U Prins, L2 strijen selectie proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

U Prins, L2 strijen selectie proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:45

Hallo, ik wil weer eens andermans mening over m’n rijden:p
Unique (U Prins) is een merrie van 10 jaar oud, heb haar nu 3 jaar.
Afstamming: Kigali x Argus
We zijn momenteel L2 + 7 winst.
We hebben de B met 29 winst uitgereden, en het L1 met 13 winst. Reden van het snel overgaan was het lichtrijden/doorzitten. Verder gaan we het L2 goed bevestigen en dan pas verder.
We zijn (als 5e) door naar de voorselectie van de regiokampioenschappen van Zuid Holland:D

Punten waar we tegen aan lopen:
Mevrouw en ik zijn vrij snel gestrest dus dat werkt wel op elkaar in. In zo’n geval krult ze op, komt er geen stap uit, geen hals strekken en been is sowieso al funest voor deze dame.

-hoofd kantelen
Afbeelding
- hals kort maken/achter de loodlijn
Afbeelding
-middenstap (3 passen lukt net, maar meer….)
Afbeelding
-hals strekken
Afbeelding
De mooie foto’s waar niet zoveel op de zien is:p
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot m’n beetje bange stiefmoeder met m’n knappe meid :o
Afbeelding

daphneM

Re: U Prins, L2 strijen selectie proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:51

Gaaf paard!

Mooi achterbeen gebruik in de uitgestrekte draf!..

Mooie foto's!..

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:51

Wat een mooi paard zeg!Ik heb alleen niet echt opmerkingen over het rijden. Ziet er netjes uit!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:54

Je puntjes moet je relativeren, ik heb echt niet veel commentaar, je rijdt vriendelijk en geduldig en ziet je eigen (kleine!) verbeterpuntjes!
Het enige wat me nog opvalt is de houding van je handen! Je houdt ze telkens anders, je duimen niet mooi rechtop en wat te breed. Een tipje hiervoor is: Hou je ellebogen tegen je lichaam aan en enkel je onderarmen in het verlengde van de teugels, en 'draag' je handen wat meer (voel je het contact ook anders aan!)

Nog heel veel succes met je mooie merrie, jullie zijn een prachtcombinatie!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:57

Het is echt een heel knap paard!

Probeer nog naar iets constantere verbinding toe te werken. En verder ben je gewoon hartstikke goed bezig en groeien jullie samen verder :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:57

Ze ziet er op de foto's wel weer veel meer gestressed uit dan in Heerjansdam, klopt dat? Ik denk dat je dit paard voornamelijk met inrijden op wedstrijden heel laag moet rijden. Ze gaat al heel snel de oprichting in, en spant dan haar rug aan.. probeer haar extreem laag te laten lopen en tegelijkertijd proberen om die bovenlijn los te laten.. Dan in de proef haar ietsje hoger instellen, wat eigenlijk bij haar al vanzelf gaat.

Er moet veel meer rust in jullie komen. Maar ondanks dat jullie allebei gestressed zijn, vind ik jullie een geweldige combinatie en het is zo'n onwijs gaaf paard!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:00

Vind jullie Zowiezo super vooruit gegaan.
Ze was naar mijn idee nog meer stressie.

Rijtechnisch vind ik het er altijd wel goed uit ziet. Jullie enige punt is de spanning. Als dat eruit is bij uni maar ook bij jou dan schiet je door!!
Haar middendraf is echt super! Dalijk in de M1 uitgestrekte stap. Dat moet ze kunnen maar stress moet weg.

Ik heb nog wel leuke druppels, die mag je wel een x gebruiken of het werkt?

Heeft ze die stress alleen op wedstrijd of ook in training?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:20

Dat opkroppen en niet willen strekken heeft alles te maken met het niet aan het been zijn/willen. Als een paard zich opkropt moet je dit ten aller tijde met je been oplossen. Niet met de hand. Druk met je been door zodat hij je hand gaat opzoeken. Dit geld ook met kantelen, kantelt ze naar rechts, neem dan druk op de linkerteugel en druk met je been haar daar naar toe. Dit soort dingen zijn dus alleen op te lossen met je been.
Verder zitten er goede stukken tussen hoor!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:23

