5 jarige Bewitched (Numero Uno)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

5 jarige Bewitched (Numero Uno)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 19:45

Als vervolg op dit topic:

[RT-HAW] Nieuwe aanwinst Bewitched (Numero Uno) @work

Dit keer met dressuurzadel :D

Vandaag heb ik Wits precies 2 maanden. We hebben nog geen wedstrijden gestart, de eerste wedstrijd staat gepland voor eind oktober :). Ons niveau schat ik nu zo op BB/B-? :P
Ik vind dat Wits sinds het vorige topic erg vooruit is gegaan. Ze is veel constanter in de aanleuning en is losser over haar hele lichaam. Daarbij is ze nu makkelijker in te buigen. Het galopperen gaat ook stukken beter. Ze springt makkelijker aan en kan al netjes terugspringen voor de overgang naar de draf. Ook is ze haar eigen houdinkje in de galop al deels kwijt. Wel loop ik tegen een probleem aan in de galop, meer daarover hieronder.
Ik heb gemerkt met rijden en aan de ligging van mijn zadel dat Wits een vrij scheve manier van lopen heeft. Om haar even sterk te maken op alle 4 de benen doe ik daarom nu veel rechtricht oefeningen. Oefeningen als wijken, contrastelling, slangenvoltes, 8-jes en wijken op de volte pakken we elke training mee. Ik moet zeggen dat ze dat heel goed oppakt.

Zoals hier boven vermeldt lopen we in de galop tegen een probleem aan. Ongeveer 2 weken geleden voelde ik dat Wits een beetje vreemd galoppeerde, alsof ze zee/wiebelbenen had. Toen ik vandaag de foto's zag schrok ik eigenlijk een beetje. Ze lijkt in een soort 4tact te lopen, maar dan wel een vreemde, eentje die ik nog nooit eerder heb gezien. Een paard hoort in de galop eerst buiten achterbeen neer te zetten, dan binnen achter+buiten voor en uiteindelijk binnen voor. Bij Wits gaat het fout in het middenstuk. Ipv binnen achter en buiten voor tegelijk neer te zetten zet ze eerst buiten voor neer en dan pas binnen achter. Dat is een 4tact die ik nog nooit bij een paard heb gezien en ik heb eigenlijk geen idee waar het vandaan komt of hoe ik het op moet lossen. Vreemd genoeg heeft ze wel gewoon sprong en lijkt haar achterhand heel actief. Komt deze 4 tact misschien door de scheefheid of doordat ze nog niet genoeg op de achterhand is? Tips zijn welkom!

Dan nu de foto's :)
Afbeelding
Losstappen

Los draven
http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050010.jpg
Nog wat kort en achter de loodlijn

Afbeelding
Dit is al beter

Afbeelding

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050016.jpg
Klopt qua aanleuning en teugeldruk niets van, maar ze is wel los over de benen en buigt mooi mee in haar hele lichaam

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050017.jpg

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050018.jpg
Ook hier iets achter de loodlijn

Afbeelding
Dit vind ik een fijne foto

Afbeelding
Tijdens het losrijden galoppeer ik altijd een rondje, daar wordt ze wat wakkerder van. Ze vindt het moeilijk om in een vroeg stadium al los te laten in de galop, vandaar mijn verlichte zit.

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050025.jpg
Fijn ontspannen

Afbeelding

En dan nu echt de galop
Afbeelding
Dit is nog goed, je ziet al wel dat het voorbeen dichter bij de grond is dan het achterbeen

Afbeelding
Afbeelding
Op deze 2 foto's kan je duidelijk zien dat haar voorbeen al geland is terwijl haar achterbeen nog in de lucht hangt

Afbeelding
Ook deze is weer goed

Afbeelding
Afbeelding
Op deze 2 foto's zie je de 4tact weer

Afbeelding
Fijn drafje, iets achter de loodlijn

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050055.jpg

Afbeelding
Pasje wijken, ze mag nog iets meer scharen

http://i845.photobucket.com/albums/ab15 ... 050061.jpg
En wat uitschuiven richting halsstrekken

Afbeelding
Halsstrekken en klaar :)

Commentaar en tips zijn zeer welkom! :)

anneliesdj

Re: 5 jarige Bewitched (Numero Uno)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:39

Ziet er op zich goed uit hoor, ook een mooi paard om te zien. Hoe oud is ze?

Het galopprobleem kun je oplossen met meer voorwaarts rijden en oefeningen doen. Je moet zorgen dat je wat meer impuls krijgt, dus een lange zijde uitstrekken en weer opvangen, probeer dat vervolgens zo subtiel mogelijk te doen, in 2 passen uitgestrekt en ook weer in 2 passen terug dan leert ze zichzelf goed dragen, gebruikt ze ook haar heupen beter.
Ze lijkt zich wat vast te houden en ze heeft nauwelijks stelling/buiging terwijl je wel hoeken galoppeert, daar zal ook een deel van het probleem zitten. Je kunt haar in draf al losser maken door div oefeningen, in galop kun je haar schoudervoor zetten of een wat kleinere volte op je binnenbeen rijden.
Wat er voor jullie van toepassing is ligt een beetje aan haar leeftijd en ervaring.

