Springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:03

Hoi Bokkers,

Ik spring al jaren. Bij de pony's ben ik in een verleden M springen geweest. Van dit niveau was niet zo veel meer over na enkele jaren gestopt te zijn en veel jonge paarden gereden te hebben.

bij de paarden ben ik nu 2 x B met winst, maar ik ben dus eigenlijk opnieuw begonnen.

Ik heb altijd keurig mijn ellebogen in mij zij gehouden.

Ik heb sinds maart een nieuw paard en ineens haal ik rare fratsen uit. Maar dan ook nog een keer alleen bij dit paard. Bij een ander paard heb ik dit niet.

Mijn paard maakt zich nog slecht lang boven de sprong. Hij springt als het ware een beetje tegen me hand op in plaats van zijn hals naar beneden te brengen en lengte te maken. Omdat ik in mijn hoofd toch wel een soort van wil meegeven gooi ik uit het niets me ellebogen opzij ipv hand mee naar voren. Ik lijkt wel een kip af en toe.

Foto's staan in mijn profiel. Bij de zwarte merrie zit ik goed. Bij de bruine ruin zie je dat ik mijn ellebogen van de lijf af gooi.

Wie o Wie heeft de gouden tip?

kapiteintje

Re: Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:09

veeeeeeel oefenen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:16

hahahahaha ik oefen al 24 jaar dus daar zal niet aan liggen.

het is iets dat ik heb met dit specifieke paard. Ik zoek mensen die dit kennen of gehad hebben en wat hebben hun gedaan om dit op te lossen en is het gelukt. Ik heb mensen langs de bak al gevraagd om er zoveel mogelijk iets van te zeggen. het is namelijk iets dat ik om bewust doe. Zoals je op de foto's in mijn profiel kan zien doe ik het op het ene paard niet en de andere wel.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:28

heb je springles

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:44

ja ik ben een volwassen vrouw die serieus in de basissport rijden. Zowel springen als dressuur.

Ik zoek hier ook geen antwoorden als heb je les of dan moet je oefenen. Ja ik heb les. 2 keer in de week zelfs. En ik weet zelf ook waar ik mee bezig ben.

Ik zoek deelgenoten en echte tips waar iets aan hem en dat ik in de praktijk kan proberen.

In ieder geval bedankt voor je reactie, maar dit zijn niet de antwoorden die ik zoek.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:23

ik ben bang dat ik je ook niet echt kan helpen (heb zelf vroegah ook M gesprongen). Ik zie niks verkeerds aan je paard, heeft een krachtige sprong, beweegt zijn hoofd goed naar voren...
Ik ben erg zelf echt superlang uit geweest en ben nu dus ook weer een "beginner", ik weet dus wat het is: in theorie weet ik het allemaal wel maar in de praktijk... Ik denk toch echt dat jij je boven de sprong bewust moet worden van je houding en er bewust aan moet denken je ellebogen aangesloten te houden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:47

Vorig jaar had ik een ander paard. De donkere in mijn profiel en bij die heb ik het dus niet. Heb ook andere foto's gezien daar heb ik het ook niet. Ik snap het zelf ook niet echt. Ga inderdaad maar eens bewuster rijden en proberen na te denken tijdens de sprong

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:08

Heb écht net hetzelfde!
Jong paard en wil nog niet zakken in de hals (wel als het wat hoger staat).
Ik probeer gewoon op elke sprong na te denken van hoe ik er op zit en dan zoveel mogelijk corrigeren. Echt lastig wel, en je ziet het meestal pas op foto's/filmpjes..

1 springtrainer van mij zegt dat ik gewoon op m'n houding moet letten en m'n hoofd erbij moet houden. Volgens hem 'duik' ik te veel, omdat ik (onbewust) wil/verwacht dat zijn front iets meer zakt..
Mijn andere lesgeefster zegt dat ik best eerst de houding van mijn paard beter krijg. Train met haar veel in-uitjes met een slofteugeltje, zodat het paard zijn hoofd iets meer gaat zakken. Hij springt meestal vooraan te hard weg en komt niet door de rug (doet ie wel als het wat hoger staat).
Ze zegt, en dat merk ik zelf ook wel, dat mijn houding beter is als m'n paard ontspannen en 'door de rug' naar de sprong toeloopt en springt..

Dit is wat ik doe: (op het filmpje is het wel niet zo duidelijk)
http://img849.imageshack.us/img849/9396 ... 621343.jpg
http://www.youtube.com/user/Anielcaa#p/u/10/_hm5CLDM5BU

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:26

ik kan nu niet je foto's zien, omdat ik mobiel Bok.
Ik denk dat je je handen op de banenkam bij de schoft neer zet. Ga je dan met je bovenlichaam mee naar voren op de sprong, dan moeten je ellebogen ergens naartoe en dat is meestal naar buiten, want naar achter is fysiek niet prettig.
Dus 2 dingen: probeer je bovenlichaam iets rechter te houden op de sprong en zet je handen niet op de manenkam, maar laat ze iets langs de hals af zakken richting de mond. Je paard neemt als het ware je hand mee naar voren zo ver als nodig is.
En een beetje uitstekende ellebogen zijn echt niet erg hoor!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 07:22

Hoi Schoentje, Ik kom je vaker tegen in topics en weet dat je een leuke niveau springt! Zou je toch mijn foto's willen bekijken en daar een je mening over willen geven?
Verder ga ik je tips proberen. Donderdag heb ik weer sprongles .

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 07:23

Anielcaa is zet me ellebogen naar buiten. Ik lijkt wel een kip die wil op fladderen zeg maar, op de foto zie ik dat jij je ellebogen vrij laag houd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:19

Ik heb je foto's gezien.
Ik denk dat mijn bovenstaande post wel aardig klopt. Je gaat een beetje te veel op de hals hangen en je handen steunen op de hals.
Blijf met je zitvlak wat dichter bij het zadel en breng je billen wat verder naar achter. Probeer niet te steunen op de hals, maar je lichaam goed in balans te houden. Breng je handen wat meer langs de hals en houd je bovenlichaam wat rechter.
Je houding is verder echt niet slecht hoor.

Lees dit topic eens door voor meer tips om je verlichte zit te verbeteren

foto perfecte springhouding?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 08:12

Daar zeg je wat ja. Nu nog eens kijk zie ik inderdaad dat ik eigen ff te veel mee kom. Een beetje fout aangeleerd. Hij ging eest vaak veel te vroeg af en dan bleef ik achter, maar ik kom er nu te veel voor inderdaad. Er staat maar een meter dus is niet nodig. Al spring zjors hoger als dat ie hoeft te springen. We zijn oko nog maar 4 maanden bezig en hij pakt het wel super op. Ik doe alleen zelf af en toe rare dingen. Ik ga het topic even doornemen! Dank je!