Jaltaire, het paardje zonder staartje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louisee_

Jaltaire, het paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:37

hallo!
ik heb enkele fotos van het rijden van enkele dagen geleden :)
OVER HAAR STAART, anders ga ik er veel reacties op krijgen dus lees eerst even dit:
het komt er op neer dat ze geblesseerd was onder haar staart en om de wonde goed te kunnen verzorgen hebben we alles moeten afscheren...

verder over jaltaire, het is een braaf paard maar met een eigen willetje
er zit best wel veel bloed in en dat voel je wel als je er op zit.
we komen net uit een moeilijke periode waar het niet zo goed ging met rijden maar het is inmiddels veel beter :D
jaltaire heeft de neiging van wat op de voorhand te vallen en erg zwaar te worden in de hand, in draf lukt het al aardig om ze wat meer om haar kont te zetten hoewel ze toch ook niet altijd akkoord is. in galop gaat het ook al beter maar het blijft wel moeilijk :)

in het algemeen moet ik er op letten van ze iets meer op mijn buitenteugel te rijden, recht zitten en voor me kijken :)

nog wat verdere info:
Jaltaire
merrie
9jaar
Oldenburg
Voltaire x Landor S x Carte d' or

foto's staan niet op volgorde

1.
Afbeelding

2. niet voorover buigen
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. achterhand wat loswerken
Afbeelding

5. naar voren kijken
Afbeelding

6.again, naar voren kijken
Afbeelding

7. strenge binnenhand, maar wel een mooie foto vind ik
Afbeelding

8. handen lager
Afbeelding

9. galopje, haar moeilijkste gang.
Afbeelding

10. fotograaf mocht er ook even op :P
Afbeelding

geerke

Re: Jaltaire, het paardje zonder staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:42

mooi paard!
Jee,wat zijn jou beugels kort!
Als je dressuurmatig bezig bent moeten ze echt langer hoor,je kunt haast niet een paard correct rijden zo.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:44

Leuk paard zeg! Wel jammer van de staart maar dat groeit wel weer aan. Gaat helaas wel langzaam want het veulen van vorig jaar bij mijn paard, heeft de staart afgebeten en nu meer dan een jaar later is ie nog steeds niet helemaal weer lang.
Spring je met dit paard? Ik vind namelijk je beugels heel erg kort en daardoor heb je een beetje een springhouding. Verder vind ik je erg netjes rijden :j

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:44

Leuk paard :)
Loopt nog wat op de voorhand maar je bent lekker bezig met loswerken dus daar zou ik mee door gaan. Veel tempowisselingen om 'm op de achterhand te houden. Aan jouw houding valt nog te sleutelen, je valt voorover en in een stoelzit, maar dat komt ook deels door je springzadel denk ik. Probeer sowieso je schouders meer naar achter te houden, iets 'trotser' op je paard zitten :)
Heel goed dat je opmerkt dat je meer op de buitenteugel moet gaan rijden :j

Spring je er ook mee? Aan de afstamming en springoutfit te zien?

Louisee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:46

haha, ik dacht wel dat ik commentaar op mijn beugels zou krijgen :P
ik rij met een springzadel en dat zit echt vreselijk met lange beugels en dan kun je echt geen mooie houding hebben vind ik.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:51

Van de beugels is al genoemd,
Ligt het zadel ook niet te ver naar voren? of is dat het dekje? Vind het zadel niet echt een mooi beeld.

Verder vind ik het een mooi paard, van mij mag hij wat lager gereden worden. Vooral als je met hem springt is laag belangrijk. Ga je nou hoog dresuur doen kan je hem wat hoger instellen.
Wat fijn dat je hem zo goed vertrouwd dat er zelfs iemand anders even op zijn rug zit <3

Die bak lijkt me heerlijk om in te rijden mooi vlak :)

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:56

Mooi paard. Inderdaad goed om laag te rijden. Leert ie ook beter de achterhand te gebruiken.

En betreft je houding... weet uit ervaring dat het zadel grote invloed heeft op je houding en dat het moeilijk is om met een springzadel met lange beugels te rijden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:05

is zonder zadel een optie?
Zeer goed voor je houding en je zit. En mijn ervaring is dat ze er lekker los van worden.
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, maar misschien een optie om te overwegen?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:28

Leuk paardje om te zien, hoe is ze met springen? Ben ik wel erg benieuwd naar!

