Hoe moet je precies een paard beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esabina

Hoe moet je precies een paard beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:37

Ik wil graag mijn 3 jarige beleren, alleen hoe moet je dat precies doen.

Ik heb er al zonder zadel op gezeten en rondjes gaan lopen, maar verder?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:38

Hulp zoeken van iemand (irl en niet via het forum) die je begeleiden kan lijkt me een strak plan als je dit moet vragen :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:40

Als je zelf het antwoord niet weet, niet verder gaan klooien maar aan iemand vragen die er veel meer van af weet.

Snoevie

Re: Hoe moet je precies een paard beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:59

als je je dat moet afvragen,kan je het beste hulp zoeken van een ervaren iemand. wij kennen jou en je paard niet,en gericht advies geven over de PC is dan niet te doen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:54

Er is geen standaard manier van beleren. Daarom is dit zomaar even via internet niet uit te leggen. Ieder paard is anders, ieder paard geeft andere signalen en zal daardoor anders benaderd moeten worden.
Ik zou iemand gaan zoeken die je paard wilt beleren, of die je hierbij wilt helpen. Succes ermee

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:01

inderdaad iemand zoeken die er verstand van heeft, kies je er toch voor om het zelf te doen.
kies dan iemand die jou en het paard intensief kan begeleiden beleren is geen kattepis.
als je zelf niet weet hoe het moet, kan het behoorlijk misgaan

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:02

Als je het hier moet vragen, zou ik er maar niet zelf aan beginnen. Zoek iemand die je kan helpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:49

Beleren kan op zoveel manieren, je hebt ze echt voor het uitkiezen! Ik zal gewoon eens even op internet kijken en kijken welke manier het beste bij jou en je paardje past. Sommigen gaan eerst zonder zadel stappen etc. (of met) terwijl anderen er gewoon opstappen en het paard laten rennen,bokken en weet ik veel wat, totdat die zich overgeeft..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:27

Om te beginnen stapje voor stapje. En dan heb ik het over stapjes al: bit in doen (ik doe vaak of met wat honing of stroop om het bit of een snoepje, zodat ze het bit associeren met "iets goeds"). Dan het bit indoen en even inhouden. Als dat goed gaat en het paard het ontspannen aanhoud, kun je wat druk op het bit zetten, eerst in de mondhoeken en dan in de lagen. Allemaal heel zachtjes, en hier gaan dus serieus meerdere dagen overheen. Als alles op stal goed gaat en het paard zijn hoef er niet voor omdraait kun je het in de roundpenn oefenen. Als de bovengeschreven stappen goed gaat kun je aan de lange lijnen het sturen oefenen. Dat was het hoofdstukje hoofdstel.

Zadel, zelfde riedeltje: KLEINE stapjes!! Op en afdoen. Op, singel laten voelen, af. Op, langzaam aan singelen, af. Op, singelen, beugels los, beugels vast, af en dan zelfde met beugels los bij afzadelen. Op, beugels los, beugels laten "klapperen" en tegen de buik en elleboog aan laten "vallen" (zachtjes!) en weer beugels op en af. Daar gaan weer een aantal dagen overheen. Gaat alles goed gaat oefen je dit in de roundpenn, en kun je het in de roudpenn ook het zadel opleggen en stappen aan de hand. Je gaat pas een stapje verder als je paard bij een alle voorgaande stappen geheel ontspannen is!

Longeren: Ik werk zelf vanuit het loswerken om de hulpen te leren kennen. Dan longeren aan het halster, beginnen op een kleine cirkel in stap. Cirkel uitbouwen. De gangen uitbouwen wanneer de voorgaande gang goed gaat en je controle over tempo richting en cirkelgrote hebt.

En als alle onderdelen goed zitten ga je combineren: eerst het longeren aan het halster doen en dan het zadel introduceren. Pakt hij alles goed op kun je de volgende keer opzadelen in stal, aangezien je het stappen aan de hand al hebt geoefend in de roundpenn. Ook hier doe je weer alles in rust. Kleine cirkel stap, grotere cirkel stap, grotere cirkel draf etc. met beugels omhoog en later beugels omlaag (eerst ook weer klapperen en laten "vallen").

