Robijn na een jaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie1995

Robijn na een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:54

Na een jaartje trainen...

Robijn is een ruin van 10 jaar oud. Hij is 1.50 hoog (pas gemeten!) en zijn vader is Rubiquil. Ik heb Robijn nu ongeveer 2 jaar en nu gaat het eigenlijk pas goed tussen ons!

We zijn op het moment bezig met stelling en buiging, lekker losmaken. Ook nemen we soms een stukje schouder binnenwaarts en een pasje wijken mee. Het SB gaat goed, alleen het wijken vind Robijn nog wat moeilijk.

De punten waar ik zelf op vast loop is dat ik erg mijn linkerhand vastzet en moeilijk kan ontspannen. Ook trek ik mijn rechterheup in waardoor ik dus meer op mijn linker als rechterbil zit. Zelf hebben Robijn en ik 2 keer per week les van Jose Breeden, ik ben erg blij met haar! We hebben zaterdag 16 juli onze eerste officiele wedstrijd in de B!

Dit is ons vorig topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1312667

En dit is het filmpje vandaag gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=zXXTFbRwTRI

Ik hoop dat jullie me goede tips kunnen geven, maar hou het wel aardig alsjeblieft!

Liefs Jackie

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:58

Hoi Jacky, het filmpje is een beetje donker maar ik kan er toch wel wat van zeggen.

Robijn ziet er goed uit, hij begint meer bespiering te krijgen. Er zit ook een duidelijke vooruitgang in het rijden. :)

Je begint netjes met hem laag in te stellen. Wat zo lijkt in het filmpje is of Robijn een beetje naar links gebogen gaat, of kantelt in zijn kaak en daardoor een beetje naar links kijkt (ik kon door de kwaliteit van het filmpje niet zo goed zien wat of het precies was.)
Wijken voor de rechterkuit, gaat dat ook lastiger?
En als je voor je linkerkuit wijkt, geeft hij dan overdreven stelling?
Het kantelen kan natuurlijk ook komen door je wat stuggere linkerhand maar goed, dat probleem hebben heel veel ruiters en je werkt er al aan. :)

Wat me in het filmpje verder opvalt is dat hij heel netjes loopt en je hem heel eerlijk en netjes rijdt, maar dat hij iets actiever zou mogen lopen, hij is soms wat rommelig van achter en iets meer activiteit kan dat verhelpen. Dan heb je ook kans dat je hem wat beter door zijn lijf gaat rijden waardoor hij soepeler wordt.

En dan zit hij ook veel lekkerder door, je ziet nu duidelijk dat Robijn zijn achterbenen verder onderbrengt als je lichtrijdt, als hij meer op zijn achterhand komt gaat zijn rug je beter dragen.

Verder zou je hem van mij wat flitsender aan het been mogen rijden, dus dat zijn achterbenen heel snel reageren als je been geeft. Allemaal kleine stukjes naar voren rijden en weer opvangen kan hier helpen, en heel duidelijk zijn; been=reactie.
Kans dat het wijken dan ook ineens een stukje beter gaat, het is ook een gehoorzaamheidskwestie. Ik droeg meestal een spoortje, daarmee kan je Robijn 'losttikken' van je been, anders gaat hij er als het ware tegenaan hangen (weet niet zo goed hoe dit uit te leggen, maar Robijn leunt graag op mensen. :D )

Wat is ie trouwens klein gemeten! :oo

Veel succes op je wedstrijd, jullie zijn er klaar voor.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:25

randalinpony schreef:
Hoi Jacky, het filmpje is een beetje donker maar ik kan er toch wel wat van zeggen.

Robijn ziet er goed uit, hij begint meer bespiering te krijgen. Er zit ook een duidelijke vooruitgang in het rijden. :)

Je begint netjes met hem laag in te stellen. Wat zo lijkt in het filmpje is of Robijn een beetje naar links gebogen gaat, of kantelt in zijn kaak en daardoor een beetje naar links kijkt (ik kon door de kwaliteit van het filmpje niet zo goed zien wat of het precies was.)
Wijken voor de rechterkuit, gaat dat ook lastiger?
En als je voor je linkerkuit wijkt, geeft hij dan overdreven stelling?
Het kantelen kan natuurlijk ook komen door je wat stuggere linkerhand maar goed, dat probleem hebben heel veel ruiters en je werkt er al aan. :)

Wat me in het filmpje verder opvalt is dat hij heel netjes loopt en je hem heel eerlijk en netjes rijdt, maar dat hij iets actiever zou mogen lopen, hij is soms wat rommelig van achter en iets meer activiteit kan dat verhelpen. Dan heb je ook kans dat je hem wat beter door zijn lijf gaat rijden waardoor hij soepeler wordt.

