Na 3 jaar wachten ons eerste @ work topic!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Na 3 jaar wachten ons eerste @ work topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:05

Satriani is vorige week vrijdag 3 jaar geworden en dat betekend dat wel druk zijn met de voorbereidingen op het echte werk. Sinds een maandje zijn we bezig met longeren. Om de dag doet hij wat licht werk voor de conditie en spieropbouw. Gisteren heeft heeft hij voor de 4de keer aan de dubbele longe gelopen en dat pikt hij geweldig op. Waarom met dubbele longe? Omdat ik hem zo het beste recht kan richten (hij is van nature links gebogen en wil hem sterker maken op rechts) en naar nagefelijkheid toe kan werken zonder hem vast te zetten zoals je met touwtjes of een bijzet doet. Ik wil dat hij zich zo veel mogelijk op beide handen even sterk ontwikkeld zodat ik straks een goede basis heb om op te stappen.

De planning:
Over 2 maanden wordt zijn zadel aangemeten en dan is het nog 8 weken wachten voordat het er is. Tegen die tijd is het eind oktober en dan is het de bedoeling met inrijden te beginnen. Zodra er een links, rechts, vooruit en ho op zit mag hij tot volgend jaar begin maart lekker nadenken over wat hij geleerd heeft. Dan gaan we wat serieuzer aan de slag met als doel volgend jaar zomer eens een wedstrijdje te kunnen starten.

Zie hier onze training van gisteren:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=jBu7UNeit80

lisetteexx

Re: Na 3 jaar wachten ons eerste @ work topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:11

ziet er goed uit!!
ik heb alleen een vraagje hoe heb jij je longe vast?
bij ons op stal word dit ook veel gedaan en zit de longe heel anders vast.
ik heb er helemaal geen verstand van maar wil het graag leren hoe je de longe het beste vast kan maken

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:18

Bedankt :) . De longe loopt van mijn hand, naar het bit, naar de longeersingel. Zo kan ik wat makkelijker sturen en stelling vragen. Je kan op veel verschillende manieren een dubbele longe vast maken, 't is net wat voor jou en je paard het beste werkt. Kwestie van uitproberen ;) .

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:21

Suzanne_18 schreef:
Bedankt :) . De longe loopt van mijn hand, naar het bit, naar de longeersingel. Zo kan ik wat makkelijker sturen en stelling vragen. Je kan op veel verschillende manieren een dubbele longe vast maken, 't is net wat voor jou en je paard het beste werkt. Kwestie van uitproberen ;) .

dankje wel het ziet er bij jou erg vriendelijk uit ik ga het zo ook maar proberen

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:50

Vind je het niet prettiger om van je hand door de onderste ring van de singel door het bit en dan tussen de benen :) Dan krijg je meer het voorwaarts neerwaarts idee ;)
Verder ziet het er keurig uit en je planning is zeer netjes!

Het hoort alleen niet bij Horses At Work maar bij longeren enz. in the picture ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:38

Nienke96 schreef:
Vind je het niet prettiger om van je hand door de onderste ring van de singel door het bit en dan tussen de benen :) Dan krijg je meer het voorwaarts neerwaarts idee ;)
Verder ziet het er keurig uit en je planning is zeer netjes!

Het hoort alleen niet bij Horses At Work maar bij longeren enz. in the picture ;)

Ik had van te voren even in het regelement van H.A.W. gekeken en mag m'n topic gewoon hier posten ;) .

Ik heb de longe eerst gehad zoals je aangeeft, maar daar loopt hij niet fijn op. Rechtsom breekt hij dan uit bij het stelling vragen of naar binnen bijsturen omdat hij de eenzijdige terugwerkende druk bij het naar binnen stellen richting de singel niet goed begrijp. Misschien dat we dit in een later stadium weer op kunnen pakken. Zoals de lijnen nu zitten is het veel duidelijker voor hem en kan ik onnodig veel druk in zijn mond uit de weg gaan.

Wat betreft het voorwaards neerwaards; van mij hoeft hij op dit moment niet veel verder in hoofd en hals te zakken dan hij nu doet, dan haal ik hem uit zijn ballans en gaat hij over zijn tempo lopen en dat komt m'n doel om hem recht te richten niet ten goede. Als hij straks sterker is en beter zijn ballans gevonden heeft, komt dat vanzelf wel ;) . Voor nu hou ik het bij horizontaal in ballans lopen en een fijne nagefelijkheid creeëren.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:15

Suusje, tijd niet gesproken en zeker tijd niet gezien!

Wat is Satriani toch mooi opgedroogd, echt een zwarte schoonheid! Ik had er toen die zomer op Jansen nog even een hard hoofd in, maar je hebt hem weer helemaal terug naar topconditie kunnen verzorgen. Toppie! Fijn dat de tijd van rijden nu dichtbij komt, ik hoop dat je niet te vaak hoeft zand te happen ;), maar dat zal best goedkomen als ik hem zo lekker zie lopen. Hoop ook dat je een rustig persoon hebt waar je van op aan kunt om je te helpen met het inrijden.

Inderdaad hoef je bij zo'n jong dier nog niet verder te zakken, op deze manier een rustige aanleuning is meer als voldoende. Hij moet eerst goed recht kunnen lopen op zijn eigen benen, anders hol je aan jezelf en het paard voorbij. Nou ja, dat weet je allemaal zelf ook wel, heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar hoe het over een klein halfjaartje met jullie gaat!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:33

Ja, hij is er toe behoorlijk slecht aan toe geweest. Bij Jansen weg gaan is het beste wat ik heb kunnen doen. Hij is sinds dien zo opgeknapt en inmiddels uitgegroeit tot een prachtig ventje!

Ik heb echt de meest geweldige meid gevonden die ik me wensen kan sinds februari dit jaar. Met een vertrouwde hulp zit het dus wel goed ;) . Ik geloof ook niet dat het inrijden veel problemen zal geven. T is wel een baasje, maar hij werkt graag en pikt nieuwe dingen heel fijn op. Ach, ik zie het wel als het zo ver is, voorlopig ben ik nog druk met de vootpret :P .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:07

super dat je longeeert zonder bijzet maar met dubbelel longe zouden meer mensen moeten doen :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:12

Ziet er goed uit,paardje loopt lekker los door het lijf,probeer dat te houden zo.
Veel succes met het inrijden later.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:22

ik vind het er ook super uitzien, lekker los door het lichaam, ik zou alleen graag iets actiever zien.

Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om de longe er achterlangs te doen?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:31

Bedankt allemaal :D !!

Chefke schreef:
ik vind het er ook super uitzien, lekker los door het lichaam, ik zou alleen graag iets actiever zien.

Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om de longe er achterlangs te doen?

Dan zet hij z'n achterhand er beter bij ;) . Verder kan hij ook moeilijk anders als ik direct contact met z'n mondje wil (om de reden die ik in een eerdere reactie hier geplaatst heb ;) ). Als de buitenlijn over zn rug zou lopen, moet ik 'm door een oog van de longeersingel doen, anders glijd hij richting z'n oren en dat werkt niet. Vandaar dat de lijn achterlangs loopt.

Actiever lopen is zeker nog een punt waar we aan werken. Omdat het longeren met dubbele lijnen nog wat nieuw is, loopt hij nog wat op de rem en is nog een beetje onzeker daarin. Wanneer het nieuwe eraf is zal het hem wel wat gemakkelijker af gaan.

mmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:15

begon iedereen maar zo! super
Denk wel aan je eigen lichaamshouding wees erg bewust welke plek jij je bevind.
Verder ga zo door hier krijg je een geweldig paard van!
suc6 verder.