Romana @ work in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Romana @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:46

Hai :wave:

Na láng twijfelen, tóch maar eens een topic op HAW. :)

Romana is een 10 jarige Haflinger merrie, afstamming onbekend helaas, van 1.50 hoog.
Ik heb haar sinds eind November. We hebben het toen heel rustig aan gedaan.
We staan op een stal zonder binnenbak, zonder teveel andere luxe dingen.. maar wél iedere dag standaard naar buiten ongeacht het weer.
Hiervoor heb ik altijd op vrij luxe stallen gestaan, binnenbakken, stapmolens, solarium.. noem maar op wat je kan bedenken.
Maar paarden stonden haast altijd binnen..
Dit was voor mij dus wel even een omslag, maar ik zou niets anders meer willen! Welzijn van het beestje voor alles hier! _/-\o_

We hebben even wat tegenslagen gehad. Zoals een zadel dat niet goed lag, zware winter, dame een tumortje op d'r achterbeen..
maar zonder de downs kunnen wij natuurlijk niet voldoende genieten van de ups! *\o/*

Sinds eind April hebben wij het lessen weer opgepakt. We hebben 1 à 2x per week les.
Niveau? Absoluut nog geen eens B waardig! Pure basis en controle nu met deze heerlijke tante.

Eigen verbeterpunten:
- Vóórwaarts. Ze sukkelt de laatste tijd graag wat in en gaat dan op de voorhand lopen als je van voor wat vraagt.
Leuk als ze wilt zakken, maar de motor moet wel geactiveerd blijven!! Daar zijn we vooral mee bezig nu.
- Zelf hakken uit blijven drukken.
- Bovenlijf rechtop houden, duik soms iets naar voren.
- Handen rechtop houden.

Afbeelding
1. Dit zijn wij! Hoi! :wave:

Afbeelding
2. Wat kijken we weer serieus.. Veel voltes, stelling en buiging vragen met loswerken.

Afbeelding
3. Handen dragen en tenen naar binnen!

Afbeelding
4. Hier komt het neusje er teveel uit, dan maar eventjes.. liever even goed voorwaarts.

Afbeelding
5. Concentratie

Afbeelding
6. We beginnen weer langzaam te zakken.

Afbeelding
7. Tussendoor weer even wat stapwerk. Proberen langzaam mijn handen iets naar voren te doen (geen teugels vrijgeven),
maar kijken of ze wilt volgen.. wilt zakken.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Enige gelukt galopsfoto. In de galop vallen we nog heerlijk uit elkaar..
Hier streek ik net over haar binnenhals, vandaar de rare momentopname.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13. Dit vind ik een fijn beeld. Voorwaarts, en langzaam aan het zakken.

Afbeelding
14. En moe na het werken.. ;)

Hier een samenvattingsfilmpje van de les van 28 April, tijdje terug dus al.

Opbouwend commentaar is meer dan welkom, maar hou het wel leuk.
Ik probeer op iedereen te reageren en er echt wat mee te doen, ik sta helemaal open! :)

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:52

Heey cynn,

Teneerste vind ik echt dat je romana heel erg vriendelijk rijd!!
Wat trotser op gaan zitten, schouders naar achteren :) en idd teentjes naar binnen..
Maar dat gaat helemaal goed komen ! :D

aerdenhout1

Re: Romana @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:07

Wat een prachtige grote Haflinger heb jij daar zeg!
Commentaar...probeer je buik niet in te trekken, daar door ga je wat te veel naar voren zitten en kan je je bekken niet goed kantelen en dus je zit hulp niet voldoende door laten komen.
De pony zou wat losser mogen in de aanleuning, dus wat meer er doorheen zodat ze je hand gaat volgen naar beneden.
Wat meer "durven" rijden af en toe en wat strenger zijn, zodat je ook/juist daarna weer kan ontspannen.
Nu is het het allemaal "NET NIET"
Maar liever dit soort foto's dan die ruk en trek beelden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:10

je zit op de eerste foto wel teveel naar voren hoor ( _O- )

Het ziet er erg leuk en vriendelijk uit vind ik, let inderdaad op je hakken, en je mag best wat trotser zitten, want jullie gaan heel leuk! +:)+

