kont komt niet mee tijdens het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberk

kont komt niet mee tijdens het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 23:44

hallo,

Als mijn pony wijkt komt zijn kont niet mee,
ik heb al geprobeerd mijn zweep er tegenaan te houden, of minder stelling te geven maar niets helpt.
Als ik op mijn buitenteugel extra druk geeft en mijn pony bijna geen stelling heeft komt zijn kont ietsje mee maar wijkt hij veel minder goed.
Als hij wel stelling heeft en zijn kont komt niet mee gaat het wijken verder geweldig.
Weet iemand misschien wat ik hiermee moet of heeft iemand tips?

bedankt!

DewiRox

Re: kont komt niet mee tijdens het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:50

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;). Probeer het veel mee te pakken, begin er bijvoorbeeld al mee met losrijden en dan gewoon nog met inrijden, zet hem gewoon eens wat weg voor je binnenbeen en begrens daar goed je buitenhand bij. Doe het gewoon kris kras door de bak, dan wordt het een soort spelletje. De ene keer van de hoefslag af, dan weer vanuit een volte, een gebroken lijntje. Maar probeer wel, dat als je merkt dat hij ze kont niet meeneemt, weer eerst recht te stellen en dan weer opnieuw in te zetten.

Ga gewoon zelf rustig zitten, hou goed de buitenkant begrensd en probeer voor je idee de achterhand voor te rijden, dat helpt vaak ook al. En hou hem vooral actief van achteren. Tuurlijk kan je even je zweep erachter leggen, maar vaak heeft dat niet zoveel nut. Probeer het gewoon met je been op te lossen, door veel te oefenen en je paard goed te laten reageren op beide benen en dat je daar wel de buitenkant bij begrenst.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:52

Ja, hier een niet al te orginele; maar heb je les?
Je pony is niet genoeg voor het been en valt over zijn schouder naar de hoefslag. Dat kun je oplossen door het wijken in te zetten en als je pony wegvalt over de schouder hem weer naar voren rijden, dus rechtuit. Is hij weer netjes recht kan je het wijken weer inzetten. Dit moet je herhalen tot hij goed op je been reageert.
Succes :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:08

amberk schreef:
hallo,

Als mijn pony wijkt komt zijn kont niet mee,
ik heb al geprobeerd mijn zweep er tegenaan te houden, of minder stelling te geven maar niets helpt.
Als ik op mijn buitenteugel extra druk geeft en mijn pony bijna geen stelling heeft komt zijn kont ietsje mee maar wijkt hij veel minder goed.
Als hij wel stelling heeft en zijn kont komt niet mee gaat het wijken verder geweldig.
Weet iemand misschien wat ik hiermee moet of heeft iemand tips?

bedankt!

Wat je hier schrijft kan niet. Als de kont niet meekomt loopt je paard schuin naar de hoefslag, het is fysiek echt onmogelijk dat hij dan nog goed schaart. (scharen is dat hij de benen kruist)

Oefenen met les, de kans is groot dat je ergens in je hulpen onduidelijk of tegenstrijdig bent en wij kunnen zo niet zien op welk moment en hoe.

Wel kan ik je vertellen dat het heel goed mogelijk is dat je pony over de buitenschouder valt en niet voldoende voor je binnenbeen opzijgaat. Voltes openen en sluiten is hiervoor een hele goede oefening.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:16

Er zijn al behoorlijk wat nuttige tips gegeven. Het is goed dat je de schouder begrenst met de buitenteugel als dat nodig is, maar ik wil daar graag aan toevoegen om daarbij goed op te letten dat je vooral ook blijft nageven en de buitenhand evenmin 'vastzet' als dat de binnenteugel tegenwerkt.. Nooit terugwerken of wringen maar voorwaarts denken en in ontspanning op twee teugels voor je uit blijven rijden. De buitenteugel is ook de teugel die deels tempo bepaalt dus blijf daar soepel in tijdens de begrenzing.. Verder zijn ook je gewichtsverdeling en zithulpen belangrijk om contrasterende signalen te voorkomen en natuurlijk moet je pony ook aan het been zijn. Veelal zie je dat de ruiter 'teveel' doet en het paard belemmerd wordt in zijn beweging.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:40

Je zegt in je OP dat je ook geprobeert hebt om de buitenteugel er meer bij te pakken, dat is juist heel goed :)

Eigenlijk is het niet dat je pony z'n kont niet meeneemt, het is dat jij de buitenschouder niet goed begrenst. De schouder moet meer 'in' je pony blijven. En ja dan zal ie in het begin wat meer moeite hebben om te scharen, maar daar moet ie dan sterker in worden en dan gaat het vanzelf beter. Ik zou de stelling voor nu even buiten beschouwing laten en je pony gewoon als plank laten wijken zodat het voor jou makkelijk wordt om die buiten schouder onder controle te houden. Vaak als je denkt dat je paard helemaal recht loopt heb je al dat kleine beetje stelling waar ze in het wijken om vragen ;)

Probeer ook eens vanuit de hoek naar het midden te wijken ipv alleen maar vanaf de AC lijn naar de bakrand, daar willen paarden nog wel eens graag naar toe waardoor het moeilijker wordt om de buiten schouder onder controle te houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:54

Meer aan je been/benen maken en meer je buitenteugel erbij houden om te werken aan de buitenschouder.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:55

Aan de hand oefenen werkt heel goed. Heb je dat al wel eens geprobeerd?

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:00

jongens toch... buitenteugel... standaard probleem wanneer dit gebeurd ;)
zorg dat je paard goed reageert voor je binnenbeen ( voltes verkleinen en openen ). wanneer hij schuin wegloopt pak je je buitenteugel er meet bij, leg je je binnenbeen verder naar achter en duwt dan op die plek als het ware zijn kont om.

succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:06

melliedus schreef:
zorg dat je paard goed reageert voor je binnenbeen ( voltes verkleinen en openen ). wanneer hij schuin wegloopt pak je je buitenteugel er meet bij, leg je je binnenbeen verder naar achter en duwt dan op die plek als het ware zijn kont om.
succes!

Been naar achteren leggen heeft niet heel veel nut, het zit m echt enkel en alleen in het begrenzen van de buitenschouder ;)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:15

Dressuurgek schreef:
melliedus schreef:
succes!

Been naar achteren leggen heeft niet heel veel nut, het zit m echt enkel en alleen in het begrenzen van de buitenschouder ;)

Ik heb ook geleerd dat dit weinig zin heeft. Je moet je pony aan de buitenkant begrenzen. Een tip is om je paard tegen de kant van de bak te zetten en hem opzij (duwen met je been). Zodra de kont niet mee gaat stoppen en opnieuw beginnen. Dit kun je ook vanuit halthouden doen, maar met een rand voor je gaat het iets makkelijker. Zo heb ik de mijne geleerd en nu is het één van onze sterke punten op wedstrijd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:24

Buitenteugel is toch gewoon logisch? Daarmee begrens je zijn buitenschouder en dus bij het wijken controleer je zijn hele voorhand ermee.. Maar het binnenbeen is ook nog erg belangrijk...

Ik ben alleen bang dat dit paard niet goed reageert op de buitenteugel wat betreft het begrenzen, dit is een gevoelige hulp en ik ken genoeg paarden die er gewoon doorheen lopen. Oefenen dus!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:07

Is je pony goed recht?

de mijne is namelijk scheef, wijkt voor rechterbeen heel netjes in stap en draf. Maar voor links gaat het in stap al nauwelijks en in draf helemaal niet. Moet me nu eerst gaan richting op het recht lopen.