Z2-paard wisselt uit zichzelf bij contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleee_x

Z2-paard wisselt uit zichzelf bij contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:08

Zoals in de titel staat: mijn paard heeft 3 jaar geleden z2 gelopen en als ik nu contragalop wil rijden, wisselt ze uit zichzelf. Ik verander mijn stelling en de houding van men benen niet, maar toch doet ze het. Soms lukt het wel, maar dan ook maar 1 rondje door de bak, want dan wisselt ze toch nog. Als ik haar voor wil zijn en naar draf wil gaan voor ze wisselt, wisselt ze toch nog snel, wie kan helpen?

LucianoS

Re: Z2-paard wisselt uit zichzelf bij contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:58

kijk je goed recht vooruit ?
mischien onbewust je bekken verkeerd kantelen ?

heb je les ? :D

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:57

Als eerste even een vraag, waarom als zij de contragalop aanneemt ga je een heel rondje de contragalop vragen en afwachten dat ze gaat wisselen? Aangezien ze dan toch nog wisselt. Bevestig eerste de kleine stukken van de contragalop eens dat ze het goed doet en houd de hulpen voor jezelf en je paard uit elkaar ! Contragalop is contragalop, hulpen voor het wisselen zijn hulpen voor het wisselen. En blijf niet hameren op één oefening, wanneer ze het goed doet dat je het blijft vragen, afwisseling en dus concentratie op de hulpen van de ruiter zijn belangrijk ! Ga zeker na of je goed zit met je hulpen , dat je toch niet stiekem net dat beetje teveel doet.

Wisselt ze ook wanneer je een gebroken lijn rijd ? Springt zij direct over wanneer je van hand veranderd ?
Volg je les met dit paard ? Ga na of je zeker de juiste hulpen geeft en zoek hulp bij iemand die er verstand van heeft en je op het moment zelf kan helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:01

3 jaar geleden z2, maar wat heeft hij in die tussen tijd gelopen?
Als de contragalop niet goed word onderhouden, dan zal het paard de hulpen toch enigsinds vergeten.
Waarschijnlijk geef jij ergens iets verkeerd aan. Wat rij je zelf en heb je les?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:06

aerdenhout1 schreef:
3 jaar geleden z2, maar wat heeft hij in die tussen tijd gelopen?
Als de contragalop niet goed word onderhouden, dan zal het paard de hulpen toch enigsinds vergeten.
Waarschijnlijk geef jij ergens iets verkeerd aan. Wat rij je zelf en heb je les?

Dat denk ik ook...In het Z2 moet je ook contra, dus die vlieger gaat niet op!
Paard moet pas reageren op het moment van een hulp, niet uit zichzelf....
anders doe jij het fout (onbewust) of je bent niet consequent en duidelijk genoeg naar het paard.
Ergens zal er toch sprake van miscommunicatie zijn...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:07

Weer terug gaan naar korte stukjes contragalop. Vanuit de contra weer terug naar draf of weer van hand veranderen zodat je weer de 'goede' kant op rijdt. Als ie toch omspringt terug nemen en weer in de contragalop laten aanspringen.

Verder denk ik dat je onbewust toch een hulp geeft zodat ie omspringt, misschien laat je je binnenbeen (of eigenlijk je buitenbeen) langzaam zakken waardoor ie dat als hulp ziet om een wissel te springen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:02

Terug gaan naar de basis.. kleine stukjes contra galop en geen hele rondjes.. ;)

Laat jezelf eens filmen.. dan kan je goed zien of je zelf gaat verzitten..

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:26

Dit had ik eerst ook, je moet eerst blijven oefenen met wat meer buiten stelling houden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:40

Waarschijnlijk doe je zelf iets niet goed. Onbewust, want sommige paarden reageren al op de kleinste hulpen, vooral paarden die hoog hebben gelopen. Blijf de galophulp aangeven van de galop waar je in zat, dat maakt het makkelijker voor ze (dus bij contragalop is dat binnenbeen iets naar achter enz.)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:44

Ik hoefde bij mijn vorige paard alleen maar mijn hoofd te draaien bij wijze van of ze wisselde al. Heel handig in m'n series om de 1, én een hele goede oefening om goed te blijven zitten. Iets minder handig als je even niet goed zit op te letten. Werd gelijk afgestraft }:)

Contra is sowieso een moeilijk oefening, ook voor de de ruiterhouding. Misschien heb je toch iets te veel gewicht op je binnen zitbeenknobbel.