Aantal vraagjes over mijn frieze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deauke_girl

Aantal vraagjes over mijn frieze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:39

Ik heb zins 2 maanden een frieze merrie samen met me moeder.
Voor dat wij haar hadden gekocht werd ze maar 1 keer in de zoveel tijd gereden.
Ze kent ook bijna nog niks.
Het rijden gaat wel met de dag beter alleen ze wilt te graag
Als ik op stap en dan ga stappen met lange teugels is ze gewoon rustig, maar als ik de teugels op maar pak gaat ze hulpen en wilt ze de hele tijd draven.
Ze loop wel met haar hoofd naar beneden in stap draf galop uit zich zelf. maar stappen met op maat gemaakte teugels lijkt ze niet te kunnen. wat ik nu doe is steeds wanneer ze wil draven haar stil zetten maar ik heb het 10 minuten gedaan acter elkaar en het hielp niks. het moment dat ik de teugels helemaal lang geef is ze weer normaal en rustig.
Het is niet dat ze dit altijd doet het gaat wel al steeds beter maar vraag me af wat ik hier mee het beste kan doen.
Ik moet absloluut niet streng tegen haar zijn. want ik hoorde dat ze bij de vorige eigenaar altijd haar eigen tempo mopcht bepalen en dus altijd snel ging. Dus boos op haar worden doe ik absoluut niet. ze doet vreselijk haaar best voor mij en me moeder en het gaat ook wel met de dag beter.

nog vraagje over galop
ze springt heel raar aan het moment dat ze aanspringt lijkt het net alsof ze er keihard van door wil gaan maar dat is allene het aanspringen en daarna galoppeert ze weer normaal het is echt allene het idee. alsof ze schrikt van mij hulpen want als ze uit zicht zelf aanspringt wat ze wel eens wilt doen springt ze gewoon normaal aan.
terwijl ik voor dat ik aan spring zeg ik altijd Deauke Let Op Galop en dan zachtjes me hulpen er bij.

Hoop dat jullie me wat tips kunnen geven :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:05

Wat voor bit heeft je merrie altijd in?
Zo te horen accepteert ze het bit nog niet.
Het beste is misschien eens een ander bit te proberen. En langzaam je teugels wat korter pakken en je paard gewoon laten lopen dan wordt je paard vanzelf wel rustiger het stil zetten zal niet helpen denk ik. Ze moet leren het contact dat je hebt via het bit te accepteren gezien ze dan onder je uit loopt doet ze dit niet. Eventueel longeren met een pessoa dan leert ze ook dat je contact houdt op het bit tijdens het rijden.

Deauke_girl

Re: Aantal vraagjes over mijn frieze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:01

ik heb niet echt het idee dat ze het bit niet accepteert want het is alleen in stap hoewel ze zoiezo heel druk is met rijden.

max66

Re: Aantal vraagjes over mijn frieze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:20

teugels lang laten misschien?! Het kan zijn dat ze de (op maat gemaakte) teugel gebruikt om harder te gaan lopen.

Mijn paard heeft ook in de overgang naar de galop een hele krachtige sprong, hele krachtige achterhand waardoor het lijkt alsof ze een bok geeft. Dit is niet zo, maar dit komt door haar kracht! Eenmaal in galop is ze heel rustig. Misschien dat dit ook het geval is met jullie paard?
Veel plezier met haar in ieder geval!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:22

heb je les? die mensen kunnen je velen malen beter helpen dan wij van af de pc

edit: ik lees in je profiel dat je les heb van karin. Dus ook hier uit de buurt kom?
wat zegt karin er van?

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:23

mijn twee friezen vertrekken ook heel hard in galop en daarna kalm. bij hun is dees heel normaal
mss iemand bij halen dat je les kan geven

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:08

HindaFree schreef:
heb je les? die mensen kunnen je velen malen beter helpen dan wij van af de pc

edit: ik lees in je profiel dat je les heb van karin. Dus ook hier uit de buurt kom?
wat zegt karin er van?

we hebben nog maar 1 keer les gehad en dat was voornamelijk nog aan de longe in het begin zonder iemand er op.
de rest zat steeds het weer niet tegen en vorige week was ze helaas ziek.
hopelijk gaat het deze woensdag door.
vandaag gereden en ze was super braaf gelukkig.
misshien gewoon teveel energie.

evankest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

hoihoi!

Met de frieze merrie bij ons op stal hadden we het zelfde probleem. Je kan even checken voor de zekerheid naar haken aan haar kiezen. Het kan zijn dat dat haar pijn doet en ze daar heet van word ( al is dit een klein kansje )
Als dit het niet is kan je het proberen met bijzet aan de longeerlijn.

