Opstappen en Hoofd naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Opstappen en Hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:23

Hai!

Ik heb even twee 'problemen', ik vond het niet nodig om hiervoor twee topics te openen dus dan maar in 1.

Situatie 1:

Altijd als ik wil opstappen schiet mijn paard naar voren en gaat ze gigantisch hard door de bak crossen. Ik klim er dan altijd(tijdens dat crossen) wel op, maar ik vind het gewoon vervelend. Als je haar in de hoek zet, is er niks aan de hand. Ook als er iemand bij staat is er niks aan de hand. Als je eenmaal zit, is er niks aan de hand en doet ze braaf wat je vraagt.
In de eerste instantie dacht ik dat het aan het zadel/de rug kan liggen. Maar dan zou ze ook zo moeten reageren als ik aan het rijden ben.. En dat doet ze alleen als er een daas/horzel op haar kont zit.. Dan wil ze nog wel eens weg vliegen van schrik, maar voorderest doet ze dit niet.
Hoe kan ik dit oplossen?

Situatie 2:

Sinds vandaag rijd ik een andere merrie erbij. Een heel lief beest, maar nog erg onbestuurbaar. ik probeer haar zoveel mogelijk ontspanning te geven en overgangen te rijden op stem en zit.
Dit lukte vandaag al aardig, maar ze doet in de draf haar hoofd vaak naar beneden. Dit zal waarschijnlijk gewoon een kwestie van tijd zijn en van ongemakkelijkheid, maar toch zou ik graag weten hoe ik dit enigszins kan verhelpen. Dit zie je ook wel 's zomers bij manege pony's/paarden, daar doen maneges soms strotouwtjes/bijzetteugels bij. Maar dit is absoluut niet wat IK wil bij haar. ik vind dat ik het zonder hulpteugels moet kunnen oplossen.
Heb ik haar nu gewoon niet voldoende aan het been? Of is dat omdat ze gewoon moe is?

Alvast heel erg bedankt,

*\o/*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:26

voor situatie 1......stap het aankomende half jaar alleen in de hoek op!
Weliicht gaat het paard zo door krijgen dat het moet blijven staan tot je zegt dat het lopen mag.

voor situatie 2......uhm......dat weet ik niet :+

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:27

Over je paard dat wegschiet als je opstapt :

Terwijl je opstapt verschuift je zadel, het kan je paard pijn doen of ze kan er gewoon lastig van worden.
Er zijn eigenlijk 2 oplossingen : Iemand houd je zadel tegen , of je stapt op met een krukje, dan gaat je zadel vanzelf minder verschuiven!

moelly

Re: Opstappen en Hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:29

Krukje heb ik al geprobeerd, maar daar komt ze niet bij in de buurt, die zijn eng.. stel je voor dat die dingen bewegen.. :+
Nee, zonder grappen.. ik heb haar er uiteindelijk wel bij gekregen, maar met moeite..
Het krukje is helaas na het opstappen gesneuveld doordat ze erop ging staan.. Gevolg: vliegen..

En dan de tweede oplossing: er is lang niet altijd iemand aanwezig om me te helpen..

ineminne96

Re: Opstappen en Hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:40

Stom van het krukje !
Maar probeer toch maar hoor, voor jullie eigen best ! :D
En is er aan de bak geen hogere rand ofzo waar je op kan gaan staan ? Of al opstappen voor je in de bak bent, op een plek waar een laag muurtje is ofzo ?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:28

inepeet schreef:
Stom van het krukje !
Maar probeer toch maar hoor, voor jullie eigen best ! :D
En is er aan de bak geen hogere rand ofzo waar je op kan gaan staan ? Of al opstappen voor je in de bak bent, op een plek waar een laag muurtje is ofzo ?

Nee alleen lint(buitenbak)

MilouV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:47

ik heb echt precies hetzelfde probleem!
de dierenarts is geweest en die heeft hem een kalmeringsprikje gegeven waar ik het niet echt mee eens was.
zo kon ik er gewoon opkomen.. toen heb ik het dus 15 keer op en af gestapt ook toen het uitgewerkt was.
vandaag 1e keer zonder prikje hij begon even moeilijk te doen maar er was bij mij iemand bij die hem kon afleiden met een snoepje. en bij elke keer als ik opstap geef ik ben een snoepje. ik stap nu ook heeeel rustig op zonder dat je zn kont niet raakt en heel zacht gaan zitten alsof je op een eitje gaat zitten. tegen het schuiven van het zadel hielp het bij mij een beetje om tijdens het opstappen beide handen op de voorkant van het zadel te doen (ipv sommige die voor en achter een hand doen) en dan later kun je wel oppakken naar achter:)