Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 08:24

Hi Bokkers,

Mijn pony heeft een probleempje met de galop. Namelijk hij spring heel erg snel verkeerd aan ( vooral rechtsom )
Hij is al behandelt door een osteopaat. Maar wat kan ik nog meer doen om hem in de goeie galop te krijgen.

Kan ik het hem leren, of zijn er trucjes voor?

Op wedstrijd doet hij dit ook heel vaak en dan krijg je al snel een 4. Dus ik wil het graag veranderen.
Kunnen jullie mij helpen?

Dankjewel! :)

Groetjes!

xJasmijn

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:26

Heb je les?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:34

Als je paard niet goed aanspringt, dan moet je ook naar je eigen balans kijken. Als je op de binnenkant van het paard "hangt", dan kan het daar de benen niet opnemen, en zal dus eerder verkeerd aanspringen. In een hoek aanspringen, waarbij je de stelling goed hebt geregeld, geeft al meer kans op juist aanspringen, net als op een volte. Voordeel van een volte is dat je de stelling en buiging goed kunt regelen over een langere afstand voordat je gaat aanspringen.

Als je paard wel goed aanspringt, en vervolgens omspringt, dan moet je goed naar je eigen balans gaan kijken. Als jij in de galop bijvoorbeeld iets naar binnen hangt (kan al heel weinig zijn), dan kan het zijn dat je paard gaat omspringen om dit op te vangen.

Daarnaast moet je zorgen dat je aanspringt, is het de juiste galop, dan al terughalen voordat je paard gaat omspringen. Dit probeer je steeds met 1 pas uit te bouwen.

Wat zegt je instructie over dit probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:07

Vraag je instructeur maar eens om de volgende les wat aandacht te besteden aan het thema 'rechtrichten', en lees daar ook maar vast wat over op internet of in een goed boek over paardrijden. Ik denk dat je dan heel veel antwoorden gaat vinden op dit probleem.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:02

Je geeft toch de goede hulpen? Deze zeker uitvergroten: heel duidelijk kuit buitenbeen achter de singel en eenmaal duidelijk goed aandrukken, eventueel met lichte binnenstelling. In combinatie hierbij kan je een lichte tik geven met de zweep op de binnenschouder (als in: dit been moet hij namelijk naar voren gooien), dit heeft bij mij goed geholpen.

Inkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:02

had ik ook, leg je buitenbeen heel erg ver naar achteren

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:48

inderdaad stelling vragen...

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:47

Probeer hem in de juiste stelling/buiging te hebben, voordat je aanspringt. Vergeet niet dat je naast de stelling ook de buiging in zijn lijf mee moet nemen. Vaak willen pony's/paarden bij het aanspringen de schouder naar binnen brengen. Probeer dat te voorkomen. Je buigt hem dus als het ware om jouw binnenbeen heen, met wat stelling naar rechts en de schouder van je binnenhand af.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:52

probeer hem ook goed voor te bereiden. niet dat je paard nog ergens anders op gefocust is, en dat jij ineens gaat zitten en aan gaat galopperen zeg maar. dus zorg dat hij goed gaat reageren op je binnenbeen.

ik weet niet hoe oud de pony is? die van mij is 5, en bij hem kwam het omdat hij zelf al weinig balans had, en ik hem daarin stoorde. Dus probeer voordat je aan gaat springen ook goed aan jezelf te denken. Blijf goed boven je paard zitten en recht zitten. Denk er ook aan als je paard eenmaal in galop zit, je niet naar voren buigt om te kijken of hij verkeerd zit. Probeer dat te voelen.

Doet hij het ook aan de longeerlijn, of als hij los is in de bak/wei?

ik weet ook niet of je les hebt? vooral privéles van een goede instructeur/trice zou kunnen helpen!
1 op 1 begeleiding helpt het best

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:53

mijn lespaardje heeft hier soms ook last van
mijn trucje: houd je binnenteugel hoger en als je voelt dat hij gaat aanspringen trek je die naar omhoog
dat zorgt ervoor dat hij meer 'plaats' heeft om zijn binnenbeen naar voor te brengen
natuurlijk ook goed je gewicht naar binnen plaatsen en mooi recht zitten (kan soms helpen als je even overdreven naar binnen buigt)

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 07:44

Hij is 6 jaar! :)

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:06

dan kan het zijn dat hij nog wat moeite heeft met zijn evenwicht.. Doet hij het ook met longeren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:24

Wat ook kan helpen is het vragen van buitenstelling voor het aanspringen. Op deze manier blokkeer je de buitenschouder waardoor het paard eerder goed zal aanspringen. Verder niet uit elkaar laten vallen of door laten lopen.
Uiteraard is het niet de bedoeling om het aanspringen met buitenstelling te blijven doen, maar het kan zeker in het begin bij een jong paard wat telkens fout aanspringt helpen.
Uiteraard niet op een rechte zijde aanspringen, maar altijd in een wending.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:39

Sonja schreef:
Vraag je instructeur maar eens om de volgende les wat aandacht te besteden aan het thema 'rechtrichten', en lees daar ook maar vast wat over op internet of in een goed boek over paardrijden. Ik denk dat je dan heel veel antwoorden gaat vinden op dit probleem.

paarden hebben zelf een voorkeurs kant, als die kant extra word ontwikkeld,
word de andere kant des te moeilijker/minder soepel.
en idd zoals hierboven word benoemd kan echt een oplossing voor je zijn.
succes ;)

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:20

Zorg dat je zelf de juiste hulpen geeft.
Rechtop zitten, buitenbeen naar achter, juiste stelling en dan been drukken en binnenteugel nageven..
Neem zeker je tijd hiervoor! Zorg dat hij zeker niet uit elkaar valt of gaat weglopen.

