[ze is namelijk nog maar een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar bij mij]Dan ben ik aan het rijden in de bak [we hebben niet zo grote bak] en ik stap wel een kwartier tot 20 minuten los. Voltes en van hand veranderen en dergelijke. Dan komt ze na een tijdje al mooi omlaag.
Maar soms ineens als we met de draf bezig zijn gaat ze vervelend lopen doen. Dan wil ik op de volte, en ineens pakt ze het bit vast, kop naar voren en draait zo om naar de uitgang, hup in galop zo het erf op
Wij hebben dus geen bakdeur/hek.
Gisteren dus weer
Ik probeer haar op de volte te rijden zodat ze lekker soepel wordt, maar dan zit ze steeds naar de opening te loeren met zo'n scheef koppie. En dan ineens, ja hoor, daar gaan we weer, kop naar voren en het erf op.
Nouja dan draaien we om en gaan weer opnieuw proberen
Dan geef ik haar een schop zo van hup niet doen, en dan loopt ze ineens harstikke goed, kan haar op 2 pinken rijden, mooi naar beneden.
Echt gewoon zo lekker te rijden is ze dan
Maar ja dan komen de volgende truukjes
Mevrouw moet proesten en daar heeft ze natuuuurlijk de ruimte voor nodig
De proest, koppie naar voren en daar gaan we weeeeer
En ze trekt dan zo hard dat ik er gewoon niet aan ga beginnen om terug te trekken.
Dan weer terug in de bak, weer op de volte en dan loopt ze weer super.
Volgende truukje: Dan gaat ze ineens zoo laag lopen en hup probeert ze het weer
Ik had dus echt geen zin om weer de bak uit te vliegen, want hoe ik ook de hulpen geef of eens wat consequenter ben, ze blijft doordrammen.
Dus ik heb mijn buitenhand vast gehouden, en haar echt doorgedrukt, flinke tik achter kuit erbij en mijn stem opgezet van 'hee nietttt doen' en dan is er eventjes wat verzet, maar zodra ze netjes de bocht door gaat en dan is het ook weer goed.
Toch probeert ze het telkens weer.
Ik vind het ook helemaal niet leuk om streng te zijn, haar een flinke tik te geven, en toch die buitenteugel er stevig aan te houden, of een boze stem op te zetten, maar het helpt wel.
En dan loopt ze wel super fijn, beetje proesten en zelfs een mooi ontspannen jogje (vergeten te vertellen ik rijd western, maar ja dan kom je toch dezelfde problemen tegen bij een jong paard)
Maar dan denk ik toch, had ik dit niet anders kunnen oplossen, bijvoorbeeld om gewoon te voorkomen dat ze het probeert.
Ze krijgt genoeg ruimte van voren.
Maar zodra ze naar de opening gaat kleven dan buigt ze zelf al zo ver in naar binnen met haar hoofd, dat het haast onmogelijk is om de buitenteugel er aan te houden. Ik probeer mijn buitenbeen er goed aan te houden en zelf goed recht op mijn paard te blijven zitten en kijken waar ik heen wil.
Ik kan dan wel een draadje voor de opening doen, maar toch moet ze dat ook zonder kunnen leren.
Ik weet nou niet wat de goede oplossing is, ik wil liever niet te hard in de mond optreden. Maar toch even doorpakken helpt wel!
Het is dan ook een merrie hè een echt eigenwijsje

Ik heb hier op stal ook geen mogelijkheden tot les, dus dat is erg vervelend en ook geen stalgenoot waar ik lekker even het een en ander mee kan overleggen.