Pony gaat te hard, hoe kan ik dat verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andereas19

Pony gaat te hard, hoe kan ik dat verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:32

hallo allemaal

ik heb sinds midden april een nieuwe pony :D

maar nou is mijn vraag of jullie weten hoe ik haar rustiger kan krijgen zo dat ze meer gaan buigen in de stap en draf ??

en als ik bij de K van hand wil veranderen naar de M of van H naar F niet in midden draf hoe kan ik dat het beste doen gewoon dat ze niet aanspringt in galop

en hoe veel meter mag ik voor de bordjes afwenden zodat ik er recht voor kom ??

maar mijn grootste probleem is nog het tempo die wil ik eigenlijk zo gauw mogelijk een beetje maar benden hebben
want met springen gaat ze zo hard is niet normaal

graag antwoord

marloes
Laatst bijgewerkt door Elles op 10-07-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast. "vraagjes" dekt niet de lading van het topic en is dus te onduidelijk.

mika11

Re: vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:34

Waarschijnlijk heeft ze nog niet zoveel balans dat ze in galop valt, bij het van hand veranderen.
Is het nog een jonge pony?
Tempo controle is niet zo eenvoudig uit te leggen, heb je dan wel les?

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:40

mika11 schreef:
Waarschijnlijk heeft ze nog niet zoveel balans dat ze in galop valt, bij het van hand veranderen.
Is het nog een jonge pony?
Tempo controle is niet zo eenvoudig uit te leggen, heb je dan wel les?

het is geen jonge pony meer 16 jaar
en ik heb wel les maar 1 keer in de week club les

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:57

Marlous ik zou me richten op tempo controle. Als je dat voor elkaar hebt dan kom je al een heel eind. Belangrijk is dat iedere stap van jou is. Veel stappen, heel veel stappen. Laat haar rustig stappen, eventueel onder haar tempo. Als je wil draven laat haar rustig weg draven. Zo gauw ze wil racen (al brengt ze het tempo een paar stapjes omhoog zonder dat jij dat hebt aangegeven) breng je haar terug in stap. Dan weer rustig weg draven. Als je een paard hebt dat als maar weg wil rennen dan is het moeilijk om niet te gaan trekken. Niet doen dus. Zo gauw ze iets terug komt op jouw hulp geef je na. Het nageven bij snelle paarden is heel erg belangrijk. De galop zou ik voorlopig maar even helemaal vergeten, evenals de midden draf. Pas als elke stap van jou is kun je galop en midden draf gaan rijden. Midden stap kun je wel er bij nemen.
Ik wil het hier bij laten want als je privé les zou nemen (al is het maar heel af en toe) dan word je geholpen met al je vragen. Ik beperk me tot tempo controle omdat als je dat voor elkaar hebt en je kunt dan je paard rustig rijden zal ze waarschijnlijk minder op de voorhand gaan waardoor de andere vragen ook opgelost kunnen worden.

sifra1998

Re: Pony gaat te hard, hoe kan ik dat verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:02

Eerst controle vragen in de dressuur, dat daar alles bevestigd is. want alleen een goed bevestigde pony kan een goed parcours springen. dus ik zou daarmee aan de slag gaan.

Batlow

Re: Pony gaat te hard, hoe kan ik dat verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:28

Ik heb dit precies hetzelfde, inderdaad heel veel stappen. Je moet iedere gang apart aanpakken. Zo heb ik eerst de stap gedaan omdat ze vanuit de stap hele tijd in draf ging. Hierbij gaat het echt alleen maar om geduld, je moet geduld houden. Niet boos worden ook, het kost echt tijd. zodra je wil draven moet je gaan draven wanneer JIJ het wilt. Draaf heel rustig aan, en maak ook vooral veel overgangen van draf naar stap. Pas als je voelt in draf dat ze naar je been loopt en gewoon de teugels losser kan laten zonder dat ze weg schiet kan je in galop aanspringen. Als je dit wilt aanpakken moet je hier ook echt de tijd voor nemen, en niet de een op de andere dag lekker een rondje crossen in het bos.