Het ziet er naar uit dat het zadel te ver naar voren ligt, en daarmee op de schouder rust. Dat kan ook de reden zijn dat het mij lijkt (maar dat kan aan het momentopname van foto's liggen) dat ze wat 'kort' loopt - druk op de schouder van het zadel maakt dat ze haar schouder niet optimaal kan gebruiken. Over het algemeen zie ik veel mensen die het zadel te ver naar voren hebben liggen, dus het is niet zo dat je de enige bent die dit niet door heeft hoor.
Je zei zelf al dat ze de neiging heeft op de voorhand te duiken, probeer gewoon lekker van achteren naar voren te rijden, en niet terug te trekken.
Voor jezelf mag je je schouders wel wat meer naar achteren houden, maar door de zit waarin je wordt gezet bij een springzadel, snap ik wel waar dat vandaan komt

Louisee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:51

bedankt voor jullie tips iedereen!
het zou wel kunnen dat mijn zadel wat teveel naar voren ligt, maar door het dekje lijkt het misschien nog meer.
ik zal er op letten de volgende keer :)
en ze mag zeker langer en lager, maar ik ben al heel blij met dit beeld want enkele maanden geleden liep ze nog helemaal opgekropt en niet los en over de rug. er word zeker nog aan gewerkt! :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:57

Leuk beestje om te zien! Loopt op sommige foto's inderdaad wat op de voorhand, maar je geeft zelf al aan daar mee bezig te zijn.
Over de beugels, om in dressuurhouding te zitten zijn ze inderdaad wat kort, maar ze hoeven niet per se langer, je knieen zitten zo te zien mooi in de wrongen :) en je hak zit over het algemeen netjes onder je heupen!
succes met verder trainen!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:59

O gossie dat staartje... Maar groeit wel weer aan! Duurt alleen wel even... Kunt in de tussentijd ook paardenextensions laten zetten :D

Ik vind, voor een paard wat een tijdje terug nog opgekropt liep en niet los over de rug, dit al een fijn beeld hoor, al kan het natuurlijk nog beter, maar dat is altijd zo. Ben benieuwd als je weer een paar maanden verder bent!!

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:52

Om even op de rest te reageeren betreft de korte beugels, het is een spring zadel...
Daar ga je niet met dressuur maat op zitten. Haar knieen liggen mooi tegen de wrongen en de hak is onder de heup. Iets rechterop en het zou perfect zijn.
TS, mooie klassieke spring afstamming! En je zadel is dat een Frederic Butet?

Louisee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:33

NiNM schreef:
Om even op de rest te reageeren betreft de korte beugels, het is een spring zadel...
Daar ga je niet met dressuur maat op zitten. Haar knieen liggen mooi tegen de wrongen en de hak is onder de heup. Iets rechterop en het zou perfect zijn.

was mijn zadel maar een butet _/-\o_ helaas, nee
het is een altaïr ofzo, van Antarès. heel fijn zadel wel! :j

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:05

Louisee_ schreef:
NiNM schreef:

was mijn zadel maar een butet _/-\o_ helaas, nee
het is een altaïr ofzo, van Antarès. heel fijn zadel wel! :j

Haha een mede fan! (En kenner!)
Is zeker ook een heel fijn merk! Vond de achter kant/kussens wel wat van een butet weg hebben vandaar :p

msbl00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:37

mooi paard! voor mij het ​​zadel lijkt te ver naar voren, die voor de dressuur zou betekenen dat hij zou vinden het moeilijk op te heffen van de schouders en op de voorhand te worden. Ik heb ook een paard die beschadigd zijn staart (bandage links te lang), het zal terug groeien dont worry!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:43

Ik denk dat je een stuk beter kunt inwerken met kuit als je de beugels langer maakt.
Mooi paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:25

zoals je zelf al zegt, naar voren kijken, maar ook vooral rechtop zitten, schouders naar achteren borst vooruit. Je zit er in elkaar gedoken. Misschien komt dat ook door je zadel en je korte beugels... Inderdaad ligt je zadel te ver naar voren en je paard loopt op de voorhand. Goed je benen eraan (en wat mij betreft zonder sporen rijden).

Mooie combi hoor (staart groeit ongeveer 10-12 cm per jaar), succes samen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:30

Anne_mieke88 schreef:
is zonder zadel een optie?
Zeer goed voor je houding en je zit. En mijn ervaring is dat ze er lekker los van worden.
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, maar misschien een optie om te overwegen?

Daar ben ik het niet zo mee eens. De drukpunten zijn veel beter verdeeld met een (goedliggend) zadel en jujist als je nog niet goede balans hebt stoor je je paard zonder zadel harder.

Misschien kun je voor de staart wonderolie proberen, er loopt wel een topic daarover.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:12

Ik vind het wel een heel mooi paard! Als 't staartje teruggegroeid is ze perfect!
Ik vind haar wel mooi lopen maar je beugels zijn idd kort, je hebt wel een springzadel maar dressuurmatig kunnen je beugels toch wel íets langer.

En dit is even off topic maar, welke laarzen heb je? Ik vind ze geweldig mooi!

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:04

commentaar geef je eigenlijk al zelf, je handen soms iets lager, maar vooral rechtopzitten!
Echt jammer van die staart..