wijken in stap en in draf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

wijken in stap en in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:25

weten jullie of het makkelijker is voor een paard om in stap of in draf te wijken, of maakt het niet uit?

Ik weet dat mijn (verzorg)paard moet kunnen wijken, alleen lukt het mij niet! Het zal dus zeker aan mij liggen, wat doe ik niet goed?
Ik realiseer me dat ik het alleen nog in stap heb geprobeerd (ik rijd haar nog niet zo lang), maar misschien is het in draf gemakkelijker?

Wie kan me helpen?

X_Linz_X

Re: wijken in stap en in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:26

wijken wordt (in proeven) alleen in draf gevraagd, dus ook vaak in de trainingen.
stappen wordt wel gebruikt om de druk op been te leren,
maar zodra een paard dat kent, moet het toch in draf kunnen en gaan wijken.
misschien kun je dat eens proberen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:29

Helaas wordt er bij de fnrs om wijken in stap gevraagd,.... beetje belabberd.
In draf heb je meer voorwaartse drang, en is het zijwaarts gaan makkelijker aan te leren, gebruik hierbij je gewicht en begin met eerst van de binnenhoefslag naar de hoefslag te wijken en breid dit steeds wat meer uit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:35

oke, dus in draf is het makkelijker?
Tot nu toe heb ik geprobeerd vanaf de a-c lijn te wijken naar de hoefslaf/hoek van de bak. Misschien is dit iets te optimistisch om het te leren? Ik zal beginnen inderdaad vanaf de binnenhoefslag en in draf. Eens kijken hoe dat gaat...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:37

In stap gaat alles net ietsje trager, en is het vooral ook voor de ruiter iets meer rustiger en heeft hij ook net iets meer tijd.
let vooral ook op je houding , en bouw de opefening op, dus niet ineens een lange zijde gaan wijken, nee eerst één stapje wijken en doe het paard het , ok , dan belonen, nadien net iets meer gaan vragen 2 stapjes wijken, en zo verder.
Mssn lijkt dit een heel traag en net iets te rustig systeem, maar je zal versteld staan hoe vlug het paard zoiets opneemt, uiteindelijk ben je op deze manier vlugger bij een goed resultaat.
Hou het simpel, en dit zowel voor de ruiter als voor het paard.
Maar wat is nu makkelijker, tjaaa het is makkelijker voor de ruiter als alles wat trager gaat, dus in stap, en voor het paard is het eigenlijk net iets makkelijker in draf , want dan steunt hij maar op twee benen en is het makkelijker zo te bewegen.
Het is niet de ruiter, of het paard, nee het is een samenwerking tussen beide, je moet het samen klaar krijgen, en de grootste fout zit bijna altijd bij de ruiter, zoek dus steeds de fout bij jezelf.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:44

ja, ik zoek de fout zeker bij mezelf, want ik weet dat mijn paardje het kan, dus IK doe iets niet goed, maar wat?
Gelukkig heb ik nu wat tips gekregen!

nb: ik probeerde ook niet een hele lange zijde te wijken overigens, maar vanaf de X...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:09

Nu zeg je zelf ; ik doe niet een heel lange zijde , maar ik doe het vanaf de X, waar zit de opbouw hier.
ik zei begin al eens met één stapje , dit klinkt stom maar één stapje correct uitvoeren is echt niet zo makkelijk, meestal verzet het paard hier enkel zijn voorbenen en de achterbenen blijven als het ware staan, dit is dus geen wijken hé , doe het opbouwend maar vooral doe het correct.

max66 schreef:
ja, ik zoek de fout zeker bij mezelf, want ik weet dat mijn paardje het kan, dus IK doe iets niet goed, maar wat?
Gelukkig heb ik nu wat tips gekregen!

nb: ik probeerde ook niet een hele lange zijde te wijken overigens, maar vanaf de X...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 09:29

omdat ik eerst zei: vanaf de ac-lijn, corrigeerde ik mezelf daarna. Ik wend inderdaad af bij a of c en ga dan vanaf de X mijn hulpen geven om te wijken.

Maar oke, ik zal het eerst eens proberen met 1 stapje vanavond...

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:18

Of je nou van het begin van de A-C lijn of van X gaat wijken naar de hoefslaf, het blijft 10m :+
Tips zijn al gegeven ;)