Paard niet kunnen houden in galop in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

Paard niet kunnen houden in galop in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:18

Ik ben pas met mijn paard naar het bos geweest samen met nog iemand, maar ik kon mijn paard totaal niet houden in galop. Stap was geen probleem en in draf ging mijn paard best wel hard maar ik kon hem wel terug langzamer laten gaan. In galop ging mijn paard alleen maar steeds harder en had ik echt geen controle meer. Eerst liep mijn paard langs het andere paard, maar toen wilde mijn paard alleen maar racen, ook al reageerde het andere paard er niet op. Daarna ben ik achter het andere paard gaan rijden maar toen wilde hij alleen voorbijsteken. Als ik alleen rij dan heb ik dit ook wel minder. Wat kan ik hieraan doen want zo is het niet echt leuk meer en ook niet zo veilig

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:22

oei.......herkenbaar.

Mijn paard ziet ook iedere galop buiten als een race :=
Toen ik hem een keer in wilde houden omdat ik vond dat hij naar mij moest luisteren heeft hij mij er af gebokt!!
Daarna ben ik een poos buitn niet meer in galop gegaan...... :o

Nu ben ik pas nog met een ander paard mee geweest ( nieuwe combinatie) en dat ging super!!!!

Misschien als je met een paard mee kan waar de jouwe niet mee in conflict wil gaan dat hij er wel netjes achter blijft?

Chaos

Re: Paard niet kunnen houden in galop in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:27

Leer ze een noodstop.
Hebben de mijne ook allemaal.
Als je zorgt dat die altijd werkt kun je ze iig op de rem zetten als ze gaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:29

ja.....die noodstop heb ik dus ook.......daar krijg je ze met wat geluk compleet mee over de zeik.
Nou ja....de mijne dan....... ze zijn niet allemaal gelijk natuurlijk

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:29

Mijn bijrijdpaard is in galop buiten ook wat sterker, niet dat het niet meer veilig is want uitendelijk is ze wel terug te nemen maar bij haar werkt het om bijv. bergopwaarts te galopperen. Wij hebben een heuvel in de buurt en af en toe mag ze daar dan op galopperen zodat ze echt alles eruit kan gooien zegmaar. Bovenop is ze dan gewoon weer makkelijk terug te nemen. En heel veel paarden zien buiten galopperen gelijk als racen, dus misschien belangrijk om te oefenen ook korte stukjes heel rustig te galopperen? Hoop dat je er wat aan hebt :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:32

Okee, ja hier is het ideaal. :)

De enige bij wie die niet werkte als hij echt ging trok ik dan gewoon om.
Maarja, dat gaat in het bos niet. :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:33

mijn pony deed het ook, maar die wilde graag voorop lopen en dan werd het wel minder. heel veel oefenen, je moet meer controle over je paard hebben.
mijn pony gaat met het springen ook hard en daar heb ik gewoon een ander bit in hangen. je kunt er een pessoa bit in hangen en mischien dat een martingaal helpt?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:33

quartel schreef:
oei.......herkenbaar.

Mijn paard ziet ook iedere galop buiten als een race :=
Toen ik hem een keer in wilde houden omdat ik vond dat hij naar mij moest luisteren heeft hij mij er af gebokt!!
Daarna ben ik een poos buitn niet meer in galop gegaan...... :o

Nu ben ik pas nog met een ander paard mee geweest ( nieuwe combinatie) en dat ging super!!!!

Misschien als je met een paard mee kan waar de jouwe niet mee in conflict wil gaan dat hij er wel netjes achter blijft?

Hier in de buurt is voor de rest niemand wat meekan. Maar dat andere paard is echt een heel braaf en heel rustig in galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:37

Ik heb het in het begin gehad dat we aan het bos stonden, toen dacht madam ook dat je zo hard mogelijk door het bos moet rennen en je rem moet negeren toen ik voor het eerst alleen ging. Nou ze heeft het geweten, heb haar het halve bos doorgejaagd tot ze duidelijk geen puf meer had. Er is toen direct een lichtje gaan branden dat je in het bos misschien maar beter gewoon rustig een galopje kan doen en moet blijven luisteren. Kan nu ook gerust flink hard bos crossen, maar dan wel omdat ik het wil en tot waar ik wil.

TS heb je al geprobeerd hoe het gaat als je jou paard voorop laat lopen? Misschien loopt hij gewoon liever voorop en niet naast of achter een ander paard?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:39

nicky_rilana schreef:
mijn pony deed het ook, maar die wilde graag voorop lopen en dan werd het wel minder. heel veel oefenen, je moet meer controle over je paard hebben.
mijn pony gaat met het springen ook hard en daar heb ik gewoon een ander bit in hangen. je kunt er een pessoa bit in hangen en mischien dat een martingaal helpt?

