Agossie L2 Wedstrijd Friezen competitie Lunteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Agossie L2 Wedstrijd Friezen competitie Lunteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:52

Hee Bokkers,

In navolging van mijn topic van eind oktober: [RT-HAW] Agossie, Stoer & Armano at work! nu weer een nieuw topic. Ditmaal Agossie op concours, het concours was gister 02 juli.

Intro:

Agossie is een 11 jarige Fries die er door een bevalling en koliek 2 jaar wedstrijdstop gehad heeft. We waren toen net L1 gestart. Nu het buitenseizoen weer begonnen, foto's zijn van mijn tweede L2 wedstrijd.

Hetgeen we nog aan moeten werken nav. de foto's:
-Impuls en activiteit te allen tijde verbeteren.
-Niet laten kantelen tijdens wijken dus binnenhand naar voren.
-Alles beter afwerken.
-Middengalop bovenlijn meer loslaten.
-Actiever achterwaarts, traag voorbeen en gaat dus niet meer diagonaal.
-Goed de voltes 15 meter oefenen in galop, ook dan te strak in bovenlijn.
-Handen wat naast elkaar dragen.
-Paard gaat wat duiken als ze het moeilijk vind of moe wordt: ik moet altijd nek en kaak open blijven rijden.
-Nog meer aan het binnenbeen buigen in middenrif.
-IMPULS, IMPULS, IMPULS!!!! :P

Bovenstaande dingen gaan thuis allemaal perfect eigenlijk.
Gewoon kilometers maken dus.

Dit was dus mijn tweede L2 wedstrijd, de vorige had ik 177 en 178 punten, dit keer 186 en 177 (laatste ook winstpunt verwacht.). Ik kom altijd blij terug van concours, ik moet zelf nog even leren er contstant aan te blijven rijden maar paard doet altijd verschrikkelijk haar best. :D :*

Mijn doel is deze zomer het L2 uit rijden, en dan een vol jaar M starten om zo veel ervaring op te doen op dat niveau. Dan gaan we volgend jaar samen starten aan de opleiding Instructeurs 3. :D

Ik ben dus eigenlijk heel tevreden over hoe het gaat. Paard was altijd wat tam op concours, krijgt nu een kilo graan op de ochtend voor het starten en dan loopt ze heerlijk. Ik ben over mijn eigen rijerij dus nog niet helemaal happy, maar mijn paard maakt me altijd blij. :D

Tis voor mij alweer 6 jaar geleden dat ik L2 startte, dus het is ff wennen. Toen moest ik nog 156 punten rijden. :')

Mijn AGATSIE! <3 Mijn meid, mijn wonder. :+:

Proef 1.
01. Draf.
Afbeelding

02. Wijken.
Afbeelding

03. Wijken. <3
Afbeelding

04. Wijken. Iets wat ik het belangrijkste vind in mijn rijerij: Buitenteugel bepaalt tempo, richting, houding. Binnenteugel hoort alleen op verbinding. In de proef met wijken blijk ik hierin helaas toch niet zo consequent als dat ik dacht. Totaal niet effectief zo, paard gooit achterhand voor de voorhand en gaat kantelen en verbuigen.
Afbeelding

05. Draf! <3
Afbeelding

06. Galop. <3
Afbeelding

07. Galop. Meer binnenbeen voor grotere, rustigere, krachtige galopsprongen. Beter begeleiden dus.
Afbeelding

08. Middengalop.
Afbeelding

09. Galop, volte 15 meter. Bovenlijn strak.
Afbeelding

10. Eveneens.
Afbeelding

11. Draf. OPRICHTING!!!! Of ga ik hier richting halsstrekken??? :+
Afbeelding

Proef 2.
12. Binnenkomen in draf.
Afbeelding

13. Draf.
Afbeelding

14. Draf.
Afbeelding

15. Galop volte 15 meter.
Afbeelding

Alle commentaar/kritiek is welkom. :D
Liefs, Nikki :*

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:55

Met dank aan de fotograve:

Margot (MOSSEL)! :* Thanx meid, ben er zó blij mee! :D
http://margotvhfotografie.weebly.com/

En voor de Bokker die denkt: Dat jasje is te klein: dat dacht ik ook bij het aantrekken. :D

Dus minder chips/snoep en meer sporten voor mij.

