Snel, niet ontspannen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MABL

Snel, niet ontspannen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:37

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een super lief paard en ze zal nooit een stap verkeerd doen. Ik kan echt alles met haar doen. Alleen is ze ontzettend snel in het rijden en voor mij daarom ook bijna niet ontspannen te rijden en tijdens het wandelen is ze ook altijd alert. Ze zal nooit gewoon aan de hand een keer gaan grazen. Dit was al zo toen we haar gingen longeren.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Denk erover haar relax te gaan geven om te kijken of dat helpt.

Gr.
MABL

Drrrassic

Re: Snel, niet ontspannen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:39

Grondwerk, ontspanning creeëren evenwel als vertrouwen en haar laten merken dat er niets engs is en dat werken leuk en ontspannend kan/mag/hoort te zijn?

MABL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:45

Drasssic,

Dat hebben we ook al geprobeerd. Maar het is al iets wat eigenlijk loopt vanaf dat we zijn gaan longeren. Ze is super voorwaarts (te) en komt daardoor mijn inziens niet aan ontspanning toe. Maar ze blijft altijd alert, ook als we gewoon aan een touwtje met haar gaan wandelen en ze mag grazen.

Groet,
MABL

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:47

De basis is het belangelozer van alles lang en diep tempo wisselingen loopt ze sneller dan jou tempo meteen ho ophouding en trug

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:51

Je kan naast het rijden ook nog subli zonder gaan voeren, helpt bij onze merrie ook.

MABL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:29

Welke subli bedoel je dan?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 07:57

wat voor broken krijgt ze.
Toevallig ook sportbrok of gewoon basisbrok.
Ik weet uit er varing dat paarden van sportbrok veel meer energie kunnen krijgen dan zeeigenlijk nodig hebben.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:09

Mijn paardje is ook zeer alert en voorwaarts. Ik werk alleen nog maar vanaf de grond met haar. Veel aan de dubbele longe. En verder veel aanraken, masseren, kleine stukjes wandelen bv. Met het longeren vind ik het verder heel erg belangrijk dat ze alleen in rust weg mag stappen, en dus ook bewust meedoet. Als ze gelijk als een kip zonder kop rondjes om me heen gaat draven is het gelijk stoppen, zelf goed uitademen (en let daarbij op je lichaamshouding, zijn je schouders wel ontspannen bv) en opnieuw beginnen. En goed belonen als het goed gaat.
En als je gaat rijden probeer iemand mee te laten kijken naar je houding, zet je niet toch je ellebogen of je bekken vast waardoor je paard ook moeilijker kan ontspannen. Wat misschien heel leuk is is een keer een cursus centered riding doen, ik heb daar heel veel van geleerd, hele kleine dingen die heel veel verschil maken.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:35

Ik bedoelde Subli Zonder, zo heet dat voer ook van subli.
Zit geen haver en melasse in.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:08

zijn het sportbrokken of gewone basisbrokken

recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:01

Heb je er al eens aan gedacht dat je paard misschien wel scheef is en daardoor snelheid maakt in het rijden?
Ik vergelijk het met een fiets die in een kleine bocht ook snelheid moet maken om niet om te vallen.
Door scheefheid komt er spanning in de rug waardoor het paard niet kan ontspannen.

MABL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:06

Bedankt voor jullie reacties.
Het probleem is dat ze het niet alleen bij mij doet maar ook bij mijn instructrice en die kan wel rijden hoor.

Scheefheid nooit aan gedacht. Maar kan dat ook al op het moment dat ze nog niet gereden is? Ze doet dit nl al vanaf dat ze aan het longeren is met ong. 2,5 jaar. Toen werd ze natuurlijk nog niet gereden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:25

Het kan ook gewoon het karakter van het paard zijn en dat het nooit helemaal over zal gaan. Als dit een heel sensibel, nerveus type is dan zal het altijd lastig blijven om de ontspanning te vinden.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 02:19

Paarden zijn van nature scheef en moeten, om een ruiter goed te kunnen dragen, altijd dmv training rechtgericht worden. Zie voor uitleg bijvoorbeeld skala der ausbildung (klassieke dressuur).

Maar misschien zit het (ook) in andere factoren:
te weinig buiten (voor de meeste paarden is 6 uur per dag echt te weinig. Bedenk het eens zo: een stal is voor een paard kleiner dan een schoenendoos voor een konijn of een diepvriesbakje voor een hamster. Toch zouden wij t wel zielig vinden om een konijn in een schoenendoos te houden)
slecht dieet:(te) weinig ruwvoer, te veel brok (kijk idd eens naar een subli zonder of pavo podo supply, en bedenk eens hoeveel brok je paard echt nodig heeft, aan die pavo heeft een paard met 300 gr per dag ruim voldoende, bijvoorbeeld),
Weinig vertrouwen (grondwerk, schriktrainig, desensibiliseren etc)
Voer dat hoog gegeven wordt, letterlijk, paarden worden nou eenmaal rustiger als ze uren en uren per dag met hun neus aan de grond staan
Claustrofobie ( is ze ook zo paniekerig als niemand haar vast heeft, op de wei bijvoorbeeld?)

Er zijn nog veel meer oorzaken te bedenken, maar je zou eens met het bovenstaande lijstje kunnen beginnen. Karakter speelt natuurlijk altijd mee.

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:14

Denk dat dit vooral het temperament van je paardje is.
Maar oké, hou zou wel moeten gehoorzamen natuurlijk..

Tijdens het rijden veeeeeeel overgangen rijden, en hier kordaat in zijn! stap is stap, en niet nog 3 passen doordrammen.
Vanaf dat hij naar jou gevoel te snel gaat, stilzetten.

Verder kan veel buiten zetten helpen. Niet te veel bijvoeren. Zorgen dat je paardje je vertrouwt...