Pessoa bit is denk ik niet zo een goed idee want mijn paard kan niet goed tegen scherpere bitten en als ik teveel aan de teugels zit gaat hij alleen maar harder. Kan een martingaal misschien helprn?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:41

@ idinn: voor het andere paard heb ik ook wel eens gebrobeerd maar mijn paard loopt zo al niet grasg voorop, en in galop voelt die zich opgejaagd door het paard achter hem

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:45

hhmm....als ik het zo hoor doet jouw paard wat mijn vroegere merrie ook deed.
not funny!!

Als je aan de teugels zat ging ze alleen maar harder en inderdaad ook zich opgejaagd voelen bij een achterligger.
Dat maakt het allemaal niet makkelijker :n

doe je de galop altijd op dezelfde plaatsen?
Is het misschien een idee op elders een galop te doen (waar je dat nog niet eerder gedaan hebt) en dan naast het andere paard te gaan rijden?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:47

een martingaal zorgt er voor dat je contact houdt. dan kun je mischien veel schakelen in het bos dat je meer controle krijgt?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:50

Ik doe galop nooit op dezelfde plaats, maar ik probeer juist af te wisselen waar ik galoppeer. Naast het andere paard gaat ook niet echt want dan probeert mijn paard steeds te racen ookal reageert het andere paard er niet op

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:54

maar dan loopt hij dus voorop als ik het goed begrijp?

Als ik met mijn huidige ruintje mijn medereiziger probeer in te halen nu.........
Dan verliest hij haar op den duur uit het oog en verminderd gelijk vaart......
Die van jou gaat dan dus harder omdat hij zich opgejaagd voelt?

Ik kan dan ook niets anders meer verzinnen dan een bit zo scherp dat hij geen keuze meer heeft dan luisteren naar wat verteld word.
Misschien niet de juiste manier maar wel een stuk veiliger voor jou......
en wie weet leert hij zo zich te gedragen?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 18:58

Mijn paard loopt niet graag voorop. Heb dat ook al geprobeerd maar dat gaat niet echt. Achter het andere paard gaat nog het beste tot nu toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:00

Kan je je paard bij je houden als die ander vooruit gaat in draf? Dat je als jullie gaan galopperen eerst een grotere afstand creëren tussen jullie in? Omdat het zich voor het andere paard opgejaagd voelt, misschien dat je op die manier voor elkaar kan krijgen dat die meer op jou gaat reageren en minder instelt op wat het andere paard doet? Begrijp dat als je alleen zou gaan rijden je minder last hebt van dit probleem toch?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:03

Ik lees dat je het paard een noodstop aan moet leren! Maar vraag dan vanuit mij, hoe leer je een paard dan een noodstop aan?

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:09

Als ik alleen ben doet mijn paard dit inderdaad minder. Eerst ging mijn paard obmiddelijk in galop als het andere paard ging maar toen mijn paard moe begin te worden kon ik hem wel in draf houden als het andere paard ging galopperen, maar toen ik toen in galop ging ging mijn paard nog steeds heel snel. Maar hoe leer je een noodstop dan?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:00

XThisIsMeX schreef:
Ik ben pas met mijn paard naar het bos geweest samen met nog iemand, maar ik kon mijn paard totaal niet houden in galop. Stap was geen probleem en in draf ging mijn paard best wel hard maar ik kon hem wel terug langzamer laten gaan. In galop ging mijn paard alleen maar steeds harder en had ik echt geen controle meer. Eerst liep mijn paard langs het andere paard, maar toen wilde mijn paard alleen maar racen, ook al reageerde het andere paard er niet op. Daarna ben ik achter het andere paard gaan rijden maar toen wilde hij alleen voorbijsteken. Als ik alleen rij dan heb ik dit ook wel minder. Wat kan ik hieraan doen want zo is het niet echt leuk meer en ook niet zo veilig

Oké, leer eerst je paard dat er never nooit ingehaald wordt....Een goede manier kan zijn om, zoals vroegûh mijn zus met haar tank van een paard het mijn hittepetitje geleerd heeft :D
Wij gingen samen het bos in, zij voorop en ik erachter. Draven en galopperen alleen op de wat smallere paden zodat ze er niet langs kunnen schieten! Zodra mijn heethoofdje erlangs wilde, zette zij "gewoon" haar paard er scheef voor met zijn stevige kont :D , hij blokte als het ware de mijne. Natuurlijk heb je daar een ervaren ruiter voor nodig die jou goed in de gaten heeft met een geschikt paard ;) maar wie weet heb je iemand in je omgeving? De mijne heeft het toen heel goed begrepen, inmiddels 19 jaar maar nog steeds net zo fanatiek en onlangs met een groepsbuitenrit nog lekker op een "dikke kont" gestuurd :D ze remt vanzelf af dan.