En dan zit hij ook veel lekkerder door, je ziet nu duidelijk dat Robijn zijn achterbenen verder onderbrengt als je lichtrijdt, als hij meer op zijn achterhand komt gaat zijn rug je beter dragen.

Verder zou je hem van mij wat flitsender aan het been mogen rijden, dus dat zijn achterbenen heel snel reageren als je been geeft. Allemaal kleine stukjes naar voren rijden en weer opvangen kan hier helpen, en heel duidelijk zijn; been=reactie.
Kans dat het wijken dan ook ineens een stukje beter gaat, het is ook een gehoorzaamheidskwestie. Ik droeg meestal een spoortje, daarmee kan je Robijn 'losttikken' van je been, anders gaat hij er als het ware tegenaan hangen (weet niet zo goed hoe dit uit te leggen, maar Robijn leunt graag op mensen. :D )

Wat is ie trouwens klein gemeten! :oo

Veel succes op je wedstrijd, jullie zijn er klaar voor.

Hoi Adinda!

Leuk zo'n snelle reactie :)

om terug te komen op je puntjes, dat naar links stellen is meer de oefening van de lengtebuiging waar ik op het moment wat meer mee bezig ben alleen moet ik er zelf inderdaad niet in gaan overdrijven dat ik dat de hele tijd doe. Verder is hij inderdaad wat bot op het reageren van been en dan vooral bij het wijken. Heb nu sinds een week spoortjes om gedaan om het wat gehoorzamer te krijgen op mijn benen en dit gaat al een stuk beter =) hij hangt idd op mensen haha! Maarja zo is Robijn nou eenmaal.
Ook moet ik er inderdaad aan denken dat ik Robijn lekker acties hou van achteren. Ik zou er vandaag nog een filmpje opzetten van de les van vandaag. Hierin word ik er elke keer op gewezen dat ik inderdaad zijn achterkant goed actief moet houden.

Over dat meten, wij hadden Robijn ook veel groter geschat! Hij is gemeten door een officiele KNHS meter dus het zou toch echt moeten kloppen ... haha!

Als je Robijn nog een keer wilt komen bezichtigen kan dat altijd! :D

Liefs,
Jackie

jackie1995

Re: Robijn na een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 17:17

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:02

Het rijden ziet er paardvriendelijk uit, fijn om naar te kijken. Leuk paardje ook :) Komt vast helemaal goed op jullie 1e wedstrijd! Heel veel succes en plezier.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:45

Het ziet er ontspannen uit
Volgens mij rijd je hem heel vriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-07-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: negatieve post van orphane en reactie daarop

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:46

mika11 schreef:
Het ziet er ontspannen uit.
Volgens mij rijd je hem heel vriendelijk.

dankje :)

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:59

Er zit duidelijk verbetering in vooral de bespiering,

hij zou wat actiever mogen lopen, en wat beter aan je hulpen mogenstaan, daardoor zou het wijken ook beter kunnen gaan aangezien hij het soort van negeert.

msbl00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:09

hallo wat een mooi paard je h ave rijd je hem heel goed. In de galop kijk je ook gekanteld aan de binnenkant moet je meer rechtop te zitten op hem zodat hij kan balans beter. ook je binnen in de hand je nodig hebt om vooruit te duwen niet uit naar de zijkant. als hij goed is kun je hem met je huisdier in de hand. dat is ook een goede manier van het controleren van het paard is in de buitenste hand-en uitschakelen van uw binnenkant van het been. hoop dat dit logisch!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:23

De reactie hierboven is vast door Babelfish vertaald of zo. :+

Ziet er goed uit hoor Jacky, als tip zou ik je misschien kunnen meegeven nog iets meer afwisseling in het werk in te bouwen, vooral wat meer overgangen. Om hem scherp en alert te houden.

De galop is ook duidelijk verbeterd. :)