Hahahaha! :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 03-07-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:18

Nikki!
Wat een mooi resultaat heb je behaald, om trots op te zijn hoor!
Tja commentaar...heb er zelf het oog niet voor, ziet er allemaal prima uit naar mijn idee. Ik herken wel wat je zelf ook al noemt bij het wijken, maar ach, wat zit ik dan te miepen over kleine dingetjes. Ik doe het je niet na. :)

En wat is Agossie een lekker ding <3

Oja Margot, well done!!! <3
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-07-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:29

Waauw, wat heb jij een mooie plastronspeld!!! :D

Je geeft eigenlijk zelf je punten al, maar wat mij ook opvalt is dat je je tenen erg ver naar buiten draait ( met als resultaat waarschijnlijk onbewust te veel spoor gebruik.) probeer je tenen dus wat meer naar binnen te draaien. Dat geeft een fijner beeld. :)

Anoniem

Re: Agossie L2 Wedstrijd Friezen competitie Lunteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:14

Ik vind je een fijne, eerlijke ruiter.
Soms denk ik dat ik nu wat ga roepen over je binnenteugel, maar dan blijkt dat je dat zelf allang hebt gevoeld. Je buitenhand/binnenhand verhaal herken ik ook nogal, hoevaak mijn instructrice roept: buitenhand erbij houden, binnenhand opzij en naar voren :D

Dat impulsverhaal: is dat ook echt iets van je paard?
Sowieso pittig eraan rijden, consequent zijn met je been (en zweep) in je training. Ik vind het hier niet een issue, eigenlijk. Het ziet er niet braaf en 'slappies' uit, gewoon tof.

Wat je voeten betreft, het helpt om je voet over de bal van je voet naar buiten te rollen, dat je kleine teen lager is dan je grote teen voor je gevoel. Je hebt dan je bovenbeen losser en langer, en je hoeft niet meer hemel en aarde te bewegen om je tenen naar binnen te houden, omdat je je been bij de heup al opent.
Rest mij alleen nog te zeggen dat je een onwijs gaaf paard hebt :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:46

Roxie: Nee hoor, mijn tenen draaien niet naar buiten, mijn voeten hangen recht onder mijn knie. Maar mijn knieschijfen staan iets naar buiten gedraait dus mijn benen hebben op deze wijze een perfecte ligging. Ik ga dan ook niks aan mijn houding verbeteren/veranderen. Spoor komt er niet aan wanneer niet nodig, kan evt. foto's van voor en achter laten zien, dan zie je dat je ondanks mijn benen er altijd mooi tussendoor kunt spieken. Bedankt voor je reactie.

Yamcha, ja impuls verhaal ligt aan het paard. Die is op concours zo onder de indruk dat ze na 10 min. al is uitgeblust. :D Dus dat vind ik het moeilijkste om erin te houden, die voorwaartse activiteit. :j

En doordat ik dan er veel aan blijf rijden wordt mijn binnenhand blijkbaar onrustig. Zoals soms op de foto te zien is. Thuis heb ik heel fijne teugelvoering/handhouding. :j

Mijn bovenbeen is overigens los. Alleen niet te zien op de foto's. :)

Oh en het impulsverhaal.
Ik ben nu dus afgestapt van het met zweep rijden sinds afgelopen 2 wedstrijden. Met het losrijden wil ik hem er niet bij en in de proef ook niet. Ter voorbereiding op het M zeg maar.

Op de wedstrijd van de foto's heb ik tussen de proeven door één minuut met zweep gereden om even te activeren. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-07-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:50

Veel van het commentaar is niet meer te geven aangezien je in je OP zelf al duidelijk aangeeft waar het aan schort. Vind het vooral kleine dingetjes, het algemene beeld is wel netjes hoor op wat puntjes na.