Overigens is dit een veel voorkomend probleem, als een paard dressuurmatig beter voor elkaar is lost het zich vanzelf op.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:42

Ik heb het idee dat je paard iets hangt op jou handen. hij lijkt erg zwaar op je teugels klopt dit? verder vind ik dit wel B waardig! lekker zo door trainen en wat wedstrijdjes starten

edit: wat mij ook opvalt, is dat jij zelf je binnenhand naar je toe haalt. probeer hier op te letten, hierdoor ga je op je binnenhand vragen, (Ik weet het uit ervaring)
je paard hoort te zakken op je buitenhand
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 03-07-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:44

Ga ik in mee, staan de foto's op volgorde? Dan wordt het erger naarmate je langer rijd, kijk maar eens goed.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 07:07

@Anneliesdj, bedankt voor de tips! Ze is net 5 geworden. De stelling is inderdaad nog steeds een probleem, al is dat al wel beter geworden.

@joyce_eddy, ze hangt niet op mijn handen, ze wordt soms juist te licht. Dan kruipt ze iets achter de loodlijn en ben ik het contact kwijt.
Mijn handen zijn inderdaad echt een ramp. Zolang ik me kan heugen rij ik al met ongelijke handen (links hoger dan rechts) en dat eruit krijgen is echt heel lastig. Ik heb ook de neiging om links nog wat verder omhoog te doen als het paard moeite heeft met links inbuigen. Bedankt voor de tip!

Ik denk trouwens niet dat mijn handen erger worden naarmate ik langer rij, maar ik denk dat het gebonden is aan de oefening. Op de rechte stukken in draf en stap lijkt het stukken minder, maar in wendingen en in de galop zijn mijn handen wel duidelijker. Linksom is het ook erger dan rechtsom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:57

Ik doelde op hoe je paard in de mond is, je kunt zien dat ze in het begin minder gewicht op het bit heeft.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:02

Oo sorry, dacht dat je m'n handen bedoelde.
Wat je zegt herken ik niet direct, maar ik zal er vanavond eens op letten tijdens de training :)

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:52

ik zag ook dat je vooral dat je linkerhand hoger zat, dit is natuurlijk heel moeilijk a te leren dat heb ik met mijn hoofd ik kijk heel snel naar beneden ik heb een tip mee gekregen dat als je er even tijd voor hebt (dus bijv. een recht stuk in draf of galop of stap) om op je gehele houding te letten dus zit ik rechtop zijn mijn handen niet te laag/hoog/weid/tegen mijn benen aan, kijk ik niet naar beneden etc.
voor de rest als ze vooral op 1 kant vasthoud en je wil haar daar vanaf helpen trainen vergeet dan vooral niet de andere teugel erbij te houden want meestal als je paard de ene teugel vasthoud hou jij deze ook iets meer vast en laat je de andere los.
Maar ik vind er al hele mooie stukken tussen zitten!

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:56

Ik heb ook even je vorige topic bekeken en ik vind dat jullie al heel veel vooruit zijn gegaan! Vooral jouw houding is al stukken beter :)

Wat betreft het galopprobleem, omdat het nog een best jong paard is, komt dit denk ik vooral doordat ze nog wat sterker moet worden in de achterhand. Dit is heel normaal voor jonge paarden. Wat je kan doen is in stap al wat zijgangen meenemen, zoals travers en schouderbinnenwaarts. Dit kan op de volte maar ook langs de lange zijde, door deze zijgangen te doen train je heel bewust het achterbeen waardoor je je galop verbeterd.

Verder had ik bij mijn jonge paard altijd de neiging om in de galop naar voren te kruipen, met het idee dat het dan makkelijker voor hem werd. Maar juist doordat ik dan al mijn gewicht op zijn voorhand gooide, vond hij de galop erg lastig. Door bewust wat meer achterover te zitten (mijn staart, naar zijn staart) en bij iedere galopsprong 'omhoog' te denken (alleen denken he, geen gekke dingen doen met je handen of zit :P) is zijn galop echt stukken verbeterd.

Succes er mee! Ik vind het een erg leuk paard en jullie rijden zeker al wel B-waardig! :)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:44

@anneliesdj, ik heb de laatste 2 keer speciaal gelet op het zwaarder worden naar mate ik langer rij, maar ik heb het beide keren niet gevoeld.

@Kianlover, bedankt voor de tip! Ik heb vandaag ook een tijdje zonder beugels gereden, moet zeggen dat m'n houding daar ook beter van wordt.

@Marlu, dankjewel :) Ik heb vandaag al wat meer zijgangen meegenomen, moet zeggen dat ze er in ieder geval heel lekker los van wordt.
Haha okee, dan zou mijn handigheidje van de verlichte zit toch niet zo handig zijn? Ik ga eens proberen wat jij zegt :)

Bedankt voor de leuke reacties!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:40

Dat de galop niet zo lekker gaat komt door te weinig sprong/kracht van achter.
Dat ga je langzamerhand trainen door van een arbeidsgalop wat pasjes naar voren te rijden en weer terug, het is best zwaar dus kleine stukjes.
Vind je haar erg scheef in de galop kun je haar wat schoudervoor zetten.
Verder ziet het er best netjes uit!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:05

Mooi paard, ziet er ook allemaal vrij relaxed uit op de goede manier.
Maar inderdaad veel tempo wisselingen en wat zijgangen mee nemen.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 12:14

@MirandaFuego, bedankt voor de tip! Ben er vandaag meteen mee aan de slag gegaan :)

@Dungen, dankje :)