Gallopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Gallopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:38

Hee
Ik ben sinds kort bezig met de gallopswissel en mijn paard doet het redelijk. Hij heeft nu twee keer overgesprongen. Maar het probleem is dat dit (denk ik) toeval was of uit zichzelf. Als ik zeg dat hij moet overspringen, springt hij alleen met zijn voorbenen over. Ik heb van alles al geprobeerd, maar het lukt me maar niet om die achterbenen mee te krijgen!
Heeft iemand tips??

aeolusnr1

Re: Gallopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:47

Is het paard nageeflijk ?
Kan je het paard goed laten wijken ?
Kan je het paard zijn achterhand naar binnen zetten ?
reageerd het paard onmiddelijk op je been ?
Als al die punten met ja das allemaal heel ok geantwoord kunnen worden, dan zou het omspringen geen probleem mogen geven, maar ik vermoed dat al die dingen al een probleem geven , eerste werk is altijd het na geven ; kaak, nek en hals , als dit al niet lukt moet je niet verder proberen tot je hier echt geen verzet meer voelt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:52

Eerst leren om galopswissel goed te schrijven, daarna op zoek naar een instructeur en les nemen.

Over laten springen op een balkje wil wel eens helpen!

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:56

Je moet je paard niet eerder een galopwissel aanleren dan nodig is .
Want dan krijg je hem later minder makkelijk in contragalop.
En als de pony correcte aanleuning heeft gaat het ook makkelijker en verplaats
je gewicht. En neem gewoon les .

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 08:34

shirleyp schreef:
Eerst leren om galopswissel goed te schrijven, daarna op zoek naar een instructeur en les nemen.

Het is nergens voor nodig om zo te doen. Ik vroeg of mensen tips hadden. Ik ben niet op zoek naar mensen die zoals jij doen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:34

Voor een vliegende galopwisseling is een bepaald niveau van africhting nodig. Een aantal zaken die nodig zijn worden hierboven al genoemd. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat jullie nog niet toe zijn om deze oefening te gaan oefenen maar dat je het gewoon je paard wilt aanleren omdat het 'leuk' is. Verder is een galopwisseling vrij lastig om aan te leren en zeker niet iets om even alleen te doen zonder instructie die kan meekijken. Eigenlijk zou ik willen zeggen; afblijven totdat je er aant oe bent. :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:51

Actiever maken van achter.
Ik heb het voor mijn manegepaard nodig in het parcour om bepaalde redenen, maar met hem ben ik pas ongeveer B niveau qua dressuur. Wat ik altijd doe is even een schopje geven van 'opletten!' en dan is hij net even wat actiever (die bedoel ik niet met actiever maken van achter!), dan geef ik de galophulp en voila galopswissel :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:30

YYaCCiNNtHHa schreef:
shirleyp schreef:

Het is nergens voor nodig om zo te doen. Ik vroeg of mensen tips hadden. Ik ben niet op zoek naar mensen die zoals jij doen.

Iemand wijzen op een taalfout is blijkbaar nodig, anders had je het wel goed geschreven. Daarnaast geef ik advies, neem instructie en je kunt het met een balkje proberen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 18:34

shirleyp schreef:
Iemand wijzen op een taalfout is blijkbaar nodig, anders had je het wel goed geschreven. Daarnaast geef ik advies, neem instructie en je kunt het met een balkje proberen.

Maar ik kom hier niet om mijn spelling te laten verbeteren.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:32

Mij is altijd geleerd het niet met een balkje te doen. Een paard moet eerst achter omspringen en dan pas voor. Met een balkje springt het paard eerst voor en dan pas achter. In hoeverre dit klopt...? Het klinkt mij wel logisch in de oren. Een paard heeft in galop een viertakt die begint bij een achterbeen en niet bij een voorbeen,

Dan nog de vraag, wat vind je instructie ervan? Ik kan me voorstellen dat het in een springparcours handig is maar ik als dressuurmiep zou het toch later proberen als je meer kunt verzamelen, schakelen en nageeflijk over de rug rijden. Nu weet ik niet of 'later' al voor jou is aangebroken want ik weet niet op welk niveau je met dit paard rijdt. Lukt de eenvoudige galopswissel al wel? Ik heb al wel ontdekt dat er meer topics op bokt hierover gaan.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:39

Ik heb Heurby 3,5 jaar geleden gekocht en toen kon hij nog niks. Ik heb hem nu in verre zoveel geleerd dat hij een L1 proef denk ik wel goed kan. Een L2 proef zal wat moeilijker zijn. De galop was en is zijn slechte punt. Het is een (soort) tinker en hij kon ook geen galop toen we hem kochten. Gelukkig kan hij de galop nu heel goed, verzamelen, uitstrekken en zelfs nageeflijk in de galop (wat hij het moeilijkste vond). Verder ben ik nu ong sinds een maandje bezig met de wissel dus..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:44

Als je op dat niveau doet moet je er geen wissel in gaan stampen, hoe denk jij ooit een goede contra te gaan rijden. Ik zou even gewoon alles stap voor stap doen, neem goede instructie en werk de niveau's gewoon rustig door, als je paard het L2 al moeilijk vind waar ben jij dan mee bezig als je er een Z2 oefening in wil hebben? Daar zitten nog 3 niveau's tussen.. Als je het graag voor het springen wil leren kun je het leren doormiddel van een cavaletti/balkje maar hou er wel rekening mee dat als je ook contra galop wil gaan rijden dit het niet makkelijker gaat maken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:47

Ik hoef geen contra galop te kunnen rijden en hij hoeft geen top dressuur paard te worden, en dat zal ook niet lukken. Ik vind het handig dat hij het kan in een parcour, meer niet.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:45

Ik ben er ook net mee bezig, ook geen dressuurmatig correcte wissel, maar gewoon een wissel omdat het in parcours nodig is... Het paard waarmee ik het doe (in de les, onder begeleiding van een springruiter die dit paard heeft beleerd, ben ook van mening dat je met zoiets wel begeleiding nodig hebt...) is nog erg jong, moet het nog leren en ik ook. Ons lukt het door hem goed actief te laten galopperen, dan uit de cirkel van hand te laten veranderen, net in die 'hoek' wat binnenstelling vragen en dan op de tik van mijn buitenbeen (lichtjes achter de singel) moet hij omspringen. Dit is absoluut niet dressuurmatig correct, dus denk goed na wat je ermee wilt, wil je een nette, vliegende wissel springen in een dressuurproef, dan is dit absoluut de foute manier, wil je gewoon in een parcours kunnen wisselen als het nodig is, dan kan je het zo proberen... Succes ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:26

Ook een springpaard als hij beter wil worden zal drussuurmatig ook juist getraint worden.
iets half goed aanleren is niet goed, en zal je nadien nog veel problemen extra geven.
Het is eigenlijk niet veel meer werk als je het ineens goed zou doen he, en is dan ook minder kans op verwarring nadien.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:47

aeolusnr1 schreef:
Ook een springpaard als hij beter wil worden zal drussuurmatig ook juist getraint worden.
iets half goed aanleren is niet goed, en zal je nadien nog veel problemen extra geven.
Het is eigenlijk niet veel meer werk als je het ineens goed zou doen he, en is dan ook minder kans op verwarring nadien.

Mijn paard is prima dressuurmatig getraind. Zelf vind ik het de basis van alles.