Amanda Trento B x Don primaire training!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariellexxx

Amanda Trento B x Don primaire training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 18:56

Dit is Amanda, een 6-jarige merrie!

Ik heb haar ingereden Augustus 2010, toen enkele maanden heel rustig aan doorgereden, maar omdat ze drachtig was heb ik haar begin mei op lekker vroeg zwangerschapsverlof gezet (naast heel veel knuffelen, poetsen en wandelen!)
Ze heeft haar prachtige merrie veulen van Charmeur in de eerste week van Juni gekregen, en 2 weken later na enkele keren longeren er weer opgekropen!

Ons niveau is gewoon B, we trainen voornamelijk nu op tempo (ze loopt dolgraag onder mij uit) en ik wil dit niet oplossen door maar aan de teugels te gaan hangen, daarnaast ben ik met mijn instructrice bezig met het rijden op lichte hulpen, en we zijn nu alweer zover dat het omstellen al lukt op been en zit hulp!
Ik wil haar zo licht mogelijk aan mijn hulpen hebben, soms wil ze niet om mijn binnenbeen heen buigen en dan moet ik zelf zorgen dat ik goed steun op mijn binnenbeugel.
Ook trekt/duwt ze zich haar vaak in de aanleuning er nog uit, dit los ik op door een kwart seconde de teugel helemaal mee te geven (ik ga juist niet trekken, want dat is wat ze wil, ze zoekt nog teveel steun op mijn handen), dan geef ik na die kwart seconde been, en als het echt nodig is een kort, duidelijk ophoudingkje en dan zoekt ze mijn hand zelf weer op, en op die manier wil ik haar graag kunnen rijden.
Overgangen zijn we ook erg hard mee bezig!
En mijn houding, tsja, in stap en draf issie goed! Nu nog die mega galop netjes uitzitten haha!

Alles bijelkaar is Amanda nu zo'n 10 maanden onder het zadel

Commentaar GRAAG! Leer ik alleen maar van! :)
Deze foto's zijn van de 10e keer rijden na het oppakken na de dracht en bevalling, van vanmiddag:

Afbeelding
instappen

Afbeelding
redelijk fijn beenwerk, maar mag er in de aanleuning meer door!

Afbeelding
net aangesprongen in galop, en waarom zit ik nou zo beroerd!! ?

Afbeelding
Hier werk ik naartoe! Ik heb haar hier minimaal contra gesteld, omdat ze nog graag over de buitenschouder wegloopt op de volte, dus op rechte lijnen moet ze ook echt recht lopen, dit los ik nu op met contra stelling, daarna op de volte merk ik meteen dat het over de buitenschouder weglopen minder, tot weg is! :D

Filmpje:
Afbeelding

nog 1:
Afbeelding
Hier draaf ik haar met iets langere teugellengte omdat het einde van de training is.

Op deze foto was ze 2 mnd zadelmak! :
Afbeelding

En op deze ook 2 mnd zadelmak:
Afbeelding

Hier zat ik er voor de 10e keer op met inrijden:
Afbeelding

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:16

Hoi Mariëlle!
Ziet er best fijn uit hoor. Je ziet dat ze nog enorm aan het zoeken is naar de juiste aanleuning. En dat ze af en toe met haar hoofd omhoog komt, omdat ze steun zoekt. Maar er zitten zeker ook fijne stukken in. Gewoon veel kilometers maken dan komt dat helemaal goed.
Zelf wel rechtop blijven zitten. Zeker als ze zo voorwaarts is kan je goed je zit gebruiken om haar terug te rijden. (net als bij Kelly vroeger! :P)
x

max66

Re: Amanda Trento B x Don primaire training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:12

je zit erg in elkaar gedoken, probeer iets rechterop te zitten, schouders naar achteren, borsten naar voren! Verder ziet het er netjes uit

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:21

Nog zon knappe trento *\o/*
Vind haar echt onwijs mooi!

Let op je piano handjes. :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:30

Leuk dier. De ontspanning mag er nog wat meer in. Ze draaft nu wat over haar tempo. In de galop kan jouw houding en zit nog wat verbeteren, maar dat gaf je zelf aan aan. Proberen echt te gaan zitten en paard op eigen benen laten galoperen. Komt vast goed met jullie, veel succes met de training!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 09:09

@Madelon, thanks voor je reactie! (hoe is het nu met jou en Cas?)
Ik vind haar inderdaad in de aanleuning nog vrij onrustig, natuurlijk telt het zwaar mee dat haar veulen staat te hinniken op stal haha!