Dank jullie wel :D :o
In de training is ze vrij rustig, kan ik haar beter bewerken. Zodra ik galop heb gedaan blijft ze wel ietsje pietsje heter. Met proeven rijden en dingen snel achter elkaar wordt ze dan ook weer een tikje heter. En met wedstrijd is het dan nog een tikje erger :P
Ik zou het kunnen zeggen als : 8; 7,5; 7; 6,5/6 :P

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:33

Joolien; heb je hier tips voor?
Ze is verschrikkelijk gevoelig op been geven, en hard wil/gaat ze wel.
Ik denk dat ik juist teveel oplos met m'n hand en zij hierdoor dit soort fratsen uithaalt:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:37

UniFlap schreef:
Joolien; heb je hier tips voor?
Ze is verschrikkelijk gevoelig op been geven, en hard wil/gaat ze wel.
Ik denk dat ik juist teveel oplos met m'n hand en zij hierdoor dit soort fratsen uithaalt:p

Dat is een schakeling tussen hulpen. Jij bent bang om teveel been te geven maar been lost het echt op.
Ze moet leren dat been niet alleen maar voorwaarts gaan is. Jij moet dat opvangen met je zit en je hand. Dit luistert redelijk nauw en kan ik je moeilijk zo uitleggen. Als jij been geeft maak je je zwaar met je zit en hou je je hand op z'n plaats, alleen kneed je wat in de teugels. Als ze de neiging krijgt harder te lopen sluit je je hand iets meer en vang je haar op met je zit.
Dit is ook de enige manier om haar op het achterbeen te krijgen, je moet die motor toch echt opstarten.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

Joolien schreef:
Ze moet leren dat been niet alleen maar voorwaarts gaan is.

Been moet altijd voorwaarts zijn, ofterwijl, voorwaartse drang.

Jullie zijn een super combinatie Es! Je doet het toch maar met het heethoofdje.
Wat is het toch een prachtige merrie!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:17

Vienna2007 schreef:
Joolien schreef:
Ze moet leren dat been niet alleen maar voorwaarts gaan is.

Been moet altijd voorwaarts zijn, ofterwijl, voorwaartse drang.

Jullie zijn een super combinatie Es! Je doet het toch maar met het heethoofdje.
Wat is het toch een prachtige merrie!

Ja maar er is een verschil tussen voorwaarste drang en hard gaan ;)
dit is precies wat joolien zegt.

ik ben het iig helemaal met haar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:22

Natuurljk moet een paard goed en scherp aan het been zijn, maar het moet niet zo zijn dat wanneer je been geeft, dat het paard harder wilt, het paard moet op been ook kunnen sluiten.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:32

Die middendraf is gaaf!!
Je hebt echt een knappe dame.

Het is haw dus:
Probeer gelijke druk te houden zodat ze niet kantelt
En probeer als ze zo oprolt te luchten en naar voren te rijden

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:34

mooi paard, iets meer van achter naar voren proberen te rijden zodat ze wat langer wordt in de hals. op de volte de buitenkant iets meer sluiten. wat een draf zit erop zeg!!! super

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:52

Gaaf paard! Als ik je commentaar zo hoor, lijkt ze erg op die van mij in gedrag. Joolien geeft de echte goede tip. Mijn paard is ook heel gevoelig op been, maar in de les moeten we echt toch meer met ons been doen. Paard moet wel voorwaarts gaan op been, maar ook buigen en inderdaad ook sluiten. Het enige wat je kunt doen is toch been geven.
Het kan heel vervelend zijn met spanning, dat merk ik bij die van mij ook, dan raakt ze nog steeds van de rel van been, maar al veel minder. Dat zal waarschijnlijk met die van jou ook zo zijn. Zonder je been ben je nergens...
Wij rijden altijd laag en rond los en werken alleen maar aan ontspanning en reactie op de hulpen (dat betekent ook geen overdreven reactie zoals wegrennen). Als dit tijdens het losrijden goed gaat, kun je er in de proef veel meer mee.
Jammer dat jezelf ook zo gespannen bent, je hebt een super paard onder je kont en onthoud: het is je hobby, het moet leuk zijn :D

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:48

Jeetje wat een leuke merrie heb je, essie.
Over je rijden heb ik geen commentaar.
Je rijdt haar zo te zien erg vriendelijk en netjes.
Ga vooral zo door.