Als dit allemaal goed gaat (=helemaal ontspannen) kun je het bitje erbij pakken, en met zadel beugels en bit aan de lange lijnen het sturen nog eens goed oefenen, zodat je het totaalplaatje gaat samenvoegen. Wat ik vaak doe als het paard in ontspanning met zadel, losse beugels en bit ontspannen aan de LL loopt nog even in alle gangen longeren met een bitje in, longe aan het halster, zodat alle prikkels een keer samenkomen.

Nu is je paard zo'n beetje zadelmak. Maar denk erom: dit kan weken en soms zelf maanden duren, afhankelijk van het karakter van je paard. En spoed is never nooit niet goed ;)

Het "ruitermak" maken doe ik in eerste instantie met een spelletje. "Het spelletje met het krukje". Ik werk dan alleen met het paard. Eerst oefenen we het omhoogkomen. Stap 1 is in de opstijgpositie gaan staan, paard goed leren stilstaan is in deze fase van GROOT belang. Als hij netjes stilstaat ga je naast hem springen. Veel paarden vinden dit eng. Zorg ervoor dat je paard bij elke keer dat je omhoog komt je paard rustig en stil staat. Als dat goed gaat leg je je handen op de zadelplaats en spring je weer. Als dat goed gaat zet je wat druk op je handen bij het springen. Als dat goed gaat pak ik zelf het krukje. Dit doe ik a) omdat ik dan zo prikkelarm mogelijk kan werken (zonder veel mensen) en b) omdat alle paarden bij mij moeten leren stil te staan als een ruiter vanaf een opstapje op wil stijgen. Dat leren ze dus hier in de basis. Dan ga ik dus weer: op en afstappen van het krukje, daarna opstappen op het krukje met handen op de zadelplaats, dan met druk. Als het paard dat allemaal in ontspanning toelaat ga ik het "hangen" doen. (dit doe ik allemaal zonder zadel dus zonder beugels). Eerst leg ik met bovenlichaam tegen het lichaam van het paard, met handen op de zadelplaats. Daarnaa ga ik op mijn tenen en zet ik wat meer druk OP de rug. Als dat goed gaat laat ik eventjes het krukje los met mijn tenen, echt hangen dus. en dat maak ik steeds wat langer. Vaak doe ik met het echte hangen af en toe belonen met wat lekkers aan de andere kant, of een rustige braaf, als ik een stap herhaal.

En als het paard het spelletje met het krukje, en dus het hangen helemaal goed kan en kent, dan voeg ik het zadelmak zijn en het ruitermak zijn samen. alle stappen met het krukje met een zadel op herhalen, tot en met het hangen. Daarna gaan we ook oefenen met het opstijgen met beugels. Als dat allemaal goed gaat kan je dus in stilstand op je paard hangen en wordt het tijd op een been erover te slaan. Pas op dat je je paard niet schopt of met je tenen prikt hierbij. blijf eerst met je bovenlichaam laag en beloon uiteraard veel, bij alles wat ik tot noch toe zei veeeeeel belonen is de kunst. als dat goed gaat kan je je bovenlichaam rechtop richten, als je maar licht blijft zitten. Dit is ten alle tijden het eindpunt van een trainingssessie. Je oefent dit echt meerdere keren, waarbij totale ontspanning een eis is, voordat je de gangen gaat doen. En weer: eerst stap aan de hand, stap aan de longe kleine cirkel, grote cirkel, draf, gallop, allemaal zonder teugelhulpen. Dan teugelhulpen erbij introduceren. En als het allemaal helemaal goed en ontspannen gaat, dan oefen je na het longeren eventjes los, weer eerst een keer in stap, dan stap en draf en dan alle drie de gangen. En als je dit allemaal kan, kun je zelfstandig je paard verder doorrijden.