Ga voordat je met bijzet bezig gaat eerst met haar oefenen aan de longeerlijn op de stem hulpen. Zodat ze gaat stappen als jij stap zegt, draaft als jij draf zegt zonder dat je de zweep gebruikt ( gemiddeld kost dit 1 weekje als je dit elke dag even oefent ). Zodra ze dit goed doet kan je haar bijzetten. Deze niet gelijk te strak doen maar dit opbouwen. Nu leert ze reageren op jou stem terwijl ze druk op haar mond heeft. Zodra ze met behoorlijke druk op haar mond goed reageert op jou stem aan de bijzet en niet meer zo trippeld aan de longeerlijn kan je het onder het zadel gaan proberen. Als jij de teugels oppakt en ze gaat trippelen zeg jij dus: hooo stap. Pas als ze rustig stapt draaf jij aan op jou hulp! (Letop: Dit is voor het paard een andere situatie dus zal moeilijker gaan als aan de longeerlijn maar het sleutel woord blijft: " alleen geduld kan je helpen ") Zo begrijpt zij dat als jij de teugels oppakt dat ze niet gelijk vooruit hoeft en hoef jij niet streng te zijn.

Onthoud wel dat het een jong beestje is die nog veel moet leren. Jonge paarden hebben ALTIJD energie. Dus misschien is het al genoeg om haar gewoon van te voren even te longeren. Dan is ze het ergste al kwijt!
Hoop dat ik je heb kunnen helpen :)!

Groetjes Eva

Onthoud dat het een jong paard is

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:03

evankest schreef:
hoihoi!

Met de frieze merrie bij ons op stal hadden we het zelfde probleem. Je kan even checken voor de zekerheid naar haken aan haar kiezen. Het kan zijn dat dat haar pijn doet en ze daar heet van word ( al is dit een klein kansje )
Als dit het niet is kan je het proberen met bijzet aan de longeerlijn.

Ga voordat je met bijzet bezig gaat eerst met haar oefenen aan de longeerlijn op de stem hulpen. Zodat ze gaat stappen als jij stap zegt, draaft als jij draf zegt zonder dat je de zweep gebruikt ( gemiddeld kost dit 1 weekje als je dit elke dag even oefent ). Zodra ze dit goed doet kan je haar bijzetten. Deze niet gelijk te strak doen maar dit opbouwen. Nu leert ze reageren op jou stem terwijl ze druk op haar mond heeft. Zodra ze met behoorlijke druk op haar mond goed reageert op jou stem aan de bijzet en niet meer zo trippeld aan de longeerlijn kan je het onder het zadel gaan proberen. Als jij de teugels oppakt en ze gaat trippelen zeg jij dus: hooo stap. Pas als ze rustig stapt draaf jij aan op jou hulp! (Letop: Dit is voor het paard een andere situatie dus zal moeilijker gaan als aan de longeerlijn maar het sleutel woord blijft: " alleen geduld kan je helpen ") Zo begrijpt zij dat als jij de teugels oppakt dat ze niet gelijk vooruit hoeft en hoef jij niet streng te zijn.

Onthoud wel dat het een jong beestje is die nog veel moet leren. Jonge paarden hebben ALTIJD energie. Dus misschien is het al genoeg om haar gewoon van te voren even te longeren. Dan is ze het ergste al kwijt!
Hoop dat ik je heb kunnen helpen :)!

Groetjes Eva

Onthoud dat het een jong paard is

heel erg bedankt voor je reactie
we gebruiken aan de longeerlijn maar ook onder het zadel onse stem van stap draf galop en homaar( stilstaan) ze luistert daar heel goed op.
we hebben met zo'n bijzet gelongeert zo ding dat zo bondje ook achter haar kont zat dat ging redelijk goed alleen in galop kregen we haar niet alles verschoof het bontje steeds dus we moeten even een nieuwe kopen ( deze is nog van de vorige eigenaar) in het begin gingen we haar ook altijd longeren voor het rijden maar dat helpt helaas niks lijkt ze alleen maar heter van te worden.
we weten het is nog een jong paard en hebben ook engele geduld met haar. losse teugels legt ze in stap haar hoofd gewoon tussen haar benen. en als ik met losse teugels ga draven gaat ze bokken. dus ook niet echt een optie als ik ga uitstappen moet ik ook echt de teugels helemaal op haar nek leggen wilt ze haar nek strekken. anders loopt ze zo diep aan de teugel dat ze met haar hoofd zowat tussen heen voor benen loopt.
het gaat zeker wel met de dag beter vandaag heerlijk gereden, en ze heeft bijna niet gehobbeld en heel ontspannen gestapt. heb voor het eerst balkjes met haar gedraaft eerst paar keer in stap daarna draf eerste keer in draf sprong ze wel maar daarna deed ze het perfect zelfs haar hele slechte kant.
ik heb aan de linkerhand ook nog maar 2 keer gegaloppeerd in 2 maanden vandaag voor de 2de keer, maar ze gaat als een malle rennen en alle kanten op. en in de verkeerde galop aan springen. maar dit is ook met veel geduld en veel oefenen en les wel op gelost ze loopt heel scheef ook op de linkerhand.

gelukkig is het verder een onwijs lief paard en zien we dat ze plezier heeft in het rijden en die aandacht die ze eindelijk krijgt oh wat is ze blij als ze mij of me moeder ziet. geweldig is dat.

heel erg bedankt voor je reactie.