Als dit niet werkt, zijn er wel wat trukjes.. Bijvoorbeeld buitenstelling aannemen ipv binnenstelling. HIerdoor blokkeer je de buitenschouder, dan kan je paard daarop niet aanspringen.
Ook in een korte wending aanspringen kan helpen..
Probeer ook zeker (zoals hierboven gezegd), je paard z'n slechte kant niet te verwaarlozen (als dat de kant is waar het probleem zit). Veel op die hand rijden, en op de andere hand met buitenstelling..

Succes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:26

funzoe schreef:
mijn lespaardje heeft hier soms ook last van
mijn trucje: houd je binnenteugel hoger en als je voelt dat hij gaat aanspringen trek je die naar omhoog
dat zorgt ervoor dat hij meer 'plaats' heeft om zijn binnenbeen naar voor te brengen
natuurlijk ook goed je gewicht naar binnen plaatsen en mooi recht zitten (kan soms helpen als je even overdreven naar binnen buigt)

ja, zo doe ik het ook.
en het werkt echt wel :j
je kan als je je buitenbeen naar achter doet ook in je heupen een klein beetje meedraaien(binnen heup naar voren en buiten heup naar achteren), binnenhand iets omhoog en dan aanspringen.
Moet na een paar keer oefenen al snel vanzelf gaan.
Je paard krijgt meer balans en duidelijkheid in de hulpen en met de tijd zal het als vanzelf goed gaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:29

Houd ook goed je binnenbeen erbij, niet alleen je buitenbeen. Vaak is het zo dat de buitenbeen aangeeft in welke galop, maar dat ze aanspringen op het binnenbeen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:04

Veel les nemen , best van een gediplomeerde instructeur, en best ook privéles, dan is de aandacht volledig bij jou.
Er zijn hier al een paar goede tips gegeven, maar let op want er zijn er ook veel die gewoon foute info geven, waarschijnlijk goed bedoelt maar niet alles is juist. (ze hebben de klok gehoord, maar de klepel weten ze niet altijd te vinden)
Eenn goede galop vertrekt altijd, of zou moeten vertrekken vanuit de achterhand, en dus niet van voor.
Een paard laten aangaloperen op het binnenbeen is idd ook half goed, het is wel het binnenbeen van de ruiter, maar het betreft hier dan wel het weghalen van de druk, en hier zou je paardje dan op moeten aanspringen, dit is dus een signaal, en moet ook aangeleerd worden.
Voor een correcte galop, is het wijken voor druk ook een noodzaak, het paard moet zijn ribben geven, en moet zijn achterhand wegdrukken, dit als gevolg van je buitenbeen.
Maar nogmaals , dit is puur theorie, en een gemiddelde ruiter heeft echt niets aan het lezen van zoiets, neem dus les en dan zal het zeker na een tijdje wel beteren.
De fout zit niet bij het paard , maar bij de ruiter.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:09

De fout zit altijd bij de ruiter, maar meer in de zin dat hij degene is die met de juiste oplossing moet komen ;) Dit paard is nog vrij jong en kan gewoon nog scheef zijn. Elk paard is scheef, net zoals wij links of rechtshandig zijn. Een scheef paard heeft vaak moeite om 1 kant op in de juiste galop te gaan. Door je paard recht te richten, maak je hem sterker en buigzamer om beide kanten op goed aan te springen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:16

idd "Jennyxx" das heel waar wat je hier schreef, dat hoorde er eigenlijk ook nog bij vermeld te staan.
Maar daarom is het bijna onmogelijk ook om zoiets te gaan uitleggen hier op een forum, je kan het niet leren door hier de teksten te lezen, je kan het enkel leren door les te krijgen , en het te doen.
Neem dus privé les van een goede lesgever alleen daar kan je het van leren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:01

Je paard kan ook een rug probleem hebben
Er is ook een paard op stal die heeft hetzelfde is onder behandeling van een osteopaat.
Er is ook kissing spines geconstateerd een vorm daarvan. Nu heeft het paard spuit gekregen in zijn rug er is al een grote verbetering! Dus als het niet verbeterd met lessen laat je paard verder onderzoeken!
Want als je bv wedstrijden wilt rijden heb je toch een probleem.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:03

Wat ik altijd deed bij mijn vorige pony, die sprong ook altijd verkeerd aan. Haar hoofd is naar binnen draaien, en dan ging ze altijd in de goede galop.
Ik weet niet of dat hier ook helpt hoor ;)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:02

Waarschijnlijk een zitfoutje van jezelf.
Voor je aanspringt knik je rechterdeel van je heup een beetje naar rechts,werk niet terug met je binnenhand en stel de voorhand van je pony iets naar binnen.

Opletten voor het aanspringen dat hij niet terugkomt in zijn draftempo en dus voorwaarts houden dan,stelling naar binnen,buitenbeen iets naar achteren zodat je daar druk meegeeft en met binnenbeen aandrukken om voorwaarts te kunnen laten springen,stelling met binnenhand van de hals en iets naar voren.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:08

Bij mij hielp het door op mn buitenste zitknobbel te gaan zitten, en je binnenhand naar voren te zetten. Zo krijgt je paard ruimte om aan te springen. Wel met je binnenbeen aandrijven, en buitenbeen naar achter.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:04

Ohja! En ontzettend goed belonen als hij het wel goed doet! :)