Dit is zo'n beetje beleren 101. Ik heb ontzettend veel details weggelaten anders werd het een NOG langer verhaal, en je zult bij elk paard weer andere problemen tegenkomen. Dit verhaaltje is dus A) behoorlijk algemeen en B) een werkwijze die voor mij en AV's goed werkt, en misschien voor jou en jouw paard weer niet. Daarom is het altijd aan te raden goede begeleiding te hebben als je dit voor het eerste doet. Een goed gevoel voor wat de juiste ontspanning is is lastig, en ook voor mij , als er een paar jaar tussen zit, weer even zoeken. Daarnaast zul je met elk paard andere problemen tegen het lijf lopen. En als je bij een van de basisstappen zelf niet goed weet wat je doet kun je het erg gevaarlijk voor jezelf en je paard maken en zelfs het paard "verpesten". Oppassen dus! Een voorbeeld is een oud stalgenootje dat vaak te ver in de voorhand ging staan met longeren waardoor het paard leerde te keren in de longe: gevolg: zij zit er voor het eerst in draf op, paard draait zich om, zij zit vast in de longe, paard stuikeld en valt. Zo makkelijk kan een kleine fout grote gevolgen hebben!

Dus: Zoek goede begeleiding hierbij. Een instructrice, staleigenaar of een stalgenoot die veel ervaring heeft (en ook echte ervaring met jonge paarden en vooral veel paarden). Iedereen moet het een keer leren, maar iedereen die het wil leren moet wel een goede leermeester zoeken.

Daarnaast, alles bij elkaar wat ik hierboven heb beschreven kan maar zo een jaar duren. Dus neem ook zeker je tijd, en doe niet te veel niet te vaak een zeker nooit iets overhaast. Liever een stapje 10x te veel herhaald dan 1x te weinig!

Ik zie nu dat je 15 bent. Hoe volwassen je ook bent: zorg dat je ten alle tijden als je met je paard werkt een ervaren volwassenen in je buurt hebt. Niet om het en of ander, maar op die leeftijd kun je onmogelijk de ervaring, het geduld en de consequentie bezitten die is vereist voor dit soort werk. Als er iets niet goed gaat moet er een volwassene zijn die je kan helpen en desnoods kan ingrijpen als het echt niet gaat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:35

Geryon schreef:
Beleren kan op zoveel manieren, je hebt ze echt voor het uitkiezen! Ik zal gewoon eens even op internet kijken en kijken welke manier het beste bij jou en je paardje past. Sommigen gaan eerst zonder zadel stappen etc. (of met) terwijl anderen er gewoon opstappen en het paard laten rennen,bokken en weet ik veel wat, totdat die zich overgeeft..

Het laatste dat jij aangeeft is het zogenaamde "breken" van een paard, een methode die over het algemeen als afmattend en wreed wordt gezien. Ook een methode die het vertrouwen van het dier in mensen niet ten goede komt. En een methode die voor mens en dier zeker niet ongevaarlijk is, aangezien een mens kan vallen (eigen schuld dikke bult), maar ook kan het paard zich laten vallen of onderuit gaan, met alle mogelijke consequenties van dien. Dat kan ik de TS absoluut niet aanraden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:57

MLoeser schreef:
Geryon schreef:

Het laatste dat jij aangeeft is het zogenaamde "breken" van een paard, een methode die over het algemeen als afmattend en wreed wordt gezien. Ook een methode die het vertrouwen van het dier in mensen niet ten goede komt. En een methode die voor mens en dier zeker niet ongevaarlijk is, aangezien een mens kan vallen (eigen schuld dikke bult), maar ook kan het paard zich laten vallen of onderuit gaan, met alle mogelijke consequenties van dien. Dat kan ik de TS absoluut niet aanraden

Ik ben het ook zeker niet mee eens met het breken van paarden hoor! Precies om de redenen die je zegt :) Ik doelde er alleen op dat er zo ontzettend verschillende manieren zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:04

Je begint met grondwerk. En daar kun je al heel veel fout mee doen. Je moet weten wanneer je moet stoppen, en je moet weten wanneer je door moet gaan. Als je daar geen ervaring mee hebt, niet aan beginnen. Niet gaan zadelmak maken voordat het grondwerk er goed inzit. En als je niet weet hoe je grondwerk moet doen, je handen niet aan branden.