Dan verder, probeer dat moment van onder je vandaan lopen te voorkómen. Als ze eenmaal gaan en tempo hebben zijn ze loeisterk. Vaak voel je dat je als het ware die grens overgaat. Terugnemen d.m.v. ophoudingen én weer ontspannen en iets loslaten (heel belangrijk) blijf niet continu druk op de teugels houden want daar maak je ze alleen maar sterker en fanatieker mee. Ga desnoods weer even ontspannen stappen en probeer het later opnieuw. Dan ga je de stukken draf langer maken, veel paarden worden daar uiteindelijk ook meer ontspannen van omdat ze een beetje hun ei kwijt kunnen. Probeer steeds opnieuw die rust erin te krijgen, als ze doorhebben dat er lekker gekletterd kan/mag worden wordt het steeds lastiger af te leren en ben je haast genoodzaakt er een loeischerp bit in te hangen voor de veiligheid en of dat nou zo leuk is??

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:30

Ik lees even mee.......herkenbaar! :=

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:32

nicky_rilana schreef:

Volgens mij is 'een ander bit erin hangen' niet de oplossing hoor !
Probeer idd met een rustig paard op wandel te gaan.
Zodra ze hard begint te gaan , breng je ze meteen terug naar draf. Ook als ze in draf te rap gaat, zet je haar terug in stap, zo zal ze na een tijd begrijpen als ze te snel gaat, dat ze helemaal niet meer kan gaan.
In het begin zal ze protesteren, maar dit gaat wel over, zolang jij volhoud.
Streng zijn en zeker niet in je teugels hangen, en telkens korte, rustige stukjes bergopwaartse galop.
Veel succes ! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:57

Naast veel bruikbare tips die ik gelezen heb in dit topic die ik niet ga herhalen nog enkele:
Je schrijft dat als je alleen gaat met je paard dat het probleem dan veel minder is. Wellicht dat daar de oplossing ligt. Als je alleen gaat kun je oefenen in een rustig hand gallopje. Zodra je voelt dat ze sterk wordt en wil gaan, gelijk terug brengen in draf en stap. Goed belonen. Als alle drang om te knallen weg is weer rustig aan galopperen.
Het kan helpen om een heter paard een tijdje te laten draven voordat je laat galopperen. Heel consequent rijden. Zodra paard te voorwaarts wordt terug brengen in tempo desnoods in stap.
Mijn paard heeft het geholpen om ook regelmatig stap ritten te doen met haar dikke vriend.
Vooral als ze samen zijn willen ze graag racen. Heel consequent terug rijden in stap. Ho is ho en gelijk stil zetten. Net zo lang oefenen totdat ze braaf zijn.
Als wij voelen dat de paarden heet zijn samen dan wordt er niet gegaloppeerd. Want één keer fout gaan betekent weken weer werken aan de rust in het clubje.
Toen onze paarden dit gedrag vertoonden mocht niemand (dus ook de bijrijders niet!) ze vol laten gaan in het bos totdat rustig gedrag weer bevestigd was.
Afwisselende ritten maken van rustige stap rit, rustige rit stappen - draven - galopperen en dan kun je best een keer in een rit ze weer eens vol laten gaan.]
Succes ermee.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:29

Dit komt me ook heel bekend voor. Zodra ik met mijn paard heb gegaloppeerd buiten dan is hij bijna niet meer te houden. Volgende keer een martingaaltje erop gezet maar daar trekt meneer ook niets van aan. Dus ben ik gaan kijken naar een scherper bitje. Nu heb ik alleen voor het buitenrijden een pelham bit in zodat ik net iets meer te zeggen heb dan meneer. En moet zeggen het werkt echt goed. Ik pak de teugels buiten alleen aan in de galop. Draf en stap mag hij met een lang teugeltje doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:30

Niet meer galopperen in het bos met dat andere paard erbij. Als je dan toch wil galopperen achter die ander houden en goed blijven sturen zodat hij er niet langs kan.
Dat kan werken omdat die ander er blijkbaar niet zoveel om geeft en niet wil racen.