Ik heb net een nieuw verzorgpaard.
Een bonte merrie van 5 jaar oud. Een krap jaartje onder het zadel en samen met een ander meisje rijd ik haar nu af en toe. Telkens een halfuurtje, rustig instappen en daarna kort maar krachtig aan het werk en weer uitstappen. Dit allemaal niet te lang omdat ze nog moet leren hoe de ruiter juist te dragen en op haar eigen benen te leren lopen.Ze doet het allemaal erg goed.
Het probleem is nu dat ze zowel met mij als met de andere verzorgster al een keer zwaar is gestruikeld, ik wil zeggen, als we haar op dat moment niet omhoog trekken valt ze echt. Dit ligt in mijn ogen aan de balans die nog zoek is?
De eigenaresse geeft ons les en dringt vooral aan op het 'dragen' van het paard door de ruiter. Ik was wel serieus geschrokken, omdat we beide bijna gevallen waren. Ik heb ervaring met paarden maar ben zelf erg onzeker. Daarna ging het weer goed, ben goed naar achter gaan zitten en handen wat hoger dan gewoonlijk zodat haar hoofd niet naar beneden zou/kon zakken.
Hebben jullie nog tips om dit te voorkomen? Lag dit aan mij? De eigenaresse zei dat ik teveel gewicht op haar legde, maar naar mijn gevoel zat ik helemaal niet in haar nek oid. Ik zit er een beetje mee, ga op zo'n moment heel erg twijfelen aan mijn rijden.
Groetjes, Amber