Succes ermee, hopelijk betert het snel

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:43

ga veel overgangen rijden

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:45

Hoe lang heb je haar al??
En idd, wat voer je haar?
Wat voor werk doet ze allemaal?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:48

Ik ben eigenaar van een (voormalig) renpaard. Ze staat 24/7 buiten in een kudde en krijgt geen brok bijgevoerd. Toch is ze erg druk en voorwaarts. Ik zet haar vanaf nu goed in training, dat is mij aangeraden ;)

Veel beweging geven. Dat is mijn advies.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:53

Hoi TS,

Kan aan het karakter van je paard liggen. Rijd zelf ook op een erg sensibel en nerveus, snel paard, zowel aan de hand als onder het zadel.

Ben nu vanaf januari bezig om er wat ontspanning in te krijgen, waar ik zelf veel baat bij heb gehad is veel op de grote volte rijden en dan met 2 balken aan 2 kanten van de volte leggen.

Dit helpt om je paard zich te laten concentreren op het werk, het tempo op controle te houden en daarbij ook voor het achterhand gebruik.
Op deze manier heb ik de draf van ongecontroleerd en rennerig terug kunnen brengen naar een gecontroleerd tempo (al lukt dit nog niet altijd).
Je paard weet wat hij kan verwachten, geen spannende nieuwe dingen in andere hoeken van de bak etc.
Veel afwisselen van hand, volte verkleinen en vergroten etc.
Als paard echt onrustig is, alleen maar stappen en veel oefeningen doen in stap. En dan heel rustig en vol concentratie door jou uitgevoerd.

Verder heb ik sinds vorige week speciale zit-ontspannings-lessen genomen, omdat het paard zo druk is begin ik namelijk ook gespannen te worden en is mijn ademhaling te snel. Dit heeft weer effect op het paard en zo gaat het cirkeltje door...
We zijn nu aan het werk om ten eerste mij volledig los en ontspannen te krijgen en aan mijn houding te werken (ook dat heeft heel veel effect op de ontspanning van je paard!). Vanuitdaar gaan we aan het werk met het rechtrichten, en ik denk dat door deze werkwijze het paard uiteindelijk een stuk ontspannender wordt.

PS: bij dit paard ligt het niet aan te weinig weidegang of voer, is puur haar karakter en haar verlatingsangst als ze uit de kudde is.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:43

Het voer is een soort basis sportbrok/muesli, maar je kan er heel erg meespelen.
Wordt gegeven voor paarden die bv in de B lopen, maar ook voor paarden die ZZ lopen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:49

MABL schreef:
Drasssic,

Dat hebben we ook al geprobeerd. Maar het is al iets wat eigenlijk loopt vanaf dat we zijn gaan longeren. Ze is super voorwaarts (te) en komt daardoor mijn inziens niet aan ontspanning toe. Maar ze blijft altijd alert, ook als we gewoon aan een touwtje met haar gaan wandelen en ze mag grazen.

Groet,
MABL

Ze is helemaal niet voorwaarts. Ze is vluchterig. Waarschijnlijk reageert ze ook heel fel op je been.
Je zult moeten gaan werken aan tempocontrole.
De fout die je heel snel merkt met zo'n paard, is dat je er met de handrem op gaat rijden. En dan zal ze nooit gaan ontspannen.

Wat je moet doen:
- zelf lui worden, heel ontspannen blijven in je lichaam, goed zakken door je enkels en knieen, en scherp letten op je ademhaling. Met uitademen ontspan je namelijk heel goed.
- beneden het tempo gaan rijden door steeds alleen aan de buitenkant even ophouding maken. EISEN dat ze reageert, dus de ophouding zo scherp doen als nodig. MAAR altijd onmiddellijk hand ontspannen als ze reageert. Liefst nog op het moment zelf.
- Ze zal daarna weer aankachelen, zodra je je hand ontspant. Maar dat is de bedoeling niet. Dus hetzelfde herhalen.
En dat zul je wel 100x moeten herhalen in 1 trainingssessie, totdat ze inderdaad rustiger blijft lopen. En dan kun je eindelijk met je benen er aan komen.
Het tegenstrijdige is, dat je met zo'n paard nu net met veel been moet rijden. I.t.t. een lui paard: die moet je met zo min mogelijk been rijden. Ze moet namelijk incasseren dat jij met je been er aan komt, zo'n paard moet zeg maar zo'n beetje "beendoof" worden, ofwel dood voor het been. Omdat ze er te heftig op reageert. Ze wil weg. Maar ze moet normaal reageren op je been. Dus gewoon aanlopen, en niet wegvluchten, zeg maar een gedoseerde reactie geven.

Jouw merrie is gewoon een typische bloedmerrie. Heel lastig te rijden als je het niet kunt. MAar owee als je er aan gewend bent..... dan wil je niet anders meer...

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:44

Mijn paardje was toen ik hem net had ook heel nerveus, en ging er vaak vandoor.
Maar nu ik, na een jaar, elke dag rijd, wordt hij steeds rustiger. Het kan natuurlijk ook gewoon het karakter van je paardje zijn :P
En als je nou met een lange teugel eerst rustig gaat stappen, en daarna misschien rustig draven ?
Nouja, ik weet het verder ook niet, succes!

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:14

jah het kan idd door het karakter van je paard komen, door het voedsel dat je aan je paard geeft,
en als je daar naar hebt gekeken dan zou ik veel overgangen gaan rijden...

succesnog!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:11

Een druk paard wordt van veel overgangen nog drukker. Daar moet eerst rust in komen voordat je aan overgangen kunt werken.

En als het aan het karakter ligt, dan kun je dat met voer net zo min beinvloeden als een sloom paard sneller maken.