Bokken afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evankest

Bokken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:21

Hoi!

Ik heb al veel gezocht en gekeken binnen de topics maar blijf toch met een probleem zitten.
Al een week of 8 ben ik bezig met het beleren van een tinkermerrie in de leeftijd van 4 jaar.

De eerste 5 weken gingen geweldig. Ze leerde super snel en reed de 3e x dat ik er op zat al los in de bak. Gas, rem, stuur, alles ging top!
Maar ineens was het over. Ik stapte op en ze begon spontaan flink gemeen te bokken. Nu zijn we al 3 weken verder en het gaat nog steeds niet beter. Het zadel past super volgens de paarden man, haar hoeven zijn goed en haar rug is ook niets mis mee. Ik heb het idee dat ze inmiddels door heeft dat ze moet werken en dat gewoon niet wil. Zodra je de strijd aan gaat met de zweep en de laatste tik wil geven word het alleen maar erger. Zolang ik geen been geef doet ze niets. Maar zodra ik been geeft en ze moet gaan lopen gaat ze ontzettend bokken en gooien met dr hoofd. Uhmmm... iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Oh, dit doet ze trouwens ook als iemand haar aan de longeerlijn heeft op de volte terwijl ik er op zit.

Groetjes Eva

sifra1998

Re: Bokken afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

Het klinkt inderdaad een beetje alsof de pony pijn heeft, maar aangezien je dat goed uitgezocht hebt lijkt het mij het beste om te proberen zo voorwaarts mogelijk te rijden en het hoofd van de pony omhoog te houden. als hij voorwaarts blijft met zijn hoofd niet naar beneden getrokken dan kan hij niet meer bokken. dus toch proberen vol te houden als je erop zit en zo voorwaarts mogelijk

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:01

Heb je de tandjes ook na laten kijken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:34

Ik denk dat je een paar foutjes hebt gecreeerd qwa communicatie, en dat er twijfel ontstaan is, dus even terug naar de basis, ik hoop dat je dus een voldoende stevige basis hebt aangeleerd.
Want dat is dus altijd hetgeen waar je terug naartoe moet, als er ergens iets niet goed verloopt.
Ik denk wel dat ik je zou kunnen helpen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:03

Ga je niet te snel? kan ze het nog wel allemaal volgen/begrijpen/snappen wat je van haar vraagt>
is de laatste keer dat het goed ging iets mis gegaan? Of anders?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:05

Misschien gewoon er nog niet klaar voor?
Of het gaat allemaal te snel voor haar, ik zou weer beginnen bij.de basis, eerst longeren met zadel,
Dan met ruiter enZ.
Veel succes

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:18

Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad. In het begin ging het super (hij was toen iets ouder dan 3) en na een maand ineens een gemene bok. Een oplossing heb ik er niet voor, behalve gewoon negeren. Hij deed het toen gewoon wanneer ik ook maar iets wilde en er was verder niks met hem aan de hand, zadel en alles was prima en lichamelijk was hij ook oké. Na een tijdje rust, wat grondwerk en een hoop negeren bokt hij alleen nog als hij iets moeilijk vindt. (zoals evenwicht in de galop). Een tik met de zweep heeft bij hem nooit geholpen, dan wordt het ook alleen maar erger en ik heb na een tijdje ook gewoon de zweep weg gelegd. Die gebruik ik niet meer, behalve voor eens een klein tikje op de nek wanneer hij echt vervelend is.

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:21

Benen geven heeft geholpen bij mijn paardje en blijven doorrijden na een tijd zal ze het bokken wss wel beu zijn ;D

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:49

op een volte zetten.
Buitenteugel goed erbij houden en binnenbeen geven. Op tijd van hand veranderen anders word je dol.
Heel belangrijk dat je door blijft rijden. goed voorwaarts houden.
Heel vermoeiend maar het werkt. Succes.