnen pakken, maar wel met hetzelfde gevoel/geduld als de kant die wel goed gaat.

Geduld - geduld - geduld.. :)

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:21

niet zelf vast gaan pakken maar los laten zodat het paard het g evoel heeft dit is fijn en laat vanzelf los zodat je weer op je been naar je hand kan rijden