Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duuk2011

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:54

Hoi allemaal,

Op het moment rij ik een jong paard en hij pakt alles verdomd goed op.
Alleen wat me nu erg opvalt is dat als ik samen met andere paarden aan het rijden ben, dat hij de neiging heeft om tegen een aan paard aan te leunen. Hij zoekt dan steun. Dit doet hij ook wel eens bij een hek.
Wat kan ik hier het beste mee doen?

Hij is nog maar 3 (en een half) dus hij is natuurlijk nog wat wankel op de benen. Maar kan ik juist het beste met hem oefenen om de binnen hoefslag te rijden, of is dat te zwaar? Moet ik hem gewoon lekker over de hoefslag laten rijden en nu nog laten 'hangen'?

marloes1990

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:58

Hoelang is het paard al onder het zadel, want dit klinkt nogal normaal voor een jong paard.

Je kunt wel oefeningen doen als, op de binnenhoefslag rijden, veel figuren en overgangen rijden. Hierdoor zal het paard uiteindelijk minder steun gaan zoeken en minder steun nodig hebben.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 17:00

Nu ongeveer 3 maanden dus nog niet zo lang. Daarom is mijn vraag ook of ik het nu nog lekker moet toestaan of dat ik al oefeningen moet gaan doen om hem op de binnenhoefslag te gaan rijden? Misschien is dat nog te zwaar voor hem? Ik weet het niet zo goed

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:26

je hebt pb ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:28

heb ook een jonge merrie die enkele maanden onder het zadel is en ik probeer zoveel mogelijk figuren te rijden, ook ga ik tegenwoordig wel eens een buitenritje maken, hier kan ze op niets leunen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:15

Is redelijk normaal voor een jong paard, ze zoeken nog echt de balans. Veel afwisselen en inderdaad niet teveel op de hoefslag blijven rijden. Ook wat Dobel al aangeeft; buitenritjes maken is echt super voor jonge paarden. Neem wel iemand mee en als je geen combinatie vindt, neem dan iemand mee die het jonge paard aan de longeerlijn kan houden tijdens de wandeling. In het begin hoef je ook niets meer te doen dan wat stappen. Rustig uitbouwen en binnen no time rijd je lekker buiten.

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:25

Dit is helemaal normaal voor een jong paard.
Gewoon binnenhoefslag nemen, veel oefeningen en overgangen. Zorg ervoor dat je hem constant bezig houdt.
En inderdaad, buitenritten. Hier kan hij nergens tegen leunen.

Probeer je er verder niet erg druk over te maken, als je hem vaak rijdt gaat hij leren om op z'n eigen benen te lopen en dan gaat het vanzelf over.