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:12

Hey meid,

Daar is eindelijk jouw topic! Wat een verschil in hoogte ineens he hihi. Het staat je heel erg goed!

aerdenhout1 schreef:
Commentaar...probeer je buik niet in te trekken, daar door ga je wat te veel naar voren zitten en kan je je bekken niet goed kantelen en dus je zit hulp niet voldoende door laten komen.
De pony zou wat losser mogen in de aanleuning, dus wat meer er doorheen zodat ze je hand gaat volgen naar beneden.
Wat meer "durven" rijden af en toe en wat strenger zijn, zodat je ook/juist daarna weer kan ontspannen.

Heel goed verwoord, ik denk (na verhalen ook wat ik van jou heb gehoord) dat dit echt goede tips zijn voor je, Cynthia. :)

Ik vind dat je goed bezig bent: haar proberen lekker actief te laten lopen en komt het zakken in haar hals vanzelf wel. Je bent een vriendelijke ruiter, dat heb ik goed kunnen ervaren toen je Madeira voor mij wel is ging rijden.

Lekker genieten van je pony :+:

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:17

mooie tuigage heb je op je pony!
Ik vind het er vriendelijk uit zien en als tip zou ik zeggen dat je je handen misschien iets meer kan dragen.
Ook kijk je regelmatig naar beneden op de foto's, maar ik moet wel zeggen dat je je hoofd daarbij wel rechtop houdt.

ik vroeg me alleen wel af waarom je met zwanenhalssporen rijdt...

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:18

Wat een leuke grote haflinger!! <3

Hihi, wat ik voor commentaar ga geven geld ook voor mij. Strenger zijn met rijden, voorwaarts/neerwaarts rijden. Zelf moet ik dat ook nodig doen, wat goed werkt als ze niet willen reageren, dan maar 2 ronden vol in middendraf. Je zult zien dat dan de volgende x ze meteen reageeren en ook niet zwaar zijn worden in de hand! :D Ik vind dat je haar verder heel vriendelijk rijdt en dat ze al netjes rond loopt zonder helemaal opgekruld maar netjes met het neusje er een beetje uit! :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:31

bietjuhh schreef:
Heey cynn,

Teneerste vind ik echt dat je romana heel erg vriendelijk rijd!!
Wat trotser op gaan zitten, schouders naar achteren :) en idd teentjes naar binnen..
Maar dat gaat helemaal goed komen ! :D

Dank je wel meis! :D

aerdenhout1 schreef:

Dat ik mijn buik intrek heb ik eigenlijk niet eens zozeer doorgehad! Wel goede tip, zal er vanavond gelijk opletten! Bedankt!
En klopt, het is nu een beetje 'net niet' precies! :=

Dankje voor je reactie! +:)+

Myrthe_Yolto schreef:
je zit op de eerste foto wel teveel naar voren hoor ( _O- )

Het ziet er erg leuk en vriendelijk uit vind ik, let inderdaad op je hakken, en je mag best wat trotser zitten, want jullie gaan heel leuk! +:)+

Haha, ja die eerste foto kan écht niet hè?! :D Dankje voor je reactie!

Madeira_ schreef:
Hey meid,

Daar is eindelijk jouw topic! Wat een verschil in hoogte ineens he hihi. Het staat je heel erg goed!

aerdenhout1 schreef:

Heel goed verwoord, ik denk (na verhalen ook wat ik van jou heb gehoord) dat dit echt goede tips zijn voor je, Cynthia. :)

Ik vind dat je goed bezig bent: haar proberen lekker actief te laten lopen en komt het zakken in haar hals vanzelf wel. Je bent een vriendelijke ruiter, dat heb ik goed kunnen ervaren toen je Madeira voor mij wel is ging rijden.

Lekker genieten van je pony :+:

Haha, ja wat een verschil met Polly hè. :))
En precies, eerst de motor aan! Daarna de rest.
En genieten doe ik zeker hoor, dankje wel meis :+:

mistral830 schreef:
mooie tuigage heb je op je pony!
Ik vind het er vriendelijk uit zien en als tip zou ik zeggen dat je je handen misschien iets meer kan dragen.
Ook kijk je regelmatig naar beneden op de foto's, maar ik moet wel zeggen dat je je hoofd daarbij wel rechtop houdt.

ik vroeg me alleen wel af waarom je met zwanenhalssporen rijdt...

