Zoals de titel van dit topic al zegt, heb ik enorm last van een stugge hand. Uiteraard vind ik dit erg vervelend, omdat ik het gevoel heb dat dit mij en het (jonge) paard waar ik op rijd belemmert, ik baal er dus ook erg van. Ik heb ook vaak dat de ene hand stugger is dan de andere en dat ik dus niet gelijke druk heb op beide teugels. Ik ben mezelf hier tijdens het rijden van bewust (misschien wel té bewust), maar ik krijg het mezelf maar niet aan het verstand om de stugge hand(en) te ontspannen. Erg frustrerend en vervelend! Nou heb ik vanmiddag samen met mijn instructrice geoefend om eerst het paard lange teugel te geven en een aantal rondjes/voltes te draven. Vervolgens moest ik de teugels iets verder op maat maken zodat ik licht contact had met het bit. Dit ging goed en het paard leek ook lekkerder te lopen, erg fijn dus. Ik ga hier dus zeker mee verder, maar ben benieuwd of er nog meer goeie tips zijn!
Als je je hand iets meer opent heb je een zachtere hand. Omdat er minder spanning in zit. Kijk maar eens naar je handen als je wakker wordt (of naar iemand die slaapt ) Dat is een heel los vuistje, je hand in zijn meest ontspannen staat. Zo moet je dus ook je hand houden als je de teugels vast hebt. Een los vuistje, vooral rijden vanuit je polsen, niet vanuit je schouders. Oefen eerst gewoon rechte lijnen, lange teugel. Zelf ontspannen. Dan langzaam teugels op maat nemen, weer een keer lange teugels. Voltes rijden etc.
Gewoon veel gestructureerd oefenen. Gaan de rechte lijnen nog niet lekker ontspannen, ga dan nog geen voltes rijden. In stap nog een stugge hand? Ga dan nog niet draven etc.
Chelsea91
Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-11 12:10
Ha, bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad heel logisch over dat losse vuistje, daar ga ik zeker op letten!
Heb ik ooit als tip gekregen: Bedenk dat je een vogeltje in de hand houdt. Net zo vast dat het vogeltje niet weg kan vliegen, maar zo los dat je het vogeltje geen pijn doet en dat je het niet plet. Dit is de druk cq zachtheid waarmee je de teugels vast houdt. Die tip van de duim hierboven is mij ook geadviseerd.
Zoals hierboven eieren in je handen doen, of een keer met neck-rope gaan rijden, de meeste paarden luisteren dan niet naar een stugge hand, dan moet je het met alle vriendelijkheid vragen
horzlover
wolle teugels niet echt maar je moet je paard bewijs van spreken met wollen teugels kunnen rijden en dan hoef je alleen maar je teugel tegen of van de hals doen dan kun je vanzelf ook meer los laten in je hand
Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!
Haha, die van die vogeltjes wilde ik ook zeggen! Die eieren zijn ook leuk, maar dat wordt wel een smeerboel als t mis gaat
franka75
Geplaatst: 18-07-11 00:33
ik weet er nog een je schijnt zachtere handen te krijgen door in een balletje te knijpen jeweet wel reclameballetjes ofzo van plastic
gwenr86
Geplaatst: 18-07-11 00:37
unicorn_kiss schreef:
Eieren in je handen doen, wedden dat je geen stugge handen meer hebt
Bovengenoemde tips werkten voor mij heel goed ! heb je al wat geprobeerd ondertussen? (niet dat t meteen resultaat boekt maar miss heb je er al een bep. gevoel bij)