Pony bang voor springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LotteSunny

Pony bang voor springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 09:07

Hallo! Mijn verzorgpony Sunny is erg bang voor springen. Voornamelijk om de balkjes te raken. Vroeger was het minder erg, toen durfde ze makkelijk over een balkje te stappen. Als ik het nu probeer is het alleen maar weigeren en uitwijken. Als ik over 30 centimeter wil springen lukt het echt pas na een stuk of 15 keer weigeren. Hebben jullie tips om haar zelfvertrouwen te geven dat er niks aan de hand is met springen, en hoe ik dat kan opbouwen? /3

Autumnn

Re: Pony bang voor springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:52

Sowieso haar pas laten springen als ze eerst over de balkjes heen durft!
Aan de hand meenemen en over de balkjes laten lopen.
Balkes ver uit elkaar plaatsen en zodra ze over 1 balkje is heen gestapt snoepje (biks, appel, snoepje)
geven ter beloning en weg draaien.
Niet overhaasten, laat haar eerst met gemak over 1 balkje heen gaan.
Balkjes niet op 1 vaste plek leggen maar ook een keer in de hoefslag bijvoorbeeld!
Succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:55

balkjes op de hoefslag zo hebben we het vroeger met een verzorgpaard ook gedaan.
gewoon beginnen met 1 balkje ergens neerleggen. Volgende keer leg je er 3 verspreid neer dan een paar achter elkaar. En inderdaad ook aan de hand.
Wil je echt gaan springen zet de hindernis neer zet hem erg laag en balken naar de zijkant dat ze niet er langs heen kan. Desnoods dat ze eroverheen stapt. Heel veel geduld hebben.
Hulp hebben is ook wel heel makkelijk!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:02

Hmmm. Mijn pony is ook zo'n enorme weigeraar met springen. De vorige eigenaar heeft hem daarom ook verkocht. Wat bij mijn pony enorm heeft geholpen is zélf er zeker van zijn dat je erover heen wilt, goed opvullen met je been, én springles nemen met iemand die veel geduld. maar ik kon wel merken dat mijn pony het heel erg leuk vond om te springen, en meer onzeker was dan bang.

Zoals hierboven al gezegd, probeer het écht rustig op te bouwen. gewoon spelenderwijs meepakken in dressuurlesjes. Het beste wat je kan doen is zo'n 1 tot 2 keer per week gewoon een balkje op de grond leggen, en met dressuurmatig rijden gewoon met bijvoorbeeld van handveranderen het balkje een keer meenemen. Zo wordt het langzaam een gewoonte, en zal ze merken dat het lang niet zo eng is als ze denkt. Als ze wilt weigeren: Gewoon ervoor houden, en haar met je beendruk geen kans geven om erlangs te gaan. desnoods duurt het 10 minuten voor je erover heen bent! (wat dan ook handig is, is iemand erbij hebben, die naast je paard loopt over dat balkje, dan kan het wat makkelijker gaan :) )

Als je de balkjes voor elkaar hebt kan je langzaam aan hele lage hindernisjes beginnen. Maar als je zover bent raad ik je wel springles aan, gewoon iemand die heel rustig begint. :) Ik denk dat die je dan het beste verder kan helpen! :)

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:43

zovaak mogelijk balkjes neerleggen als je gaat rijden, ook als je gaat dressuuren, gewoon zodat ze er aan kan wennen. zelf doen alsof er niks aan de hand is en alsof er niks ligt en als ze er braaf overheen gaat goed belonen

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:25

Mijn pony vindt/vond het ook eng... ze doet het nu al een stuk beter... bij mij ging ze als een gek rennen en dan over die hindernis met een gigantische sprong... maar wat bij mij hielp sowieso uitgebreid belonen als ze er wel overheen gaat... verder ben ik er een x naast gegaan, longeer lijn eraan, en gewoon over een klein huppeltje... dit deed ze wel lief.. na nog een paar x springen, ook nog wat hoger zadel erop gelegd en toen sprong ze ook al een stuk rustiger... als je al merkt dat ze al gek wordt terwijl je nog geen eens springt kan je ook gewoon een hindernis neerzetten, en gaan rijden, of zo'n a proefje gaat rijden waar ook balkjes in zitten, eerst er langs, en dan steeds proberen iets dichterbij te gaan...