Ja dat viel me ook op toen ik de foto's aan het bekijken was.. dat ik wat naar beneden kijk, maar toch redelijk rechtop blijf.. vreemd := Zal meer voor me uit gaan kijken in het vervolg!

En deze zwanenhalssporen heb ik van mijn instructrice geleend. Ik hou mijn benen wel redelijk stil, alleen wil ik ze nog wel eens optrekken. En aangezien dit spoor van zichzelf al wat omhoog staan, is dit niet nodig en gaat het optrekken al steeds beter.

noukie175 schreef:
Wat een leuke grote haflinger!! <3

Hihi, wat ik voor commentaar ga geven geld ook voor mij. Strenger zijn met rijden, voorwaarts/neerwaarts rijden. Zelf moet ik dat ook nodig doen, wat goed werkt als ze niet willen reageren, dan maar 2 ronden vol in middendraf. Je zult zien dat dan de volgende x ze meteen reageeren en ook niet zwaar zijn worden in de hand! :D Ik vind dat je haar verder heel vriendelijk rijdt en dat ze al netjes rond loopt zonder helemaal opgekruld maar netjes met het neusje er een beetje uit! :)

En ik ben zelf al niet één van de grootste, dus ze lijkt alleen nog maar groter. Haha. :Y)

Klopt, als de mijne gaat sukkelen en ik haar naar beneden vraag dan gaat ze op de voorhand duiken én op mijn rug en handen leunen. Níet de bedoeling. Dit is er de laatste tijd wat ingeslopen, voorheen deed ze dit niet. Dus eerst maar naar vóren rijden en op eigen benen lopen. Dan gaan we weer zakken :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:46

het ziet er echt netjes uit hoor :)
en wat een gaaf tuigage heb je :o

is je merrie dragend? of zijn dat weidevetjes ?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:54

Weidevetjes, haha _O- Ze staan in nieuw land en dat gaat behoorlijk hard moet ik zeggen :=

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:56

Tips zijn al gegeven hierboven! mag van mij iets meer voorwaarts, ze lijkt zwaar op de hand zo..weet niet of dit ook zo is?
Je zadel vind ik erg kieperig/wiebelig?
Gaaf tuig!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 17:02

Def schreef:
Tips zijn al gegeven hierboven! mag van mij iets meer voorwaarts, ze lijkt zwaar op de hand zo..weet niet of dit ook zo is?
Je zadel vind ik erg kieperig/wiebelig?
Gaaf tuig!

Van het voorwaarts klopt, heb ik ook aangegeven in openingspost dat we daar nu veel mee bezig zijn.
En ze is alleen zwaar in de hand als ze dus loopt te sukkelen en dán gaat zakken. Dan gaat ze hangen. Dat is niet de bedoeling. Ze moet op d'r eigen benen lopen. :)

En het zadel is net opgevuld en ligt eindelijk weer goed eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:03

Wat een leukerd heb je nu! Ze ziet er goed uit (en volgens mij zit jij er ook aardig stralend op :D )!
Super gaaf tuig ook, staat mooi.

Qua commentaar vielen mijn hakken je ook een beetje op, maar vind dat je voor de rest een mooie houding hebt en dat je een goede instelling hebt qua rijden. Jullie komen er wel zo! :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:11

Daar is Romana <3

Inderdaad voorwaarts houden, en ondertussen druk op de teugels. Aan het eind gisteren zag je dat ze veel verder zakte dan aan het begin, je zag de ontspanning komen.
Kijk maar trots naar voren, handen wat meer dragen en goed aan het been.
Galop komt vanzelf wel, eerst stap en draf voor elkaar.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:15

Hele leuke pony. Super dat je voorwaarts rijden belangrijker vindt, dan het rond in de hals. Zo hoort het ook. Eerst de motor aan en dan pas rond.

