actief door rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

actief door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:40

Hoiii

Ik heb met lessen vaak dat ik voor me gevoel actief door rij maar dit niet doe.
Degene die dan les geeft zeg dan nog wat actiever nog iets enz.

Is dat gewoon een gevoel wat je weer moet krijgen?

(ik heb 13 jaar geen les gehad)
rij nu wel recreatie op een ouder paard maar we rijden dit paard met lange teugel lekker buiten.

Lessen is dus even een ander verhaal. Ik les nu op een manege.

gr Linda

Dribbel

Re: actief door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:43

Het is zeker een gevoel. Wil je nog wel even meegeven dat actief niet zozeer harder is. Een paard kan in hetzelfde tempo actief en niet actief zijn. Actief beteken dat een paard bijvoorbeeld zijn achterhand er goed onder zet en dat het niet sloft met de achterbenen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:49

En dat krijg je door wel actief je been te houden maar je paard met je handen op te vangen? Zodat hij niet onder je vandaan loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:57

Nee, dat krijg je door je paard strak aan de hulpen te zetten, en je paard niet in de weg te zitten met je zit. Mijn merrie gaat stappen zodra ik mijn been aanleg, en maakt een overgang zodra ik mijn been aanleg. Als ik wil dat zij actiever gaat draven bijvoorbeeld, of actiever gaat stappen, maar ik wil niet dat zij een overgang maakt, span ik mijn kuit aan.
Opvangen met je handen, hmm. Ik ben daar niet zo'n fan van.
Als ik wil dat de merrie een voorwaartse overgang maakt, sta ik ook echt toe met mijn hand, ik geef haar de ruimte ook. Verder houd ik gewoon contact, ik doe niet zoveel met mijn handen eigenlijk. Tempo en activiteit regel ik met zit en benen. Als ik zou willen dat ze gaat stappen, maar ik zou haar 'opvangen' dan gaat ze achteruit, omdat ze voor geen ruimte krijgt.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat je doel is met deze topics?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 13:08

Ik heb 13 jaar geen les gehad en ik ben er gewoon uit.
Nu ik weer les word ik op veel dingen gewezen ik ben benieuwd hoe anderen dit dan doen.
Hoe maak je mooie overgangen, hoe laat je een paard actief lopen zonder dat hij onder je vandaan loopt enz.
Ik weet het gewoon niet...

Ik had bv me handen ook helemaal verkeerd je moet ze bv voor je zadel houden ik had ze veel meer naar me toe.
Ik moet het weer opnieuw aanleren.
Zo zijn er nog veel fouten bij mij.

Zoals jij nu zegt zet je paard straks aan de hulpen en zit het niet in de weg met je zit.
Denk ik okeeeee ja en hoe doe je dat? Wanneer zit jij je paard in de weg?

Is dat door niet mee te gaan met zijn of haar beweging?

Leren dat je paard gelijk reageerd als je wilt dat hij/zij bv aandraaft?
Ik ben alles gewoon kwijt. Vandaar de vragen en ook wel onzekerheid en het goed willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:43

Aha, oké. Ik begrijp het.
Hoe ik mijn paard strak aan de hulpen zet:
Ik begin met mijn been aan te knijpen (dus niet schoppen, maar gewoon even aandrukken), tegelijk geef ik mijn handen mee naar voren, en als het paard niet reageert, geef ik er een tik bij. Ik heb een lange dressuurzweep daarvoor bij me, zodat ik niet de teugels in een hand hoef te nemen, en de zweep is lang genoeg om een tikje achter de kuit te geven, zonder dat paard een ruk in de mond krijgt. Als het paard reageert, laat je je been afhangen, niet been blijven geven.

Wees daar heel consequent in, been = gaan.
In het begin knijp je met je benen, daarna, als die voorwaartse hulp onvoorwaardelijk gehoorzaamd wordt, en je hebt je zweep dus niet meer nodig, kun je de hulp gaan verkleinen, knijpen wordt dan aanleggen. Reageert paard niet, dan knijp je heel duidelijk het been aan. Weer heel consequent zijn, en na verloop van tijd zal je paard echt op elke beenhulp reageren, omdat niet reageren een duidelijke consequentie heeft.

De reden dat je zo consequent moet zijn, en de reden dat je de druk onmiddellijk weghaalt als het paard gehoorzaamt, is omdat je het paard wilt leren dat het echt op elke hulp moet reageren. Als je been blijft geven, zonder consequenties als het paard niet reageert, wordt je paard dood voor je been, je paard leert dan dat been geven niets betekent. Paard kan niet raden dat het de ene keer wel moet reageren en de andere keer niet, het kan geen gedachten lezen.

Dan het opvangen: ik ben daar geen voorstander van, omdat het imo een tegenstrijdige hulp is. Je geeft met je benen de opdracht om voorwaarts te gaan, maar je houdt van voren het paard tegen met je hand. Dat is niet iets wat een paard begrijpt, het is ook erg onlogisch. Sensibele paarden kunnen daar heel heftig op reageren, omdat ze het niet begrijpen, en niet eerlijk vinden. Ik vind het ook niet eerlijk.
De activiteit wek je op met je benen, je handen kunnen hoogstens fungeren als rem, maar ze kunnen nooit iets doen om de activiteit te vergroten. Je hand is er alleen voor om contact te houden met de mond, en waar nodig de schouder te begrenzen. Daarom ook dat het zo belangrijk is met je handen mee te gaan met de mond. Het paard zoekt zelf het contact met de hand wel op, het zal zelf de onderkaak tegen het bit leggen als het zijn lichaam kan ontspannen, daar hoef je als ruiter niet zoveel voor te doen.

Meegaan met de beweging is imo vooral geen onnodige bewegingen maken (flapperende benen bijvoorbeeld) en ontspannen in het zadel. Zitten en je lijf loslaten. Niet je lijf aanspannen, gewoon zitten, lekker ontspannen, rustig ademen, rustig in je hoofd, rustig in je lijf.
Je zit je paard idd in de weg wanneer je je lijf aanspant, je billen strak houdt, je benen niet laat afhangen, je rug hol trekt, enzovoorts, enzovoorts. Je zit je paard in de weg als je onnodige bewegingen maakt, of onnodige spanning in je lichaam hebt.
Als jij meegaat met de beweging en je paard niet in de weg zit, zal je paard actief en voorwaarts zijn, lopen onder een ruiter die meegaat, er plezier in heeft (en je vertelt dat je het goed doet) en lekker ontspannen zich laat meenemen, is voor een paard leuk werk. Paarden zijn heel werkwillige dieren, en voor een leuk mens, dat goed te dragen is, en duidelijk is in wat hij/zij wil, en het paard prijst en beloont, wil een paard graag werken.

Dit is makkelijk gezegd natuurlijk, en veel moeilijker om uit te voeren, daar blijf je je hele ruiterleven mee bezig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 14:14

dankjewel voor de duidelijke uitleg! Ben erg blij met je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:43

Heel graag gedaan, ik hoop echt dat je er iets aan hebt :)