Ik heb even twee 'problemen', ik vond het niet nodig om hiervoor twee topics te openen dus dan maar in 1.
Situatie 1:
Altijd als ik wil opstappen schiet mijn paard naar voren en gaat ze gigantisch hard door de bak crossen. Ik klim er dan altijd(tijdens dat crossen) wel op, maar ik vind het gewoon vervelend. Als je haar in de hoek zet, is er niks aan de hand. Ook als er iemand bij staat is er niks aan de hand. Als je eenmaal zit, is er niks aan de hand en doet ze braaf wat je vraagt.
In de eerste instantie dacht ik dat het aan het zadel/de rug kan liggen. Maar dan zou ze ook zo moeten reageren als ik aan het rijden ben.. En dat doet ze alleen als er een daas/horzel op haar kont zit.. Dan wil ze nog wel eens weg vliegen van schrik, maar voorderest doet ze dit niet.
Hoe kan ik dit oplossen?
Situatie 2:
Sinds vandaag rijd ik een andere merrie erbij. Een heel lief beest, maar nog erg onbestuurbaar. ik probeer haar zoveel mogelijk ontspanning te geven en overgangen te rijden op stem en zit.
Dit lukte vandaag al aardig, maar ze doet in de draf haar hoofd vaak naar beneden. Dit zal waarschijnlijk gewoon een kwestie van tijd zijn en van ongemakkelijkheid, maar toch zou ik graag weten hoe ik dit enigszins kan verhelpen. Dit zie je ook wel 's zomers bij manege pony's/paarden, daar doen maneges soms strotouwtjes/bijzetteugels bij. Maar dit is absoluut niet wat IK wil bij haar. ik vind dat ik het zonder hulpteugels moet kunnen oplossen.
Heb ik haar nu gewoon niet voldoende aan het been? Of is dat omdat ze gewoon moe is?
Alvast heel erg bedankt,