@Max66, mijn houding is altijd een beetje een puntje geweest, zodra zij rustig in de aanleuning loopt zit ik meteen netjes! haha!

@Danielle, thanks! Het is ook echt zo'n dametje, en al haar veulens zijn ook van die dametjes haha! Met allemaal mooie koppies erop.

@niceee, dat is inderdaad het probleem wat we hebben, ze is ZO looplustig dat ze soms net iets over haar tempo loopt, vorig jaar net na het zadelmak maken was het erger, ik hoop het nu met lichtere hulpen meer te kunnen opvangen.

Iemand nog tips voor in de training?

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:17

Waar ze net 2mnd zadelmak is, is ze meer ontspannen dan de foto's die ik nu zie. Het ziet er nu erg gehaast uit, waardoor je misschien ook naar voren valt.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:56

Mooi paard op sommige foto's zit je een beetje ingezacht probeer rechter op te zitten schouders naar achter.
En als je aanspringt in galop probeer niet uit het zadel te komen blijf zitten!
Komt vast wel goed:) succes

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:21

Bedankt voor de reacties! Het lijkt door de foto's en filmpjes misschien zo dat ze nu gehaaster loopt, dan toen ze net 2 mnd zadelmak was, maar dat is echt niet zo. Ik heb het tempo nu meer onder xontrole dan toen. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik een filmpje hier neerzetten van afgelopen winter, daar kune je duidelijk zien dat ze harder gaat dan nu.
Wel superbedankt voor alle tips! En ja ik moet duidelijk meer op m'n kont gaan zitten hahahaha! Die is groot zat namelijk :p

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:27

Je bent al heel goed bezig, op je zit terug rijden is het beste om een loperig paard bij je te houden dus het enige wat je daar nog mee moet is oefenen.
Op de tweede foto vind jij dat ze er meer door moet, maar ik vind dat een prima houding.
Natuurlijk moet ze laag over de rug gereden maar voor oprichting is dit mooi!
Wat ik wel zie is dat ze links minder inbuigt, dat is wel een puntje om mee aan de slag te gaan.
En hou als je rechtsom gaat goed je buitenteugel erbij, zorg ervoor dat jouw linkerhand niet te passief is.
Mijn persoonlijke mening is dat je haar te los houdt, iets meer contact/aanleuning mag wel!
De galop, ja, gewoon constant oefenen en eraan denken goed te blijven zitten, dan gaat het vast beter!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:09

Mooi paard! <3
Wat mij inderdaad ook op valt is je houding, maar het lijkt ook alsof ze nogal naar rechts gesteld is. Ik zou ook wat oefeningen mee gaan pakken die er goed voor zijn om haar recht te maken/houden.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 16:58

@MirandaFuego, dankjewel! Dat is wel de manier inderdaad om ze én beter aan je hulpen te krijgen, én het probleem aan te pakken, natuurlijk is aan de teugels gaan hangen een manier om het snel op te lossen, maar dan pak je niet het probleem aan.
Die 2e (en laatste) foto is inderdaad een moment opname, want ik rijd haar normaal nooit zo! Wel pak ik zoals je kan zien op de foto's op de lange zijdes een lichte contra stelling mee, zo komt ze weer mooi recht door het lichaam en daar heb ik op de volte profijt van. Dus het lijkt net of ze linksom niet gesteld is, maar dat is ze wel hoor haha, dit is dus een lichte contrastelling die je hier ziet om haar puur op die zijde recht te krijgen.
Ik heb haar op het filmpje met alleen draf inderdaad iets losser, dit was het einde van de training en dan rijd ik haar altijd met minder contact, ik wil dan meteen checken of ze nog op eigen benen de rondtte kan doen :P
Die galop is inderdaad echt een punt! Hard trainen dus :P

@Dungen, bedankt voor je reactie, dat ze naar rechts gesteld lijkt, komt omdat ik haar daar lichterlijk contra gesteld heb, en dat is dus om haar recht te maken haha! Dus dat is wat je ziet op de lange zijde draf foto's.
En m'n houding, tsja, moeilijk puntje :P

Hier is een filmpje van afgelopen winter, hier vind ik haar juist onrustiger en sneller lopen:

Afbeelding