Grote volte in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Grote volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:10

Hey!

Ik heb even een vraagje, want nu de galop er goed in zit bij mijn paard, wil ik graag proberen op de grote volte te galloperen.
Dit lukt alleen nog niet echt goed, als ik mijn binnenhand van de hals doe, mijn binnenbeen aanleg, en met mijn buitenbeen haar als het ware 'tegenhou', begint ze echt te rennen.
Dat vliegt ze als het ware naar buiten.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Gewoon blijven oefenen?

(Les) gaat helaas niet meer lukken, want ze wordt begin deze week opgehaald omdat ze naar de keuring moet.
Daar wordt ze ook nog 2 tot 3 weken getraind tot de keuring.

Maar toch zou ik graag willen weten hoe ik dit het beste kan oplossen.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Moelly
Laatst bijgewerkt door moelly op 10-07-11 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Grote volte in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:16

Als jij je paard hebt beleerd....ik neem aan dat het gaat om een jong paard...dan heeft hij de galop toch geleerd aan de longe?
En dat is een volte!
Als je hier vastloopt is er ergens al iets misgegaan in je africhting, wacht dan tot het paard terug is van de keuring en zoek iemand die je kan helpen, dus les!!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:21

Nee, paardlief is nu 10 jaar en heeft een tijd op het land gestaan, en volvreten maar!
Sinds een maand of 3 rijd ik haar voor de eigenaar.

Ik ben inderdaad ook al begonnen aan de longe met de galop, maar hier begint ze niet te rennen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:21

aerdenhout1 schreef:
Als jij je paard hebt beleerd....ik neem aan dat het gaat om een jong paard...dan heeft hij de galop toch geleerd aan de longe?
En dat is een volte!
Als je hier vastloopt is er ergens al iets misgegaan in je africhting, wacht dan tot het paard terug is van de keuring en zoek iemand die je kan helpen, dus les!!!

Dat wordt dan volgend jaar mei

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:24

Als ze aan de longe niet rent, is het eerste waar ik naar zou kijken; past het zadel zowel voor paard als ruiter? hoe is de houding/zit/rijstijl van de ruiter?
Daarna verder kijken, is het paard al sterk genoeg om onder de man een volte galoperen? Of moeten eerst de achterbenen meer kracht gaan ontwikkelen, meer gaan dragen en lukt het dan pas?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:25

moelly schreef:
aerdenhout1 schreef:
En dat is een volte!

Dat wordt dan volgend jaar mei

Waarom dan nu een week uitvoerig een volte gaan oefenen als ze daarna bijna een jaar stilstaat??

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:26

Ze wordt de komende tijd getraind voor de keuring, daarna moet ze een test lopen, dan gaat ze op de wei om een veulen te krijgen en dan moet ze nog een test lopen (nog voor de keuring).

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:32

Ja, maar waarom zou je dan uitvoerig iets gaan oefenen als je dit een hele poos toch niet meer toe kan passen?
Wacht dan tot je redelijk normaal wekelijks kan rijden en oefenen en neem dan les.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:34

Ik denk dat ze bedoeld dat het paard wat extreem op haar been reageert. Daar hoeft het niet eens een jong paard voor te zijn er zijn zoveel paarden die harder gaan op het aanleggen van het binnenbeen ipv buigen.
Kwestie van teveel rennen toe laten en vaak buitenteugel vergeten.
Houd vooral in je achterhoofd dat galop een andere beenzetting is en niet persee harder. Een volleerd paard kan op de plaats galopperen of zo langzaam als een paard in stap. Het tempo staat los van de beenzetting.
Probeer dus ipv te veel vrijheid te geven aan te springen met de teugels goed op maat en vergeet het kruis aantrekken niet! (dus je bekken achteroverkantelen en je kruis naar voren schuiven). Dit is het werkelijke seintje om aan te springen, de rest is alleen zorgen voor stelling en buiging. Vergeet je buiten teugel niet. Deze voorkomt te extreme buiging van de hals en daardoor naar buitenkunnen vallen. Daarbij kun je via halve ophoudingen met je buitenteugel, ook tempo bepalen.
Bij het aanspringen moet je het paard even ruimte geven dat het aan kan springen, maar dat is een moment. Het is niet de bedoeling dat het paard de hele galop vrijheid krijgt!
Verdeel ook de volte in je hoofd in vier stukken. Een paar passen voor het ene stuk, een paar passen voor het volgende stuk etc, als je zo een volte rijdt, ben je geconcentreerder bezig dan als je alleen maar het paard naar binnen probeert te leiden.
Je kunt zelfs beginnen met eens de helft van een volte te rijden en dan rechtdoor. Of de helft in galop en de helft in draf/stap. Hoe korter het gebogen stuk, hoe meer controle je hebt, hoe meer kans van slagen. Beter een klein stukje goed dan een totaal slecht resultaat. Toch?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:35

In de OP staat duidelijk dat les helaas niet meer gaat lukken, maar ik tóch graag wil weten hoe ik dit het best e op zou kunnen lossen ;)

@Lusitana, ja dat bedoel ik, bedankt :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:36

Lees je wel wat ik typ?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 16:36

Ja, ik snap ook wat je bedoeld, maar ik zou graag willen weten hoe ik dat dan in het vervolg zou kunnen oplossen :)
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, sorry. :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:42

Als ik het goed begrijp probeer je haar met je been op de volte te doen, maar als je dat doet gaat ze harder galopperen?

Ik had dat ook bij mijn pony (was net aan het beleren) hij wist gewoon niet het verschil tussen been geven en hulpen geven. Dus hij ging alleen maar harder lopen.

Gewoon oefenen & de buiten teugel er goed aanleggen.
Probeer ook je been goed naar achter te leggen, zo laat je hem duidelijk een verschil voelen.
& kan hij minder snel in de war raken.
tenminste ^ werkte wel bij mij ;)