hoe nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

hoe nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:37

Hey,

- excuses als hier al een topic over is, kon deze namelijk niet vinden! -

Ik sinds een jaar een fries, die op haar 3e is beleerd en verder niks mee gedaan is,alleen voor de kar. Ze is nu 9 jaar.
We hebben altijd met bit gereden, alleen ze zette al haar spieren vast, en was totaal niet nageeflijk, alleen pas op het laatst toen alles wat los kwam.Nu heb ik haar 2 weken niet gereden ivm. vakantie. Toen ik terug kwam heb ik haar gelongeerd met bit, maar ze spant weer aan.

Nu heb ik vorige week voor het eerst bitloos gereden, heb een eigen indian bosal gemaakt, en eerlijk gezegd ging het zelfs beter dan mét bit, ze reageert veel sneller en luistert beter naar het been. Alleen nu het nageeflijk rijden nog... Hoe doe je dat met bitloos? Ik heb het geprobeerd om te vragen, maar dat hielp niet. Er moet natuurlijk eerst ontspanning komen, maar aangezien ze alles wat buiten de bak beweegt interessant vind, is het wel moeilijk om te zoeken.

Dus mijn vraag hoe ik dat op ga lossen? Zou het erg fijn vinden, ook omdat ze nu al meer ontspant dan mét bit, dus het eventueel wel mogelijk is!
(aan het zadel ligt het niet, zonder zadel of aan de longe spant ze ook haar spieren aan, verder geen blessures of rugproblemen)

Alvast bedankt!

x'

ilsexxx

Re: hoe nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:37

Niemand??

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:48

Hetzelfde als met bit.
Nageeflijkheid komt nammelijk niet vanuit de mond, maar vanuit achter.
Daarom kan een paard zonder hoofdstel, maar met ruiter ook gewoon nageven.
Klinkt misschien een beetje raar.
Heb je les?
Ik zou gewoon voor ontspanning gaan. Als je paard niet ontspannen is, kan die ook niet goed nageven.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 13:05

ik heb afgelopen vrijdag weer op haar gereden, en ze gaf enkele pasjes na. Echt super! Merk inderdaad dat ze ontspannen moet zijn, en dat gaat wel moeilijk, maar daar werken we dan aan!
Ik heb les ja :)

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:08

Het komt idd voor uit ontspanning, dus wanneer je paard ontspannen loopt, zal het idd al eerder de neiging hebben af te buigen.
Het kan helpen als je veel overgangen rijdt, wendingen, en vooral ook veel voltes, zodat je paard naar beide kanten gelijkmatig kan inbuigen! Als dat lukt, is het voor je paard nog makkelijker, omdat hij zijn rug dan al moet loslaten en ontspannen, en zal hij vaak vanzelf al wat meer gaan rondlopen :)

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:38

Nageven is wijken voor druk. Dus druk van een bit, je been, het halster. Het is een questie van ontspanning, gehoorzaamheid en ervaring. Als het het paard niet geleerd word kan het onmogelijk nageven (tenzij je een uitzondering hebt die een ideale hoofd/hals positie heeft van nature :D) omdat hij niet weet wat je ermee bedoeld.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:24

danique00 schreef:
Nageven is wijken voor druk. Dus druk van een bit, je been, het halster. Het is een questie van ontspanning, gehoorzaamheid en ervaring. Als het het paard niet geleerd word kan het onmogelijk nageven (tenzij je een uitzondering hebt die een ideale hoofd/hals positie heeft van nature :D) omdat hij niet weet wat je ermee bedoeld.

ik denk eerlijkgezegd dat het totaal niet hetzelfde werkt als met bit!!
Ik denk eerder dat er idd een goed actief achterbeen moet hebben, goed ruggebruik, en dat dit dan het effect moet zijn *plaatje*:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 25&bih=514

Zeg maar dat de achterhand zakt, en de voorkant omhoog komt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:33

Ngeven is een natuurlijke reactie van het paard. Het hoofd kan moeilijk omhoog blijven wanneer de achterhand onder komt, de buikspieren worden aangespannen en de rugspieren worden losgelaten.

Een bosal is te scherp voor aanleuning, dan zou ik kijken naar een sidepull, bij IcePrincess op bokt kan je een sidepull neusriem bestellen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:08

ik heb geen kaakgekruist hoofdstel, maar kingekruist. Ik vind het fijn om met deze te werken, want als zij nageeft, dan heb ik enkel alleen contact met de teugels, dus niet dat ik dan de kin aan het fijnknijpen ben. Ik ga het morgen proberen met een andere indian bosal die ik heb gemaakt, als het toch wel te scherp is, dan kan ik altijd nog er onder een kinriempje hangen. Dan heb ik gewoon een sidepull.

Maar heb afgelopen vrijdag weer gereden, en ze gaf na, na ongeveer een half uur. Dus toen ze helemaal ontspannen was. Nu rustig opbouwen of ze ook eerder na wil geven!

Bedankt voor de tips! :D