Mijn paard loopt scheef met zijn hoofd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birtee_

Mijn paard loopt scheef met zijn hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:30

Hallo, ik heb een nieuw paardje die net 4 jaar is geworden,
alles gaat super goed, er is alleen 1 minpunt;
Mijn paard houdt zijn hoofd scheef naar links, ik weet dat ik sterker ben op die hand en ik probeer er ook heel hard op te letten. Ik heb al geprobeerd meer met mijn binnen/buitenbeen te rijden (is te zien aan welke kant ik rij).
Wat ik ook heb is dat ik mijn linker hand scheef houdt( - l ), daar probeer ik ook al op te lettten... Heeft er nog iemand tips??
Dankje

InekeH87

Re: Mijn paard loopt scheef met zijn hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:00

Ik zet even een stipje. Mijn merrie houd haar hoofd tijdens longeren ook altijd naar links. Als ze rechtsom loopt dan neemt ze altijd de linkerstelling aan. Onder het zadel kan ik dat goed corrigeren, maar het viel me vandaag met longeren extra op.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:45

Zit hij ergens vast? Hoe lang geleden is het dat de tandarts langs is geweest? Hoe lang heb je je paardje nu, en hoe lang is hij ingereden? Misschien dat ik dan wat meer kan zeggen.

Ik herken het probleem, ons paard doet/deed dit vaak ook, en dan zit hij inderdaad vast, of heeft ergens last. Bij ons op stal komt regelmatig iemand op afspraak, die loopt dat de paarden na waarvan de eigenaren zeggen dat dat misschien nodig is, en wanneer nodig behandeld zij ze. Helpt echt ontzettend! Zij is chiropraktor, acupuncturist én dieren(vee)arts. Echt een geweldige combinatie.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:50

Merileth schreef:
Zit hij ergens vast? Hoe lang geleden is het dat de tandarts langs is geweest? Hoe lang heb je je paardje nu, en hoe lang is hij ingereden? Misschien dat ik dan wat meer kan zeggen.

Ik herken het probleem, ons paard doet/deed dit vaak ook, en dan zit hij inderdaad vast, of heeft ergens last. Bij ons op stal komt regelmatig iemand op afspraak, die loopt dat de paarden na waarvan de eigenaren zeggen dat dat misschien nodig is, en wanneer nodig behandeld zij ze. Helpt echt ontzettend! Zij is chiropraktor, acupuncturist én dieren(vee)arts. Echt een geweldige combinatie.

Normaal kan hij geen problemen hebben met zijn tanden, want m'n papa is dierenarts(paard) en heeft hem onderzocht, ook aan z'n tanden... Ik heb m'n paardje ongeveer 3 maanden ofzo. hij wordt nog niet zo lang gerenden (wegens omstadigheden) maar ik ben toch al een 4 weken volop aan het trainen. Hopelijk kun je me nu helpen?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:13

Hmm, oke, tanden zijn dus in orde, daar kan het niet aan liggen. Ik neem aan dat het zadel goed ligt, dus ook dat zou geen invloed moeten hebben.
Als hij altijd naar links loopt met zijn hoofd, zou ik zeggen dat hij ergens aan de linkerkant vast zit. Zal het even voor het gemak uitleggen: als jij pijn hebt in je linkerzij, dan ga je liever ook niet naar rechts buigen of recht lopen, want dat doet zeer. Dan ga je naar links buigen, want dan heb je er niet zo'n last van. Zoiets zal met een keuring ook niet snel naar voren komen, dus wat dat betreft hoef je geen verwijten te maken.
Als ik dit zo zie dan zit hij links vast, maar kan het niet met volledige zekerheid zeggen. Hoeft overigens niet door verkeerd rijden of longeren te komen. Een rare sprong in de wei of vastliggen in de box kan genoeg zijn.

Ons vorige paard was zeg maar scheef, liep inderdaad ook altijd met haar hoofd schuin. Ze poepte zelfs in haar deken. We hebben haar laten behandelen, en na 2 behandelingen niets meer aan de hand!

Ik weet niet waar ergens je woont, maar ik kan je wel de link geven van de site van diegene die ons zo geholpen heeft. Als er een probleem is waardoor hij zo loopt, dan weet zij dat zo te vinden.
Op de site staat wel nog onder constructie, maar contactgegevens staan er wel gewoon. Ze komt gewoon naar je stal toe als je dat afspreekt. Er staat wel op de site acupunctuur, maar ze is ook osteopathe en dus chiropraktor. http://www.paardenacupunctuur.nl/
Mocht het te ver uit de buurt zijn, kun je misschien ook bellen of zij iemand weet die wel in de buurt werkt.

