paard goed door de bochten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

paard goed door de bochten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:38

Hoiii

Ik heb sinds kort les op een manege.
Ik heb daar met het paard (ik heb geen eigen paard) moeite om hem goed door de bochten te rijden.

Iemand misschien tips?
Is dat een manegepaard nog aan te leren?

gr Linda

onley

Re: paard goed door de bochten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:38

binnenbeen goed eraan houden en je paard iets naar buiten laten kijken in die bocht (dus buitenteugel eraan)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 13:17

oke dankjewel ga ik dan proberen als ik weer les heb!Het voelt voor mij steeds als een soort van gevecht.
Je wilt het paard goed door de bochten rijden en ook stelling beetje naar binnen in de bochten maar het lijkt nergens op

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:21

Nou nee niet naar buiten laten kijken want dan krijg je de verkeerde stelling.!

Paardje naar binnengestelt laten kijken voor je de hoek inrijdt,buitenteugel wel begrenzen zodat de buitenschouder niet uitzwaait en binnenbeen goed doorduwen,na de bocht weer rechtstellen en zorg ervoor dat het paard niet terugkomt in de bocht maar hetzelfde tempo aanhoudt.

Een goede oefening is in iedere hoek een volte van 10mtr te rijden,zodat hij doordraait en leert gebogen te blijven in de ribben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 14:17

dankjewel paddenpad beter inderdaad goed van te voren voorbereiden voor de bocht komt ik ga me best doen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:06

Paddenpad schreef:

Paardje naar binnengestelt laten kijken voor je de hoek inrijdt,buitenteugel wel begrenzen zodat de buitenschouder niet uitzwaait en binnenbeen goed doorduwen,na de bocht weer rechtstellen en zorg ervoor dat het paard niet terugkomt in de bocht maar hetzelfde tempo aanhoudt.

Een goede oefening is in iedere hoek een volte van 10mtr te rijden,zodat hij doordraait en leert gebogen te blijven in de ribben.

nee hoor als die een beetje naar buiten kijkt is niet erg
in tegendeel hier doe je gelijk mee rechtrichten en kan die niet wegvallen over de buitenschouder ;)

een volte van 10 meter voor een stijf manega paard is ook weer te veel van het goeie in 1 x dan krijgt die zeker weten spierpijn en ben je nog verder van huis af.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:10

onley schreef:
binnenbeen goed eraan houden en je paard iets naar buiten laten kijken in die bocht (dus buitenteugel eraan)

??? leg eens uit? Naar buiten laten kijken valt het paard juist naar binnen. Of je moet je paard al zo fijn hebben lopen dat je contrastelling kan vragen.
Een manier is...let wel..is niet de juiste natuurlijk...2 handen over de hals naar buiten brengen en goed binnen been eraan houden.
Maar eigenlijk zou je deze vraag aan je instructrice/teur moeten stellen, daat betaal je uiteindelijk voor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:11

Ik denk dat een manegepaard niet zal wegvallen over de buitenschouder. Ze vallen eerder ontieglijk naar binnen..

Daarom zeg ik paard naar binnen stellen om je binnenbeen heen, 'druk' hem met je binnenbeen de hoek in als het ware. Word ie ook nog wat losser van ook.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:24

Goed je binnenbeen eraan. Al goed opletten voor je de bocht ingaat. En vooral consequent zijn! Succes!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:05

onley schreef:
Paddenpad schreef:

nee hoor als die een beetje naar buiten kijkt is niet erg
in tegendeel hier doe je gelijk mee rechtrichten en kan die niet wegvallen over de buitenschouder
;)

een volte van 10 meter voor een stijf manega paard is ook weer te veel van het goeie in 1 x dan krijgt die zeker weten spierpijn en ben je nog verder van huis af.

Het is juist niet de bedoeling dat een paard recht door de bocht gaat maar met de juiste lengtebuiging,daarna ga je hem weer rechtrichten!
Manegepaarden hoeven niet per definitie stijf te zijn maar worden vaak verkeerd gereden,vandaar ook die oefening voor TS die problemen heeft met door de bocht te rijden met juiste stelling lengtebuiging.

Hoe jij ze door de bocht wilt sturen maak je ze juist stijf en verkeerd wendbaar in het lijf en leer je mensen de verkeerde hulpen aan!

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:05

inderdaad proberen met je binnenbeen naar binnen te buigen zodat je hem met je binnenbeen door de hoeken kan drukken. het kan nog wel eens helpen om een zweep in je binnenhand te doen.