Paard actiever rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuhh

Paard actiever rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:54

Hallo

ik zit met een aantal probleempjes/vragen.
Mijn haflinger is totaal niet vooruit te branden met rijden.
Ik moet haar continue aansporen om haar voorwaarts te rijden.
Ook hangt ze heel erg in de teugels. Ze probeert aan de teugel te lopen, maar hangt er zo in
dat ik haar hoofd draag en ze mij bijna uit het zadel tilt ik weet niet wat ik hier aan moet doen.
En dan ook ngo iets ze heeft moeite om de volte mooi rond te maken. Ze valt heel erg naar binnen dan is het op
de ene kant minder erg dan op de andere kant. Hoe kan ik dit allemaal verbeteren?
Het is een 5 jarige merrie.

Groetjes

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:03

Meer van achter naar voor rijden. Niet zoveel focussen op de voorkant, eerst vanuit de achterkant. Gewoon het riedeltje zoals altijd dus: veel (schijn)overgangen maken, tempowisselingen etc.

Dat ze niet vooruit te branden is, zou best kunnen omdat ze zo op de voorhand loopt. Dus als je haar actiever hebt van achter, en niet zo naar voor laat duikelen, en haar beter aan je been/hulpen maakt, gaat dat vast ook beter.

lisantjuhh

Re: Paard actiever rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:04

Daar ben ik al mee begonnen. Met veel overgangen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:07

klinkt alsof ze het niet leuk vind....er geen zin in heeft.
Rijd je haar ook wel eens buiten??

Als ik mijn ruin alleen maar in de bak rijd dfan doet hij precies het zelfde.
Als ik het afwissel door ook regelmatig met hem naar buiten te gaan heeft hij er wel lol in en loopt dus makkelijker

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:07

Je moet ook erg duidelijk zijn in je overgangen. Naar voren is naar voren, doet hij dit niet, of te traag, gelijk een schopje of een tikje achter je kuit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:09

Eerst voorwaarts en dan komt de rest vanzelf. Behalve veel overgangen zoals hier ook al gezegd kun je ook proberen zelf actiever te gaan lichtrijden, zelf vlot en energiek lichtrijden en een vlot ritme proberen vast te houden (desnoods tellen in je hoofd 1,2,1,2,1,2). Met een beetje geluk volgt het paard vanzelf :-)

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:16

quartel schreef:
klinkt alsof ze het niet leuk vind....er geen zin in heeft.
Rijd je haar ook wel eens buiten??

Als ik mijn ruin alleen maar in de bak rijd dfan doet hij precies het zelfde.
Als ik het afwissel door ook regelmatig met hem naar buiten te gaan heeft hij er wel lol in en loopt dus makkelijker

Ze is helaas nog niet helemaal verkeersmak.
Een tijdje terug wel met haar een buitenritje gemaakt waarbij ze wel vlot loopt
en leuk vind, maar ze vindt tractors en andere grote dingen erg eng waarbij ze gaat steigeren.
Ik ben zelf niet meer zo held op buitenritten omdat ik vroeger het een en ander mee heb gemaakt.
En helaas rijdt er verder niemand op stal op buitenrit.
Ik probeer het in de bak al zo veel mogelijk afwisselend te doen

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:26

inderdaad lekker met rust laten aan de voorkant en gewoon streng zijn en overgangen en schijnovergangen maken. dan goed streng en conseuqent zijn dan zul je merken dat het later minder streng hoeft.;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:31

Ik denk dat je moet beginnen met consequent zijn betreft de overgangen. Ik reed vroeger alleen buiten, en dan was het gras en gaan. Hier door had ik moeite toen ik in de bak ging rijden.. Ik heb in het begin het volgende gedaan om haar voorwaarts te rijden: 1 x drijven - geen reactie klein tikje met de zweep. En dit continu herhalen. Het duurt even voor ze het oppakken, maar zodra ze het snappen is 1x drijven genoeg :) En met drijven bedoel ik alleen beetje druk (ik ben niet van het schoppen). Geen reactie tikje erbij.. En idd veel overgangen rijden, dit samen moet helpen dat ze iig lekker voorwaarts is en dan komt het voorwaarts neerwaarts wel. Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

Hoeveel ruimte geef je aan de voorkant?
Zorg dat ze niet in de teugels kan hangen en dan het voorwaartse oefenen.
Het naar binnenvallen komt door scheefheid.

Ik zie dat je in Sneek woont, Monique de Rijk komt in friesland voor lessen, zij kan je absoluut helpen :)

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:06

Air schreef:
Hoeveel ruimte geef je aan de voorkant?
Zorg dat ze niet in de teugels kan hangen en dan het voorwaartse oefenen.
Het naar binnenvallen komt door scheefheid.

Ik zie dat je in Sneek woont, Monique de Rijk komt in friesland voor lessen, zij kan je absoluut helpen :)

Voor heb ik haar op normale lengte zoals ik altijd rij. Als ik haar meer ruimte geef gaat ze meer hangen.
En is dat naar binnen vallen ook niet iets met de balans?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:58

Een paard komt in de juiste balans als er wat aan de scheefheid gedaan wordt. Horizontale en verticale balans hangt ook met elkaar samen idd.