Maar waar zijn je witte handschoentjes? Of is dat niet meer verplicht tegenwoordig? Vind die donkere erg storend op de foto's en je hand lijkt ook veel meer richting pianohandjes te gaan erdoor dan dat het echt is volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:52

Ik denk dat jij het dan meer voelt dan dat het zichtbaar is, want het ziet er heerlijk uit, lekker actief, energiek, gewoon gaaf.
Nogmaals, je binnenhand-ding herken ik, ben het overigens volledig eens ook met wat je zegt over binnenhand, buitenhand. 't Is alleen lastig dat het in de praktijk niet altijd zo wil. Maar goed, van mij geen commentaar daarop, lijkt me gewoon iets om attent op te zijn, ik vind je handgebruik persoonlijk heel vriendelijk en fijn.
Dat bovenbeen, nee, dat zie je niet op de foto's. Ik geloof je meteen hoor :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:57

Nee, witte handschoentjes zijn niet meer verplicht.
Ik heb zwart/witte, maar dit zijn mijn trainingshandschoentjes. Normaal gesproken start ik met witte, maar had de verkeerde meegenomen. :o

Yamcha, dat is dan misschien iets van de foto's, of het komt omdat ik er dit keer zo mee bezig ben geweest:
Maar mijn vorige concours, waar ik 177 en 178 had, stond er in totaal op 2 coupons 12x IMPULS! :P Dit keer idd niet, dus dan ben ik daar iig op vooruitgegaan.

En die binnenhand, tja. Nu denk ik Grrrrrr. Maar thuis luistert die gewoon. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:01

Uh-huh, ken het......
Die impuls ben je zeker op vooruitgegaan. Vind ik een punt bij veel ruiters hoor, veel proefjes zijn op zich wel oké, maar zo saai, omdat de impuls ver te zoeken is....... doodjammer. Die impuls is hier heel duidelijk wel aanwezig, daarom reageerde ik ook, het is echt wel een aansprekend beeld :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:07

Thanx!! :o :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:44

Foto's nog een keer gezien en met name de buiging in 4e en 5e halswervel wil ik nog verbeteren. Dat ze bij die wervels hol kan worden aan rechts en bol aan links. Vindt ze moeilijk. :)

Thanx Linda!! :D Ben ook zo blij met haar! <3

Voor de andere Bokkers, Agossie is tevens mijn belangrijkste lessenpaard. Agossie leert per week zo'n 6 klanten het echte rijden. Ik ben er heel trots op dat ik mijn paard kan inzetten als leerpaard en toch samen ook nog zo fijn kan rijden.

Hier komt ook het impuls "probleem" weg bedenk ik me ineens. Ze loopt 4x in de week 2x per dag. In mijn privélessen, en in mijn eigen trainingen.

Topper! :* :*

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:10

Voor het wijken: wanneer je teveel binnenhand pakt, ga dat dan niet meer al sturend oplossen. Het enige wat je als eerste moet doen is de achterhand weer recht achter de voorhand zetten: gas geven en dan opnieuw je wijken inzetten. Ga niet proberen de achterhand te sturen (wat je in mijn idee nu nog probeerde).

Probeer haar in de trainingen te leren dat ze best naar beneden mag in de gallop. Ga draven, vraag of ze lang wilt en op dat moment aanspringen in gallop. Daardoor krijgt ze meer vertrouwen in jou hand in de gallop en kan je haar vanaf de positie beneden makkelijker naar boven oppakken.

Verder zei je bij het wijken dat je je buitenhand voor alles belangrijk vindt, maar toch zie ik vooral in je draaien dat je toch sterk nijgt om je binnenhand te pakken. Doe dit niet, maar probeer echt op je buitenhand te draaien en haar te leren dat ze gewoon moet door blijven gaan in de bochten zodat je daar geen omkijken meer naar hebt.

