Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kinke schreef:Waarom zoek je dit in de afstamming en niet in de manier van rijden? Ik kan me niet voorstellen dat een 3-jarige al verzameld kan lopen, dat moet dan wel een echte krachtpatser zijn.
Quir schreef:Ik ben het eens met Kinke. Er bestaat geen één hengst die altijd een vast karakter door geeft. Niet alle Jazzen zijn rot bokken en zo voorts. Ik ken een Liberator zoon met een ontzettend fijn karakter en geen die protest geeft. Protest komt ook altijd voort vanuit de ruiter/eigenaar, nooit vanuit het paard. Dier doet dit om iets aan te geven, bijvoorbeeld dat hij/zij het niet aan kan (lichamelijk of geestelijk).
Daarnaast hoort een 3-jarige niet verzameld te lopen, nog niet eens een beetje!!! Vanaf een jaar of 2 jaar onder het zadel mag dit verwacht worden. Daarnaast is het een hackney en lijken het snel krachtpatsers. Wil niet zeggen dat ze dit ook zijn.
Ik zou het niet zoeken in de afstamming, maar in de eigenaar/ruiter.
Even vanaf een andere invalshoek. Als je weet dat je een paard koopt met karakter, dan neem ik aan dat je daar ook mee om kunt gaan. Oftewel, het probleem ligt niet bij de afstamming, maar bij jou. Een paard protesteert niet omdat hij een bepaalde afstamming heeft. Een paard protesteert omdat zijn ruiter hem niet de juiste aanwijzingen kan geven of overvraagd. Kortom, het maakt geen fluit uit wat de afstamming is. Je zult naar het rijtechnische gedeelte moeten kijken om je probleem op te lossen. Kinke schreef:Die neiging had ik ook knollentuin, maar dat vind ik jammer voor het paard, heeeeeel misschien kunnen we de TS een seconde laten nadenken over hoe ze bezig is...
Citaat:Hem heb ik als 19 jarige verkocht aangezien ik te groot voor hem werd; het liep niet fijn meer .. dus ben ik opzoek gegaan naar een goede thuis. Ik heb hem voor een minimumprijs verkocht als recreatiepaardje
en ze zijn er de sport mee ingegaan zelfs Crossen ..
Hij is vorig jaar op 20 januari gestorven ..
leentje1975 schreef:Ik denk dat je elk paard eerlijk moet behandelen ongeacht het karakter.
, maar mijn ervaring met deze zijn dat je nog bedachtzamer moet zijn op foutjes die je maakt.