Als het grondwerk goed is aangeleerd, ga je het paard verder beleren vanuit het zadel. Ook hier geldt dat je moet weten wat je doet. Paarden kunnen heel onverwacht reageren op gewicht in het zadel. Ook als er uitgebreid grondwerk is gedaan. Of - als je het zadelmak maken uit handen geeft en het dier dan zadelmak terugkrijgt - komen de problemen later, als het dier gewend is aan het gewicht op zijn rug.

Paarden beleren vraagt veel kennis, inzicht en ervaring. En dan nog kom je voor verrassingen te staan. Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of een meter onder de graszoden te belanden. Echt geen enkel paard!

Maar goed, voor jou een aantal topics, met filmpjes (als ze het nog doen). Lees en kijk het allemaal even goed door. En ik hoop dat je dan in gaat zien dat een paard zadelmak maken echt werk is voor een professional, en dat het maar al te vaak gruwelijk wordt onderschat.

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

[NH] beleren van eigen paard,wel of niet doen?

en als het inrijden niet goedgaat, heb je altijd nog de optie om hem te laten corrigeren door Gert vd Hof. Of je kiest ervoor om je paard maar meteen naar hem toe te brengen. Dan heb je iig de garantie dat het beter gedaan wordt dan dat je zelf maar wat gaat aanmodderen.

[RT-D] Wat vind je van Gert van den Hof?

Of het uiteindelijk bij het doorrijden dan ook zo goed blijft gaan als je er zelf nadien opstapt, is nog maar de vraag.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan voorbereidend werk volgens deze methode:

Cassidy schreef:
Bekijk het leerproces maar eens van dit paardje

Wat filmpjes (methode Anderson, die Parelli niet zoveel ontloopt)
In het begin friendly game, met stick en string, vervolgens desensibiliseren voor verschillende dingen, zoals plastic zakjes....
Kijk maar hoe lang de trainer doorgaat, en begrijp waarom hij op de momenten stopt waarop hij stopt.

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Een paard kost geld, veel geld. Ga niet beknibbelen op het zadelmak maken. Goede dingen zijn net zo snel geleerd als de verkeerde dingen, maar de verkeerde dingen afleren is veel lastiger. Zorg voor een goede toekomst voor je paardje, een goede basis is de beste levensverzekering. Voor jou, en voor het paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:21

Cassidy schreef:
Paarden beleren vraagt veel kennis, inzicht en ervaring.

Helemaal mee eens! Kennis van zaken is de basis, reflecteren op wat je hebt gedaan en hoe het is gegaan met oog op details na elke training is een must (inzicht) en ervaring omdat er allerlei "problemen" op je pad kunnen komen waarmee een groene ruiter nog nooit oog in oog mee heeft gestaan.

Echter, wanneer de TS een goede basishouding heeft en niet bang is aangelegd zou ze onder zeer goede begeleiding wel een pony in kunnen rijden. En dan bedoel ik met zeer goede begeleiding iemand die de voorwaarden: kennis, inzicht en ervaring grotendeels van de TS kan overnemen, en hetgeen de TS zelf moet doen met een goede timing kan overbrengen. Ik weet natuurlijk niet hoe groot de pony van de TS is, maar veelal is dat wel de manier om A-C pony's in te rijden zonder het jonge dier (en vaak nog onontwikkelde dier gezien de richtlijn van 3 over het algemeen wordt aanghouden) te overbelasten. Wel geld in mijn ogen ten alle tijden dat de TS dan alleen maar kan en mag rijden wanneer de volwassene die die voorwaarden op zich neemt en kan nemen er is om haar te begeleiden.