Ik zou zeker geen zwanenhalssporen gebruiken zolang je je been nog niet laag kan houden. Het werkt andersom hè, eerst je benen goed, dan sporen aan. Naast dat je je been wat optrekt, heb je de sporen ook nog eens hoog boven je enkel zitten en dan ook nog zwanenhalssporen. Dat is dus 3x omhoog... Op foto 10 raakt het puntje van je spoor bijna je dekje, zo hoog zit hij. Je ziet op de foto's ook best vaak dat je je sporen gebruikt, terwijl het mij op dat moment niet nodig lijkt.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 03:56

Cynn_x schreef:
Weidevetjes, haha _O- Ze staan in nieuw land en dat gaat behoorlijk hard moet ik zeggen :=

Oei ze is wel erg dik hoor, kijk uit voor hoefbevangenheid! Verder leuke merrie, weet je helemaal niks van de afstamming? Zelf heb ik ook altijd haflingers gehad, hierbij een filmpje van mijn laatste uit eigen fok <3

http://www.youtube.com/watch?v=GFP4D3m61Eo

Met rijden lekker blijven oefenen, ook op je eigen houding. Een tip: je haar in een staart ziet er al gelijk een stuk netter uit :D

Owja, supermooi zadel en hoofdstel trouwens _/-\o_

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:22

Probeer eerst voorwaarts te rijden daarna neerwaarts, dat komt vanzelf wel. Haar tempo ligt nu namelijk wel erg laag. Verder vindt ik het een mooie haflinger hoor! En het bruine tuig staat haar erg mooi!:)

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:53

wat een gave haflinger met mooi tuig zeg!!
puntjes die ik zag.
als ik jou was zou ik de sporen even afdoen. of andere gaan halen. want op het filmpje is goed te zien dat je haar bij iedere pas aandrijft. zo heeft het effect van sporen natuurlijk ook geen zin XD. doormiddel van heel erg veel overgangen te gaan rijden: stap-draf-stap-draf-galop-draf etc krijg je haar ook goed aan het been en een stuk sneller voorwaarts. en dan komt die buiging daarna vanzelf wel. en doordat je je hakken optrekt werkt de zwanenhals spoor voor jou ook op de verkeerde plek. dat is op de fotos ook goed te zien, je bent zelfs volgens mij al niet zo groot en met een rechte spoor zit je veel beter denk ik.

veel plezier nog met je leuke haflinger.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:28

Hee Cynthia!
Ik moet zeggen dat ik je altijd heel vriendelijk vindt rijden, echt mijn complimenten! Het straalt er ook gewoon af dat je er plezier in hebt en dat is altijd goed. :)
Probeer je handen netjes recht op te houden en je schouders wat naar achter te doen. Ga eens zitten alsof je trots bent; 'Zo hier komen wij aan en wij gaan jullie eens even wat zien!' Je mag er best wat meer aan rijden!
Om haar voorwaarts te maken vooral veel overgangen rijden, stap-draf, draf-galop maar probeer ook een keer stap-galop. Ook schijnovergangen maken helpt heel goed. Vanuit draf, bijna terug naar stap maar dan toch weer voorwaarts drijven. Probeer veel te schakelen in alle gangen, dus zowel stap, draf als galop. Neem een stukje middenstap of middendraf mee. Daarbij hoef je niet te te proberen haar naar beneden te rijden, als ze voorwaarts is komt dat hoofd meestal vanzelf wel. :)
Maar volgens mij weet jij heel goed waar je mee bezig bent, veel succes! Ik vind het echt een hele gave haflinger. <3

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:39

ik heb even naar het filmpje gekeken,
ik vind het er goed uitzien, ook ik heb als tip om haar nog wat meer voorwaarts te rijden. en ik vind dat je op het filmpje je benen wat teveel beweegt.
en bij de miscommunicaties zou ik liever zien dat je het iets meer naar voren oplost. nu zie ik dat je het vooral met je teugels oplost.
probeer haar eens als ze bokt iets naar voren te rijden en dan pas weer wat opvangen. wel opletten dat ze niet helemaal onder je uitloopt!

en voor de rest: ga zo door!

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:47

Wauw die bruine kleuren staan haar (en jou) Super! Mooi set zo & knappe haf.