Succes ermee!!

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:32

Misschien kan je het paard een keer in de bak zetten en daar ook een paar balken/hindernissen neer zetten zodat hij eerst zelf kan kijken en snuffelen. Daarna aan de hand eroverheen proberen. Rustig opbouwen en heb veel geduld. En na veel oefenen kun je het ook onder het zadel proberen. En je kunt ook tijdens het dressuur rijden balken neerleggen in het midden van de bak dat je paard er aan wend. Ook kun je je paard leren je overal te volgen ook zonder touw en dat ook in draf en zo uiteindelijk zelf over een balkje rennen en dan zal je paard je misschien volgen en zelf ook springen.

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:01

je moet haar langzaam laten wennen, eerst over een balkje heen, dat doe je dan gedurende 2 maanden en daarna leg je bijv. 2 of 3 balken neer op de grond.

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:21

Je kunt het ook proberen zonder dat je erop zit, dus dat je wat balkjes neerlegt en haar in haar eentje laat springen. Het is ook minder gevaarlijk voor jou

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:36

Mischien is vrij springen (Mar dan wel beginnen met extreem laag) een optie>?

elizexbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:30

Mijn pony weigert ook om over de balkjes te gaan! Terwijl er toch niets mee gebeurd is. kan ik als ik longeer ook een balkje in de weg leggen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:49

Ik ben ermee begonnen door een balkje voor de staldeur te leggen. Toen ik met voer naar binnen liep was er ineens niks engs meer ;) Daarna balkje voor de ingang van de wei en nu kan ze het overal.

Of misschien kun je eens tussen balkjes door lopen ipv erover?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:51

Mijn pony is ook niet echt een springtalent.

Je moet van te voren al kijken of je pony nou echt bang is of dat hij zich aanstelt.

Bij echte bange pony's moet je bij m vertrouwen kunnen winnen. En gewoon rustig aan de balken laten wennen. Zoals mee lopen aan de hand en bij elke stap die hij verzet hem stimuleren dat hij het goed doet.

Bij aanstellertjes moet je hem er gewoon duidelijk laten weten dat er geluisterd word naar wat er gevraagt word.

Uit eigen ervaring heb ik een aansteller in de stal staan, maar om er aan te trekken en aan te plukken helpt niks. Want dan gaat die steigeren achteruit lopen en dat soort dingen. Als dat bij jou ook is moet je snel een andere metode zoeken want anders ga je steeds verder van huis.

Wat ik altijd doe is een balkje op de grond leggen en een aantal keer meelopen. Niet recht erop af maar een keer achteruit zetten dan weer naar voor dat hij steeds verder naar het balkje gaat. Je moet gewoon een beetje voelen of je pony er zeker naar toe loopt of niet. Als dat niet zo is doe je het achteruit pasje wat vaker.
Door gewoon rustig te doen gaat het echt wel lukken.
Ik had er eerst ook geen vertrouwen in maar nu ik de rustige aanpak doe gaat het steeds met (wel kleine) stapjes vooruit.

Heel veel succes, ik hoop dat het een beetje helpt. :j

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:02

Zoals hier boven ook al vaak genoemd is, is lekker rustig opbouwen...
Eerst rustig balkjes lopen, op de hoefslag neerleggen en evt. zelf ernaast lopen met een lange longe, erlangs, ertussen door, erover, ernaast lopen zodat ze weer vertrouwen krijgt in de balken(met/en jou). Wat bij mij altijd goed helpt is praten. Doet ze het braaf en luistert ze goed, eerst met stem belonen en als ze over de balken is geweest en klein snoepje als belonning:Y) Als dit goed gaat, balkjes stappen als je erop zit leg ze weer zo neer dat je er figuren mee kan rijden; bv. als je een slangevolte rijd dat je over de balken heen kan lopen. Los laten springen kan ook een optie zijn, begin laag en heb vooral geduld laat haar maar eens rustig voor de hindernis stil staan om te kijken en te doen, dan zal het wss vanzelf beter gaan!
Veel succes alvast +:)+