Veel succes!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:47

Ik zou er een fysio bij halen om te kijken of hij ergens vast zit.
En paarden zijn van nature scheef dus met rijden moeten we ze recht richten. Ik weet niet of je les hebt maar iemand er naast die je daarbij kan helpen is wel erg fijn en handig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:56

Je vader is DA maar geen tandarts begrijp ik?
IK zou er dan toch een tandarts even naar laten kijken een DA is ook geen smid of masseur.
Het kan ook heel goed spierpijn zijn , je zou wat meer kunnen gaan gymmen met het dier en dat b.v vanaf de grond, stelling en buiging kijken of je zo door naar achter kan komen , kijk wanneer hij zijn hoofd kantel , dan ben je er echt snel achter waar het probleem zit, ook een chiropraktor of osteo of masseur kan vaak wonderen doen, maar uit eindelijk is het jou training die het paard soepel moet maken, dus verdiep je eens in de spieren en hoe ze werken en waarom een paard kantelt,

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:28

Merileth schreef:
Hmm, oke, tanden zijn dus in orde, daar kan het niet aan liggen. Ik neem aan dat het zadel goed ligt, dus ook dat zou geen invloed moeten hebben.
Als hij altijd naar links loopt met zijn hoofd, zou ik zeggen dat hij ergens aan de linkerkant vast zit. Zal het even voor het gemak uitleggen: als jij pijn hebt in je linkerzij, dan ga je liever ook niet naar rechts buigen of recht lopen, want dat doet zeer. Dan ga je naar links buigen, want dan heb je er niet zo'n last van. Zoiets zal met een keuring ook niet snel naar voren komen, dus wat dat betreft hoef je geen verwijten te maken.
Als ik dit zo zie dan zit hij links vast, maar kan het niet met volledige zekerheid zeggen. Hoeft overigens niet door verkeerd rijden of longeren te komen. Een rare sprong in de wei of vastliggen in de box kan genoeg zijn.

Ons vorige paard was zeg maar scheef, liep inderdaad ook altijd met haar hoofd schuin. Ze poepte zelfs in haar deken. We hebben haar laten behandelen, en na 2 behandelingen niets meer aan de hand!

Ik weet niet waar ergens je woont, maar ik kan je wel de link geven van de site van diegene die ons zo geholpen heeft. Als er een probleem is waardoor hij zo loopt, dan weet zij dat zo te vinden.
Op de site staat wel nog onder constructie, maar contactgegevens staan er wel gewoon. Ze komt gewoon naar je stal toe als je dat afspreekt. Er staat wel op de site acupunctuur, maar ze is ook osteopathe en dus chiropraktor. http://www.paardenacupunctuur.nl/
Mocht het te ver uit de buurt zijn, kun je misschien ook bellen of zij iemand weet die wel in de buurt werkt.

Veel succes!

Dankjewel voor je tips, ik zal eens contact opnemen met die mevrouw. :P

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:29

dolor schreef:
Ik zou er een fysio bij halen om te kijken of hij ergens vast zit.
En paarden zijn van nature scheef dus met rijden moeten we ze recht richten. Ik weet niet of je les hebt maar iemand er naast die je daarbij kan helpen is wel erg fijn en handig.

Ja ik krijg elke week les, maar ik zal het haar nog eens duidelijk moeten vragen wat ik dan moet doen...

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:30

midgie schreef:
Je vader is DA maar geen tandarts begrijp ik?
IK zou er dan toch een tandarts even naar laten kijken een DA is ook geen smid of masseur.
Het kan ook heel goed spierpijn zijn , je zou wat meer kunnen gaan gymmen met het dier en dat b.v vanaf de grond, stelling en buiging kijken of je zo door naar achter kan komen , kijk wanneer hij zijn hoofd kantel , dan ben je er echt snel achter waar het probleem zit, ook een chiropraktor of osteo of masseur kan vaak wonderen doen, maar uit eindelijk is het jou training die het paard soepel moet maken, dus verdiep je eens in de spieren en hoe ze werken en waarom een paard kantelt,

Oke, zal eens proberen meer grondwerk te doen met hem.

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:38

even een stipje. mijn paardje doet dit namelijk ook. ze kanteld het hoofd naar links, maar rechts ben ik sterker.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:55

Wanneer je heb uitgesloten dat er niks lichamelijks aan de hand is zal ik eerst eens proberen om overgangen te rijden.
Van stap naar draf, langzaaam draven weer wat harder en weer terug, mijn paard komt hierdoor beter op twee teugels. Misschien kan je het eens proberen!

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:06

probeer goed 2 teugels eraan te houden. En veel wendingen maken.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 15:24

netam12 schreef:
Wanneer je heb uitgesloten dat er niks lichamelijks aan de hand is zal ik eerst eens proberen om overgangen te rijden.
Van stap naar draf, langzaaam draven weer wat harder en weer terug, mijn paard komt hierdoor beter op twee teugels. Misschien kan je het eens proberen!

Geen slecht idee, het verbeeterd hierdoor al een beetje :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:40

Bijna elk paard dat verkanteld met het hoofd is scheef. Dat word dus rechtrichten of bij een paard dat aan het wisselen is even laten kijken naar de tanden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:45

Inderdaad. Elk paard is van nature scheef, net als wij ook rechts of linkshandig zijn. Aan de kant waar het paard zijn hoofd naar toe kantelt zet hij vaak zijn heup onvoldoende naar voren . Door rechtrichten kan je hem leren om beide kanten op buigzamer te worden en beter onder te treden.

En let er goed op dat je links zelf ook niet te strak vast houdt. Dat helpt niet. Je paard trainen naar links te buigen wel. Succes :)