Nog even een tipje om die motor draaiende te houden.. Je kan beter je spoortjes af doen en met een (lange) zweep gaan rijden. Zo kun je haar af en toe van achter even bijtikken. Niet heel hard maar af en toe kleine tikjes om die achterhand er bij te houden. Werkt bij die van mij super.

En natuurlijk veel schakelen en overgangen blijven rijden.

Veel succes nog samen ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:18

Wat een ontzettende leuke pony, en wat een gaaf tuig!!! Ooit wil ik dat ook voor mijn paard...
Maar goed nu over jouw ;) : Ik zou beginnen met je zadel nét een stukje meer naar achteren te leggen. Vooral op de foto's dat je vanaf de zijkant erop staat, zie je dat het zadel nog op de schouder van pony ligt. Wanneer je het zadel iets naar achteren doet, kan je pony ook vrijer gaan lopen!
En daarnaast zou ik er ook voor kiezen om deze sporen af te doen. Omdat je vrij klein bent zit je echt letterlijk halverwege zijn buik te prikken. Probeer eens eerst met alleen een zweep te rijden, en bij te tikken. Bij mijn paard werd bijtikken vaak nog beter als spoortjes.
En mocht je toch met spoortjes willen rijden, kan je beter gewoon een knopje gebruiken.
De zwanenhals wordt meer gebruikt als nét wat te grote mensen op paarden rijden. Zij gaan dan hun benen optrekken om been te geven.
Maar aangezien je dat niet bent ;), heb je deze spoor absoluut niet nodig. Dus eigenlijk gewoon leren om je hakken uit te drukken, ga je gelijk ook nog beter in het zadel zitten.
Succes!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:23

Met een zweep rijden gaat niet lekker. Dan krijg ik een rodeo. Serie bokken die niet ophouden.

PriscaZ schreef:
Hele leuke pony. Super dat je voorwaarts rijden belangrijker vindt, dan het rond in de hals. Zo hoort het ook. Eerst de motor aan en dan pas rond.

Ik zou zeker geen zwanenhalssporen gebruiken zolang je je been nog niet laag kan houden. Het werkt andersom hè, eerst je benen goed, dan sporen aan. Naast dat je je been wat optrekt, heb je de sporen ook nog eens hoog boven je enkel zitten en dan ook nog zwanenhalssporen. Dat is dus 3x omhoog... Op foto 10 raakt het puntje van je spoor bijna je dekje, zo hoog zit hij. Je ziet op de foto's ook best vaak dat je je sporen gebruikt, terwijl het mij op dat moment niet nodig lijkt.

Zo hoog zit het spoor niet, en het uiteinde is gewoon een bot rondje. Dus hij is nog vriendelijker dan het spoortje waar ik eerst mee reed.
En dat 'ie net onder mijn dekje komt, tja, ik ben ook niet de grootste zelf! Dat lijkt mij ook wel duidelijk te zien!

Firstofjuly schreef:
Cynn_x schreef:

Oei ze is wel erg dik hoor, kijk uit voor hoefbevangenheid! Verder leuke merrie, weet je helemaal niks van de afstamming? Zelf heb ik ook altijd haflingers gehad, hierbij een filmpje van mijn laatste uit eigen fok <3

http://www.youtube.com/watch?v=GFP4D3m61Eo

Met rijden lekker blijven oefenen, ook op je eigen houding. Een tip: je haar in een staart ziet er al gelijk een stuk netter uit :D

Owja, supermooi zadel en hoofdstel trouwens _/-\o_

Haha, mijn elastiekjes zijn op. Moet nieuwe halen. In het filmpje rijd ik ook gewoon met een staart in :) !

Lucy_ schreef:
Hee Cynthia!
Ik moet zeggen dat ik je altijd heel vriendelijk vindt rijden, echt mijn complimenten! Het straalt er ook gewoon af dat je er plezier in hebt en dat is altijd goed. :)
Probeer je handen netjes recht op te houden en je schouders wat naar achter te doen. Ga eens zitten alsof je trots bent; 'Zo hier komen wij aan en wij gaan jullie eens even wat zien!' Je mag er best wat meer aan rijden!
Om haar voorwaarts te maken vooral veel overgangen rijden, stap-draf, draf-galop maar probeer ook een keer stap-galop. Ook schijnovergangen maken helpt heel goed. Vanuit draf, bijna terug naar stap maar dan toch weer voorwaarts drijven. Probeer veel te schakelen in alle gangen, dus zowel stap, draf als galop. Neem een stukje middenstap of middendraf mee. Daarbij hoef je niet te te proberen haar naar beneden te rijden, als ze voorwaarts is komt dat hoofd meestal vanzelf wel. :)
Maar volgens mij weet jij heel goed waar je mee bezig bent, veel succes! Ik vind het echt een hele gave haflinger. <3