Voor het kostenplaatje bestaat er dan voor de TS wel het risico dat ze duurder uit is dan wanneer de de pony uit handen geeft. Er staat wel tegenover dat ze a) een zeer waardevolle ervaring heeft en b) zeker wanneer ze een kleinere maat heeft de pony is gebaat bij een kleinere en lichtere ruiter. (Want de goede stallen die ik weet te vinden hebben allemaal dames van een jaar of 20 lopen die het werk doen, en die zijn toch wel aan de lange kant voor een pony).

Cassidy schreef:
Bekijk het leerproces maar eens van dit paardje

Wat filmpjes (methode Anderson, die Parelli niet zoveel ontloopt)
In het begin friendly game, met stick en string, vervolgens desensibiliseren voor verschillende dingen, zoals plastic zakjes....
Kijk maar hoe lang de trainer doorgaat, en begrijp waarom hij op de momenten stopt waarop hij stopt.

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Prachtige filmpjes, absoluut. Maar ik denk dat ze niet heel veel handvaten bieden aan iemand die nog helemaal groen is op het gebied van grondwerk. Tenminste, met de kennis van nu zou ik dit wel tot stand kunnen brengen, maar met de kennis van het meisje van 15, toen ik net van de manege kwam, zou ik eigenlijk niet goed weten wat ik aan het doen zou zijn. Ben eigenlijk op basis van dit oordeel eigenlijk wel benieuwd of de TS weleens grondwerk heeft gedaan of heeft leren te longeren van een competente longeur.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:28

Ik zou haar wegbrengen naar een stoeterij oid waar ze haar kunnen inrijden. Heb jij straks een fijn ingereden paardje en loop je niet het risico dat je haar bijvoorbeeld iets verkeerd aanleert waar je op een later tijdstip last van kan krijgen. Succes en neem aub alle tips van medebokkers aan, je kan beter niet zomaar ergens gaan aanklooien da's zonde!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:46

Ja of hulp aan huis vragen. Tijdens het gehele process van het zadelmak maken/inrijden bouw je toch ook een mooie vertrouwingsband op.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:19

Als je moet vragen hoe 't moet zou ik 't niet doen.
Een pony beleren, daar komt heel wat bij kijken en als je het verkeerd doet zal je er een hele klus aan hebben 't weer af te leren.
Zoek er iemand bij die het wel weet ;)

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:26

leuk dat je je paard wil beleren.. maar zoek alsjeblieft hulp, vooral bij je eerste paardje. Een paard is zo snel verpest en zo via het internet kan niemand je echt goed begeleiden. je kunt het zelf doen maar zorg dat er dan altijd een pro bij is of iemand die echt weet waar hij of zij het over heeft zo dat je alles in één keer goed doet en niet over een half jaar opnieuw moet beginnen als je paard je begint uit te proberen...

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:32

wat wij doen is : dag 1) hoofdstel in, en longeren met halster er over heen.
dag 2 ) nog maals zo longeren.
dag 3 ) zadel er rustig op doen, en zo longeren
dag 4) nog maals zo longeren
dag 5 ) lichte druk op teugels, met bijv, een touwtje of elastiek ( wat uiteraard ''los'' hangt ) en zo longeren
dag 6) ook weer zo longeren, en als ze een beetje moe is terug naar stal, en er op ''hangen''. tot maximaal 4 keer aantoe
dag 7) longeren met iets meer druk op de teugels, en daarna weer hangen. gaat dit goed? ga je er op zitten

de dagen die volgen ga je als je zit een stukje lopen.
na een paar dagen doe je dit eens in de bak ( liever los als aan de longe)
weer een paar dagen later ga je proberen kleine stukjes draven, en zo bouw je het rutsig op :)
zo doe ik dit al jaren, en de paarden vatten het super goed op :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:37

Hierboven zijn al een hoop tips en stappenplannen weergegeven. Als je nog nooit bij het beleren van een paard bent geweest, dan wil ik je meegeven: Super gedaan voor nu, maar laat de rest aan het prof. over. Je kunt je paard eigenlijk maar 1 keer inrijden.... en helaas daarmee ook verpesten. Een tweede keer zal het altijd veel meer moeite en een nog betere timing vragen. Natuurlijk zijn paarden waarbij het inrijden is mis gegaan nog te "redden", maar het zal altijd meer moeite kosten als wanneer het de eerste keer gewoon goed gedaan is.

elizexbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:50

Hoi!