Verder wel een nette proef voor de L en nog niet alles hoeft natuurlijk perfect te zijn ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:27

Thanx voor je hele lange verhaal, maar kan me er niet helemaal in vinden, sorry. :o

In mijn draaien (neem aan dat je wendingen bedoelt?) blijft binnenhand meegeven naar voren meeveren, alleen met het wijken werk ik contstant terug blijkbaar. In de les en thuis gaat dit dus prima. Dus die fouten maak ik omdat ik het op dat moment persé goed wil doen.

Dit los ik idd op aan mijn buitenteugel, de meest simpele en effectieve manier: paard komt recht en kan dus weer opnieuw wijken inzetten. Dan hoef ik niet zo omslachtig te rijden. :P

Paard naar beneden in galop?
Wat, qua halshouding? Liever niet.

Haar galopsprongen zijn wat rommelig en snel van nature. Ik ben nu dus enorm hard aan het werk om haar passen langer, groter en meer opwaarts te krijgen. Dit doe ik door goed een het binnenbeen te rijden en haar hoofd/hals juist wat hoger in te stellen, anders trekt ze het nog niet.

Ik kan prima galopperen op verschillende halslengtes, mijn paard neemt de hand altijd heel prettig mee tijdens het uitleggen van de hals. :j Dus varieren doe ik wel, maar niet in mijn proef. :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:31

Chaos schreef:
Oh en het impulsverhaal.
Ik ben nu dus afgestapt van het met zweep rijden sinds afgelopen 2 wedstrijden. Met het losrijden wil ik hem er niet bij en in de proef ook niet. Ter voorbereiding op het M zeg maar.

Op de wedstrijd van de foto's heb ik tussen de proeven door één minuut met zweep gereden om even te activeren. :)

Heel slim, dat wilde ik je je eigenlijk net al aanraden toen ik las van je impulsprobleem.

Verder vind ik jullie een leuke combinatie zo, fijn beeld! :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:48

Thanx Gulpje. Gelijk een correctie op die post die jij quote.
Zie net op een site van fotograaf 2 foto's van mijn concours in Lunteren 3 weken terug. Eerste x L2, beiden proeven dus impulsprobleem. Foto is van proef 2 en zie dat ik daar nog met zweep rij. Met losrijden dan weer niet. :P Maar laat hem nu idd liggen. Zelfs in de les pak ik hem er niet meer bij. :)

Afbeelding
Afbeelding

Mét witte handschoenen, maar dan met mijn trainingscap.
Ik ben Chaos. :D

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:40

Wat kijk jij lelijk als je paardrijd.

;)

Ik kan me in voorgaande punten vinden, herken er ook een hoop dingen in bij mijzelf. Toch wil ik je een keer naar de mijne meenemen, wil zien of je een hoop herkent ;) Helpt mij wellicht ook weer.

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:48

Wat heb je een mooie knol zeg! :D
En ik vind je houding erg netjes, je rijdt heel vriendelijk.
Alleen op sommige foto's zou je je tenen wat meer naar binnen kunnen draaien,
maar dat kan ook een moment opname zijn natuurlijk!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 22:02

Ja he Kim. :))
Vond ik ook al.

Maar dat komt omdat ik heel erge hoofdpijn krijg van caps sinds die klap tegen mijn hoofd paar weken terug.
Ik ben nog op zoek naar de ideale nieuwe cap! :)) Ik wil Peej wel x zien hoor! ;)

Sarah: Dankjewel voor je reactie. Lekker ding is het he. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:00

Tjongejonge!
1600x bekeken bijna!
En 7 reacties ofzo! :P

Is dat goed of is dat slecht? :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:05

Mooie combinatie zijn jullie *\o/*

Om dan maar een kritisch puntje te noemen. Wat mij betreft mag je in de hand wat losser zijn en mag je paard ronder in de rug. Hij loopt zoals ik op de foto's zie er constant net niet doorheen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:15

En toen was mijn topic weer leeg. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:20

Ze mag idd iets ronder Lot. :j
Maar op wedstrijd duikt ze enorm als ze moe wordt dus rij ik haar zoveel mogelijk "omhoog". Nog niet helemaal correct dus.

Edit: Karolien. :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:22