Hey Lucy! Dank je wel voor je reactie :+: :D
Met veel overgangen (en ook schijnovergangen) zijn we al mee bezig, maar het werkt nog niet zo.. we blijven het wel proberen. Het enige wat de dame dan doet is boos gaan 'knorren' en beetje bokkerig wezen. De trut. :+

m9ara schreef:
ik vind het er goed uitzien, ook ik heb als tip om haar nog wat meer voorwaarts te rijden. en ik vind dat je op het filmpje je benen wat teveel beweegt.
en bij de miscommunicaties zou ik liever zien dat je het iets meer naar voren oplost. nu zie ik dat je het vooral met je teugels oplost.
probeer haar eens als ze bokt iets naar voren te rijden en dan pas weer wat opvangen. wel opletten dat ze niet helemaal onder je uitloopt!

Volgens mij rijd ik haar dan ook juist naar vóren? Altijd gedaan ook. Moet ook wel, de dame heeft ook een handje van 'hupsen' van voren (dreigen te steigeren maar het niet doen) als ik het niet bij de motor oplos. :)

xx_denise_xx schreef:
Antwoord met een citaat

En dank je wel! Het is een Kentauer Elektra ;)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:21

Mir_horses schreef:
Wat een ontzettende leuke pony, en wat een gaaf tuig!!! Ooit wil ik dat ook voor mijn paard...
Maar goed nu over jouw ;) : Ik zou beginnen met je zadel nét een stukje meer naar achteren te leggen. Vooral op de foto's dat je vanaf de zijkant erop staat, zie je dat het zadel nog op de schouder van pony ligt. Wanneer je het zadel iets naar achteren doet, kan je pony ook vrijer gaan lopen!
En daarnaast zou ik er ook voor kiezen om deze sporen af te doen. Omdat je vrij klein bent zit je echt letterlijk halverwege zijn buik te prikken. Probeer eens eerst met alleen een zweep te rijden, en bij te tikken. Bij mijn paard werd bijtikken vaak nog beter als spoortjes.
En mocht je toch met spoortjes willen rijden, kan je beter gewoon een knopje gebruiken.
De zwanenhals wordt meer gebruikt als nét wat te grote mensen op paarden rijden. Zij gaan dan hun benen optrekken om been te geven.
Maar aangezien je dat niet bent ;), heb je deze spoor absoluut niet nodig. Dus eigenlijk gewoon leren om je hakken uit te drukken, ga je gelijk ook nog beter in het zadel zitten.
Succes!

Ben het hier helemaal mee eens. Knop spoortjes zouden inderdaad beter zijn. Jammer dat je die zwanehals sporen niet af wilt doen. En wat het bokken betreft, ze moet er maar aan wennen hoor aan die zweep! Die van mij vond het eerst ook niks...

En je zadel ligt inderdaad te ver naar voren. Bij de elleboog en de singel moet een vuist tussen kunnen. En hij mag niet op het schouder liggen.

Nogmaals vind jullie erg leuk bij elkaar ;) Lekker blijven lessen.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:34

m9ara schreef:

Volgens mij rijd ik haar dan ook juist naar vóren? Altijd gedaan ook. Moet ook wel, de dame heeft ook een handje van 'hupsen' van voren (dreigen te steigeren maar het niet doen) als ik het niet bij de motor oplos. :)

ik zie ook dat je been geeft om naar voor te rijden en dat is natuurlijk ook wat ik bedoel, alleen zag ik je ook tegelijk wat terugwerken met je hand. misschien wat onhandig verwoord in mijn vorige post.
ik weet niet of dat nog een speciale reden heeft?
anders heb ik natuurlijk niks gezegt! :D