Ik heb niet zo heel erg idioot veel ervaring, maar het lijkt mij best eng om een paard te gaan beleren zonder dat ik weet hoe het precies moet!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:52

Esabina schreef:
Ik wil graag mijn 3 jarige beleren, alleen hoe moet je dat precies doen.

Ik heb er al zonder zadel op gezeten en rondjes gaan lopen, maar verder?

is niet in 10 zinnen te beschrijven maar treft jarenlange ervaring

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:23

De filmpjes die ik eerder heb geplaatst waren niet bedoeld als handvat hoe je dit thuis kunt nabootsen, maar meer als waarschuwing hoe heftig reacties kunnen zijn bij het beleren van paarden en dat je toch echt moet weten wat je aan het doen bent als je al beslist om het zelf te doen.

Een paard beleren kan maar een keer, het is geen computer waar je de harde schijf van kunt wissen als dingen fout gaan. En als je een paard naar een adres moet brengen waar ze hem gaan corrigeren omdat jij fouten hebt gemaakt, zijn ze daar doorgaans toch langer mee bezig dan dat je het in eerste instantie correct door een prof hebt laten bijbrengen.

Met andere woorden: niet zelf gaan doen, ook niet onder "begeleiding", want die zal zelden iedere keer aanwezig zijn als je gaat rijden, en als je tegen een probleem aanloopt moet dat toch vaak direct opgelost worden. Je kunt bij het beleren van paarden hem niet op het verkeerde moment weer op stal zetten, achter de computer duiken en op bokt vragen hoe je dingen op moet lossen. Of wachten tot de begeleiding tijd heeft om dingen op te lossen. Stoppen op het verkeerde moment bevestigd het gedrag van het paard en dan moet je soms harder ingrijpen om dingen recht te zetten, dan in eerste instantie noodzakelijk zou zijn geweest als er meteen naar behoren was ingegrepen.

Kippie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:00

Cassidy schreef:
De filmpjes die ik eerder heb geplaatst waren niet bedoeld als handvat hoe je dit thuis kunt nabootsen, maar meer als waarschuwing hoe heftig reacties kunnen zijn bij het beleren van paarden en dat je toch echt moet weten wat je aan het doen bent als je al beslist om het zelf te doen.

Een paard beleren kan maar een keer, het is geen computer waar je de harde schijf van kunt wissen als dingen fout gaan. En als je een paard naar een adres moet brengen waar ze hem gaan corrigeren omdat jij fouten hebt gemaakt, zijn ze daar doorgaans toch langer mee bezig dan dat je het in eerste instantie correct door een prof hebt laten bijbrengen.

Met andere woorden: niet zelf gaan doen, ook niet onder "begeleiding", want die zal zelden iedere keer aanwezig zijn als je gaat rijden, en als je tegen een probleem aanloopt moet dat toch vaak direct opgelost worden. Je kunt bij het beleren van paarden hem niet op het verkeerde moment weer op stal zetten, achter de computer duiken en op bokt vragen hoe je dingen op moet lossen. Of wachten tot de begeleiding tijd heeft om dingen op te lossen. Stoppen op het verkeerde moment bevestigd het gedrag van het paard en dan moet je soms harder ingrijpen om dingen recht te zetten, dan in eerste instantie noodzakelijk zou zijn geweest als er meteen naar behoren was ingegrepen.

Helemaal mee eens een paard leerd sneller dan dat het iets afleerd!